Bukefalos 28 år!

Shadowfilosofin

Ja, jag läste den där igår också..

Jag är med i "shadow"-gruppen på FB, och det allra mesta i den där filosofin är sunt förnuft. T ex att inte tjata i onödan på hunden, hålla sig lugn när hunden blir stressad osv.. Men en del grejer dom tar till för att få ett "bra ledarskap" är galna.

That's how they get you... Lånat allmänförnuft som man "måste" hålla med om, och sedan falska slutsatser om vad det leder till... :cautious:
 
That's how they get you... Lånat allmänförnuft som man "måste" hålla med om, och sedan falska slutsatser om vad det leder till... :cautious:

Precis. Varför inte hålla sig till de metoder där allt känns bra, i stället för att försöka sortera ut det vettiga från det hundovänliga?

Och låt mig slippa det där "plocka russinen ur kakan". De som använder det verkar utgå från att man plockar det som är bra för hunden - och det kanske just de gör. Men det kan lika gärna betyda att man plockar "russin" som alfarullningar eller eldressyr.
 
Precis. Varför inte hålla sig till de metoder där allt känns bra, i stället för att försöka sortera ut det vettiga från det hundovänliga?

Och låt mig slippa det där "plocka russinen ur kakan". De som använder det verkar utgå från att man plockar det som är bra för hunden - och det kanske just de gör. Men det kan lika gärna betyda att man plockar "russin" som alfarullningar eller eldressyr.

Ja, antingen är de där russinen riktigt djupa detaljerade insikter som "man ska vara rättvis mot hunden" - vilket man ju verkligen måste gå i närheten av just den där kakan för att hitta! Eller så är det rent mumbojumbo - som man visserligen inte hittar i någon annan kaka, men det betyder ju å andra sidan inget heller (förrän man fyller på med lite större russin :cautious:). Eller så är de där russinen ruttna plommon, som du säger.

Det där med självklara, trevliga sanningar i sådant här är mest lockvaror efter hur det ser ut för mig. Och i försök till diskussion så ska man bemöta helheten i form av en total halmdocka: Jasså, du tycker den här filosofin är skit, då menar du alltså att hunden inte är ett djur/människan inte borde vara rättvis/det inte är människans ansvar att fatta beslut och guida hunden!?!? :rage::nailbiting::rage:O_o

Öh, nä. Jag menar bara att du ska sluta misshandla din hund, fysiskt och psykiskt. :banghead:
 
That's how they get you... Lånat allmänförnuft som man "måste" hålla med om, och sedan falska slutsatser om vad det leder till... :cautious:

Nja, jag hoppas att jag har lite mer vett än så ;)
En del är dock bara sunt förnuft, som jag ser det då. Att inte ge hunden mängder av kommandon, hela tiden t ex, eller att det är viktigt att jag behåller lugnet i situationer där min hund blir stressad. Jag ser inget konstigt med det, tvärtom. Mycket som dom menar är så väldigt speciellt för deras filosofi används i t ex klickertänket också, även om dom naturligtvis inte vill se det själva.

Utsläckning, t ex. Det var en tråd i gruppen nyligen om hur fantastiskt bra en av administratörerna löste problemet med hennes hund som tiggde vid bänken när hon bredde sig en smörgås...Hon ignorerade hunden, och efter en stund gick den iväg och voilá - shadowfilosofin hade löst hennes problem med en tiggande hund! :banana::meh:
Nja, vet inte om jag ger shadowtänket ensamrätt på att släcka ut beteenden genom att inte uppmuntra dom...
 
Nja, jag hoppas att jag har lite mer vett än så ;)
En del är dock bara sunt förnuft, som jag ser det då. Att inte ge hunden mängder av kommandon, hela tiden t ex, eller att det är viktigt att jag behåller lugnet i situationer där min hund blir stressad. Jag ser inget konstigt med det, tvärtom. Mycket som dom menar är så väldigt speciellt för deras filosofi används i t ex klickertänket också, även om dom naturligtvis inte vill se det själva.

Utsläckning, t ex. Det var en tråd i gruppen nyligen om hur fantastiskt bra en av administratörerna löste problemet med hennes hund som tiggde vid bänken när hon bredde sig en smörgås...Hon ignorerade hunden, och efter en stund gick den iväg och voilá - shadowfilosofin hade löst hennes problem med en tiggande hund! :banana::meh:
Nja, vet inte om jag ger shadowtänket ensamrätt på att släcka ut beteenden genom att inte uppmuntra dom...

Hahaha, nä jag menade inte att du var i riskzonen! Det var mer en allmän reflektion. :D
 
Hahaha, nä jag menade inte att du var i riskzonen! Det var mer en allmän reflektion. :D

Haha, vad bra :D

Lånade faktiskt boken på biblioteket idag, ska bli spännande att läsa..
Hade det inte varit en bok från biblioteket hade det varit skoj att gå loss med rödpennan, bifoga fakta som berör de olika avsnitten och skicka hem den till dom.:angel:

Men, det hade förmodligen varit för döva öron och blinda ögon.
 
Haha, vad bra :D

Lånade faktiskt boken på biblioteket idag, ska bli spännande att läsa..
Hade det inte varit en bok från biblioteket hade det varit skoj att gå loss med rödpennan, bifoga fakta som berör de olika avsnitten och skicka hem den till dom.:angel:

Men, det hade förmodligen varit för döva öron och blinda ögon.

Vet inte det jag, jag är rätt road av att allt jag citerade och hånade i den här tråden nu verkar borta från sidan! :angel:

Inte helt rätt sak lärd måhända, men "sluta snacka strunt fullt så tydligt" är ju alltid nåt. :laugh:

(Och inte för att jag är för att förstöra biblioteksböcker, men det låter mer som en hjälpsam study guide till nästa lånare. ;))
 
Nejnejnej! :rage:

Nu visar du ju precis hur lite du vet och förstår om hundar, lilla vän... :grin:
De där valparna kommer allenast och enbart för att hon är en naturlig ledare, vilket valpen svarar naturligt på. Natuuuuuuren....
*woooooo-ooooo-oo*
HappyCrystalBall.gif


"I naturen finns inga koppel, kommandon, belöningar eller bestraffningar. Instinktivt följer medlemmarna i flocken de två ledarna." :angel:

Som sagt, du visar bara hur lite du förstår nu, serru.:up:

Löjligt! Det är INTE "naturen" att ha tamhundar. :) Senast häromdagen såg jag ett inslag på TV där man forskat på hundar vs vargars beteenden och upptäckt - *trumvirvel* -

Det finns SKILLNADER i de genetiska uppsättningarna, eftersom hunden avlats och levt med en annan art, människan.
 
Nja, jag hoppas att jag har lite mer vett än så ;)
En del är dock bara sunt förnuft, som jag ser det då. Att inte ge hunden mängder av kommandon, hela tiden t ex, eller att det är viktigt att jag behåller lugnet i situationer där min hund blir stressad. Jag ser inget konstigt med det, tvärtom. Mycket som dom menar är så väldigt speciellt för deras filosofi används i t ex klickertänket också, även om dom naturligtvis inte vill se det själva.

Utsläckning, t ex. Det var en tråd i gruppen nyligen om hur fantastiskt bra en av administratörerna löste problemet med hennes hund som tiggde vid bänken när hon bredde sig en smörgås...Hon ignorerade hunden, och efter en stund gick den iväg och voilá - shadowfilosofin hade löst hennes problem med en tiggande hund! :banana::meh:
Nja, vet inte om jag ger shadowtänket ensamrätt på att släcka ut beteenden genom att inte uppmuntra dom...
Då har hon tydligen inte haft en dalmatiner. Om tiggeriet ignoreras så är det en inbjudan till mer tiggerier :D
 
Ja, jag läste den där igår också..

Jag är med i "shadow"-gruppen på FB, och det allra mesta i den där filosofin är sunt förnuft. T ex att inte tjata i onödan på hunden, hålla sig lugn när hunden blir stressad osv.. Men en del grejer dom tar till för att få ett "bra ledarskap" är galna.

Åh det är den där gruppen där en människa var jättestolt över att hennes 11 månaders schäfer nu "äääääntligen" hade fattat att den skulle inte få göra något förrän den hade lärt sig att ligga still, vilket den nu efter enträget pysslande från dag ett, nu kunde. Den kunde förresten sitt namn också... :meh:

Halloj förstörd unghund!!!!:cry:
 
Åh det är den där gruppen där en människa var jättestolt över att hennes 11 månaders schäfer nu "äääääntligen" hade fattat att den skulle inte få göra något förrän den hade lärt sig att ligga still, vilket den nu efter enträget pysslande från dag ett, nu kunde. Den kunde förresten sitt namn också... :meh:

Halloj förstörd unghund!!!!:cry:

Jag inser behovet av ytterligare en knapp på inläggen, efter "gilla" bör vi ha "suck"...

Haha, vad bra :D

Lånade faktiskt boken på biblioteket idag, ska bli spännande att läsa..
Hade det inte varit en bok från biblioteket hade det varit skoj att gå loss med rödpennan, bifoga fakta som berör de olika avsnitten och skicka hem den till dom.:angel:

Men, det hade förmodligen varit för döva öron och blinda ögon.

Hur går det med bokläsandet? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 794
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp