Ska vi få bedriva skyddsjakt på varg? Utan hägnet

Man gör nog istället så här:
Man konstaterar att vi har en viss vinterlevande stam (Vuxna + överlevande valpar) När denna når en viss nivå bestämmer man vinterns avskjutning.
Skyddsjakt, naturlig avgång, trafikdöd kommer inte med för än nästkommande års inventering bestämmer jakten. Licensjakten är ju över för 17/18 och många djur kan ju dö pga Skyddsjakt, naturlig avgång, trafikdöd . Till det kommer att vi kanske får miserabla förhållande för föryngringen. Då påverkar det ju licensjakten 18/19

Så tror jag det fungerar....

Ja, det var så jag menade. Fast du uttryckte det rätt mycket tydligare :D
 
Skadorna i Värmland är väl lägre än i andra delar av landet...vilket kanske beror på att folk o fä tvingats lägga om sina liv till ett säkrare beteende?
Det är väl ungefär som att säga att min trädgård inte svämmar över varje vår...det beror inte på att vårfloden är mindre utan för att jag rensat dikena...

Klar poäng.
 
2017:
Det har kommit in 7 ansökningar till lst plus en där lst själva beslutat om skyddsjakt, den inräknad så har det beviljats 4 skyddsjakter.
 
Sedan tillkommer ju de ca 50 kända fallen av tjuvskjutna vargar på....närmare 30 år + de som dör av naturliga skäl + ett visst mörkertal.
 
@Anders LRF riks har inte riktigt samma inställning som vi har här ;).
Och jag tycker nog också att det inte är orimligt att lokalbefolkningen har inflytande i en sån här fråga, på riksnivå spelar det ju inte så stor roll hur jakten genomförs. Så på det sättet kan jag ge dig rätt även om jag inte håller med i sak.
 
Och jag tycker nog också att det inte är orimligt att lokalbefolkningen har inflytande i en sån här fråga, på riksnivå spelar det ju inte så stor roll hur jakten genomförs. Så på det sättet kan jag ge dig rätt även om jag inte håller med i sak.

Nu förstod jag inte helt men jag jobbar alltså INTE på riks och jag bor mitt i vargsmeten.
 
Nu förstod jag inte helt men jag jobbar alltså INTE på riks och jag bor mitt i vargsmeten.
Jag menade att, även om jag tycker att licensjakten i grunden är fel, är det är upp till er i Värmland hur ni vill göra inom de ramar som beslutats om på riksnivå.
 
2017:
Det har kommit in 7 ansökningar till lst plus en där lst själva beslutat om skyddsjakt, den inräknad så har det beviljats 4 skyddsjakter.
Har du några uppgifter om grunderna för skyddsjakterna? Det jag har sett är att LST blivit mer positiv till skyddsjakt på vargar som angripit jakthundar, vilket jag tycker kan diskuteras när i storleksordningen tio gånger fler jakthundar skadas eller dödas av vildsvin.
 
Har du några uppgifter om grunderna för skyddsjakterna? Det jag har sett är att LST blivit mer positiv till skyddsjakt på vargar som angripit jakthundar, vilket jag tycker kan diskuteras när i storleksordningen tio gånger fler jakthundar skadas eller dödas av vildsvin.

Nej

I Värmland är det nog annorlunda fördelning. Dessa siffror är för Värmland.
 
Nej

I Värmland är det nog annorlunda fördelning. Dessa siffror är för Värmland.
Det var i och för sig Värmland, samt några andra län, jag tänkte på, i Rackstadreviret vet jag att minst två skyddsjakter beviljades under 2017 efter angrepp på jakthundar.
 
De kan ju bara bekräfta att de verkar vara på vandring precis när de tar sina prover. Veckan därpå kan de ju vara tillbaka i reviret igen? Eller så återvänder de aldrig!
De vet bara vad som har varit och sedan kan de gissa om nuläget.

Naturligtvis sitter de inte på en stubbe och väntar på att bli skjutna, det tror jag inte någon påstått - snarare tvärtom.
Hur tycker du att vargjakten borde utformas optimalt?

Och nej - jakten sköts inte väldigt dåligt.
2018 års jakt i Gävleborg:
"– Jägarna har gjort det här exemplariskt. Klockrent skött, berömmer Hans Nordin" (länsstyrelsens naturbevakare)
https://svenskjakt.se/start/nyhet/tva-vargar-pa-tva-dagar-jakten-avlyst-gavleborg/

Vid licensjakten 2017 var det endast en av vargarna som behövde ytterligare skott på eftersök. Ytterligare ett eftersök gjordes, där vargen återfanns död. Resterande 22 vargar föll på plats.
http://www.sva.se/globalassets/rede...lda-djur/licensjakt-varg-2017-slutrapport.pdf

Licensjakten 2016:
https://svenskjakt.se/uncategorized/sva-berommer-vargskyttar/

Åsa Romson om licensjakten 2015:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/romson-bra-genomforande-av-jagarna/

På vilket sätt menar du att licensjakten sköts väldigt dåligt och ställer till med mycket problem?
Det optimala är om man inte har licensjakt överhuvudtaget.
 
vilken annan varg menar du att jägarna ska skjuta?
Och tror du att jägarna som regel ser skillnad på de olika vargarna (individerna)?
Som jag skrev så vet man i dessa fall att det är vargar från andra revir. Enligt lst och jägare själv (om man nu ska tro dessa) ska vargar från andra revir undvikas att skjutas vilket de alltså själva går emot. Om det inte är vargar från aktuella området så bör man rimligtvis inte skjuta.
 
De kan ju bara bekräfta att de verkar vara på vandring precis när de tar sina prover. Veckan därpå kan de ju vara tillbaka i reviret igen? Eller så återvänder de aldrig!
De vet bara vad som har varit och sedan kan de gissa om nuläget.

Naturligtvis sitter de inte på en stubbe och väntar på att bli skjutna, det tror jag inte någon påstått - snarare tvärtom.
Hur tycker du att vargjakten borde utformas optimalt?

Och nej - jakten sköts inte väldigt dåligt.
2018 års jakt i Gävleborg:
"– Jägarna har gjort det här exemplariskt. Klockrent skött, berömmer Hans Nordin" (länsstyrelsens naturbevakare)
https://svenskjakt.se/start/nyhet/tva-vargar-pa-tva-dagar-jakten-avlyst-gavleborg/

Vid licensjakten 2017 var det endast en av vargarna som behövde ytterligare skott på eftersök. Ytterligare ett eftersök gjordes, där vargen återfanns död. Resterande 22 vargar föll på plats.
http://www.sva.se/globalassets/rede...lda-djur/licensjakt-varg-2017-slutrapport.pdf

Licensjakten 2016:
https://svenskjakt.se/uncategorized/sva-berommer-vargskyttar/

Åsa Romson om licensjakten 2015:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/romson-bra-genomforande-av-jagarna/

På vilket sätt menar du att licensjakten sköts väldigt dåligt och ställer till med mycket problem?
 
Jakten sköttes till synes väldigt bra enligt de som uttryckte det som sådant men det enda det bekräftar är att de har skjutit rätt antal och lyckats skjuts ihjäl de påskjutna vargarna. En av motiveringarna med licensjakten är att man ska "förvalta (!)" vargstamnen men att skjuta det som syns i kikarsiktet för att sen få reda på vad som verkligen har skjutits är inte att förvalta, inte heller att som jag nämnt att skjuta det man vet är fel vargar för tillåtna område.
Jag ser ingen fördel alls med licensjakten, inte på något sätt.
 
Som jag skrev så vet man i dessa fall att det är vargar från andra revir. Enligt lst och jägare själv (om man nu ska tro dessa) ska vargar från andra revir undvikas att skjutas vilket de alltså själva går emot. Om det inte är vargar från aktuella området så bör man rimligtvis inte skjuta.
Jo, men jag tror inte att jägarna kan avgöra individens revirtillhörighet enbart av att se djuret. Man konstaterade liksom att de var "turister" efter obduktion och DNA-analys. Då var djuren redan skjutna.
 
Jo, men jag tror inte att jägarna kan avgöra individens revirtillhörighet enbart av att se djuret. Man konstaterade liksom att de var "turister" efter obduktion och DNA-analys. Då var djuren redan skjutna.

Jag har väldigt svårt att tro att länsstyrelsen skulle kunna göra det också. Kanske med en del individer (särskilt sådana som varit i samma revir länge), men långt ifrån alla. Ibland har de ju inte ens synobs på den specifika vargen, utan bara en påse med insamlat bajs. Det är ju onekligen svårt att utseendebestämma en varg på dess bajs, kan jag ju tycka.
Hade de kunnat säga att den vargen är X som kommer från revir Z enbart på utseende hade det ju inte behövts någon insamling av dna.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 875
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 979
Kropp & Själ Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon...
19 20 21
Svar
404
· Visningar
14 045
Senast: Lycan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 909
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp