Bukefalos 28 år!

SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Jag jobbar som ridlärare för yngre barn som rider A och B ponnys och jag försöker pränta in hur sadeln skall ligga i både barn och föräldrar. Alla får känna varje gång på en häst för att "hitta" bogbladen och sedan på med sadel och känna vart den ligger utan att trycka.
Några kallar mig martyr! :devil:

:bow::bow:
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Det verkar iaf vara väldigt olika hur mycket kunskap man har om hur det ska vara för HÄSTENS skull (vad man har en motivering till) och vad man bara gör helt enkelt. Inte bara när det gäller den här biten.

Personligen sadlar jag långt fram med bomlösa sadlar eftersom det inte på samma sätt blir något hårt i vägen, men med bomsadlar ska de sitta med gott om utrymme till bogbladen.
Har själv en häst med lite taskigt sadelläge där tyvärr många sadlar "placerar sig själv" för långt fram. Men därför har man istället fått varit väldigt noga med vilken sadel man lägger på hästryggen.
Skulle gissa att många använder det som anledning till att faktiskt sadla längre fram - hästen har kort rygg eller taskigt sadelläge så man inte får sin sadel att ligga bra helt enkelt. Har stött på ett par personer som faktiskt haft det som motivering när sadeln legat PÅ bogbladen.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

När jag gick på ridskola för mååånga herrans år sedan nu så fick man lära sig sadla långt fram.. o så gjorde jag efter de även när jag köpte min egna häst.
Va inte förens typ 2 år sedan jag fick höra att sadeln inte alls ska ligga långt fram hmm.. (haft ett uppehåll med ridningen i 6 år innan de) Tror man sadlar lite så som man lär sig.. många ridskolor lär ut att sadeln ska långt fram när man sadlar o sen dra lite grann bakåt bara.. inget om bogblad osv fick jag iallefall lära mej o vet att mina syskon som går på ridskola idag lär sig samma sak som jag gjorde för typ 13 år sedan. Knasigt värre=)
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Det är alltid lika facinerande att försöka disskutera sadlar. Man blir helt enkelt alltid dumförklarad, det kvittar vad man säger, man vet tydligen aldrig vad man pratar om :cool:

För den som är nyfiken tenderar många hoppryttare (inte alla -många) att sadla så långt fram som dom över huvudtaget kan få sadeln att sitta kvar. Dessutom dras gärna sadeln fram innan de ska börja hoppa fram eller gå in på banan, det är knappast en sadling som någon sadelutprovare skulle godkänna, ens på en hoppsadel. Jag har påpekat detta tusen gånger men detta är faktiskt första gången jag har fått ett svar som verkar gå ut på att jag inte vet vad jag pratar om, ofta är det snarare "bara för att dom gör det är det inte rätt" (vilket jag heller aldrig har sagt, jag vill bara ge sadeldebatten lite perspektiv...)

Jag hoppar också, min sadel ligger alltid på samma ställe.
Man får väl spänna sadelgjorden! :angel:
Sen ska ju sadeln ligga stilla om man har en rätt utprovad sadel.

Om den glider när man hoppar högre får man väl ha brösta...:idea:

Men ja! Det är äckligt många som sadlar för långt fram.
Fast på ett praktik ställe jag var sadlade de EXTREMT lågt bak ist...
det var också läskigt....:o

Det är väl lite som med bett det där, det hänger liksom kvar sen "farfars"-tid.:smirk:
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Hej

Jag visste inte om det här med sadlarna för långt fram utan jag har alltid lagt min sadel vid slutet av bogbladen och jag har fått lära mig det på en ridskola och nu när jag går häst inriktning så sadlar dom också så... dom har kollat på min sadel men godkänt den :crazy: men efter att hört er prata så ska jag lägga dressyr sadeln ännu längre bak.. men haha hoppas bara jag inte lägger den för långt bak ;)

Tack så mycket för informationen och för agria sidan :bump::bow:
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Jag fick lära mej rätta sadelläget av en aukt. sadelinprovare....Eller rättare sagt, att hitta rätta sadelläget.

Dock får jag fortfarande arga blickar om man råkar påpeka för någon att det kanske inte är så konstigt att hästen känns mysko fram och inte tar för sej om den har en sadel som klämmer över bogbladen....

Sen har jag också fått kommentarer som "Ska hästen ha sadeln på rumpan".....:crazy:

//Domino_s
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Så jag började fundera, är det vanligt att folk sadlar för långt fram? Lär man sej inte att sadla på ridskolan?

På ridskolor har jag fått lära mig att man ska dra sadeln bakåt tills den stannar. Men jag tycker inte att det alltid funkar.

Jag ser ridskolehästar ibland med sadeln alldeles för långt fram, enligt mig. Jag förväntar mig alltid att läraren ska säga något men det har bara hänt någon gång att de åtgärdat osv. Bogar och bogblad visste jag inte ett smack om eller fick lära mig något om inom ridskoleverksamhet. Det har jag lärt mig senare.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Ska jag vara helt ärlig så känner jag mig helt snurr när det gäller hur sadeln ska sitta. Ni verkar vara rörande överens som att den ska ligga ganska långt bak så att bogen är helt fri, medan jag hela tiden ser människor omkring mig som placerar sadeln rätt så långt fram. När jag skulle lära mig att sadla så fick jag lära mig att sadeln skulle ligga långt fram, strax nedanför manken. Själv brukar jag dock känna efter var den ligger bäst, vilket blir en liten bit längre ned än vad de flesta på min ridskola brukar sadla, men jag kan inte svära på att hästen har full bogfrihet.. Men vad är det som gäller egentligen? :confused:
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Den kommentaren har jag också fått när jag sadlar min ponny, och då lägger jag bara sadeln en bit bakom bogbladet.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

*kl*

Ja, det är vanligt. Hos skogsmulle som internationell toppryttare.
Jag själv håller på att jobba bort mitt "sadla-så-nära-öronen-syndrom" efter att ha fått förklarat för mig hur det påverkar.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

*KL*

Jag lärde mig sadla på ridskolan ungefär som andra beskrivit, lägg på, dra bak lite, spänn. Dvs sadeln på/över bogbladen. Tog ganska länge även i vuxen ålder innan poletten trillade ner med.

Ang hoppsadlar så det kan vara komplett OMÖJLIGT att på en bild/utan att gå och lyfta kåpan se om den ligger rätt eller ej. Vissa hoppsadlar har väldigt framskurna kåpor, som gör att sadeln ser ut att ligga långt fram över bogbladet medan den i själva verket inte gör det. Vet gör man inte förrän man lyft kåpan.

Dessutom spelar hur underkåpan är designad in med, och var ortspetsarna är.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Ska jag vara helt ärlig så känner jag mig helt snurr när det gäller hur sadeln ska sitta. Ni verkar vara rörande överens som att den ska ligga ganska långt bak så att bogen är helt fri, medan jag hela tiden ser människor omkring mig som placerar sadeln rätt så långt fram. När jag skulle lära mig att sadla så fick jag lära mig att sadeln skulle ligga långt fram, strax nedanför manken. Själv brukar jag dock känna efter var den ligger bäst, vilket blir en liten bit längre ned än vad de flesta på min ridskola brukar sadla, men jag kan inte svära på att hästen har full bogfrihet.. Men vad är det som gäller egentligen? :confused:



Tänk det som att du lägger en sadel på dina skuldror, kan du röra dig fritt då? Nej.
Och det kan inte hästen heller, om den har sadeln på bogarna. BOGFRIHET kallas det! ;)
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

** kl **

Jag har lärt mig att sadla precis som bland annat Alexandra_W så jag vet ärligt talat inte om jag sadlar rätt eller inte. Hästen verkar ju iaf inte ha något emot hur sadeln ligger. Ska försöka att ta lite bilder nästa gång jag är i stallet på hur jag sadlar både med allrounden och dressyrsadeln. Det borde ju gå att få ett hum då om den ligger alldels fel eller inte.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Ja det är verkligen jätte vanligt att sadeln ligger på bogbladen:(

Jag tror att det hela handlar om att folk inte kan hästens anatomi, och att det tyvärr är så att på ridskolor struntar många elever att gå på teorilektioner för det är ju sååååååå tråkigt.

På den ridskola jag jobbade på skrevs det aldrig in när det var teorilektioner för då kom bara en eller två elever ibland ingen alls:crazy:

Det är så tråkigt att det har blivit så många som håller på med hästar enbart för ridningens skull:( de har ingen kunskap alls om hästens behov utan de ska bara rida.

Tyvärr är många ridskolor dåliga på att undervisa också, de visar sadling och tränsning men förklarar inte hur de gör och varför.

Jag är så glad att jag vågar lära mig nya saker och inte är kvar i att "så har jag alltid gjort" tänkandet.

Det mest skrämmande är ändå säljare som går ut med att deras sadel passar alla hästar:mad: man ska ju kunna lita på vad säljare i affärer säger tycker man.

Jag provade ut en sadel en gång och sadeln jag provade satt bra men jag behövde större sits, jag frågade då om jag kunde lämna tillbaka den om den inte passade men det fick jag inte:smirk: sadeln i storleken större satt givetvis inte bra så det var bara att sälja den vidare.
Enligt personalen så gjorde sits storleken ingen skillnad men visst gör den det!

Ibland längtar jag tillbaka till den tiden då man trodde på fullaste allvar att sadeln som man själv satt bra i var bra:o men jag vet att mina hästar är tacksamma att jag inte lever kvar i den villfarelsen.

Den hästen jag har nu har sitt sadelläge så långt bak att det är svårt att hitta bra läge på sadelgjorden istället:crazy: kan ju bara tänka mej hur många timmar hon har gått med sadeln på bogbladen istället för ryggen:(
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

** kl **

Jag har lärt mig att sadla precis som bland annat Alexandra_W så jag vet ärligt talat inte om jag sadlar rätt eller inte. Hästen verkar ju iaf inte ha något emot hur sadeln ligger. Ska försöka att ta lite bilder nästa gång jag är i stallet på hur jag sadlar både med allrounden och dressyrsadeln. Det borde ju gå att få ett hum då om den ligger alldels fel eller inte.

Det enklaste är att be någon lyfta frambenet uppåt/framåt och känna var bogbladen slutar, då vet du var sadeln inte ska ligga, många blir förvånade när de ser hur långt bak bogbladen faktiskt går.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Det enklaste är att be någon lyfta frambenet uppåt/framåt och känna var bogbladen slutar, då vet du var sadeln inte ska ligga, många blir förvånade när de ser hur långt bak bogbladen faktiskt går.

Ska testa detta med men även ta kort. Känner mig pinsamt dålig faktiskt med tanke på att jag har gått hästhållning på gymnasiet :o Man tycker ju att jag borde veta hur man ska sadla korrekt.
Kan väl iofs tilläggas att jag har haft hästar som har varit kinkiga med var sadeln ska ligga och då har jag ju märkt tydligt när den har legat helt fel eftersom hästen då har börjat studsa när man har hoppat upp.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Det enklaste är att be någon lyfta frambenet uppåt/framåt och känna var bogbladen slutar, då vet du var sadeln inte ska ligga, många blir förvånade när de ser hur långt bak bogbladen faktiskt går.

Detta är nog bland de bästa sätten. Även när man vill bevisa för någon att deras sadel "ligger för långt fram". Jag bad inhyrningen i stallet att lyfta frambenet upp och fram på hennes häst efter att hon spänt sadelngjorden, behöver jag säga nåt annat att hästen vägrade..:(
Men poletten trillade ner på henne iallfall.:idea: Hästen "trippande" steg blev längre och nu har den börjat få ryggmuskel och är mkt trevligare individ.:bump:
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Jag lärde mig att sadla rätt först för 2 år sedan :eek:
Det var då jag köpte min senaste sadel från en sadelmakare som visade hur långt bak jag skulle lägga den för att inte påverka bogarna.
Och då hade jag ändå ridit i 10 år på olika ridskolor, medryttarhäsar osv. och aldrig blivit tillsagd.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

*KL*

Nästan alla hästar verkar gå med sadlarna alldeles för långt fram. Typ varannan bild man ser här på Bukefalos är en häst med en sadel för långt fram, något jag blir galen på. Ännu värre är dock att se gamla kort på min ponny som jag hade, där jag själv hade sadeln alldeles för långt fram. gah får ju dåligt samvete såhär 8 år efter.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Jag lärde mig att sadla rätt först för 2 år sedan :eek:
Det var då jag köpte min senaste sadel från en sadelmakare som visade hur långt bak jag skulle lägga den för att inte påverka bogarna.
Och då hade jag ändå ridit i 10 år på olika ridskolor, medryttarhäsar osv. och aldrig blivit tillsagd.

Samma var det ju för mig. Det var sadelutprovaren som lärde mig sadla rätt..
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 081
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp