Ska vi få bedriva skyddsjakt på varg? Utan hägnet

Det är inte slarvigt, det beror på att det är vilda djur, som beter sig som vilda djur. Dvs de strövar omkring, byter områden och går tillbaka till samma områden.

Problemet uppstår när många vill tro att en vargjakt kan gå till som när man skickar kor på slakt - "Jaha, nu har Rosa 857 gjort sitt, nästa vecka på onsdag kl 07.50 går lastbilen för henne".

Det fungerar liksom inte så. En varg kan vara i ett område ena veckan, och lagom tills att den blivit identifierad och sägs uppehålla sig på den platsen kan den vara någon helt annan stans.

Jag har väldigt svårt att tro att man i de vargtäta områdena har koll på vilka vargar som finns i reviret just nu, alla resultat visar ju på motsatsen. Att säga att jägarna är väl medvetna om vilka djur som finns eller inte finns i reviret och särskilt skjuter vargar som inte hör till reviret, stämmer inte.
De enda vargarna som verkar hålla sig till sitt område är de som är skabbangripna och sjuka av det.

När länsstyrelsen kan bekräfta att vargparet i revir x är ute på vandring men att vargpar från revir y har närmat sig det aktuella jaktområdet så har de nog hyfsad koll. Jägarna och lst har dessutom varit ute och rekat innan jakten. När även jägarna själv vill utöka ett område då de inte hittat vargparet så är man åter igen och ska skjuta på fel ställen.
Om man nu bortser från detta så sitter vargarna inte på en stubbe i reviret och väntar på att bli skjutna så där är en anledning till att utforma jakten på annat sätt (eller inte ha den alls om jag fick bestämma). Jakten sköts väldigt dåligt och ställer till mycket problem. För människor som inte bryr sig alls om varg spelar det ingen roll men jag ser hellre att man har bättre balans i skogarna än vi har nu och på det viset minska riskerna för angrepp på tamboskap.
Det finns bättre sätt!!
 
När länsstyrelsen kan bekräfta att vargparet i revir x är ute på vandring men att vargpar från revir y har närmat sig det aktuella jaktområdet så har de nog hyfsad koll. Jägarna och lst har dessutom varit ute och rekat innan jakten. När även jägarna själv vill utöka ett område då de inte hittat vargparet så är man åter igen och ska skjuta på fel ställen.
Om man nu bortser från detta så sitter vargarna inte på en stubbe i reviret och väntar på att bli skjutna så där är en anledning till att utforma jakten på annat sätt (eller inte ha den alls om jag fick bestämma). Jakten sköts väldigt dåligt och ställer till mycket problem. För människor som inte bryr sig alls om varg spelar det ingen roll men jag ser hellre att man har bättre balans i skogarna än vi har nu och på det viset minska riskerna för angrepp på tamboskap.
Det finns bättre sätt!!

De kan ju bara bekräfta att de verkar vara på vandring precis när de tar sina prover. Veckan därpå kan de ju vara tillbaka i reviret igen? Eller så återvänder de aldrig!
De vet bara vad som har varit och sedan kan de gissa om nuläget.

Naturligtvis sitter de inte på en stubbe och väntar på att bli skjutna, det tror jag inte någon påstått - snarare tvärtom.
Hur tycker du att vargjakten borde utformas optimalt?

Och nej - jakten sköts inte väldigt dåligt.
2018 års jakt i Gävleborg:
"– Jägarna har gjort det här exemplariskt. Klockrent skött, berömmer Hans Nordin" (länsstyrelsens naturbevakare)
https://svenskjakt.se/start/nyhet/tva-vargar-pa-tva-dagar-jakten-avlyst-gavleborg/

Vid licensjakten 2017 var det endast en av vargarna som behövde ytterligare skott på eftersök. Ytterligare ett eftersök gjordes, där vargen återfanns död. Resterande 22 vargar föll på plats.
http://www.sva.se/globalassets/rede...lda-djur/licensjakt-varg-2017-slutrapport.pdf

Licensjakten 2016:
https://svenskjakt.se/uncategorized/sva-berommer-vargskyttar/

Åsa Romson om licensjakten 2015:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/romson-bra-genomforande-av-jagarna/

På vilket sätt menar du att licensjakten sköts väldigt dåligt och ställer till med mycket problem?
 
Så du menar att jägarens enda ansvar är att skjuta vargen han ser :confused:
Nej. Jägaren har betydligt viktigare ansvar.
Att säkerställa skottsektor , så att ingen blir träffad som inte ska bli träffad.

Att se till att djuret man skjuter på dels fälls eller blir avlivat så snabbt som möjligt.

Hur jakten bedrivs och i vilken omfattning jakten ska bedrivas ligger helt i händerna på myndigheterna.

Sedan tillkommer naturligtvis krav på licenser, jaktkort, jakträtt osv.
 
När länsstyrelsen kan bekräfta att vargparet i revir x är ute på vandring men att vargpar från revir y har närmat sig det aktuella jaktområdet så har de nog hyfsad koll. Jägarna och lst har dessutom varit ute och rekat innan jakten. När även jägarna själv vill utöka ett område då de inte hittat vargparet så är man åter igen och ska skjuta på fel ställen.
Om man nu bortser från detta så sitter vargarna inte på en stubbe i reviret och väntar på att bli skjutna så där är en anledning till att utforma jakten på annat sätt (eller inte ha den alls om jag fick bestämma). Jakten sköts väldigt dåligt och ställer till mycket problem. För människor som inte bryr sig alls om varg spelar det ingen roll men jag ser hellre att man har bättre balans i skogarna än vi har nu och på det viset minska riskerna för angrepp på tamboskap.
Det finns bättre sätt!!
ja men förklara då de bättre sätten. Men glöm inte att ta med kostnaderna för dessa "bättre sätt":angel:
 
Så om jag förstått det rätt anser ni att licensjakten på varg i nuvarande form är att föredra framför en utökad och mera omfattande skyddsjakt på de individer som angriper eller rör sig i närhet av tamdjur och människor? Båda kommer inte att inträffa, det är inte ens något Sverige helt själv kan besluta om för EU:s regelverk kommer in, så det är en fråga om antingen eller.
 
Så om jag förstått det rätt anser ni att licensjakten på varg i nuvarande form är att föredra framför en utökad och mera omfattande skyddsjakt på de individer som angriper eller rör sig i närhet av tamdjur och människor? Båda kommer inte att inträffa, det är inte ens något Sverige helt själv kan besluta om för EU:s regelverk kommer in, så det är en fråga om antingen eller.

Ja, jag tycker att det ska vara enklare att få skyddsjakt på individer som angriper tamdjur eller rör sig i bebyggelse.
Jag tror dock inte att det ena behöver utesluta det andra. Båda inträffar ju i dagsläget.
 
Så om jag förstått det rätt anser ni att licensjakten på varg i nuvarande form är att föredra framför en utökad och mera omfattande skyddsjakt på de individer som angriper eller rör sig i närhet av tamdjur och människor? Båda kommer inte att inträffa, det är inte ens något Sverige helt själv kan besluta om för EU:s regelverk kommer in, så det är en fråga om antingen eller.
Det ena exkluderar inte det andra. Skyddsjakten är främst till för att plocka bort individer/flockar med oönskade olater. Licensjakten är väl för att hålla stammen nere totalt.

Du får ju, om vissa krav uppfylls skjuta varg året om och utan att tillstånd införskaffas från myndigheten...detta kanske skulle sättas i system.
 
Ja, jag tycker att det ska vara enklare att få skyddsjakt på individer som angriper tamdjur eller rör sig i bebyggelse.
Jag tror dock inte att det ena behöver utesluta det andra. Båda inträffar ju i dagsläget.
Det är en direkt fråga om antingen eller. Skyddsjakten på varg utanför renbetesområden är eller har varit åtminstone, jag har inte följt frågan under det senaste året, extremt restriktiv liksom "nödvärnsrätten" enligt § 28 jaktförordningen och med licensjakten på varg som reglering av vargstammen är det i princip omöjligt att göra några större förändringar, det är min bedömning i varje fall.
 
Det är en direkt fråga om antingen eller. Skyddsjakten på varg utanför renbetesområden är eller har varit åtminstone, jag har inte följt frågan under det senaste året, extremt restriktiv liksom "nödvärnsrätten" enligt § 28 jaktförordningen och med licensjakten på varg som reglering av vargstammen är det i princip omöjligt att göra några större förändringar, det är min bedömning i varje fall.

Jag tänker att man per år fastställer ett antal vargar som ska skjutas. T ex så här:
Antal vargar som ska skjutas 2016/2017: 30
Skjutna under skyddsjakt/påkörda/tjuvskjutna under 2016: 15
Antal vargar kvar för jakt i januari-februari 2017: 15

Om alla 30 blir skjutna under skyddsjakt = ingen licensjakt. Om 5st blir skjutna under skyddsjakt = 25 till licensjakt.
 
Det är en direkt fråga om antingen eller. Skyddsjakten på varg utanför renbetesområden är eller har varit åtminstone, jag har inte följt frågan under det senaste året, extremt restriktiv liksom "nödvärnsrätten" enligt § 28 jaktförordningen och med licensjakten på varg som reglering av vargstammen är det i princip omöjligt att göra några större förändringar, det är min bedömning i varje fall.

Men du har fel där. Jag har frågat LST om siffror men inte fått dem än. Vi som verkligen bor mitt i smeten (jag bor i sydspetsen på Jangenreviret: http://www.lansstyrelsen.se/Varmlan...och-natur/rovdjur/karta-vargrevir-2016-17.pdf) har generellt inga problem med att få skyddsjakt beviljad.

Precis som @landsbygdsbo beskriver så behövs båda jaktformerna. Föryngringarna har gått ganska snabbt på senare tid så för att inte få en exploderande stam samt hålla en bra genetisk standard måste man ha en kontrollerad licensjakt - hur den ska gå till lämnar jag till biologer och länsstyrelse att bedöma men den måste ske. Därutöver naturligtvis en icke restriktiv skyddsjakt samt en fungerande §28.
 
Men du har fel där. Jag har frågat LST om siffror men inte fått dem än. Vi som verkligen bor mitt i smeten (jag bor i sydspetsen på Jangenreviret: http://www.lansstyrelsen.se/Varmlan...och-natur/rovdjur/karta-vargrevir-2016-17.pdf) har generellt inga problem med att få skyddsjakt beviljad.

Precis som @landsbygdsbo beskriver så behövs båda jaktformerna. Föryngringarna har gått ganska snabbt på senare tid så för att inte få en exploderande stam samt hålla en bra genetisk standard måste man ha en kontrollerad licensjakt - hur den ska gå till lämnar jag till biologer och länsstyrelse att bedöma men den måste ske. Därutöver naturligtvis en icke restriktiv skyddsjakt samt en fungerande §28.
Jag har inte siffror för 2017 men för 2016 hittade jag i Sverige inte en enda varg som dödats genom skyddsjakt förutom inom renskötselområde eller pga djurskyddsskäl (skabb). Licensjakten i år var relativt få djur, enbart sex för hela Värmland har jag för mig, så det är möjligt att det skett en förändring som du säger men det är ingen info jag har.

Att jag har fel i det grundläggande påståendet, att det totala antalet vargar som får fällas är begränsat och att licensjakten innebär mycket mindre möjlighet till skyddsjakt och en ändring av jaktförordningen, har jag mycket svårt att tro på.
 
Jag har inte siffror för 2017 men för 2016 hittade jag i Sverige inte en enda varg som dödats genom skyddsjakt förutom inom renskötselområde eller pga djurskyddsskäl (skabb). Licensjakten i år var relativt få djur, enbart sex för hela Värmland har jag för mig, så det är möjligt att det skett en förändring som du säger men det är ingen info jag har.

Att jag har fel i det grundläggande påståendet, att det totala antalet vargar som får fällas är begränsat och att licensjakten innebär mycket mindre möjlighet till skyddsjakt och en ändring av jaktförordningen, har jag mycket svårt att tro på.
I den här artikeln ges en viss info om just Värmland men inte så detaljerat om skälen för de enskilda besluten, sen vet jag att det under 2017 i Värmland getts något tillstånd för skyddsjakt efter att jakthundar blivit angripna. I artikeln belyses också länsstyrelsens kriterier för skyddsjakt som endast kommer ifråga när alla andra alternativ uttömts vilket är en del av problematiken med skyddsjakt, åtminstone som jag sett hur det tillämpas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har inte siffror för 2017 men för 2016 hittade jag i Sverige inte en enda varg som dödats genom skyddsjakt förutom inom renskötselområde eller pga djurskyddsskäl (skabb). Licensjakten i år var relativt få djur, enbart sex för hela Värmland har jag för mig, så det är möjligt att det skett en förändring som du säger men det är ingen info jag har.

Att jag har fel i det grundläggande påståendet, att det totala antalet vargar som får fällas är begränsat och att licensjakten innebär mycket mindre möjlighet till skyddsjakt och en ändring av jaktförordningen, har jag mycket svårt att tro på.

Det jag menar att du har fel i är att det beviljas för lite skyddsjakt. Jag har kollat runt med några fler den sista timmen och alla är samstämmiga i att det verkar råda lugn i den frågan (nu pratar vi om Värmland, dessa beslut tas ju av respektive LST så det kan såklart variera). Att vargarna sen inte skjuts är väl inte varken lagens eller länsstyrelsens fel - det är verkligen inte så lätt som vissa tycks tro.

För övrigt kunde jakttrycket vara betydligt högre tycker jag personligen men det är en rent personlig åsikt.
 
Ja där ser du ju att det inte ens kommer in särskilt många ansökningar...
Den uppenbara tolkningen borde väl i så fall vara att vargen i Värmland inte orsakar någon nämnvärd skada och att enda anledningen till jakt på varg är att jägarna vill ha så stor älgstam som möjligt? Jag tror inte du håller med om det utan det finns andra orsaker till att antalet ansökningar är få.
 
Den uppenbara tolkningen borde väl i så fall vara att vargen i Värmland inte orsakar någon nämnvärd skada och att enda anledningen till jakt på varg är att jägarna vill ha så stor älgstam som möjligt? Jag tror inte du håller med om det utan det finns andra orsaker till att antalet ansökningar är få.

Du får gärna uttrycka dig tydligare?

Det är möjligt att ansökningarna inte står i relation till vargens påverkan men jag har svårt att se kausaliteten med att skyddsjakt inte beviljas och ännu svårare för argumentet att vi inte ska ha licensjakt.
 
Jag tänker att man per år fastställer ett antal vargar som ska skjutas. T ex så här:
Antal vargar som ska skjutas 2016/2017: 30
Skjutna under skyddsjakt/påkörda/tjuvskjutna under 2016: 15
Antal vargar kvar för jakt i januari-februari 2017: 15

Om alla 30 blir skjutna under skyddsjakt = ingen licensjakt. Om 5st blir skjutna under skyddsjakt = 25 till licensjakt.
Man gör nog istället så här:
Man konstaterar att vi har en viss vinterlevande stam (Vuxna + överlevande valpar) När denna når en viss nivå bestämmer man vinterns avskjutning.
Skyddsjakt, naturlig avgång, trafikdöd kommer inte med för än nästkommande års inventering bestämmer jakten. Licensjakten är ju över för 17/18 och många djur kan ju dö pga Skyddsjakt, naturlig avgång, trafikdöd . Till det kommer att vi kanske får miserabla förhållande för föryngringen. Då påverkar det ju licensjakten 18/19

Så tror jag det fungerar....
 
Du får gärna uttrycka dig tydligare?

Det är möjligt att ansökningarna inte står i relation till vargens påverkan men jag har svårt att se kausaliteten med att skyddsjakt inte beviljas och ännu svårare för argumentet att vi inte ska ha licensjakt.
Jag tycker jag uttrycker mig väldigt tydligt. Det har varit extremt svårt att få beviljat skyddsjakt ens efter direkta angrepp på tamdjur och en lång rad kriterier skall vara uppfyllda, omfattande rovdjursstängsel, upprepade försök att skrämma vargen skall ha genomförts osv. även hur en skyddsjakt får genomföras regleras hårt. Och sen blir det inte sällan en långdragen juridisk process efter ett beslut från LST och till det kommer den polarisering i frågan som finns och motståndare till vargjakts arbetssätt. Jag har inte svårt att se varför det inte kommer in fler ansökningar.

Du hävdar att det är lätt att få tillstånd till skyddsjakt i Värmland men att det inte finns något större behov eftersom antalet ansökningar är väldigt få, logiskt är det i princip samma som att säga att vargen inte orsakar några problem i Värmland och jag tror inte du anser det.

LRF på riksnivå prioriterar en förbättrad skyddsjakt när det gäller varg (de är även positiva till licensjakt kan dock sägas).

Men jag lämnar diskussionen här, jag tycker inte jag har mer att tillföra direkt.
 
Den uppenbara tolkningen borde väl i så fall vara att vargen i Värmland inte orsakar någon nämnvärd skada och att enda anledningen till jakt på varg är att jägarna vill ha så stor älgstam som möjligt? Jag tror inte du håller med om det utan det finns andra orsaker till att antalet ansökningar är få.
Skadorna i Värmland är väl lägre än i andra delar av landet...vilket kanske beror på att folk o fä tvingats lägga om sina liv till ett säkrare beteende?
Det är väl ungefär som att säga att min trädgård inte svämmar över varje vår...det beror inte på att vårfloden är mindre utan för att jag rensat dikena...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 909
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 154
Kropp & Själ Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon...
19 20 21
Svar
404
· Visningar
14 076
Senast: Lycan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 985
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp