Sadellista BOMLÖS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Nu har jag en med paneler, men tidigare när jag hade en utan så använde jag min Mattes pad, den modellen som går att lägga i extra ilägg i.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har en ST Island, nu har jag visserligen aldrig ridit i sadeln med skenorna i men jag har de löst här istället och de är inte speciellt klena tycker jag inte ca 8mm tjocka och 65-70mm breda och jag kan då inte böja på de med handkraft iaf..

Kanske ska prova att rida med skenorna i och se om jag märker någon skillnad :)

Tror inte den kommer bli stabil som en bomsadel med skenorna i men kanske lite bättre?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Vad skull ni rekommendera till till den här ryggen?

Hon har ganska liten manke, lite svängd, rätt bredd rygg, jag är helt ny på bomlöst och skulle tycka det vara kul att höra vad ni tycker. :)

Helst skulle jag vilja ha en sadel som både passar för uteritt och dressyr och ger lite stöd, då hon är en riktig hoppa. :D





Som sagt är hon lite hoppig:




Kram, Maya

OT
Men gudars vad söt din häst är!! En riktig sagohäst ju:love:

K-L

Tycker man ser rätt många Star trekks sadlar på beg. marknaden, lite sugen på en men de ligger för högt i pris.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Javisst är hon söt. :)

Jag har ingen sadel som passar henne nu, så hon rids barbacka numera.
Det fungerar då vi mest rider ut, och det går inte att hålla något tempo direkt, för här är det fortfarande is ock snö.

Kram, Maya
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Jag har kollat lite på Freeform Libery och Elite, skulle vilja ha en bomlös sadel att rida dressyr i :). Men har jag fattat det här rätt: om jag köper med paneler så behöver jag inte ha en speciell pad under? Sån som man behöver till soffkudde-modellerna? Eller ska man ha en pad ändå, eller utifall?
Läste att vissa paneler sjunker ihop mycket efter ett tag och då i princip blir värdelösa... Hur är det med Freeform-panelerna?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl

Någon med erfarenhet av freemax dressyrsadel?
Eller freemax-sadlar över huvudtaget :)

Är ute efter en skogssadel/dressyrsadel. Men främst skogssadel eftersom jag har en trekker master dressage som tjänstgör som dressyrsadel.

Har i många år haft en knights bareback som jag saknar lite till och från eftersom den såldes, men en sadel med mer stabilitet hade inte varit fel.

En slit-och-släng sadel, som gärna brukar finnas till ett vettigt begagnatpris.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Jag skulle också vilja ha tips på bomlösa som skulle kunna passa på min lilla islänning. Han är extremt kort (36-40 cm anläggningsyta) så jag har funderat mest på de lite mjukare sadlarna, känns som att det inte gör lika mycket om de är lite för långa. Men den måste ändå vara ganska kort för att funka.

Han är överbyggd men har ganska rak rygg, just nu dåligt musklad eftersom det har varit svårt att hitta sadlar som passar honom.

Jag vill ha en sadel med lite mer stöd, gärna mer åt dressyrhållet, men den behöver inte vara allt för djup i sitsen.
Viktigaste kravet är dock att sadeln har en smal midja eftersom jag har problem med mina höfter när jag sitter för brett. Jag har smalt bäcken, och musklerna protesterar och tar stryk om jag sitter för brett.

Här ser han väldigt rak ut, vilket han gör i rörelse.
32469592.jpg


Här ser han väldigt överbyggd ut (vilket han blir när han har huvudet upp, men han är ganska låg i ridningen)
32409784.jpg


Jag är liten och smal, storlek 34-36, 167 lång, så behöver ändå lite benutrymme. 17 tum funkar bra, har just nu 16.5" och det funkar, men hade inte skadat med lite mer benutrymme.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

[QUOTELäste att vissa paneler sjunker ihop mycket efter ett tag och då i princip blir värdelösa... Hur är det med Freeform-panelerna?
[/QUOTE]Mina paneler (MasterBack) är använda i 2,5 år och de har inte ändrat sig alls. Tror de håller rätt länge. Om panelerna sjuker ihop eller ändrar sig efter några år så kan man ju beställa nya paneler bara.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag kan rekomendera en Karlslund Kontakt. Jag har en till min slanka omusklade islänning. Jag har en Grandeur-pad under men den ska jag kunna sluta använda enligt säljaren när han musklat på sig. Jag hade problem med stiglädren först då jag köpte billiga webbers med T-spänne och nylonöggla för infästningen i sadeln. De fick ingen stabilitet alls! Men nu köpte jag dyrare i riktigt läder och som har läderöggla och det blev stor skillnad! Sadeln ska tydligen ha en smalare midja än många andra, men den är ju bredare än en vanlig sadel, den ligger still och bra när man hoppar upp och och även när Simlir hoppar åt sidan när det kommer en mördarfjäril för nära... :p
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Har en pad-fråga... När jag köpte min barefoot frågade jag försäljaren vilken pad dom rekommenderade. Fick då som svar att det bästa var barefootpaden som var gjord för den sadeln. Köpte till den för en tusenlapp och trodde att den då skulle bli perfekt...
Men jag är osäker:crazy: den är ganska mjuk och det känns som att kanalen blir väldigt smal. Hur vet man om paden är tillräcklig? Och vad tycker ni är den bästa paden? Hur är dom här små padarna som bara ligger precis under sadeln(backsaver såg jag en som hette)? är dom tillräckliga?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har precis köpt en Sensation och är hittills riktigt nöjd, det är hästen också! :)

Jag har kollat på Karlslunds nya (kontakt) och det är inget alternativ för mig. Den har ingen midja alls skulle jag vilja säga :angel:
Den var ju platt som en pannkaka och defintivit mycket bredare än mitt smala bäcken, jag skulle få sitta spagat i en sån sadel.
Jag har rätt smalt bäcken och får problem med höfterna när jag sitter för brett. I stort sett alla sadlar (även bomsadlar) blir på gränsen till för brett för mig på min häst, han är inte så bred över ryggen, men han har rätt rejäl bröstkorg som ändå gör att jag sitter brett.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Vad tror ni skulle kunna passa till den här? har just nu en Karlslund kari flex, men den är för lång och trycker fram på bogarna. Har inte så bra bilder på ryggen, men hoppas det duger :)

Själv kan jag nog rida i alla sadlar, men lite närkontakt hade varit fint, just nu känns det som jag sitter 30 cm ovanför hästen, men man vänjer sig ;) Sen får det gärna ligga ganska billigt i pris, begagnat är alltid bra. Några förslag?

71500_1269440560.jpg

nb.jpg
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

FreeForm's sadlar kan man få med cutback, vet inte om det är tillräckligt för att räcka till en väldigt hög manke, men enligt dom så ska det funka till en normal/rättså hög åtminstone.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl.

Har funderat på att köpa en barefoot (cheyenne), men undrar då om:
1. Skulle den kunna funka på en häst med både hög och ganska bred manke (ovanlig och irriterande..) om man paddar upp/fifflar med framvalvet?
2. Hur är den med punkttryck från stiglädren? Jag vill ju kunna stå och rida lätt i sadeln.
3. Vilken padd skulle man köpa? Någon av samma märke eller finns det något annat märke som har bättre med större kanal?

Har inte tänkt ha det som enda sadel och därför har jag inte hur mycket pengar som helst att lägga ut, vill ha en bomlös för att det ska vara lite omväxling för hästens rygg.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Kom på att det kanske går att ha en cheyenne med en westernpad med cutback istället för en barbacka padd för lite mer mankutrymme, vilket märke på westernpadd då? Skulle Prof Choice funka tror ni?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Är ingen expert, men vitsen med en pad för bomlösa är ju att skapa en kanal längs hästens ryggrad så att sadeln inte trycker direkt på ryggraden, och så länge det inte finns motsvarande inlägg på western-paden bildas ju ingen kanal längs ryggraden.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Tittade på Prof choice nu och dom ser inte ut som jag minns dom, men en Airbreeze Anatomisk Pad kanske? dom har en kanal som ser ganska bra ut, det borde ju funka, eller hur?


Många frågor :D
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag tänkte på westernpaddar med kanal, det är typ bara sånna jag använt förut, prof choice har iaf haft någon med kanal, verkar inte ha det längre dock (eller så är det bara jag som förvirrar mig i de olika märkena xD )
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

En westernpad är inte gjord för att användas till en bomlössadel så det är inget bra val. Det är bättre att du skaffar en riktigt bra pad som är till en bomlös. Om du ska ha sadeln till en häst med mycket manke så titta på de bomlösa som har koppjärn i fram och ev. även cutback, där är chansen större att det fungerar. Att själva paden är cutback är mindre viktigt än att sadeln är det, paden ger ju inte tryck på manken bara genom att ligga på den utan det är ju sadelns utformning som avgör var det blir tryck.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
483
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 422
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp