SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

att behöva välja mellan att ha sadeln för långt fram så man låser bogar osv eller att ha den för långt bak så den får ont är inte direkt val som man ska beöhva välja mellan.

Som man "ska behöva välja mellan".?
Nej, men uppenbarligen finns det fall där man får välja mellan att ha sadeln för långt fram/bak eller låta bli att använda sadel. Även om jag inte tycker det är ok att välja för långt fram eller för långt bak så är det rätt logiskt om folk väljer något av de alternativen.

Jag tycker inte det är värre att sadla på manken än att sadla för långt bak. Båda är lika illa.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

men jag förstår inte varför man överhuvetaget rider i sadeln när den inte passar hästen.
då får man leta vidare eller hitta andra alternativ.

har man ingen sadel som passar får man rida utan.

dom jag sett sadlar för långt fram har utprovade sadlar men vet inte vart dom ska ligga eller glömmer bort hur långt bak man ska sadla och lägger sadeln där dom tror den ligger bäst.

tråden handlar väl inte om ifall sadeln passar eller inte..den handlar väl om varför folk sadlar för långt fram.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

men jag förstår inte varför man överhuvetaget rider i sadeln när den inte passar hästen.
då får man leta vidare eller hitta andra alternativ.

har man ingen sadel som passar får man rida utan.

dom jag sett sadlar för långt fram har utprovade sadlar men vet inte vart dom ska ligga eller glömmer bort hur långt bak man ska sadla och lägger sadeln där dom tror den ligger bäst.

tråden handlar väl inte om ifall sadeln passar eller inte..den handlar väl om varför folk sadlar för långt fram.

Hur kan du inte förstå att ibland är hästens/ponnyns rygg för kort för att du öht ska kunna hitta en tillräckligt kort sadel som ryttaren fortfarande får plats i? Det är inte BRA och det går att hitta andra lösningar än att använda sadel som blir för lång, men då har det knappast att göra med huruvida sadeln är bra utprovad eller ej.

Även om tråden handlar om att sadla för långt fram ska man väl knappast uppmuntra till att sadla för långt bak vilket är minst lika illa? :p
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

en bra seriös sadelutprovare tror inte jag provar ut en sadel som ligger bakom hästens sista revben och som måste ligga så den hindrar rörelserna.
de ger ju spänningar och tillslut hältor och nej jag förstår inte varför man rider i sånna sadlar då.

då måste man hitta ett annat alternativ.
vad ger de liksom att sitta o rida i nåt som ger spänningar och hindrar hästens rörelser? de är de jag inte förstår.

jag red barbacka ett helt år för att jag inte hittade en sadel jag hade råd med till hästen..
hon hade väldigt kort rygg och svår att passa ut sadel till.

och nej om sadeln är för lång för hästen så passar inte just den sadeln den hästen..för en sadel som passar just den hästen och ryttaren den är varken för kort eller för lång.
de är många sadlar min häst passar i men som jag inte passar i och sadlar som jag passar i men inte hästen.

jag snarare uppmuntrar idåfall att köpa en sadel som passar hästen som inte behöver trycka på bogbladen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Som sagt, det är INTE bra att ha sadeln varken långt fram eller långt bak.
Men tänk på att om man t ex ska tävla, då måste man ha en sadel. Även om ryggen är för kort för att det ska vara möjigt att hitta en sadel som passar. Ponnyputor är inte godkända för tävling! ;)
Så att det blir så tycker jag inte är konstigt - även om det fortfarande inte är "bra" eller ok i mina ögon.

Vi är nog egentligen rätt överens, men som sagt - sadeln får inte komma för långt bak i strävan efter att få bogbladen fria, det är minst lika illa.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Kan inte någon lägga in en bild på en sadel som ligger bra och en bild på en som inte ligger bra?? Blir lättare att förstå det då :smirk:
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Instämmer med dig. Jag har sett massor med folk som sadlar för långt fram... Två tjejer i stallet skulle få prova att rida min häst och när de skulle sadla la de sadeln på direkt på bogbladen, så jag fick tala om för dem att sadeln ska ligga minst 10 cm längre bak :crazy: Jag har också försiktigt kommenterat till andra som jag sett haft sadeln för långt fram, men de säger bara hmpf, jag kan minsann sadla, så här lär de oss på ridskolan!:crazy:

Fattar inte grejen, jag tycker att det är självklart att sadlen inte ska ligga och störa hästens rörelser? Jag tycker dessutom att det är obehagligt att rida i en sadel som ligger för långt fram, sadeln hamnar i bakvikt och det känns ju som om man sitter på halsen nästan...
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 895
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 082
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp