SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

jag lärde mej inte sadla ordentligt eller varför en sadel måste ligga rätt eller hur det ser ut när det är rätt/fel förrän jag fick egen häst. inte på riktigt. på min ridskola fick vi inte lära oss sånt, men så har flera av ridskolehästarna skav av sadlarna oxå, så går det tyvärr när alla slarvar:(
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Jag tycker mer man ser folk som har sadlarna för långt bak i det här landet. Varför tror ni det finns cutback på dressyrsadlarna?

Om sadeln ligger mot bog bladet så byt sadel vet jag då är sadeln fel för hästen:-)..
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

För att svara på din fråga..
NEJ på ridskolor lär man sig INTE att sadla ordenligt, man lär sig däremot att lägga den alldeles för långt fram (även ridlärare sadlar fel, sedan förstår de inte varför de måste saddla om mitt under lektionen pga av att allaas sadlar har kasat fram och tippar över manken..), man lär sig även att linda benen inkorrekt (man ska tydligen inte linda kotan), man lär sig att inte kratsa hovarna för ordentligt (för det sliter på hoven och lite skit är alltid bra..), man lär sig att en tjock häst som inte rkar så mycket ska ha så lite grovfoder som möjligt (max 4 kg hö för stor häst, 2 kg hö för ponny) och mycket kraftfoder (mins 2 kg om dagen), man lär sig att man inte ska använda för mycket reflexer (man vill ju inte blända trafikanterna), och man lär sig framförallt att det är helt ok med mer eller mindre högljudda utbrott kring hästarna..

Sen ska vi ju absolut inte gå in på vad de lär sig ang. ridning..

Nej tacka vet jag när ridskolorna hade välutbildad personal och hade som största mål att få välutbildade hästkunniga elever, INTE att lura dem på så mycket pengar som möjligt!!

Vet att det fortfarande finns några få ridskolor som faktsikt är bra, men tyvärr fins det många många fler som är rent skit!! Har själv besökt en hel del ridskolor pga syskon, bekanta etc. och blir alltid lika förbannad efter ett sådant besök. Sj¨lv gick jag på den där gamla hederliga sortens ridskola, ¨som ägdes av en person med ett brinnande hästintresse, inga direkta nybörjar hästar utan man fick lära sig rida ordentligt istället och passade inte så fick man sluta (ingen galopp där inte om man inte hade ridit i minst 2 år och kunde kontrollera hästen i skritt och trav) numer förväntas det (FRÅN FÖRÄLDRA OCH BARN) att man ska galoppera redan 2:a gången..

sorry långt inlägg men väldigt irriterad på dålig hästkunskap
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

alla sadlar kan ligga mot bogbaldet beroende på om man placerar dem där eller ej, således behöver inte sadeln sitta fel..

har själv aldrig mött ngn med sadeln för långt bak och vad skulle det ha för koppling till att det finns cut back på dressyrsadlar??
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

men.. tänk vilka superprestationer de hästarna hade gjort under optimala omständigheter (dvs full bogfrihet)

menar du på fullt allvar att så länge hästen inte har så ont att den viasr det så kan man fortsätta?? Alla hästar visar inte att de har ont förrän det gör så ont att de inte står ut längre och då är det oftast försent. Att förstöra bogfriheten på en häst ger som regel ingen akut skada (dvs direkta symptom) men ger skador som kanske visar sig några år senare och då finns det inte så mycket att göra åt den saken..

detta synsätt är en av anledningarna till att medellivssl¨ngden på et halvblod har sjunkit markant de senaste 20 åren.. Vi har lite för mycket slit och släng menatlitet och den har tagit sin plats även i vår syn på djur!!
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Jag tycker mer man ser folk som har sadlarna för långt bak i det här landet. Varför tror ni det finns cutback på dressyrsadlarna?

Om sadeln ligger mot bog bladet så byt sadel vet jag då är sadeln fel för hästen:-)..

jag har nog aldrig sett en sadel ligga för långt bak..sen hjälper de inte att byta sadel om man sadlar för långt fram så dom inte får bogfrihet.
vad har cutback med de att göra förresten?
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

3 cm bak till stackars häst snacka om att få ryggproblem
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Dom flesta sitter och åker på röven på hästen i dag och har sadeln helt åt skogen då dom missar sadel läget med hunndr cm:mad:.

Vanligaste problemet på häst i dag är rygg problem I wonder way!!
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

jag tror ryggproblemen kommer av att sadeln ligger för långt fram, med andra ord så kan hästen inte höja ryggen och får spänningar i rygg och bog av att sadeln ligger för långt fram så dom kan inte röra sej ordentligt och sen kommer resten av problemen med hältor och ömhet överallt osv.
sen måste man ha koll på hur lång hästens rygg är, har du gått och kännt på vart sadelläget slutar på alla hästar som du påstår har sadeln för långt bak?

jag lärde mej ju förut på ridskolan att dra sadeln tills de tar stopp för där va sadelläget..men de är fel.
har aldrig hört om någon häst som får ryggproblem av att sadeln vart för långt bak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

jag lärde mej ju förut på ridskolan att dra sadeln tills de tar stopp för där va sadelläget..men de är fel.
har aldrig hört om någon häst som får ryggproblem av att sadeln vart för långt bak.

Inte?
Om jag hade sadeln för långt bak på förra kusen sparkade den bakut/högg/bockade vid sadling och när man skulle spänna gjorden. Var obehagligt för ländryggen.
I det fallet var det egentligen inte frågan om att sadla för långt bak, snarare att sadlarna var för långa för den korta hästryggen eller att det fanns något som hästen inbillade sig kunde vara en obekväm kant (den reagerade nämligen inte om man hade väldigt tryckfördelande pad under så den bara kände paddens undersida, hade någon specialare som var typ en halvdm tjock i hoptryckt tillstånd).

Bakre delen av ryggen (ländryggen) är känslig och lite för dålig på att ta emot tyngd, mindre stabil.
Dock är det sällan ett problem på stora hästar, däremot ponnyer med för stora sadlar eller de enstaka fall som sadlar för långt bak.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

men om sadeln va för lång så va de ju fel sadel..de är ju en annan sak.
man ska inte sadla längre bak än där hästens revben slutar..då är de ju självklart dom får ont i ryggen och blir ömma men jag antog folk kanske visste de.

jag utgår mer från att sadeln faktikst är utprovad till den hästen men man endå lägger sadeln för långt fram.
så nej ja har inte träffat på någon häst som fått ont i ryggen av att man drar bak sadeln så att den får bogfrihet med åtminstonde 3 fingrar från bogbladen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

men om sadeln va för lång så va de ju fel sadel..de är ju en annan sak.
man ska inte sadla längre bak än där hästens revben slutar..då är de ju självklart dom får ont i ryggen och blir ömma men jag antog folk kanske visste de.

jag utgår mer från att sadeln faktikst är utprovad till den hästen men man endå lägger sadeln för långt fram.
så nej ja har inte träffat på någon häst som fått ont i ryggen av att man drar bak sadeln så att den får bogfrihet med åtminstonde 3 fingrar från bogbladen.

Grejen är att jag kräver ca 17" sadel. Hästen skulle ha behövt 16" i vissa modeller, och då hade det varit gränsfall.
Vem skaffar en 16" sadel till en häst på 154cm? Inte så många skulle jag tro. För mig var iaf de enda sadlar hästen accepterade riktigt mjuka bomlösa sadlar utan nämnvärd ryggradsfrihet. Då kunde de inte trycka på ländryggen. När man väl hade ridit iväg "accepterade" den även sadlar som var för långa, men det funkar inte att ha en rodeohäst vid varje sadlingstillfälle (med sadlar den gillade var den lugn och snäll).
Slutade med att jag mest red barbacka, för de sadlarna ger ändå inte särskilt mycket stöd.

Jag anser att det är minst lika illa, om inte värre, att sadla för långt bak. Just för att hästen är känsligare på ländryggen. Men som sagt så är ju inte det lika vanligt, därav att den diskussionen inte ofta behöver komma upp.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

att behöva välja mellan att ha sadeln för långt fram så man låser bogar osv eller att ha den för långt bak så den får ont är inte direkt val som man ska beöhva välja mellan.

jag har sett en hel del hästar som blivit fruktansvärt ömma vid manken och ryggen av att sadeln legat för långt fram..o de trots att sadeln faktiskt va utprovad och passade perfekt när man drog bak den där den skulle ligga.
så jag är väldigt emot att man sadlar så de hindrar bogfriheten som är viktig för dom får tillslut spänninger i boge o manke.

passar inte sadeln när man drar bak den så dom får bogfrihet får man leta ny sadel som passar hästen.
passar ingen sadel får man väl rida barbacka eller ha nåt annat alternativ.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Jag har 16" på min 162 cm herre. Och skulle ha det oavsett om jag så hade en 172 cm herre. JAG får ju inte större ända hur stor hästen än blir.

Dressyren (djuuuup) är en 16.5, hoppsadeln är en 16" PONNY flatback :devil:
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Sadeln ska ju inte ligga för långt bak heller, den ska inte ligga längre bak än sista revbenet.
 
Sv: SÅ vanligt med sadeln för långt fram?

Ursäkta, men det kanske möjligtvis finns någon sorts vettig förklaring till varför de vill sadla så långt fram..? Om de nu är "proffs" så borde de väl ha lite koll, kan man tycka.. :confused:
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 895
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp