Sadellista BOMLÖS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Börjes är ngt sladdrigare än ex Barefoot men fördelsningsmässigt så anser jag dem ganska lika. Barefoot har ju dock de extra insydda panelererna i sina sadlar. Jag tycker man ska ha en Grandeurpad till Börjes också, deras egna är inte mycket att hurra för, man kan visserligen köpa dem och sedan göra egna ilägg av ex liggunderlag i lager för att forma dem exakt så som man vill ha dem.

Man får även se lite till hur man som ryttare är i kroppen samt hur hästens rygg ser ut muskelmässigt.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Då skulle jag satsa på en Lexington. Men om din häst har stort steg så är det bra om du har egen väldigt bra balans för de ger trots allt inte så mycket hjälp.

Det finns olika str på den vita grejen som heter pommel.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Okej, tack! :)

Hittar dock inte deras 13" sadel, bara 15" vilket motsvarade 16". Tror det blir lite väl långt. Finns det verkligen inga fler modeller av bomlösa sadlar under 40 cm? Känns som jag finkammat internet, och läget börjar bli akut.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Delvis kl.

Pommel, där ser man tack för infon !

Har hittat en star trekk dressage som jag tyckte såg mycket intressant ut. Men jag kan inget om star trekk sadlarna.
Hur fungerar de till en häst med hög manke och kort rygg ? Behöver man ha padd under ? osv
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har en Star trekk dressage till häst med hög manke, och tycker själv att det ser ut att vara gränsfall.... Å andra sidan går hon bättre i den än vad hon gjort med någon annan sadel.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag funderar också på Star Trekks dressyrsadel, även Trekker Master/Inspiration. Kan någon av dessa sadlar fungera till en varmblodstravare med ganska hög samt lång manke?

Har just nu en FreeMax Evo, den svart/röda, tycker den ligger an lite väl mycket på manke/rygg, och skulle nog vilja ha en lite mer "ordentlig" sadel.

Tänkte försöka ta lite ryggbilder senare idag, så ni kan få se, men tar gärna emot tips och funderingar under tiden :)

Någon här förresten som vet vad skillnaden är mellan den gamla Master och nya Inspiration?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Min trekker master dressage har rejält med utrymme för manke har jag för mig, men det är den gamla varianten. Bor du i närheten hade du kunnat få prova.

Har ingen aning om vad det är för skillnad mellan gamla o nya varianten.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Min trekker master dressage har rejält med utrymme för manke har jag för mig, men det är den gamla varianten. Bor du i närheten hade du kunnat få prova.

Har ingen aning om vad det är för skillnad mellan gamla o nya varianten.

Härligt! Verkar finnas en del sadlar ändå som kan passa damen! :laugh: Jag finns i Falun, så har du vägarna förbi här kan du gärna plocka med sadeln :p
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl

Någon som provridit Masterback Dressyr? Jag tänkte hur de är i storlek och så.
Jag har ridit mycket i en MB Espana och den var riktigt skön. Men känner att jag skulle vilja ha en lite mer dressyrig sadel, men stöd för benen.
Är knästöden fastsydda eller är det kardborre så man ev kan byta till större?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har provridit en masterback. Jag gillade den inte är det enda jag kommer ihåg . Hård.

Instämmer. Hästen avskydde den också eftersom även panelerna under är stenhårda med. Min dotter (17 år vid tillfället vi provade och ganska duktig) fick en otroligt konstig sits i den också. Hon tyckte att den var stenhård att sitta i.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har en Star trekk dressage till häst med hög manke, och tycker själv att det ser ut att vara gränsfall.... Å andra sidan går hon bättre i den än vad hon gjort med någon annan sadel.

Jag har idag provat sadeln på en annan häst, också med mycket manke, och tycker det blir tätt runt manken. Men kanske man inte kan direktöverföra sadelprovning från bomsadel heller? Jag har det näst smalaste framvalvet i, och enligt åf så är det smalaste så smalt att hon aldrig hört om någon som använder det.

Men hur ska man tänka med det där framvalvet? Det "styr" ju inte resten av sadel, som i en bomsadel, eller? Om man tar bort plastskenorna så borde väl sadeln bli ännu flexiblare? Jag testade också en stund med en Mattes correction pad under, men när jag plockade av sadeln sedan så var pälsen lite tilltufsad allra längst bak mitt uppepå ryggen. :confused: Där schabraket slutar, tror jag.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Hur menar du med framvalvet? Det får ju aldrig ligga emot så att det blir tryck på manken. Där går nerver som kan skadas.

Om du har kopparjärn i sadeln måste den passas in precis som en vanlig sadel, det är ju kopparjärnen som är den del av bommen som ofta gör skada genom att trycka emot bogbladet.

Det är ju väldigt likt, om man har en "dyna" som är helt mjuk så är det inte lika känsligt om den är lite för lång, så länge den delen inte belastas. Men den ska såklart passa ändå.

Jag anser att en bomlös ska passas in precis lika noga som en bomsadel, bara det att man inte provar in riktigt samma saker eftersom de inte är uppbyggda på samma sätt.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Det kanske är det som är haken - att jag egentligen inte vet hur man provar ut en bomlös. Och såvitt jag vet finns det ingen häromkring som gör det heller.

Den andra hästen jag använder sadeln till är väldigt tydlig när sadeln inte är bra, så där har jag bara kört på känn, men den här visar inte alls på samma sätt. Den ligger ju inte mot manken, men närmare än vad jag hade känt mig bekväm med en bomsadel.

Jag vill ju egentligen inte ha ett smalare framvalv, utan att framvalvet ska komma upp från manken lite till.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har också börjat fundera över att investera i en bomlös för uteritter, men nu blir jag osäker. Vad ska man ha för modell då, och finns det någon där som fixar högre mankar?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Jag har nu läst igenom hela denna tråd och det står otroligt mycket matnyttigt för en som ska in i bomlösa djungeln. Jag i min enfald trodde att det skulle vara lite lättare än vanliga sadlar men ack så jag bedrog mig. Verkar vara lika hopplöst svårt att hitta en sadel som passar och dessutom tycks de inte vara flexibla som jag fått för mig. Jag behöver 18" eller 18,5" och det verkar inte finnas så gott om dessa på begagnatmarknaden som jag följt ett tag nu.

Jag har en snart 4årig bruksnordis, aningens överbyggd med normal manke och rund som en boll och väldigt lite ryggmuskler.

Kan någon ge mig ett lite spark i rätt riktning, jag är helt jätteförrvirrad?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Om du menar normal manke som för bruksnordis (och inte som för halvblod) så hade jag tittat på Sensation ride sadlarna. De passar runda ryggar men även överbyggda och de finns att beställa i större sitsstorlekar. Om du känner att det är något för dej så kontakta gärna åf för de sadlarna. Hon är verkligen jättebra att ha att göra med.

Jag köpte min Sensation hybrid för drygt två år sedan, min häst har ändrat hull många gånger sedan dess men ändå ligger den som en smäck. Den ser också precis likadan ut som när jag fick hem den så kvaliten är verkligen bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 362
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: sweep
·
Kläder & Bli fin Att hitta jeans som passar en önskemål? Jag börjar bli i desperat behov av nya byxor, så åkte till närmaste shoppingcenter igår. Men det...
Svar
12
· Visningar
674
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp