Saker som stör mig orimligt mycket 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att det är inte ett pucko, det är en del i ett större mönster som begränsar oss och vårt samhälle.

Flickor blir lärda redan i sex års åldern att "smart" är en manlig egenskap. Gissa vad pojkarna får lära sig :yuck:

111 SVT Text Söndag 29 jan 2017
INRIKES PUBLICERAD 29 JANUARI

Flickor förknippar smarthet med män

Flickor associerar smarthet med män
snarare än kvinnor redan vid sex års
ålder, vilket kan påverka flickors val
i livet, visar en studie av
amerikanska forskare.

Resultaten visade att femåriga flickor
och pojkar såg positivt på sina
respektive kön, medan betydligt färre
sex- och sjuåriga flickor förknippade
smarthet med sitt eget kön än
jämnåriga pojkar.

Skillnaderna var liknande oberoende
av barnens socioekonomiska och etniska
bakgrund.
Att avfärda en sådan person som "pucko" är bästa sättet att avväpna puckot.

Jag skulle aldrig låta en idiot förstöra min kväll (eller vecka)
Det borde vara det första vi lär bara döttrar.
-Ta ingen skit från idioter och älta inte om du råkar stöta på en.
-Du är bättre än så.
Då kanske vi få se en förändring
 
Varför låta sig uppröras och förstöra en hel kväll bara för ett pucko kommer och snackar goja.
Det är ju tramsigt

Nej det är inte tramsigt. Om ingen reagerar kommer vi heller inte framåt.

Att avfärda en sådan person som "pucko" är bästa sättet att avväpna puckot.

Jag skulle aldrig låta en idiot förstöra min kväll (eller vecka)
Det borde vara det första vi lär bara döttrar.
-Ta ingen skit från idioter och älta inte om du råkar stöta på en.
-Du är bättre än så.
Då kanske vi få se en förändring

Det vi ska lära våra barn är att könet inte spelar någon roll. Att inte könet avgör hur någon är eller vad hen kan/inte kan.

Det bästa sättet att bli av med sådana är att förklara hur vidrigt deras beteende är. Att lära dem se mönstrena för att sedan kunna bryta mönstrena. Helt enkelt få dem att fatta vad de gör och vad de bidrar till. Att skratta åt en sådan person hjälper inget alls. Då tycker han enbart att han har rätt i sin åsikt att kvinnor är dumma i huvudet och att de inget förstår. Får de förklarat för sig (av någon med oändligt tålamod) vad de pysslar med och inser hur vidrigt de beter sig så kan en förändring ske och han kan sprida det till sin omgivning. Säga ifrån när vidriga höhöhö skämt sägs och när andra män pratar om och behandlar kvinnor som objekt.

Av naturliga orsaker är det få som har sådant tålamod att de orkar förklara i en halv evighet men att skratta åt honom är helt fel väg att gå för det är verkligen inget att skratta åt. Det är tragiskt att män fortfarande 2017 anser sig stå över kvinnor.
 
Nej det är inte tramsigt. Om ingen reagerar kommer vi heller inte framåt.



Det vi ska lära våra barn är att könet inte spelar någon roll. Att inte könet avgör hur någon är eller vad hen kan/inte kan.

Det bästa sättet att bli av med sådana är att förklara hur vidrigt deras beteende är. Att lära dem se mönstrena för att sedan kunna bryta mönstrena. Helt enkelt få dem att fatta vad de gör och vad de bidrar till. Att skratta åt en sådan person hjälper inget alls. Då tycker han enbart att han har rätt i sin åsikt att kvinnor är dumma i huvudet och att de inget förstår. Får de förklarat för sig (av någon med oändligt tålamod) vad de pysslar med och inser hur vidrigt de beter sig så kan en förändring ske och han kan sprida det till sin omgivning. Säga ifrån när vidriga höhöhö skämt sägs och när andra män pratar om och behandlar kvinnor som objekt.

Av naturliga orsaker är det få som har sådant tålamod att de orkar förklara i en halv evighet men att skratta åt honom är helt fel väg att gå för det är verkligen inget att skratta åt. Det är tragiskt att män fortfarande 2017 anser sig stå över kvinnor.
Om du möter mannen dagen efter, vad säger du helst till honom då?

A) Det du sa till oss igår kväll förstörde hela kvällen för oss alla tjejer som hörde dig. Vi kommer alla att må dåligt över detta i en vecka :(
B) Vem är du? Nä jag kommer inte ihåg att jag träffade/pratade med dig igår. :confused: Hoppas att du hade en trevlig kväll, det hade jag. :D

Helt ärligt så tror jag inte att du kan säga något öht till ett sånt pucko som får honom att ändra sin syn på kvinnor. Bäst är att inte bry sig. Glöm honom innan han har hunnit resa sig från stolen.

Lägg energi och kraft till förändring där den gör nytta
 
Om du möter mannen dagen efter, vad säger du helst till honom då?

A) Det du sa till oss igår kväll förstörde hela kvällen för oss alla tjejer som hörde dig. Vi kommer alla att må dåligt över detta i en vecka :(
B) Vem är du? Nä jag kommer inte ihåg att jag träffade/pratade med dig igår. :confused: Hoppas att du hade en trevlig kväll, det hade jag. :D

Helt ärligt så tror jag inte att du kan säga något öht till ett sånt pucko som får honom att ändra sin syn på kvinnor. Bäst är att inte bry sig. Glöm honom innan han har hunnit resa sig från stolen.

Lägg energi och kraft till förändring där den gör nytta

Jag skulle inte säga varken A eller B. Att säga A utan att förklara hans vidriga beteende och verkligen få honom att förstå leder ju ingenstans. Inte mer än att han står som ett frågetecken och avfärdar en med att kvinnor är dumma i huvudet för i hans huvud så var han ju charmig :yuck: Att säga B är så extremt kontraproduktivt att jag får spykänslor. Att säga så är att legitimera hans vidriga beteende och det skulle jag aldrig någonsin vilja bidra till. Hade det varit någon jag ville/behövde/var tvungen att ha i mitt liv så hade jag förklarat tills han förstod. Jag har lyckats förr så varför inte nu?

Att (låtsas) inte bry sig är att hålla tyst och att hålla tyst är att hålla med. Vill vi ha en förändring så måste vi också göra något för att få en förändring. Tror du på fullaste allvar att kvinnor fick rösträtt, rätt till högre utbildning, rättighet att bli myndiga osv. genom att skratta, ljuga och flamsa? Nej. Det krävs hårt arbete och vill vi ha en förändring så får vi också jobba för det och inte bara rida på vågen av det som de före oss har åstadkommit. Det är just att skratta bort mäns vidriga beteende som gör att de kan fortsätta bete sig så illa och just det som lärs ut till småflickor ihop med andra vidrigheter som att "det är för att du är så söt som han tafsar på dig" och "det är för att han gillar dig som han slår dig" :yuck:

Jag är hellre en bitch, ett rivjärn, en häxa eller vad du vill i andras ögon än att flamsa med och skratta bort vidriga beteenden.
 
Att avfärda en sådan person som "pucko" är bästa sättet att avväpna puckot.

Jag skulle aldrig låta en idiot förstöra min kväll (eller vecka)
Det borde vara det första vi lär bara döttrar.
-Ta ingen skit från idioter och älta inte om du råkar stöta på en.
-Du är bättre än så.
Då kanske vi få se en förändring
Nej det är inte så vi får se en riktig förändring

Det första vi borde lära våra söner är att inte vara såna sexister

PROBLEMET LÖST!
 
Jag skulle inte säga varken A eller B. Att säga A utan att förklara hans vidriga beteende och verkligen få honom att förstå leder ju ingenstans. Inte mer än att han står som ett frågetecken och avfärdar en med att kvinnor är dumma i huvudet för i hans huvud så var han ju charmig :yuck: Att säga B är så extremt kontraproduktivt att jag får spykänslor. Att säga så är att legitimera hans vidriga beteende och det skulle jag aldrig någonsin vilja bidra till. Hade det varit någon jag ville/behövde/var tvungen att ha i mitt liv så hade jag förklarat tills han förstod. Jag har lyckats förr så varför inte nu?

Att (låtsas) inte bry sig är att hålla tyst och att hålla tyst är att hålla med. Vill vi ha en förändring så måste vi också göra något för att få en förändring. Tror du på fullaste allvar att kvinnor fick rösträtt, rätt till högre utbildning, rättighet att bli myndiga osv. genom att skratta, ljuga och flamsa? Nej. Det krävs hårt arbete och vill vi ha en förändring så får vi också jobba för det och inte bara rida på vågen av det som de före oss har åstadkommit. Det är just att skratta bort mäns vidriga beteende som gör att de kan fortsätta bete sig så illa och just det som lärs ut till småflickor ihop med andra vidrigheter som att "det är för att du är så söt som han tafsar på dig" och "det är för att han gillar dig som han slår dig" :yuck:

Jag är hellre en bitch, ett rivjärn, en häxa eller vad du vill i andras ögon än att flamsa med och skratta bort vidriga beteenden.
Jag frågar:
Varför ge puckot uppmärksamheten han inte förtjänar?
Vissa saker är bättre att tiga (eller skratta)ihjäl
Självklart måste det ske en förändring.
Som jag ser det är det totalt lönlöst att försöka förändra en idiot på krogen.
Det sker absolut ingen förändring om en går runt och lider en hel krogkväll (och sen resten av veckan)

(jo, jag kan också vara ett jäkla rivjärn)
 
Om du möter mannen dagen efter, vad säger du helst till honom då?

A) Det du sa till oss igår kväll förstörde hela kvällen för oss alla tjejer som hörde dig. Vi kommer alla att må dåligt över detta i en vecka :(
B) Vem är du? Nä jag kommer inte ihåg att jag träffade/pratade med dig igår. :confused: Hoppas att du hade en trevlig kväll, det hade jag. :D

Helt ärligt så tror jag inte att du kan säga något öht till ett sånt pucko som får honom att ändra sin syn på kvinnor. Bäst är att inte bry sig. Glöm honom innan han har hunnit resa sig från stolen.

Lägg energi och kraft till förändring där den gör nytta
Öh du verkar mer bekymrad över hur du skulle framstå inför honom än om att vara ärlig med dig själv?? Man säger väl vad man vill bara? Jisses

Måste det vara så komplicerat? Vad är problemet med att vara rakt på sak bara för sin egen skull?

Man måste väl inte göra en hel jävla studie på mäns beteende innan man säger vad man har på hjärtat?
 
Jag frågar:
Varför ge puckot uppmärksamheten han inte förtjänar?
Vissa saker är bättre att tiga (eller skratta)ihjäl
Självklart måste det ske en förändring.
Som jag ser det är det totalt lönlöst att försöka förändra en idiot på krogen.
Det sker absolut ingen förändring om en går runt och lider en hel krogkväll (och sen resten av veckan)

(jo, jag kan också vara ett jäkla rivjärn)

Varför förtjänar han det inte? Han är en produkt av patriarket han som så många andra. Han har lärt sig något och gör därför så. Jag antar att du klär på dig innan du går ut? Varför? Jo för att du har lärt dig det och aldrig har ifrågasatt det. Du kanske inte tror mig första gången jag säger att det du har lärt dig är fel, att folk far illa av det du gör men fortsätter jag förklara så förstår du förhoppningsvis. Att man av okunskap beter sig illa betyder inte att man är utdömd. Har man däremot blivit upplyst, har insett vad man gör och att andra far illa av ens beteende men skiter i det och ändå fortsätter, då är man i mina ögon utdömd.

Att skratta eller tiga ihjäl går inte. Det faller på sin egna orimlighet. Upplysning är vägen framåt. Jag fick frågan en gång varför kvinnor inte ändrar sin del av uppfostran av barnen om det nu är så fel med patriarkala värderingar. Mitt svar var att de också är en produkt av patriarket. Alla ser ingen nödvändighet i att utmana etablissemanget, att fundera på mönster och normer utan de traskar vidare på den väg de blev satta på som små och behåller sina skygglappar. Då är det våran uppgift, vi som har upptäckt hur fel det är att upplysa dem.
 
Ja, tyvärr. Och jag tycker att det är lika löjligt varje gång.
Skulle det vara någon slags merit att man bara umgås med personer av manligt kön eller varför känner man behov av att påtala det? :confused:
Ja, det är nog en merit. Man får vara med de som räknas. Sorgligt är vad det är.
 
Jag stör mig orimligt mycket på snubben jag hade den enorma turen att träffa ute på krogen igår. Han som damp ner oinbjuden i vårt tjejgäng för "här ser ni ut att behöva en man för ett gäng såhär attraktiva kvinnor kan inte sitta oövervakade för vem vet vad som händer höhöhö". Han som Förklarade Svåra ord för oss. Det blev skrattretande när han, som nu läser in gymnasiebiologin, förklarade för oss, ett gäng naturvetare med 4 års naturvetenskapliga högskolestudier innanför västarna, vad cellen är och hur den fungerar. När jag bad honom googla mansplaining vid tillfälle blev han sur för att jag inte ville förklara närmare. "Jag förklarar ju det jag säger för er". (:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:)

Det hela slutade med att han försökte förolämpa mig genom att kalla mig gammal och sliten samt förmodligen singel för ingen stackars jävla man kan väl vilja ha mig. Ridå!

Mina vänner, jag har drabbats av en feministisk depression. Och det stör mig utav bara helvete att han lyckades förstöra inte bara min kväll utan mitt humör för flera dagar framåt. (Tänkte först skapa en ny tråd men det verkade lite väl melodramatiskt så jag kör rantet här istället.)
Herregud! :arghh:

Jag förstår dig. Det är inte det att man stöter på en idiot som förstör för en - utan att man drabbas av just en feministisk depression. Han är ju en del av ett mönster och det är mönstret som knäcker en. Inte han som person.
 
Stör mig orimligt mycket på att jag vill ha 20% rabatt nästa månad på gymmet och enligt hemsidan har jag varit på gymmet 25 gånger i januari, vilket ska ge de 2500 poängen som krävs. Men det är bara registrerat 2400 poäng :arghh: så nu måste jag till gymmet en gång till idag :meh:
 
Att jag gör saker utan att tänka mig för.
Som igår när jag lassade in bommar i förrådet och ett gäng ramlar ner. Istället för att ta emot med händerna eller bara låta de ramla tar jag emot med mitt knä :arghh:
Idag är det helt blått och jag får en nära döden upplevelse varje gång jag går emot något vilket jag såklart gör hela tiden :meh:
 
Jag förstår dig. Det är inte det att man stöter på en idiot som förstör för en - utan att man drabbas av just en feministisk depression. Han är ju en del av ett mönster och det är mönstret som knäcker en. Inte han som person.

Ja precis, till slut kommer strået som knäcker kamelens rygg.

Kanske hade det att göra med gubben (60+) som satt på puben vi först var på och glodde, varje gång vi råkade få ögonkontakt slickade han sig om munnen. Kanske var det killens ena kompis som sa "hähä jaha här finner man dig omgiven av vackra kvinnor blink blink sicken tursam kille" eller den andra kompisen som skulle vara The Good Guy och ursäkta sin kompis på ett sliskigt sätt men utan att göra ett jota för att stå emot. Kanske var det killen i baren som glodde på mina bröst så intensivt att jag ångrade mitt klädval. Kanske var det låten som spelades, Akons smack that ass. Kanske var det den tredje kompisen som sa "höhö ja här har vi en dam som kan bita ifrån" när jag protesterade första gången men sen skrattade så han nästan grät när hans kompis senare gick över till förolämpningar när jag fortsatte ifrågasätta honom.

Ibland är det svårt att stå emot bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp