Ska vi få bedriva skyddsjakt på varg? Utan hägnet

Att licensjakten främst gäller valpar tror jag inte på, alla djur lämnas in och förra året var det djur i alla åldrar vad jag kan se. Jag har sett att det är så man arbetar nu men hur skall en avskjutning på alla individer inom ett revir leda till att vargen blir mera skygg och mindre benägen till att angripa tamdjur? Jag förstår det inte, det är tvärtemot all logik och även min egen erfarenhet.

Edit. Att jag inte förstår är fel uttryckt, jag förstår mycket väl varför men tycker det är fel intressen som prioriteras.
Det är vad som sker vid normal jakt, då gallras hela beståndet. Riktad jagt är betydligt dyrare och mer komplicerad.
Jakttryck på en djurgrupp leder tämligen snabbt till att skygghet utvecklas.
Det ser man både när det gäller gäss, grisar och varg.
Iom den skyggheten så undviker djuren de farliga områdena.
Kan jämföras med hur vargar respekterar varandras revir. Tar det hus i helsike om man knallar in hos grannen gör man inte om det..händer inget kommer man tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sedan är det väl så att varg får skjutas under 4 omständigheter
1 Licensakt
2 skyddsjakt
3 då svårt skadad varg påträffas ex trafikskadad.
4 Då varg påträffas i hägn i samband med angrepp på tamdjur eller då vargen angriper tamdjur i skogen ex. jägarens hund.
 
Ska man prompt skjuta varg så behöver det vara helt revir snarare än nån enstaka här och där som splittrar familjegrupperna (smärtar dock att säga så :cry:).

Avsikten med licensjakten i Värmland har ju varit att "tömma revir".
Man har grundat antalet djur på inventering och därpå gissat antal djur.
I "mitt" revir bedömdes det finnas 6 "permanentboende" (ber om ursäkt för ordval; tror det heter revirhävdande men är osäker) och licensjakt på 6 djur beviljades förra säsongen. Det sköts 7 djur (en var skyddsjakt eftersom den var uttalat skabbangripen) och 6 av de skjutna djuren hade annan DNA än de "permanentboende".
Avsikten var att tömma reviret; resultatet blev att man sköt sex "turister".
 
Att licensjakten främst gäller valpar tror jag inte på, alla djur lämnas in och förra året var det djur i alla åldrar vad jag kan se. Jag har sett att det är så man arbetar nu men hur skall en avskjutning på alla individer inom ett revir leda till att vargen blir mera skygg och mindre benägen till att angripa tamdjur? Jag förstår det inte, det är tvärtemot all logik och även min egen erfarenhet.

Edit. Att jag inte förstår är fel uttryckt, jag förstår mycket väl varför men tycker det är fel intressen som prioriteras.
Just därför torde en vargjakt i alla områden där det finns varg vara betydligt effektivare. En reglerad jakt, där antalet individer och antalet jaktdagar skulle vara begränsad. Då skulle man inte tömma reviren, men flockarna skulle utsättas för jakt och deras rädsla o respekt för människor och deras hundar skulle öka. Och därmed konfliktsituationernas antal minska.
 
Just därför torde en vargjakt i alla områden där det finns varg vara betydligt effektivare. En reglerad jakt, där antalet individer och antalet jaktdagar skulle vara begränsad. Då skulle man inte tömma reviren, men flockarna skulle utsättas för jakt och deras rädsla o respekt för människor och deras hundar skulle öka. Och därmed konfliktsituationernas antal minska.
Varför skall antalet jaktdagar vara begränsat?
 
Vad menar du? Las pa? Forstod du inte vad jag menade fran innehallet i mitt inlagg?
Jag har inte bott i Sverige pa over 30 ar sa jag ar inte sa insatt i Svenska uttryck langre. Vanligtvis har jag inga problem att bli rattad, men ditt inlagg later overlagset och "snottigt".
Jag ber om ursäkt, jag skulle inte ha uttryckt mig så. Många tror att det är så det har gått till men så är inte fallet :)
 
Avsikten med licensjakten i Värmland har ju varit att "tömma revir".
Man har grundat antalet djur på inventering och därpå gissat antal djur.
I "mitt" revir bedömdes det finnas 6 "permanentboende" (ber om ursäkt för ordval; tror det heter revirhävdande men är osäker) och licensjakt på 6 djur beviljades förra säsongen. Det sköts 7 djur (en var skyddsjakt eftersom den var uttalat skabbangripen) och 6 av de skjutna djuren hade annan DNA än de "permanentboende".
Avsikten var att tömma reviret; resultatet blev att man sköt sex "turister".
Det tråkiga här är att man många gånger är medveten om detta men de skjuts ändå. Har man 6 vargar tilldelade så är det 6 man vill skjuta.
De ringade in 2 vargar från annat revir i Örebro väl medvetna om detta och sköt tiken (vet inte hur det gick med hannen). Enligt mig visar det hur slarvigt jakten utförs.
 
Det tråkiga här är att man många gånger är medveten om detta men de skjuts ändå. Har man 6 vargar tilldelade så är det 6 man vill skjuta.
De ringade in 2 vargar från annat revir i Örebro väl medvetna om detta och sköt tiken (vet inte hur det gick med hannen). Enligt mig visar det hur slarvigt jakten utförs.

Det är inte slarvigt, det beror på att det är vilda djur, som beter sig som vilda djur. Dvs de strövar omkring, byter områden och går tillbaka till samma områden.

Problemet uppstår när många vill tro att en vargjakt kan gå till som när man skickar kor på slakt - "Jaha, nu har Rosa 857 gjort sitt, nästa vecka på onsdag kl 07.50 går lastbilen för henne".

Det fungerar liksom inte så. En varg kan vara i ett område ena veckan, och lagom tills att den blivit identifierad och sägs uppehålla sig på den platsen kan den vara någon helt annan stans.

Jag har väldigt svårt att tro att man i de vargtäta områdena har koll på vilka vargar som finns i reviret just nu, alla resultat visar ju på motsatsen. Att säga att jägarna är väl medvetna om vilka djur som finns eller inte finns i reviret och särskilt skjuter vargar som inte hör till reviret, stämmer inte.
De enda vargarna som verkar hålla sig till sitt område är de som är skabbangripna och sjuka av det.
 
Varför skall antalet jaktdagar vara begränsat?
Därför att med ett begränsat antal jaktdagar begränsar man jakttrycket..
Det är enklare än att begränsa antalet vargar som får skjutas under ex en 2 månaders period.
med ex 1 dags vargjakt i hela Mellansverige kommer naturligtvis fler jägare att jaga. Men jakttrycket blir ändå inte högre på hela populationen än en fast avskjutning på ex 30 vargar.
 
Det tråkiga här är att man många gånger är medveten om detta men de skjuts ändå. Har man 6 vargar tilldelade så är det 6 man vill skjuta.
De ringade in 2 vargar från annat revir i Örebro väl medvetna om detta och sköt tiken (vet inte hur det gick med hannen). Enligt mig visar det hur slarvigt jakten utförs.
Vill naturvårdsverket ha vargar från ett revir skjutna. Ja då förlänger man jakten och använder verkets egna spårmedel till jägarnas förfogande.
 
Därför att med ett begränsat antal jaktdagar begränsar man jakttrycket..
Det är enklare än att begränsa antalet vargar som får skjutas under ex en 2 månaders period.
med ex 1 dags vargjakt i hela Mellansverige kommer naturligtvis fler jägare att jaga. Men jakttrycket blir ändå inte högre på hela populationen än en fast avskjutning på ex 30 vargar.
Men frågan var ju hur jakten blir så effektiv som möjligt med avseende på att få vargen skygg och undvika människor. Jag förstår inte hur ni resonerar när ni tycker att en extremt kort jakt under några få dagar är bäst för det.
 
Men frågan var ju hur jakten blir så effektiv som möjligt med avseende på att få vargen skygg och undvika människor. Jag förstår inte hur ni resonerar när ni tycker att en extremt kort jakt under några få dagar är bäst för det.
Effektivast jakt får vi om vi använder de spårmedel verket har till förfogande samt skjuter från helikopter. Vad resulterar det i förutom att ett antal vargar blir skjutna? Jo att de framom hyser en viss respekt gentemot helikoptrar ;)
Om vi istället jagar under ngr dagar per år så lär de sig att de tvåbenta inte är att lita på....
 
Men frågan var ju hur jakten blir så effektiv som möjligt med avseende på att få vargen skygg och undvika människor. Jag förstår inte hur ni resonerar när ni tycker att en extremt kort jakt under några få dagar är bäst för det.

Fast det blir den ju bara pga att det oftast går så snabbt att finna de få vargarna.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 909
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 157
Kropp & Själ Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon...
19 20 21
Svar
404
· Visningar
14 076
Senast: Lycan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 989
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp