Shadowfilosofin

AraSlei

Trådstartare
Det är vilda diskussioner om Shadowfilosofin i en del hundgrupper jag är med i på Facebook.
Är det någon här som har erfarenheter/åsikter om denna träningsfilosofin som skulle vilja förklara lite mer om vad det handlar om?
Vad jag har förstått så ska man helst inte använda några kommandon/belöningar t ex?
 
Det är en vedervärdig "filosofi" som går ut på att hunden ska vara en totalt undergiven, mindless slav - en "skugga" efter sin herre och mästare typ. Inklätt i en massa "naturligt", "i det vilda", "så gör tiken", osv... Jag har inte läst boken för all del, men jag har pratat med "frälsta". :wtf::wtf::wtf::wtf:

Är det inte han som tex menar att man absolut inte får ge en hund som slår på en tom vattenskål något vatten, för då låter man den bestämma? :banghead:
 
Det här kanske kan ge en hint om vilket mumbo-jumbo det handlar om. Det krävs en väldigt trygg stabil naturlig ledare för att få en 10-11-veckors valp att komma på "inkallning" när den står ensam på gårdsplanen...


Från hemsidan: "I naturen finns inga koppel, kommandon, belöningar eller bestraffningar. Instinktivt följer medlemmarna i flocken de två ledarna."

Mhm. :meh:
Det och en näve kristaller, typ.
 
Hmm, det finns massor av såna gubbar när man sysslar med stående fågelhundar. Det är som att dumheterna inte kan försvinna därifrån. Han är bara en av dem, det finns fler. Som dessutom har massor av "elever" och anhängare.

Det där är så märkligt! Just fågelhundsvärlden är något så envetet skitig... Jag fattar det inte, massor (vill säga de flesta men kom på att jag inte har tillräcklig koll på hela gruppen :o) av de raserna är jättemjuka dessutom - så varför denna utbredda förkärlek för stackel, tvångsapportering (:yuck:) och nedtryckta hundar? Jag kan förstå att sådant hänger kvar i tex ipo/skyddskretsar ("macho" sport, "tuffa" raser - bäddat för myter), men jag fattar inte hur det kan vara så i fågelhundsvärlden? Varför?

Observera nu: jag menar på inget sätt att alla med fågelhund är djurplågande galenpannor! Bara att de verkar väldigt överrepresenterade där (och ofta ogenerat öppna med sina vrickade övertygelser - och nu snackar vi rätt extrema saker)...
 
Det där är så märkligt! Just fågelhundsvärlden är något så envetet skitig... Jag fattar det inte, massor (vill säga de flesta men kom på att jag inte har tillräcklig koll på hela gruppen :o) av de raserna är jättemjuka dessutom - så varför denna utbredda förkärlek för stackel, tvångsapportering (:yuck:) och nedtryckta hundar? Jag kan förstå att sådant hänger kvar i tex ipo/skyddskretsar ("macho" sport, "tuffa" raser - bäddat för myter), men jag fattar inte hur det kan vara så i fågelhundsvärlden? Varför?

Observera nu: jag menar på inget sätt att alla med fågelhund är djurplågande galenpannor! Bara att de verkar väldigt överrepresenterade där (och ofta ogenerat öppna med sina vrickade övertygelser - och nu snackar vi rätt extrema saker)...

Jag vet inte, jag har funderat massor på det där.

Men man ska ju inte sticka under stol med att många av raserna är ganska hårda bakom pannbenet. Men det blir ju knappast bättre genom att avla på hundar som fostrats med el...

Min teori är att det är tradition, blandat med en hel del macho. Plus att det är jättesvårt. Det ÄR jättesvårt att få en hund att ha hög jaktlust, men ändå lyssna på 200 meters håll, även om det flapprar sockerbetor runt öronen och blåser 20 m/s.

Men jag vill ändå tro att det händer något, ganska långsamt, men ändå. Jag har sett att de med pointer inte är lika våldsbenägna längre. På prov är det numera oacceptabelt med våld mot hundarna och jag tror att debatten har börjat så smått.

Sen är det ju ändå så att så länge Jägareförbundet inte reagerar så lär det inte hända så mycket. SKK kan tycka vad de vill. Jag har själv testat kurser inom förbundet för att se vad som lärs ut och det är ju knappast beröm och finess... Jag har själv varit på helgkurser där det lärs ut tvångsapportering medels strypning, och jag är inte ett dugg rädd för att berätta vem som lär ut sånt skit (även om jag inte skriver det på ett forum).
Men om förbundet hade vågat vända dessa metoder ryggen tror jag det hade kunnat hända något.
 
Jag tror att det till stor del är som inom vallningen: en svår hundgren där det fortfarande är accepterat att skylla hård hantering på att man kontrollerar starka drifter. Och att det är klart mansdominerat med en hel del prestige som hindrar moderna metoder (läs:"tjejträning") från att få fäste.
 
Jag vet inte, jag har funderat massor på det där.

Men man ska ju inte sticka under stol med att många av raserna är ganska hårda bakom pannbenet. Men det blir ju knappast bättre genom att avla på hundar som fostrats med el...

Min teori är att det är tradition, blandat med en hel del macho. Plus att det är jättesvårt. Det ÄR jättesvårt att få en hund att ha hög jaktlust, men ändå lyssna på 200 meters håll, även om det flapprar sockerbetor runt öronen och blåser 20 m/s.

Men jag vill ändå tro att det händer något, ganska långsamt, men ändå. Jag har sett att de med pointer inte är lika våldsbenägna längre. På prov är det numera oacceptabelt med våld mot hundarna och jag tror att debatten har börjat så smått.

Sen är det ju ändå så att så länge Jägareförbundet inte reagerar så lär det inte hända så mycket. SKK kan tycka vad de vill. Jag har själv testat kurser inom förbundet för att se vad som lärs ut och det är ju knappast beröm och finess... Jag har själv varit på helgkurser där det lärs ut tvångsapportering medels strypning, och jag är inte ett dugg rädd för att berätta vem som lär ut sånt skit (även om jag inte skriver det på ett forum).
Men om förbundet hade vågat vända dessa metoder ryggen tror jag det hade kunnat hända något.

Jo, visst vet jag att en del raser inte kan beskrivas som mjuka, men det är ju inte som om det är bara dessa raser som hanteras på det här viset? (Alldeles bortsett från då att inte heller de "tuffare" raserna borde behöva stå ut med det heller.) Och det här med drifter, jag fattar absolut att det inte är så lätt, men å andra sidan så har det ju hänt mer än en gång att en karl i jägargrönt med storstövlarna på sig står med en labrador i koppel och förklarar för mig med en schäfer/rottis/dobbe i mitt koppel att nä, jag fattar ju ingenting om hur det är att träna driftstarka hundar, man måste faktiskt spöa in lydnad i deras tröga, hårda skallar... Lika overklig upplevelse varje gång. :confused:

Jag är uppvuxen bland jägare, men då handlar det om drivande/ställande hundar för små- och storvilt. Där tycker jag det har skett en enorm utveckling genom årtiondena (även om det helt klart är långt kvar i en del områden). När jag var barn var det tex något av en sanning att en hund måste "elas ren" från fel vilt, numera hör man knappt nån som ens funderar på saken, inte heller "måste" en hund bo i ute hundgård så han inte skulle bli för bortklemad för att kunna jaga, man är medveten om motion och aktivering året runt osv... Men träffar jag på en fågeljägare så är det som att kastas bakåt i tiden igen. Jägare som jägare skulle man kunna tro, men så verkar det verkligen inte vara!? :confused:

Men det är ju jättepositivt om du ser en förändring! Hoppas den får allt större genomslag! :up:
Och det är säkert som du säger, Jägareförbundet är nog de som borde påverka - och det kan vara trögt, kan jag gott tänka mig. :banghead:
 
Jag tror att det till stor del är som inom vallningen: en svår hundgren där det fortfarande är accepterat att skylla hård hantering på att man kontrollerar starka drifter. Och att det är klart mansdominerat med en hel del prestige som hindrar moderna metoder (läs:"tjejträning") från att få fäste.

Ja, visst är det så. Men det är ändå anmärkningsvärt när ex spaniel och retriverfolket till stor del har lämnat tänket. Det är liksom bara de där vorstehgubbarna kvar (och lite fler raser).

Jag tränar nästan bara med spaniel/retreiver-folk, de är mycket fiffigare och även om min hund är olik dem så får jag ut mer. Som tur är finns det fågelhundsmänniskor som är bra och trevliga mot sina hundar också, men de är ändå en minoritet upplever jag det som i vissa sammanhang. Och då är jag ändå ingen mes, utan kan visst då vara ganska tuff ibland. Men det här med att hantera hunden så den vrålar för småsaker, hej 1800-tal?
 
Jo, Bengt Rödseth, en jakthundsmänniska. Skulle inte släppa honom i närheten av mina hundar oavsett vilka fina meriter han har.

Åh har han ett namn på det nu... Jag trodde det var nåt nytt, inte hans behov av att kopiera CM och tro att han är nåt för Sverige att lyssna på..

Nej tack! Jag visste att det luktade unket när jag hörde principen. Nu förstår jag varför.
 
Det verkar ju onekligen helt galet. Precis som jag misstänkte. Alla som är anhängare av den här filosofin är ju dessutom så jäkla hemlighetsfulla! Det har frågats flera logiska frågor i dom grupper jag sett diskuterat filosofin, men det verkar inte gå att få ett svar på något.
Precis som att ingen utomstående ska få lära sig "trixen". Eller för att dom inte använder rumsrena metoder :yuck:
 
Det verkar ju onekligen helt galet. Precis som jag misstänkte. Alla som är anhängare av den här filosofin är ju dessutom så jäkla hemlighetsfulla! Det har frågats flera logiska frågor i dom grupper jag sett diskuterat filosofin, men det verkar inte gå att få ett svar på något.
Precis som att ingen utomstående ska få lära sig "trixen". Eller för att dom inte använder rumsrena metoder :yuck:

Det är det sistnämnda. Fast "förklaringen" är snarare att det verkar fel för att vi som inte sett ljuset inte förstååååååår hela den där natuuuurliga heeeeelheten.... Så det är inte så att de inte riktigt vågar berätta, nänä, det är bara för att vi ändå är för dumma för att förstå. :wtf:

Om du hittar någon att prata med irl är det nästan intressant (så länge man inte tittar åt deras hund :(), det är som en sekt, man kan halvt höra änglakören bakom deras huvud...
 
Det här kanske kan ge en hint om vilket mumbo-jumbo det handlar om. Det krävs en väldigt trygg stabil naturlig ledare för att få en 10-11-veckors valp att komma på "inkallning" när den står ensam på gårdsplanen...


Från hemsidan: "I naturen finns inga koppel, kommandon, belöningar eller bestraffningar. Instinktivt följer medlemmarna i flocken de två ledarna."

Mhm. :meh:
Det och en näve kristaller, typ.

Hon verkar ju inte ha koll på hur positiv förstärkning fungerar. Hon belönar ju valpen när den kommer! Är hon så dum att hon tror att godis är den enda formen av belöning? Är någon förvånad över att valpen tycker att matte är det bästa som finns, den bästa belöningen?
 
Hon verkar ju inte ha koll på hur positiv förstärkning fungerar. Hon belönar ju valpen när den kommer! Är hon så dum att hon tror att godis är den enda formen av belöning? Är någon förvånad över att valpen tycker att matte är det bästa som finns, den bästa belöningen?
Jag tänkte samma sak, alla mina valpar har varit på samma sätt, nåja gulfs gulfs som jag har nu skulle nog har gjort sitt bästa att få i sig allt godis innan han kom, men det är lite senare som problemen med inkallning VS "drifterna" brukar komma...
 
Hon verkar ju inte ha koll på hur positiv förstärkning fungerar. Hon belönar ju valpen när den kommer! Är hon så dum att hon tror att godis är den enda formen av belöning? Är någon förvånad över att valpen tycker att matte är det bästa som finns, den bästa belöningen?

Nejnejnej! :rage:

Nu visar du ju precis hur lite du vet och förstår om hundar, lilla vän... :grin:
De där valparna kommer allenast och enbart för att hon är en naturlig ledare, vilket valpen svarar naturligt på. Natuuuuuuren....
*woooooo-ooooo-oo*
HappyCrystalBall.gif


"I naturen finns inga koppel, kommandon, belöningar eller bestraffningar. Instinktivt följer medlemmarna i flocken de två ledarna." :angel:

Som sagt, du visar bara hur lite du förstår nu, serru.:up:
 
Nejnejnej! :rage:

Nu visar du ju precis hur lite du vet och förstår om hundar, lilla vän... :grin:
De där valparna kommer allenast och enbart för att hon är en naturlig ledare, vilket valpen svarar naturligt på. Natuuuuuuren....
*woooooo-ooooo-oo*
HappyCrystalBall.gif


"I naturen finns inga koppel, kommandon, belöningar eller bestraffningar. Instinktivt följer medlemmarna i flocken de två ledarna." :angel:

Som sagt, du visar bara hur lite du förstår nu, serru.:up:
2 ledare säger de..
Så om man är singel så kommer hunden automatiskt välja en till, eller hur funkar det?
 
Det är en vedervärdig "filosofi" som går ut på att hunden ska vara en totalt undergiven, mindless slav - en "skugga" efter sin herre och mästare typ. Inklätt i en massa "naturligt", "i det vilda", "så gör tiken", osv... Jag har inte läst boken för all del, men jag har pratat med "frälsta". :wtf::wtf::wtf::wtf:

Är det inte han som tex menar att man absolut inte får ge en hund som slår på en tom vattenskål något vatten, för då låter man den bestämma? :banghead:

Alltså... Om man nu har den synen på hund, att den ska "följa som en skugga" osv, varför i hela världen har man då hund? Kan det verkligen vara kul att ha hund på det sättet? Mår man verkligen bra av att behandla sin hund så som de verkar göra? Hur sjutton står det till i skallen på de där människorna egentligen?

Tittar jag på mina hundar och min relation med dem så bygger vi ju allt på att vi ska ha roligt tillsammans. Vi samarbetar kring allt, läser av varandra och jag älskar att se hur glada hundarna blir av att få ta initiativ till saker och få vara sociala på hundars vis. Jag har ju varit sådan som "bråkat" med hundarna om allt möjligt förut, för att jag inte visste bättre, men sen jag bytte inställning till allt så har hundägandet blivit så mycket roligare. Det var ju först efter att jag började få lite "klickertänk" som jag även blev rakt igenom hundnörd, för det var då jag verkligen fick upp ögonen för hur fascinerande varelser hundarna är (detta trots att jag absolut älskade dem redan innan).

Har man väl börjat inse hur underbara hundar är, då förstår jag inte hur man alls kan drömma om att vilja ha en hund som aldrig får ta initiativ och hur man någonsin skulle vilja leva med massor av tjafs och tillrättavisningar hela tiden... Det är ju så fruktansvärt tråkigt, helt i onödan.
 
2 ledare säger de..
Så om man är singel så kommer hunden automatiskt välja en till, eller hur funkar det?

"Alfavargar" vettu... :idea:

Alltså... Om man nu har den synen på hund, att den ska "följa som en skugga" osv, varför i hela världen har man då hund? Kan det verkligen vara kul att ha hund på det sättet? Mår man verkligen bra av att behandla sin hund så som de verkar göra? Hur sjutton står det till i skallen på de där människorna egentligen?

Tittar jag på mina hundar och min relation med dem så bygger vi ju allt på att vi ska ha roligt tillsammans. Vi samarbetar kring allt, läser av varandra och jag älskar att se hur glada hundarna blir av att få ta initiativ till saker och få vara sociala på hundars vis. Jag har ju varit sådan som "bråkat" med hundarna om allt möjligt förut, för att jag inte visste bättre, men sen jag bytte inställning till allt så har hundägandet blivit så mycket roligare. Det var ju först efter att jag började få lite "klickertänk" som jag även blev rakt igenom hundnörd, för det var då jag verkligen fick upp ögonen för hur fascinerande varelser hundarna är (detta trots att jag absolut älskade dem redan innan).

Har man väl börjat inse hur underbara hundar är, då förstår jag inte hur man alls kan drömma om att vilja ha en hund som aldrig får ta initiativ och hur man någonsin skulle vilja leva med massor av tjafs och tillrättavisningar hela tiden... Det är ju så fruktansvärt tråkigt, helt i onödan.

Som jag fattar de är de övertygade om att deras hundar är glada... (De lever ju så natuuuuuuuurliga liv.)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp