Bukefalos 28 år!

Shadowfilosofin

Mer citat från geniet:
"Den avgörande frågan är däremot varför ledarparets initiativ följs av de andra i flocken. Om "Nisse Hult" reser sig för att gå iväg så är det ingen som följer, men när ledarna signalerar uppbrott så följer flocken automatiskt. Det är också helt tydligt att det är ingen som följer för att den andre spelar pajas, försöker vara intressant eller mutar med köttbullar och märk väl det inte heller någon som lärt in ett fotkommando eller hotar med stryk."

En hund som fått ha lite initiativ kvar kan mycket väl våga följa efter Nisse Hult för att se vad han tänkte ta sig för, men en "ledarskugga" kanske inte riktigt vill... Undra varför?

Och det vet ju alla, att vi ickeledande pajaser lockar med köttbullar dagarna i ända!
 
Mer citat från geniet:
"Den avgörande frågan är däremot varför ledarparets initiativ följs av de andra i flocken. Om "Nisse Hult" reser sig för att gå iväg så är det ingen som följer, men när ledarna signalerar uppbrott så följer flocken automatiskt. Det är också helt tydligt att det är ingen som följer för att den andre spelar pajas, försöker vara intressant eller mutar med köttbullar och märk väl det inte heller någon som lärt in ett fotkommando eller hotar med stryk."

En hund som fått ha lite initiativ kvar kan mycket väl våga följa efter Nisse Hult för att se vad han tänkte ta sig för, men en "ledarskugga" kanske inte riktigt vill... Undra varför?

Och det vet ju alla, att vi ickeledande pajaser lockar med köttbullar dagarna i ända!
Min hund får fler köttbullar av min roomie än av mig, men tycker ändå att jag är lite roligare - menar du att han kanske är lite hjärnsadad då? :nailbiting::arghh::cautious::D
 
Min hund får fler köttbullar av min roomie än av mig, men tycker ändå att jag är lite roligare - menar du att han kanske är lite hjärnsadad då? :nailbiting::arghh::cautious::D

*suck*
En till som inte förstått. :banghead:
Det är inte hunden som är hjärnskadad: det är du!
Aaaaaaalla hundar är nämligen "skuggor" av sina "ledare" (hur nu det går till om de inte fått någon ledare O_o), så din hund avspeglar dig. Din hund är icke en separat varelse (och skulle inte vilja vara det heller - om han hade nåt som kunde liknas vid vilja), och alltså är problemet hos dig.

Så, nu vet du det. :up:
 
Nejnejnej! :rage:

Nu visar du ju precis hur lite du vet och förstår om hundar, lilla vän... :grin:
De där valparna kommer allenast och enbart för att hon är en naturlig ledare, vilket valpen svarar naturligt på. Natuuuuuuren....
*woooooo-ooooo-oo*
HappyCrystalBall.gif


"I naturen finns inga koppel, kommandon, belöningar eller bestraffningar. Instinktivt följer medlemmarna i flocken de två ledarna." :angel:

Som sagt, du visar bara hur lite du förstår nu, serru.:up:

Åååh nej! Har jag slösat ett års universitetsstudier?! Kan jag kräva tillbaks pengarna?:confused:
 
Åååh nej! Har jag slösat ett års universitetsstudier?! Kan jag kräva tillbaks pengarna?:confused:

Nja, du kan kanske begära att de betalas över till riktiga utbildare istället - Skuggmästarna! :grin:

@Monstermom
Ja, visst ser det "naturligt" ut? :wtf:

Ja eller hur? Nu börjar ni äntligen fatta! :banana:

Lägg märke till att detta är ett helt spontant beteende från hundarna - enbart påverkat av sin naturliga ledares naturlighet - och icke, jag upprepar icke, något inlärt! Typ fotkommandon och såna där onaturliga saker. :wtf:
 
*suck*
En till som inte förstått. :banghead:
Det är inte hunden som är hjärnskadad: det är du!
Aaaaaaalla hundar är nämligen "skuggor" av sina "ledare" (hur nu det går till om de inte fått någon ledare O_o), så din hund avspeglar dig. Din hund är icke en separat varelse (och skulle inte vilja vara det heller - om han hade nåt som kunde liknas vid vilja), och alltså är problemet hos dig.

Så, nu vet du det. :up:
Ajdå, ska genast anmäla mig till en kurs då så att jag blir lite smartare..
 
Alltså... jag fattar inte ens vad det är han försöker visa i videon. Att han har en cocker som stressnurrar men inte vågar gå förbi hans ben?

Va!? Hur kan du inte fatta det?! Han visar ju för bövelen naturligt ledarskap - och hur fint och bra livet med hund ordnar upp sig bara man är just en naturlig ledare! Är du helt blind!? :rage:

Jag slår vad om att dina hundar går framför dig ibland va!? Jäkla onaturliga mjukis, du har ju ingen pli alls! Och dina hundar är jääääääävligt olyckliga, barasåruvet! :meh:

(Det här ämnet är inte nyttigt för mitt blodtryck... :o)
 
Va!? Hur kan du inte fatta det?! Han visar ju för bövelen naturligt ledarskap - och hur fint och bra livet med hund ordnar upp sig bara man är just en naturlig ledare! Är du helt blind!? :rage:

Jag slår vad om att dina hundar går framför dig ibland va!? Jäkla onaturliga mjukis, du har ju ingen pli alls! Och dina hundar är jääääääävligt olyckliga, barasåruvet! :meh:

(Det här ämnet är inte nyttigt för mitt blodtryck... :o)

Mina hundar? Snarare är jag deras människa. De äger mig sedan länge och jag lever på nåder enbart för att jag kan öppna frysboxen. Skulle ha lyssnat när folk höjde varnande fingrar och berättade att de dominerar mig när de går först genom dörren... Way too late for me:(
 
Nä Monstermum, låt henne inte komma undan. De lär sig snabbt att de slipper korrigering om man släpper trycket bara för att de fjäskar lite. Lägg henne på rygg och morra åt henne så hon verkligen tar åt sig!

Äh, du är ju ett hopplöst fall... :banghead:
Vi tar det igen: "I naturen finns inga koppel, kommandon, belöningar eller bestraffningar."
Hon behöver inte alls korrigeras. Bara hanteras naturligt! Av en naturlig ledare. Som jag då. Och vi ser ju redan resultat. Hon kan ju behöva hanteras naturligt, sådär som en naturlig tik naturligt behandlar naturliga valpar - naturligt, naturligtvis, på ett sätt som av någon anledning påminner om det du rekommenderar. Men det är ett sammanträffande! För det finns inga straff i naturen, hörru. Naturligtvis.
(Lägg märke till att jag inte heller berömmer @Sol för hennes naturliga undergivenhet. Det vore nämligen en belöning. Det är inte nyttigt för henne. Plus: onaturligt.)

Fattarunurå? :rage:
 
Förlåt. *kryper undan med den inbillade svansen mellan benen*

Förresten, om jag inte minns fel nu - och det kan jag mycket väl göra, blandar kanske ihop det med någon liknande galning, så någon som vet kan väl rätta om det är så - men: Är det inte hans hundar som inte får visa undvikande heller? Krypa undan från obehag ger bara mer obehag? Panisk fjäsk eller total passivitet är det enda som accepteras?
 
Känner igen från en del vallhundsfolk. Om hunden går bort från trycket istället för att lägga sig så sätter man på lina och halar in den för att bestraffa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 824
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 764
Senast: Krumben
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 351
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp