"Ryttareliten"

@Lovisaleonora : jag tror faktiskt inte Alex var ute efter att öht vinna något med den kommentaren. Han kör redan sitt eget race, och det stämmer säkert ypperligt det SS även ifrågasatte, om Alex faktiskt skulle VILJA rida i laget, eller ha förmågan att göra det på ett lagandemässigt sätt pga att hans intressen kanske inte ligger just där.
Jag tror Alex bara ville få sagt det han nu sa, på det sätt han sa det... ;) Varken mer eller mindre.

Det kanske är precis så det var, det vet vi ju inget om, men jag tycker inte att hans beteende blir mer moget eller rättfärdigat för det. I mina ögon var det ett barnsligt beteende hur befogad kritiken i grund och botten än var. Man framför kritik på ett moget, konstruktivt sätt, det får man ju lära sig hyfsat tidigt i livet att det är så det bör gå till.
 
Jag vet inte om AZ reaktion var så där väldigt bra MEN jag tycker det här avsnittet visade en väldigt dålig sida av våra två förbundskaptener (för vid denna tidpunkt var Sylve förbundskapten för A-laget och Pether för utmanargruppen om jag inte missminner mig).
De är avlönade för att stötta, leda och utveckla våra svenska ryttare på bästa sätt och var på vår största internationella utomhus-tävling när en av ryttarna i utmanargruppen (jag tror han fanns med där?) vinner sin klass och kvalar in till det stora meetinget.
Hade vi accepterat att Rickard Grip inte gratulerade en junior skidåkare när denna kvalat sig in i en världscup-tävling?
En förbundskapten i friidrott som inte kontaktar och gratulerar en friidrottare som gör ett bra internationellt resultat?
En förbundskapten i fotboll som åker och tittar på en fotbollsmatch i England och som sedan inte hejar på och pratar med de svenska spelarna i de lag som spelade?
Jag kan inte förstå att man accepterar att en förbundskapten avlönad av värt svenska ridsportförbund som vi gräsrotsryttare betalar in pengar till inte gör ett bättre jobb för alla våra svenska professionella ryttare.
Ja, han verkar bra med spetstruppen men han är ju ingen personlig tränare och coach för våra sex bästa ryttare utan ska kunna vara det för alla våra svårklass-ryttare, tycker jag.
 
@JohannaB fast det är väl ingen som försvarat SS och tyckte han gjorde rätt i att inte gratulera honom.
Det mesta åt det hållet som sagts, var att vi inte vet om hans avsikter, vare sig han tänkt det eller ej, så det är svårt att kritisera honom.
Hade han inte tänkt göra det så är kritiken befogad, men i mina ögon kritiserar man inte någon på det det sättet. Det gör ju dock inte kritiken mer obefogad eller att SSs beteende (om så var fallet) var mer ok.

Om det är så jargongen är, att ryttare inte uppmärksammas och uppmuntras så har vi absolut ett problem som bör tas tag i.
Men är Alex sätt att bemöta ledningen, den generella tonen, så har vi ytterligare ett problem.
 
Det är knappast emot forumreglerna att rada upp vilka kvalifikationerer ryttarna har som kvalade in respektive inte kvalade in, men väl praktiskt att gömma sig bakom att man inte skulle få.

Fast det var ju inte det du frågade mig om.. du har nog blandat ihop mig med ruby too nu.
 
@Apollo 13
Nej det är mycket möjligt men mitt inlägg var inte tänkt som svar på någon särskild åsikt i tråden utan mer en reflektion av min egen åsikt om denna veckans program :-)

AZ gjorde säkert fel, men straffas ju personligen för det också om han får färre sponsorer och mindre fans osv.
Men en förbundskapten anställd av svenska ridsportförbundet har jag nog personligen högre krav på än vad han uppvisade i detta program (som såklart är klippt och vinklat och inte visar allt som hänt de senaste åren dessa två varit förbundskapten osv, jag reflekterar bara utifrån vad som visades och hur jag personligen tolkade det :-))
 
Det kanske är precis så det var, det vet vi ju inget om, men jag tycker inte att hans beteende blir mer moget eller rättfärdigat för det. I mina ögon var det ett barnsligt beteende hur befogad kritiken i grund och botten än var. Man framför kritik på ett moget, konstruktivt sätt, det får man ju lära sig hyfsat tidigt i livet att det är så det bör gå till.

Fast det är ju en värdering du personligen gör och dömer över. Frågar du mig så är det helt upp till AZ själv personligen hur han väljer att bemöta det han bemötte och hur han packeterar det. Vad du i din värld har för accepterad ålder på en person som uttrycker sig så, får ju stå för dig eller hur?
 
Fast det var ju inte det du frågade mig om.. du har nog blandat ihop mig med ruby too nu.
Nejdå, jag har inte blandat ihop er, det bästa sättet att påvisa att någon är förbigången är just att presentera klara fakta i form av siffror. Om inte ås är det bara lösa ej underbygda påståenden. Personen bör dock vara förbigången med marginal och nte på håret, jag kan inte tänka mig att man bara kan gå efter listor, gör man det kan man lika gärna ha en dator som uttagningsnämnd.
 
Nejdå, jag har inte blandat ihop er, det bästa sättet att påvisa att någon är förbigången är just att presentera klara fakta i form av siffror. Om inte ås är det bara lösa ej underbygda påståenden. Personen bör dock vara förbigången med marginal och nte på håret, jag kan inte tänka mig att man bara kan gå efter listor, gör man det kan man lika gärna ha en dator som uttagningsnämnd.

Fast är det ngt som blir tydligt både om man vet hur det fungerar, och det som redovisas rätt bra i programmet tycker jag, så är det ju att rena siffror inte är allt i kråksången utan betydligt mer komplext i fråga om vem som kommer med eller inte....
 
Sv: "Ryttareliten"



Nej, du minns fel. Kolla igen. Det är efter tävlingen, Alex och Daniel går förbi när gänget har förflyttat sig från läktaren till en grupp utemöbler, och så säger Alex till Daniel: "Titta, de sitter där hela gänget" (Sylve, Pater Markne, Hans Horn), och så går han fram till dem. Det första han säger är "Grattis Sylve, jag vann!". Så det verkar ju framförallt vara Sylve han faktiskt är arg på.

Senare i tävlingarna ser man ju att Peter Markne faktiskt är framme när Alex har ridit och ger honom en klapp på axeln, och säger "Bra ridet", eller något liknande. Och jag har för mig att Alex tidigare i serien sagt att han tror Peter Markne gillar honom, att han känner att han har hans stöttning. Det är snarare mellan Zettermans och Sylve det verkar finnas en fnurra.
Är på din linje.
Jag förstår alex till fullo.
Vad är det för coach som sitter på läktaren o sen inte orkar masa sig till en adept som t o m vinner o därmed direktkvalar till en huvudklass.
Sylve är ju dock Bossen som tar ut ekipagen även till "bara" Falsterbo.
Jag tror inte att det handlar om annat i dåläget o på sikt Landslaget .
 
Fast är det ngt som blir tydligt både om man vet hur det fungerar, och det som redovisas rätt bra i programmet tycker jag, så är det ju att rena siffror inte är allt i kråksången utan betydligt mer komplext i fråga om vem som kommer med eller inte....
Visst är det mer komplext, det är just därför jag pekar på att man inte bara kan komma med att man har haft något bättre poäng än någon, ska man kunna peka på att man blivit förbigången så ska man poängmäasigt liga en del bättre än så vilket jag också påpekade. Skulle alex inte få chansen och han på listan är 7:de bäst när 11 ska tas ut och hästen och han är friska så är det att bli förbigången. Ligger han på delad 11:e plats så är det inte lika säker, men dLlöå kan Fio knappast veta om han blivit bättre elle
 
Visst är det mer komplext, det är just därför jag pekar på att man inte bara kan komma med att man har haft något bättre poäng än någon, ska man kunna peka på att man blivit förbigången så ska man poängmäasigt liga en del bättre än så vilket jag också påpekade. Skulle alex inte få chansen och han på listan är 7:de bäst när 11 ska tas ut och hästen och han är friska så är det att bli förbigången. Ligger han på delad 11:e plats så är det inte lika säker, men dLlöå kan Fio knappast veta om han blivit bättre elle

Fast jag vet iof inte om Alex vill rida i lag som sagt öht. Jag tror inte det är grejen. Han har ju tagit en helt annan bana och satsar på ett annat sätt än övriga "gänget". jag tror som sagt mer att det vi såg i rutan var en markering ang. mycket annat sen länge i grunden (troligtvis även inkluderat en tid när han VILLE rida i laget osv), men i det läge han befinner sig i och den väg han valt tror jag som tidigare sagt att det vi såg i rutan var en helt oberoende markering och det han ville ha sagt, var det han sade, varken mer eller mindre.... Jag tror det handlade om att helt enkelt markera att det vore snyggt och i sin ordning att bli bekräftad och få ett fair grattis och ett accepterande för sina framgångar, även om det inte innebär ett inkluderande i sig i den "svenska truppen".
 
Fast det är ju en värdering du personligen gör och dömer över. Frågar du mig så är det helt upp till AZ själv personligen hur han väljer att bemöta det han bemötte och hur han packeterar det. Vad du i din värld har för accepterad ålder på en person som uttrycker sig så, får ju stå för dig eller hur?

Fast det handlar väl om sunt förnuft och hur man generellt beter sig. Dessutom, nu handlar det ju om att bli uttagen till ett lag för att representera Sverige och då ingår det betydligt mer än bara resultat, bla att man ska kunna föra sig och representera Sverige även utöver själva idrottsprestationen. I mina ögon visar Alex tydligt att han inte platsar att representera Sverige vid detta tillfälle. Sen, är jag fullt medveten om att detta endast är ett tillfälle och jag kan inte göra en generell bedömning eftersom jag inte vet om han "alltid" gör så eller om det var en engångsföreteelse. Men har man den attityden så blir man ju petad, så enkelt är det ju.

Jag vill vara jätte tydlig och säga att jag inte påstår att Alex generellt saknar sunt förnuft och inte kan bete sig och således inte platsar att representera Sverige, jag gör bara min bedömning efter vad jag såg i programmet och där visar han inte mycket sunt förnuft i mina ögon.
 
Om du inte vill lyfta fram siffror och resultat och visa på att han borde varit med så framstår det mest som tomma ord från din sida. Det är himla lätt att kritisera uttagningar och när någon vill syna korten så är det praktiskt att hänvisa till diskretion.

Kritik mot uttagningar förekommer i alla sporter där det finns sådana, kritiken är allt mellan grundlös och starkt befogad. Ju sämre grund för den dess mindre villighet att komma till bevis. Val av deltagare i ett lag är oftast inte bara krassa siffror utan att men ska kunna bidra med annat såsom laganda och att helt enkelt vara närvarande.

De som är insatta vet att han hade poäng, det räcker för mig..
 
Nejdå, jag har inte blandat ihop er, det bästa sättet att påvisa att någon är förbigången är just att presentera klara fakta i form av siffror. Om inte ås är det bara lösa ej underbygda påståenden. Personen bör dock vara förbigången med marginal och nte på håret, jag kan inte tänka mig att man bara kan gå efter listor, gör man det kan man lika gärna ha en dator som uttagningsnämnd.

Fast det är nog inte helt sant heller att allt bara handlar om siffror när det kommer till att bli uttagen till ett landslag och att få representera Sverige, det är väldigt mycket mer än så. Ffa när det handlar om ett lag! Sylve säger ju tydligt i intervjun att det handlar lika mycket om vad man själv kan tillföra laget (inte bara i form av resultat), och inte bara vad man själv får ut. Att representera Sverige i sådana här sammanhang är ju en jätte stor grej och man måste ju på något sätt kunna tillföra laget något mer än bara siffror. Faktiskt.
Nu vet jag inte vem det var som refererade till att Roffe höll till i Tyskland när jag påpekade att Alex drog till USA, men rent geografiskt så är tyskland betydligt närmare och enklare att ta sig ifrån än USA med hästar osv. Dessutom, alla saker måste ju vägas in, både resultat, deltagande i diverse träningar osv osv. Men det är ju solklart att Roffe har betydligt bättre resultat och erfarenhet än Alex som helt klart spelar in och kanske gör det lättare att "bortse" från att han håller till hyfsat långt bort.
Sen kan nog konkreta siffror säga mycket, men när det kommer till att bli uttagen till ett landslag så är det fler saker än siffror som spelar in. :)
 
@rubytoo Jag köper tyvärr inte ditt resonemang om åldern. ABSOLUT, är det så att inte alla över 18 beter sig vuxet, MEN jag tycker absolut att man eg ska kunna förvänta sig det av en 23 åring! Ffa om denna 23åring vill bli behandlad med respekt. Respekt är enligt mig något man förtjänar och jag tycker inte att AZs agerande vid just det tillfället förtjänade det.
Det är klart att man får fler erfarenheter genom åren i arbetslivet eller rent av i livet, men i min värld bör man absolut ha fått tillräckligt med erfarenhet genom livet vid 23 års ålder, för att veta vad som är ok och inte ok i sådana lägen. Sen är det klart att inte alla beter sig vettigt för det, men det har nog snarare att göra med att de inte är riktigt kloka, än att de är unga.


Jag håller som sagt inte med, vet inte hur gammal du är men yngre brukar inte hålla med i det resonemanget liksom även jag inte gjorde i yngre dagar. Nu vet jag bättre.

Som 23 så var jag betydligt mer frustrerad över uttagningar och resultat än jag var som35
 
@rubytoo Jag tror absolut en 23 åring kan bli mer frustrerad än en 35 åring som haft längre tid på sig att hantera sina känslor. Men i min värld handlar det om sunt förnuft om att man helt enkelt inte beter sig så där och att man helt enkelt får bita ihop käften och kräkas ut sånt där till ens nära. Mot dem det handlar om får man ge någon form av konstruktiv kritik. Hade det varit en annan arbetsplats så hade jag blivit jätteförvånad över att en 23 åring (eller yngre för den delen) tilltalat sin chef, eller rekryterare på det där sättet.
Klart man kan bli frustrerad så in åt helvete, men det är inte samma sak som att man agerar på det.
 
Fast det är nog inte helt sant heller att allt bara handlar om siffror när det kommer till att bli uttagen till ett landslag och att få representera Sverige, det är väldigt mycket mer än så. Ffa när det handlar om ett lag! Sylve säger ju tydligt i intervjun att det handlar lika mycket om vad man själv kan tillföra laget (inte bara i form av resultat), och inte bara vad man själv får ut. Att representera Sverige i sådana här sammanhang är ju en jätte stor grej och man måste ju på något sätt kunna tillföra laget något mer än bara siffror. Faktiskt.
Nu vet jag inte vem det var som refererade till att Roffe höll till i Tyskland när jag påpekade att Alex drog till USA, men rent geografiskt så är tyskland betydligt närmare och enklare att ta sig ifrån än USA med hästar osv. Dessutom, alla saker måste ju vägas in, både resultat, deltagande i diverse träningar osv osv. Men det är ju solklart att Roffe har betydligt bättre resultat och erfarenhet än Alex som helt klart spelar in och kanske gör det lättare att "bortse" från att han håller till hyfsat långt bort.
Sen kan nog konkreta siffror säga mycket, men när det kommer till att bli uttagen till ett landslag så är det fler saker än siffror som spelar in. :)


Nu ref jag till att Roffe finns i Tyskland eftersom man pratade om svenska poäng, jag drog inga paralleller dem mellan när det gäller meriter om det borde vem som helst förstå!

Men det du skriver för övrig tycker jag är rätt elakt mot en av våra absolut bästa unga ryttare som har varit väldigt framgångsrik som ungdoms/junior ryttare. Det är inte många ryttare som har hans prestationer som ung/junior

Jag ser faktiskt inte att det är någon skillnad på om man tar poäng i Tyskland eller i USA

Finns ju fler ryttare i Sverige som vid högre ålder protesterade om uttagningar till ett OS som fick stora konsekvenser så det är ju inte direkt unikt att ryttare eller andra reagerar mot uttagningar som är orättvisa.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 247
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 889
Senast: skiesabove
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp