"Ryttareliten"

@rubytoo Jag tror absolut en 23 åring kan bli mer frustrerad än en 35 åring som haft längre tid på sig att hantera sina känslor. Men i min värld handlar det om sunt förnuft om att man helt enkelt inte beter sig så där och att man helt enkelt får bita ihop käften och kräkas ut sånt där till ens nära. Mot dem det handlar om får man ge någon form av konstruktiv kritik. Hade det varit en annan arbetsplats så hade jag blivit jätteförvånad över att en 23 åring (eller yngre för den delen) tilltalat sin chef, eller rekryterare på det där sättet.
Klart man kan bli frustrerad så in åt helvete, men det är inte samma sak som att man agerar på det.


Du kan ju inte jämföra det med en arbetsplats, förstår inte jämförelsen alls. Alla som rider och idrottar har ju inte det som sitt yrke direkt. Hans arbetsplats är ju stallet och han är sin egen arbetsgivare.

Tycker att man absolut inte skall känna sig underlägsen en lagledare som att behöva gå med hakan i bröstet och inte våga säga vad man tycker, det känns bara fel och för def inte sporten vidare. Det krävs rätt bra ego för att lyckas i individuella sporter.
 
Fast det handlar väl om sunt förnuft och hur man generellt beter sig. Dessutom, nu handlar det ju om att bli uttagen till ett lag för att representera Sverige och då ingår det betydligt mer än bara resultat, bla att man ska kunna föra sig och representera Sverige även utöver själva idrottsprestationen. I mina ögon visar Alex tydligt att han inte platsar att representera Sverige vid detta tillfälle. Sen, är jag fullt medveten om att detta endast är ett tillfälle och jag kan inte göra en generell bedömning eftersom jag inte vet om han "alltid" gör så eller om det var en engångsföreteelse. Men har man den attityden så blir man ju petad, så enkelt är det ju.

Jag vill vara jätte tydlig och säga att jag inte påstår att Alex generellt saknar sunt förnuft och inte kan bete sig och således inte platsar att representera Sverige, jag gör bara min bedömning efter vad jag såg i programmet och där visar han inte mycket sunt förnuft i mina ögon.

Hur menar du nu? vad är din definition om hur man generellt beter sig enligt det jag skrivit tidigare? Alex reaktion handlar ju öht inte om att bli uttagen till ngt lag? Den var helt oberoende av det, därav mina kommentarer som svar på dina inlägg.
jag förstår nog öht inte din kommentar här faktiskt. vem har pratat om i diskussionen att det handlar om att representera sverige osv? Det är ju precis det som diskuterats tidigare att det kanske inte finns den aspirationen öht enligt även SS reflektion, och att hans agerande knappast handlar om att han vare sig vill ha en sån plats, än mindre tror att hans aktion kommer åstadkomma det öht.

Jag förstår nog inte riktigt vad det är du svarar på öht, utifrån det jag tidigare skrivit ganska tydligt.
 
@rubytoo Fast du citerade ju mig som sa att Alex drog till USA och jag pratade aldrig om några svenska poäng. Jag skrev bara att jag tyckte att han visade lite vad han ville genom att dra dit.

Jag menar inte alls att på något sätt nedvärdera Alex meriter i sig, jag menar bara att trots att de kanske är fantastiska (jag är i ärlighetens namn inte jätte insatt) så har jag väldigt svårt att tro att de ändå går att jämföra med Roffes. Där med inte sagt att Alex ens skulle ha haft möjlighet att uppnå Roffes så tidigt i livet. Alex meriter är säkert fantastiska och jag tänker inte på något sätt säga annat, men rent krasst så när man tar ut till ett landslag så är det ju mer än sifforna som spelar in och man får väga alla för och nackdelar mot varandra i en vågskål helt enkelt och där väger nog Roffes meriter tyngre än Alex, det är bara det jag menar :)
Sedan menar jag inte att rent poängmässigt att tyska poäng ska spela större roll än amerikanska, jag menar bara att jag kan tänka mig att vara stationerad i Tyskland är inte riktigt lika illa som att vara i USA när det kommer till att kunna vara på plats på träningar osv i Sverige. Det är ju betydligt lättare att lasta hästarna och åka från tyskland och delta på en träning och tillföra laget något, än det är att lasta och flyga från USA.

Jag menar inte heller att det är oproffsigt ATT protestera mot uttagningar utan om HUR man gör det. Klart som fanken man ska kunna framför kritik om man tycker att något går fel till och om man har någon bättre ide om hur det borde gå till. Men inte på just det sättet som Alex gjorde just i det klippet, det är bara det jag menar.
Jag har ingen aning om det kanske är så att Sylve satt sig på en hög pedistal och beter sig som ett praktarsel och bara tar ut sina bästisar till laget. Men OM det är så, så är kritik helt klart befogad, även om han skiter högaktningsfullt i Alex eller andra ryttare som presterat bra. Klart som tusan att de ska vara medvetna om att dom syns, det är inget snack om saken. Är det inte så det är, så bör man helt klart se över hur saker och ting fungerar. Men jag tycker inte man framför det genom att stövla fram så som Alex gjorde bara.
 
Du kan ju inte jämföra det med en arbetsplats, förstår inte jämförelsen alls. Alla som rider och idrottar har ju inte det som sitt yrke direkt. Hans arbetsplats är ju stallet och han är sin egen arbetsgivare.

Tycker att man absolut inte skall känna sig underlägsen en lagledare som att behöva gå med hakan i bröstet och inte våga säga vad man tycker, det känns bara fel och för def inte sporten vidare. Det krävs rätt bra ego för att lyckas i individuella sporter.

I min värld är det hans arbetsplats eftersom det är det han tjänar pengar på och det gagnar hans verksamhet att komma med i laget. Jag tycker inte heller att relationen bör vara sådan att ryttarna behöver smöra för lagledarna, men jag tycker att de bör använda sitt sunda förnuft i hur man beter sig och inte beter sig.
 
@mackan jag fattade det som att han blev uttagen till att representera sverige i "team sverige", det var det någon som skrev här? Då spelar det roll hur man beter sig i övrigt, ffa inför kameror.
Men oavsett så tycker jag inte man beter sig på det sättet som AZ gjorde i just det läget, jag uppfattar det som barnsligt och omoget oavsett om det handlade om att bli uttagen till ett lag eller ej.
 
@mackan jag fattade det som att han blev uttagen till att representera sverige i "team sverige", det var det någon som skrev här? Då spelar det roll hur man beter sig i övrigt, ffa inför kameror.
Men oavsett så tycker jag inte man beter sig på det sättet som AZ gjorde i just det läget, jag uppfattar det som barnsligt och omoget oavsett om det handlade om att bli uttagen till ett lag eller ej.

Hur menar du här ang. det du fattat det som? Utveckla gärna. Det är väldigt bra om man uttalar sig utifrån att inte bara "fattat det som av folk på buke", det blir bättre då om man argumenterar en sak väldigt starkt.

i övrigt har jag förstått att du tycker som du tycker, se tidigare inlägg. Hur du uppfattar och definierar det är som sagt din egen åsikt och utifrån ditt eget personliga perspektiv.
 
De som är insatta vet att han hade poäng, det räcker för mig..
Och de som också är insatta ( lagledningen som tog ut laget) bedömde det som han inte hade det. Ord står mot ord här och tills du visat motsatsen så är jag böjd att hellre satsa på lagledningen en en anonym person på internet som klagar mycket men vägrar visa att det finns substans.
 
Det är så gott som alltid tjafs kring uttagningar och hur ledningen än gör så kommer någon/några att bli missnöjda, vissa gånger med rätta andra gånger helt utan substans. Ofta är det förmodligen så att det är ett antal som kan vara aktuella med meriter som inte ligger så värst långt från varandra och tar man in mjuka värden, vilket nästan är ett måste för att skapa ett bra lag så får man så gott som alltid kritik.

Jag har ingen aning om om Sylve och kompani gjort rätt - de kansek är helt ute och reser, men jag är säker på att vilke de än tagit ut så kommer några alltid att anklaga dem för att ha tagit ut fel personer. Ska man klaga så bör man i mina ögon ha underlag för det och peka ut exakt vad man tycker är oretvis och redovisa grunderna för det.

Det blir lite av en storm i ett vattenglas när man diskuterar en händelse så här. Alex var barnslig, gjorde i mina ögon ett meningslöst utspel i still med att skjuta sig själv i foten, världen går inte under för det och han är inte en dåligt person för det. Det är mycket känslor på spel intoppidrott.
 
Det pratas mycket om "lag" men i det här fallet var det ju truppen av individuella ryttare som skulle tas ut, och där AZ gärna hade velat vara en av de uttagna. Laget (till laghoppningen) var det ganska självklart att han inte skulle med till och jag tror knappast att han själv heller tyckte att han skulle flytta någon av de fyra ryttarna men han tyckte att han skulle ha kunnat vara en av de elva (?) ryttare som skulle få rida de internationella klasserna.
Nu blev han inte det, och var lite besviken (självklart) över det.

Men det var ju inte det nästa utspel handlade om, utan om att ledningen inte uppmärksammade att han kvalat sig in i truppen på den aktuella tävlingen.

JAG skulle nästan själv bli besviken på om mina medtävlande (dvs konkurrenter) inte skulle gratulera mig till en seger och kvalificering till en sådan klass, och jag kan absolut inte förstå att inte landslagsledningen gjorde det?!

Bo Jenå och Kyra stod hela tiden och tittade på CHB, och peppade och pratade med dem som en jämförelse.
Hon blev sedan inte uttagen till EM-laget, men hon fick i alla fall både respons och uppmärksamhet av landslagsledaren och landslagstränaren...
 
@rubytoo Fast du citerade ju mig som sa att Alex drog till USA och jag pratade aldrig om några svenska poäng. Jag skrev bara att jag tyckte att han visade lite vad han ville genom att dra dit.

Detta resonemang tycker jag inte har med uttagningar att göra överhuvudtaget. Du kan vara precis var du vill i hela världen och det är ju betydligt fler ryttare än Zettermans som åker till USA under vintern Tinne för att ta ett exempel

Eller ta alla fälttävlansryttare som drar till England under vårsäsongen. Det har inget med uttagningar att göra öht. Ledningen är så pass kunnig att det är lätt för dem att ta reda på resultat även om de inte är svenska.

Jag menar inte alls att på något sätt nedvärdera Alex meriter i sig, jag menar bara att trots att de kanske är fantastiska (jag är i ärlighetens namn inte jätte insatt) så har jag väldigt svårt att tro att de ändå går att jämföra med Roffes. Där med inte sagt att Alex ens skulle ha haft möjlighet att uppnå Roffes så tidigt i livet.

Nu är ju Alex betydligt mer framgångsrik än vad Roffe var vid hans ålder.

Alex meriter är säkert fantastiska och jag tänker inte på något sätt säga annat, men rent krasst så när man tar ut till ett landslag så är det ju mer än sifforna som spelar in och man får väga alla för och nackdelar mot varandra i en vågskål helt enkelt och där väger nog Roffes meriter tyngre än Alex, det är bara det jag menar :)

Det är väl inte fråga om att ta ut till ett landslag! Betydligt fler ryttare än landslagen rider på internationell tävlingar. De är uppdelade i grupper
Och till landslagen är det självklart mer som spelar in i uttagningarna men när det gäller enstaka tävlingar så nej då är det dagsformen som skall avgöra.


Sedan menar jag inte att rent poängmässigt att tyska poäng ska spela större roll än amerikanska, jag menar bara att jag kan tänka mig att vara stationerad i Tyskland är inte riktigt lika illa som att vara i USA när det kommer till att kunna vara på plats på träningar osv i Sverige. Det är ju betydligt lättare att lasta hästarna och åka från tyskland och delta på en träning och tillföra laget något, än det är att lasta och flyga från USA.

Tja du det är väl inte så att Roffe / Henrik kommer hit med en lastbil med hästar för att träna utan då ordnar man träningar där de är. Liksom man gör med de som är stationerade i England.

Jag menar inte heller att det är oproffsigt ATT protestera mot uttagningar utan om HUR man gör det. Klart som fanken man ska kunna framför kritik om man tycker att något går fel till och om man har någon bättre ide om hur det borde gå till. Men inte på just det sättet som Alex gjorde just i det klippet, det är bara det jag menar.
Jag har ingen aning om det kanske är så att Sylve satt sig på en hög pedistal och beter sig som ett praktarsel och bara tar ut sina bästisar till laget. Men OM det är så, så är kritik helt klart befogad, även om han skiter högaktningsfullt i Alex eller andra ryttare som presterat bra. Klart som tusan att de ska vara medvetna om att dom syns, det är inget snack om saken. Är det inte så det är, så bör man helt klart se över hur saker och ting fungerar. Men jag tycker inte man framför det genom att stövla fram så som Alex gjorde bara.

Jag har sett klippet om och om igen och njä jag tycker inte att det är så mycket att bli hysterisk över.

Och jo AZ hade 24 st placeringar i den internationell månaden där över och det var ju inte så att han var borta hela året i USA utan det var över de tävlingar som hålls i Wellington och det är mellan januari och mars, efter det så har han tävlat i Sverige och i Europa med bra resultat.

Han var ju tex placerad i en 150 på Scandinavium! Och ytterligare 13 placeringar i svår klass dvs över 140 cm klasser. I Wellington hade han 24 st placeringar och han vann en 150cm i dec med 2800p/1138ch

Redan i år har han 14 placeringar i svår klass och är redan uppe i 802ch

Dessutom var det väl lite surt att hans pappa var uttagen som hade betydligt mindre poäng.
Nu visade ju AZ att han skulle ha blivit uttagen med sina resultat på Falsterbo.
 
I min värld är det hans arbetsplats eftersom det är det han tjänar pengar på och det gagnar hans verksamhet att komma med i laget. Jag tycker inte heller att relationen bör vara sådan att ryttarna behöver smöra för lagledarna, men jag tycker att de bör använda sitt sunda förnuft i hur man beter sig och inte beter sig.

Fakta kvarstår att lagledningen aldrig någonsin kommer att vara hans arbetsgivare. Och det skall aldrig heller bli så! Det är ett stort feltänk!

Varför pratar du om laget hela tiden? Vilket lag menar du?
 
Och de som också är insatta ( lagledningen som tog ut laget) bedömde det som han inte hade det. Ord står mot ord här och tills du visat motsatsen så är jag böjd att hellre satsa på lagledningen en en anonym person på internet som klagar mycket men vägrar visa att det finns substans.

Det är väl bara att gå in och söka själv, ridsportsförbundet heter organisationen där resultat redovisas. Med en väldigt liten lätt titt där så ser du nog att poäng inte saknas...

Och vad klagar jag på? Nä jag svarar varför AZ reagerar som han gör och varför han gjorde det, jag klagar def inte på någon lagledning och tycker att sylve gör det bra. Jag känner även honom privat och jo jag gillar honom. Men att det finns orättvisor vid uttagningar är ju knappast okänt och det gäller ju faktiskt inte bara denna situation eller denna ledare

Jag tänker dock inte sitta här och visa vilka som har poäng och vilka som inte har det för det är eg inte relevant.

AZ kände sig bortvald på felaktiga grunder, han blev ledsen och besviken att man inte räknade med honom när andra som hade mindre poäng kom med. Han reagerade genom att ge en spydig pik till ledarna och det var hans sätt att visa att han tyckte de handlat fel.

Det betyder INTE att jag hade gjort likadant eller tyckt att det var ok om mitt barn hade gjort så men även om jag inte hade gjort så så kan jag förstå att han gjorde så pga omständigheterna?

Jag har själv fått stå vid sidan om och det var fruktansvärt och det var ungefär samma situation. Jag fick dock en ursäkt av ledningen vid senare tillfälle och jag var bara tyst och besviken vid tillfället.

Ledningen kan ju inte ha tagit det så hårt eftersom AZ nu rider i landslaget och har fått efter detta uttalande rida många internationell tävlingar
 
Det pratas mycket om "lag" men i det här fallet var det ju truppen av individuella ryttare som skulle tas ut, och där AZ gärna hade velat vara en av de uttagna. Laget (till laghoppningen) var det ganska självklart att han inte skulle med till och jag tror knappast att han själv heller tyckte att han skulle flytta någon av de fyra ryttarna men han tyckte att han skulle ha kunnat vara en av de elva (?) ryttare som skulle få rida de internationella klasserna.
Nu blev han inte det, och var lite besviken (självklart) över det.

Men det var ju inte det nästa utspel handlade om, utan om att ledningen inte uppmärksammade att han kvalat sig in i truppen på den aktuella tävlingen.

JAG skulle nästan själv bli besviken på om mina medtävlande (dvs konkurrenter) inte skulle gratulera mig till en seger och kvalificering till en sådan klass, och jag kan absolut inte förstå att inte landslagsledningen gjorde det?!

Bo Jenå och Kyra stod hela tiden och tittade på CHB, och peppade och pratade med dem som en jämförelse.
Hon blev sedan inte uttagen till EM-laget, men hon fick i alla fall både respons och uppmärksamhet av landslagsledaren och landslagstränaren...


Ja och det är även min erfarenhet av ledningen i ft, där får man beröm för det man gjort bra även om resultatet inte var på topp. Det stod alltid en coach i målet och tog mot när man kom i mål liksom de stod vid starten. Detta gjordes med alla ryttare som red tävlingen även de som inte var med i själva laget.
 
När jag såg programmen fick jag känslan av att bröderna Zetterman är lite "utknuffade" och opopulära. Som yngre har jag för mig att dom var väldigt mkt i rampljuset hela tiden. Det verkar nästan som att det finns mer bakom AZs uppträdande mot Sylve och ledningen än vad vi såg i TV.

Sen tror jag att alla som rider på den nivån minst någon gång känt sig orättvist behandlade och åtsidosatta. I ett av de tidigare programmen så var ju Lisen väldigt besviken, men hon gick ju inte fram till Sylve och uppträde som en sur barnunge..
 
När jag såg programmen fick jag känslan av att bröderna Zetterman är lite "utknuffade" och opopulära. Som yngre har jag för mig att dom var väldigt mkt i rampljuset hela tiden. Det verkar nästan som att det finns mer bakom AZs uppträdande mot Sylve och ledningen än vad vi såg i TV.

Sen tror jag att alla som rider på den nivån minst någon gång känt sig orättvist behandlade och åtsidosatta. I ett av de tidigare programmen så var ju Lisen väldigt besviken, men hon gick ju inte fram till Sylve och uppträde som en sur barnunge..

Det är nog inte första gången någon gör liknande utspel faktiskt
 
När jag såg programmen fick jag känslan av att bröderna Zetterman är lite "utknuffade" och opopulära. Som yngre har jag för mig att dom var väldigt mkt i rampljuset hela tiden. Det verkar nästan som att det finns mer bakom AZs uppträdande mot Sylve och ledningen än vad vi såg i TV.

Sen tror jag att alla som rider på den nivån minst någon gång känt sig orättvist behandlade och åtsidosatta. I ett av de tidigare programmen så var ju Lisen väldigt besviken, men hon gick ju inte fram till Sylve och uppträde som en sur barnunge..

Nej Lisen berättade att hon bråkade med honom i telefon, hade vi fått höra det samtalet hade säkert dom flesta här uppfattat henne som en sur och bortskämd barnunge.
 
I ett av de tidigare programmen så var ju Lisen väldigt besviken, men hon gick ju inte fram till Sylve och uppträde som en sur barnunge..

Nej, hon sa väl att hon ringde och skällde ut honom istället?

Hur som så var det ju inte uttagningen AZ var besviken på, utan att han inte fick nåt erkännande eller liknande när han vann kvalklassen. Det är ju rätt olika saker.
 
Fast att ringa och skälla ut är väl inte riktigt lika illa som att ställa sig och gå på vid tvinspelning framför ögonen på massa andra... Jag tror fortfarande att dom flesta ryttare på den nivån någon gång känt sig orättvisst behandlade, men vanligtvis brukar det ju inte vara med i en tv-serie..

Jag förstår att AZ var besviken, och jag tycker att ledningen gjorde fel, det kostar inget att gratulera.
 
Jag vill gå ännu länge och påstå att de flesta av oss nog känt oss kränkta och orättvist behandlade någon gång. Åsidosatta och inte tillräckligt uppmärksammade för en prestation vi själva (och andra?) bedömer vara berömvärd.

Det är fortfarande inte det som är på tapeten. Det är HUR man hanterar detta. Hur man beter sig och kanske i viss mån vad man räknar med för gensvar och bemötande.

När någon säger till mig att de känner att jag på ett negativt sätt särbehandlat dem, kan jag inte annat än säga att "det är jättetråkigt att du känner så, det har inte varit min mening" (erkännande av dennes känsla men inte av att det varit min avsikt) alt. "Det är tråkigt att du känner så, jag kanske inte har hanterat kritiken bra men jag känner att...." och då finns det ju ett diskussionsunderlag.

Vi hanterar alla situationer olika, och så vi finner lämpligt. Den fråga jag ställer mig är alltid vad JAG vill vinna på det. Och hur jag ska komma dit.
 
Det är väl bara att gå in och söka själv, ridsportsförbundet heter organisationen där resultat redovisas. Med en väldigt liten lätt titt där så ser du nog att poäng inte saknas...

Underbart resonemang, du kommer med påståenden och närman frågar underlag så vägrar du och anser att man ska bevis ditt påstående.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 413
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 247
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 889
Senast: skiesabove
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp