Bukefalos 28 år!

Shadowfilosofin

Men naturliga ledare lägger faktiskt de ranglåga på rygg för att visa dominans. Det jar jag sett på TV.

JAMENDETÄRJUINGETSTRAFFJU! Det är bara naturligt.

Du var då jäkligt seg idag... Fattar du inte skillnaden mellan om en naturlig ledare straffar öh, beter sig naturligt mot en underlägsen individ, och nån onaturlig människa som inte är i samklang med naturen som straffar sin hund?!
Det kanske ser likadant ut (för dig, eftersom du inte är så smart - eller naturlig), men det är inte det.

Natuuuuuuuuuuren.
 
Förresten, om jag inte minns fel nu - och det kan jag mycket väl göra, blandar kanske ihop det med någon liknande galning, så någon som vet kan väl rätta om det är så - men: Är det inte hans hundar som inte får visa undvikande heller? Krypa undan från obehag ger bara mer obehag? Panisk fjäsk eller total passivitet är det enda som accepteras?

Ingen aning, har inte så mycket erfarenhet av denna lallar... hundexpert. Kommer mesr ihåg honom från Debatt.
 
Naturligt borde väl vara att vara vilda utan människopåverkan?

Jävla dravel tycker jag det är. Finns massor metoder hit och dit förhoppningsvis är det flesta med kärlek och omtanke bakom så hunden vill göra som vi vill inte för att den måste.
 
Naturligt skulle de inte finnas hundar. Det finns inget mer naturligt för hundar än att samspela med människor, de tom använder samma ansiktsavläsning på oss som vi gör på varandra. De är verkligen "hard wired" till att kommunicera med och förstå oss!
 
Naturligt skulle de inte finnas hundar. Det finns inget mer naturligt för hundar än att samspela med människor, de tom använder samma ansiktsavläsning på oss som vi gör på varandra. De är verkligen "hard wired" till att kommunicera med och förstå oss!

SÅ prutten valpen gav mig i ansiktet nyss betyder? Att a jag stinker, B jag e avskyvärd eller c vårt förhållande har tagit ett steg längre :P
 
Eeeeeeeeett till citat från stollen kan jag inte låta bli ändå :o:

"Att det inte finns ledare ibland flockdjuren är ett av de mest befängda uttalanden jag stött på, det behöver vi inte diskutera överhuvudtaget. Det är bara att hänvisa till David Mech, som är den mest framstående forskaren på vilda vargar (ej att jämföra med alla som tittar på hägnade vargar) och hans dokumentation av vem som tar initiativ till aktiviteter i vargflocken. Det är undantagslöst någon av ledarparet som startar flockens vandringar, fördelat ungefär fifty, fifty mellan dem båda."

Observera hänvisningen till David Mech... :grin:

Nästa citat:
"På annat håll framförs det att ledarna i en vargflock inte skall kallas alfapar utan de skall benämnas föräldrapar och att detta par inte leder utan att det blott och enbart handlar om att alla sammarbetar."

Ovan citat är (hånfull) kritik mot ospecificerad hemsida som kritiserar Rödseths typ av "sanningar". :up:

Nu kommer vi till något som jag tyckte var rätt intressant när jag läste dessa spännande utläggninar ovan. Just denne David Mech, som ovan hänvisas till som stöd för detta "naturliga ledarskap", angående alfapar och ledare i vargflockar:

Är det det här som kallas att plocka russinen ur kakan? :idea:

För övrigt, enligt samme Mech leder någon av föräldravargarna (:D) flockförflyttningar till ungefär två tredjedelar, alltså en tredjedel per förälder (jämställdhet! :up:) och en tredjedel över... Men det blir det ju bara jobbigt om man råkar veta - man måste veta lagom för att hänvisa rätt!

...Vad nu nåt av detta skulle ha med hundar att göra. :angel:
 
Förresten, om jag inte minns fel nu - och det kan jag mycket väl göra, blandar kanske ihop det med någon liknande galning, så någon som vet kan väl rätta om det är så - men: Är det inte hans hundar som inte får visa undvikande heller? Krypa undan från obehag ger bara mer obehag? Panisk fjäsk eller total passivitet är det enda som accepteras?

Fy. Det lät verkligen otrevligt...
 
Eeeeeeeeett till citat från stollen kan jag inte låta bli ändå :o:

"Att det inte finns ledare ibland flockdjuren är ett av de mest befängda uttalanden jag stött på, det behöver vi inte diskutera överhuvudtaget. Det är bara att hänvisa till David Mech, som är den mest framstående forskaren på vilda vargar (ej att jämföra med alla som tittar på hägnade vargar) och hans dokumentation av vem som tar initiativ till aktiviteter i vargflocken. Det är undantagslöst någon av ledarparet som startar flockens vandringar, fördelat ungefär fifty, fifty mellan dem båda."

Observera hänvisningen till David Mech... :grin:

Nästa citat:
"På annat håll framförs det att ledarna i en vargflock inte skall kallas alfapar utan de skall benämnas föräldrapar och att detta par inte leder utan att det blott och enbart handlar om att alla sammarbetar."

Ovan citat är (hånfull) kritik mot ospecificerad hemsida som kritiserar Rödseths typ av "sanningar". :up:

Nu kommer vi till något som jag tyckte var rätt intressant när jag läste dessa spännande utläggninar ovan. Just denne David Mech, som ovan hänvisas till som stöd för detta "naturliga ledarskap", angående alfapar och ledare i vargflockar:

Är det det här som kallas att plocka russinen ur kakan? :idea:

För övrigt, enligt samme Mech leder någon av föräldravargarna (:D) flockförflyttningar till ungefär två tredjedelar, alltså en tredjedel per förälder (jämställdhet! :up:) och en tredjedel över... Men det blir det ju bara jobbigt om man råkar veta - man måste veta lagom för att hänvisa rätt!

...Vad nu nåt av detta skulle ha med hundar att göra. :angel:

Kollade upp lite för säkerhets skull, detaljminnet kan onekligen vara lite skralt och jag var för irriterad för att söka källor innan jag skrev, men får göra bot och bättring nu då:
Enligt Mechs studier av varg är det lite mindre än två tredjedelar (64%) av förflyttningar som leds av föräldravargarna, men jag var nära nog att jag inte skäms för mycket. Stämmer dock att de är jämställda föräldrar. ;)

Har dock insett att Stollen pratar inte bara om "vem som leder vandringen", utan vem som initierar aktivitet... Enligt Mech - som han alltså själv ser som en utmärkt källa till kunskap :up: - är det tre gånger så vanligt att aktivitet initieras av någon ur ledarparet. Så Stollen är ju väääääldigt nära med sitt "undantagslöst någon av ledarparet"... :cautious:

Och som sagt, vad denne mycket intressante vargforskares studier har för inverkan på hur vi uppfostrar hundar är något oklart. Men det har garanterat något med naturen att göra...

Väldigt synd att så mycket hundforskning bedrivs på hundar, som dessutom inte ens lever vilt! På så vis kan man ju inte lära sig nåt!!! Om naturen! :eek:

(Förresten! All doftmarkering sköts av ledarvargarna... Så nu vet vi vad han sysslar med på de där naturliga flockvandringarna, den gode Rödseth! Hundarna får nog vackert knipa igen tills de kommer tillbaka till hundgården. :rofl:)
 
Haha, jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, för det mesta (sjuka, och i det här sammanhanget ganska roliga :D) dravlet är säkert något liknande som dom använder - fast dom menar allvar…

Det hade varit väldigt intressant att höra någon utövare berätta mer initierat om varför dom egentligen gör vissa saker. Såg någon skriva om att man skulle stampa riktigt hårt i golvet för att hunden ska bli undergiven, för så gör tiken mot sina valpar… Jag har aldrig sett någon hund stampa???
 
Haha, jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, för det mesta (sjuka, och i det här sammanhanget ganska roliga :D) dravlet är säkert något liknande som dom använder - fast dom menar allvar…

Det hade varit väldigt intressant att höra någon utövare berätta mer initierat om varför dom egentligen gör vissa saker. Såg någon skriva om att man skulle stampa riktigt hårt i golvet för att hunden ska bli undergiven, för så gör tiken mot sina valpar… Jag har aldrig sett någon hund stampa???

Åh gud! :rofl:

Jomenvisstvettu - har du inte sett en tik ledarstampa mot sina valpar, då har du inte studerat hundar i sin natuuuuurliga miljö serru! :up:
 
Haha, jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, för det mesta (sjuka, och i det här sammanhanget ganska roliga :D) dravlet är säkert något liknande som dom använder - fast dom menar allvar…

Det hade varit väldigt intressant att höra någon utövare berätta mer initierat om varför dom egentligen gör vissa saker. Såg någon skriva om att man skulle stampa riktigt hårt i golvet för att hunden ska bli undergiven, för så gör tiken mot sina valpar… Jag har aldrig sett någon hund stampa???


Hunden är nära släkt med kaninen... Vad har du missat om hundens histora? Läs på ;)
 
Jag kommer ihåg när jag delade en film på ansiktsboken (fb) på den där mallen som fick stryk på en skyddsträning? tror jag det var. Fick en avskyvärd kommentar att dessa hundar ibland behöver lite hårda tag för att "minnas" vad som är rätt och fel. Jamentyp va?

På tal om hundar som fiser så fick vi stänga ut kompisens hund i hallen häromdagen. Hon hade antagligen ätit något knepigt under dagen för fy bövelen vad hon stank, att hon dessutom låg under bordet och vi försökte spela kortspel gjorde inte saken bättre. Jag tror dessa smarta djur försöker gasa ut oss från hemmet, ett nytt sätt för dom att ta över människorna!
 
Vi tvingar alfaskuggarna att läsa om pudeln på SKK:s rasbesktivningar. När de kommer till:


Egenskaper / Mentalitet
Rasen är glad, positiv, vänlig, social, humoristisk, livlig och energisk, samt lättfostrad och följsam. Den är lekfull och snabbtänkt. Den lär sig snabbt att manipulera sin ägare om man inte ser upp. Den är mer en familje- än en enmanshund och trivs utmärkt med andra djur. Den ska aldrig vara aggressiv eller misstänksam. Den är ingen ras som kan lämnas mycket ensam, därtill är den alltför beroende av människor.

När de kommer till den fetmarkerade (av mig) meningen imploderar deras små hjärnor.
 
En annan personlig erfarenhet av tomten Bengt är att jag på fejjan har ontgjort mig över min granne. Denna granne har ett högt fult staket, bakom detta staket förvarar hon en schäfer nattetid. Schäfern är bajsrädd, den skäller HELA TIDEN. Jag har insinuerat att jag kanske vill slå nåt hårt i skallen både på hunden och ägaren. Jag har även "talat" (vrålat fula ord för full hals) till grannen om vad jag tycker vederbörande kan göra med sin hund. Jag har kallat denna följetong för "Grannfejd i Anneberg"
För övrigt bloggar jag på min hemsida om hundträning, men när Tomten Bengt skulle ge sig in i debatten så använde han min (hur han nu fått tag i den) text till "Grannfejd i Anneberg" som ett exempel på när någon (läs jag) sysslade med dålig hunträning.
Och då hade jag faktiskt inte tyckt till om just Shadow-metoden.

Däremot såg jag Bengt på ADC, en hundkonferens där han bland annat hänvisade till CM som "engelsmannen". I dagsläget säger han sig ha lämnat CM:s metoder och bara ägnar sig åt "Shadowing". Men diverse filmer på tex en hund som ligger under ett bord med texten: "Här ser ni en rehabiliterad hund." Det är ju lite svårt att säga om det stämmer då man aldrig får se den sas orehabiliterad.

Tycker bara att det är tragiskt att folk inte ifrågasätter mer utan bara sväljer allt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 794
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp