Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Söta båda två, och vilka snälla ögon Volvo hade:)

Hur går det för allihopa?
Här är betet över sen länge (kommunen annonserade igår att 25 km skidspår är färdiga:D) och han gick inte upp i vikt alls!

Mycket är nog tack vare att vi har kommit igång rejält med träningen, han står ungefär en dag på tio. Förvisso växlar jag mellan både hårda och lättare pass då, vissa kan man nog kalla för "aktiv vila". Han har börjat bli så odräglig om han står helt, vilket jag tar som något positivt.

Det roligaste som har hänt sen senast är dock att han har fått en kompis! I början när vi flyttade till detta stall stod han med stallägarens gamla shettis. Men dom var tvungna att ta bort honom för ett par år sen, och sen dess har Lilleman fått gå med två islänningar och en D-ponny. Har funkat helt ok men visst har jag sett att Lillen inte riktigt har trivts med dessa "bjässar".

Så för någon vecka sen anlände stallägarens nykomling, en bastant shettis(korsning). Jag blev fasiken tårögd när jag såg honom fara runt i hagen som ett jehu, dom busade och kliades och jaa... Han är så nöjd:)

10313_10152025715407664_141933944_n.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Missat denna tråden :D
Blev shettisägare i augusti, impulsåkte 150 mil tur och retur för att hämta detta lilla åbäket på 84 cm, Sandbackas Gullfaxe, brunblack valack f.2004 med dansk stam (Shetlandsgaards Jackpot och mamma Gina Tranegilde).

Kör och trickponny med extremt trevligt temperament, snäll men känslig och lyhörd.
Även inriden nu och rids i skritt och trav av min lilla medryttare på 5 år :) Han är jättepigg, full fart i benen! Världens roligaste lilla häst, han är supersocial och sitter som ett klister på en från början till slut när man sätter sin fot i hagen ;) Älskar att gosa och pussas :love:

1381669_10151884504014648_1874125912_n.jpg


1380038_10151907085574648_3602221_n.jpg


1186073_10151870390474648_2097101006_n.jpg


554944_10151884504814648_282520413_n.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Precis så där tänker jag mig att mina hästar ser ut nu (med vinterpäls och sommarmage).

IMGP3708.JPG


Inte riktigt kanske... :D

Ursäkta trådkap, kunde inte hålla mig, det ska inte hända igen.
 
Sv: Shettistråden!

Det är ju samma färg och ordning på dom i alla fall! Men du får nog höja tempen på tvättvattnet:D...
 
Sv: Shettistråden!

Så fin han är!

Jag har ju numera tre små huliganer, först i bild står Trassel, sen Trubbel, och längst bak står Humle, uppfostraren till dom två tidigare nämnda slynglarna.

 
Sv: Shettistråden!

Faxe fick 38p på vår första utställning tillsammans :) Matte är nöjd. Bild kommer i morgon, internet vill inte funka särskilt bra för tillfället.
 
Sv: Shettistråden!

Puttar upp tråden lite. Länge sen jag var inne på buek, men nu har jag startat en tråd under hästvård. Min 2,5 åring är sjuk. Blodvärderna är helknas och han tött o slö.Skittråkigt är det!! Att utreda orsaken kan i värsta fall bli både svårt och dyrt..
 
Sv: Shettistråden!

Knappryck

Hej på er alla shettisälskare!
Jag har smygföljt tråden innan vi blev med shettis men nu kan jag stolt meddela att jag är en av er - stolt Husse-Mor åt 15åriga Kela!

Nu letar jag sadel åt sonen och ponnyn och det ska vara en westernsadel. Jag tänkte beställa en WBT från Börjes men har ingen koll på hur man tänker bomvidd på en shettis och sätesstorlek. Pojken är sex år och har en liten liten rumpa och shettisen har kort rygg och i princip ingen manke men däremot en stor mage. Vi har påbörjat viktminskning och muskeluppbyggnad för hon var inte i särskilt bra skick när vi fick hem henne. Finns det någon därute som kan ge tips om en vettig sadel? Jag kan ju skicka tillbaka en sadel om det blir fel men det är ju bra att ha lite hum om hur man ska tänka när man beställer.
 
Sv: Shettistråden!

Jag letade sadel för ett tag sen och det slutade med en ponnyputa. Hittade inte en enda vanlig engelsk eller westernsadel som var nog kort och vid för hans rygg. Shettisar är ju byggda som tunnor, oavsett vikt... Du kommer inte hitta någon manke:D
 
Sv: Shettistråden!

Jag har hittat en allround som funkar någorlunda på "stora" shettisen.
De andra två är det ponnyputor som gäller. Måste dock hitta en tillräckligt liten sadelgjord. 50-gjorden som har suttit på o funkat på "stora" shettisen funkar inte på de små. Provade med en teddyfodrad 50 gjord som jag har till en av mina stora, men det gick nog fortf o få in två knogar.

Har hittat en dressyrgjord på Hööks i 30. Något annat tips i samma stl?
1459720_10152027394301676_786243863_n.jpg
 
Sv: Shettistråden!

I övrigt kan jag uppdatera att Lilleman har fått ytterligare tre kompisar! Alla är A eller små B-ponnyer. Knatteverksamheten är delvis igång och rysskylan har bitit tag i oss här i norr. Mellan -35 och -40 grader har det varit nu i tre dagar. Blä.

Det enda positiva är att det i alla fall inte kan regna samtidigt...
 
Sv: Shettistråden!

Jag använder också dressyrgjorden på 30 cm från hööks, har inte hittat något annat som är lika kort. Horsemeup har dock ett jäkligt stort sortiment, håll utkik där, kanske dyker upp någon gång:)
 
Sv: Shettistråden!

Delvis knapplån

Följer tråden eftersom jag är väldigt sugen på att ha shetlandsponny till körning och trick/agility. Just nu vet jag inte hur jag skulle lösa det (= att ha häst öht) praktiskt eller ekonomiskt, så jag passar på att läsa på där jag kommer åt för att lära mig lite. :) Har ingen direkt erfarenhet av shettisar, känner bara en dragning... :D

Tänkte på det som stod om att ha kompisar i hästens egen storlek, är det något man bör tänka på? Det verkade logiskt när jag tänkte på det, men stallet jag har fantiserat om att ha häst i har bara stora hästar eller stora ponnyer.
 
Sv: Shettistråden!

Shettisar har inget som helst begrepp om sin litenhet :p så jag hade inte funderat alltför mycket på det där. Då är det kanske värre att bara ha en stor bland småttingar, eftersom de små inte når att klia manke på den stora.
 
Sv: Shettistråden!

Föredrar att ha Lilleman med småponnyer. Bus, mys och bråk sker på mer lika villkor och det underlättar utfodringen att alla ska ha ungefär samma mängd mat.

Upplever även att han är lite smårädd för större ponnyer och hästar. Så fort det blir minsta lilla friktion mellan honom och en större tjuter han som en gris och gömmer sig bakom träd. Det första han gjorde när ponnyflocken blev större, var att visa alla andra vart skåpet skulle stå ;) Han är även busigare och keligare med sina kompisar nu, han är helt enkelt mer trygg och modig med jämbördiga:)

Däremot är det aldrig några direkta problem att ha honom med större, men ja... han gillar sina småkompisar mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Shettistråden!

Tack för era svar, Lillkumpula och ameo, kanske något man kan vara öppen för, men bra om det inte är ett"krav". :)
 
Sv: Shettistråden!

Det är nog väldigt individuellt hur shettisarna reagerar på större hästar. Jag har en valack här som föredrar att umgås med större hästar och som tycker att shettisstoet som "förföljer" honom är urjobbig...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 172
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp