Sadellista BOMLÖS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

167596_10150107045431849_639906848_6383135_5286841_n.jpg

Nova och så Tindra med soffkudden!! :D
Inte vacker men skön att rida i:love:

Jag har läst hela tråden, det tog några dagar men det var intressant!
Nu finns det många olika modeller som ser ut som en vanlig sadel och även westernsadlar som är helt bomlösa :bump:

Man får dock tänka på att padden är viktig, eller själva inläggen, som kan vara väldigt olika!
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har endast haft en bomlös sadel, men ack så bra jag trivs i den. Det är en bomlös från börjes, vet dock ej vad märket heter, men det är den enda som finns på börjes. Jag köpte min begagnad för endast 1000 kr, därför tvivlade jag rätt mycket på kvaliten, men det hade jag verlkigen inte behövt göra för det är en kanon sadel till oerhört bra pris. Den sadeln som jag har är 13 tum, vilket motsvarar ca 15 tum/barn-ungdoms sadel /finns även i större storlekar), men då jag är ganska liten av mig och har en c-ponny med kort, bred, platt rygg och ingen manke så funkar den kanon. Jag brukar alltid få ha svanskappa på min ponny, men denna sadeln ligger väldigt stilla och bra, men det beror väl antagligen på att hon är så väldigt platt och bred. Skulle tro att många tycker att sadel är lite vinglig, men det är en vanesak. Jag blev faktist förvånad över hur stabil den var, men nu har ju jag dock ridit mycket barbacka och inte haft någon sadel som legat riktigt stilla. Men med den här sadeln är hon mycket mer avslappnad och tar verkligen ut alla rörelser ordentligt, och det märks att hon trivs mycket bättre med denna. Jag kan inte annat än att rekomendera denna sadel till den här typen av hästar!
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Det som är viktigt med Börjes lågprisvarianter är att kolla att de är jämt sydda och gärna byta padd till en med högre kvalité. Tydligen är materialet i deras egen väldigt eftergivet, och man riskerar hästens tornutskott om man använder den.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

En sån som inte ser ut som en vanlig engelsk sadel:D Typ Barefoot Cayenne, Cherokee, Pfiff, Knights osv.:p

Definierar du även sadlar som Star Trekk western och Sport Saddle som soffkuddemodell? De ser ju inte ut som engelska sadlar heller. Men jag tycker att de är betydligt stadigare än de jag definierar som "soffkuddemodell".
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ja jag räknar nog även dom dit:laugh: men för mig är inte namnet soffkudde något negativt, dom är ju bra på sitt sätt.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Vissa paddar som Hööks säljer har samma kvalite som Börjes, varning för dom alltså!

Finns butiker och sidor på nätet som säljer bra inlägg, även speciellt för ryttare över 75-80 kg samt lösa inlägg man själv kan klippa till och padda upp med! :)
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag tänkte mest på att det jag tänker på som "soffkuddemodell" är den typen som Hööks och Börjes säljer som är mer eller mindre som en tjockare lädervojlock. Tex Star Trekk är ju mer uppbyggd, på ett annat sätt. Stadigare i konstruktionen (och jag tror att även den modellen jag nämnde på Star Trekk har plastskenor under).
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

*Randol´s bomlösa sadel är bra tycker jag. Har provat den på lite olika hästar och den ligger bäst med padd. Skön att sitta i. Bra pris också.

*Annars är barbackasadel en bra idé på "fritidsridning":p
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Tex Star Trekk är ju mer uppbyggd, på ett annat sätt. Stadigare i konstruktionen (och jag tror att även den modellen jag nämnde på Star Trekk har plastskenor under).

De där plastskenorna har jag undrat över. Vad gör det för skillnad om man har dem i eller inte? Någon som har provat?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

För mig är soffkuddarna just de mjuka, sladdrigare sadlarna. Torsion o Barefoot hör dit.
Men tex Star Trekk räknar jag inte som soffkudde.
// Linda
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Plastskenorna stabiliserar upp sadeln, men gör den också något mindre flexibel i längsled.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ang soffkuddemodell så är de för mig detsamma som sadlar liknande torsions. Platta breda saker som kräver en ordentlig pad och med en tjock pommel i trä eller annat stadigt material.

Har en Sensation G3 och den klassar jag inte som en soffkuddemodell även om den är HELT bomlös och extremt bekväm att sitta i. En sadel som är tillåten att tävla dressyr i kan i mina ögon per definition inte vara en "soffkuddemodell".

Undrade bara eftersom man ibland slänger sig med uttryck som betyder nåt helt annat för andra personer.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har haft ST-sadeln med skenor hemma. Oj, vilket skämt.

Det är - vad man känner genom lädret - som två slankiga plastlinjaler som ligger på ovansidan (sadelsidan) av bossan. När sadeln läggs på hästen och spänns med sadelgjorden blir det naturligt att bossan rullar en smula utåt (eftersom sadelns postiiva sida är att de är formbar). Det innebär att plastlinjalerna ändrar vinkel och börjar glida ner mot hästen (i utrymmet som tunneln ger), självklart mellan lädret och stoppningen, men föga imponerande.

Att dessa slankiga plastbitar skulle bidra till någon stabilitet är helt skattretande, jag har har haft alla tre versionerna av ST och detta var nog den största överdriften de kommit ut med sedan första versionen som nog inte kom i mer än två-tre ex i Sverige.

I övrigt en snygg sadel, tyvärr var vårt exemplar vi hade hemma så sned- och felsydd att den fick åka tillbaka. Tunneln var inte mer än några cm bred när sadeln låg på hästen, att sitta upp i den var inte ens att tänka på.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ang skenorna så var det min högst personliga åsikt. När jag funderar på det kanske jag upplevde att de stabiliserar sadeln då jag tyckte att när jag spännde åt gjorden så formade sig inte sadeln lika flexibelt längs hästryggen som jag tycker att en bomlös sadel bör och brukar göra.

Sen är det säkert individuellt vad de ger för effekt beroende på hur hästen ser ut och hur sadeln passar totalt.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

När jag bytte koppjärn i min så drog jag ur skenorna, och jag upplever dem som mycket hårdare än en linjal. Åtminstone inget jag kan böja för hand! :) Fickorna som de ligger i är i storlek som skenan, och i det ex som jag har kan de inte röra sig åt nåt håll? Det kanske var någon felkonstruktion på det exet du hade hemma, eftersom den var felsydd?

Nå, jag får ge mig ut och prova själv utan skenor i em!
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Vad skull ni rekommendera till till den här ryggen?

Hon har ganska liten manke, lite svängd, rätt bredd rygg, jag är helt ny på bomlöst och skulle tycka det vara kul att höra vad ni tycker. :)

Helst skulle jag vilja ha en sadel som både passar för uteritt och dressyr och ger lite stöd, då hon är en riktig hoppa. :D





Som sagt är hon lite hoppig:




Kram, Maya
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Vad har ni här inne för paddar till era bomlösa utan paneler?
Funderar på om min egentligen räcker till då den är väldigt mjuk.. Men där jag köpte sadeln så sa dom att den paden ihop med den sadeln skulle funka bra då sadeln har lite egna paneler(men jag tycker inte man kan kalla det paneler direkt)..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 205
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: Takire
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp