Bukefalos 28 år!

Skadade distanshästar?

Sv: Skadade distanshästar?

Jag var nog extremt otydlig.
Om jag skulle bli utesluten i vetgrind så skulle jag bli glad att vet finns där för hästens skull men jag skulle känna det som ett personligt misslyckande att inte ha märkt att något är fel. Tyvärr är det väl så att man inte alltid känner tex. en liten hälta men det jag reagerade på är att nästan hälften av de startande utesluts och INGEN märker själv att något är fel. Givetvis kan inte vet se allt heller men det är oerhört bra att de finns där.
Hoppas jag var tydligare nu :crazy:
 
Sv: Skadade distanshästar?

Okej det visst jag inte. Jag bröt ju som sagt min första ritt och körde hästen i transport till tävlingsplatsen, hon gick igenom för veterinärerna helt godkännt. Det är lite synd om man inte kan bryta i intid om man känner att något är fel. Varför kan man inte det :confused: Finns det någon vits med att hästen blir utesluten av veterinären när ryttaren redan sett att den inte ska fortsätta?
När får man bryta på egen begäran egentligen?
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag hoppas att jag inte är ute och cyklar nu, men då får väl nån rätta mig.

Man får utgå på egen begäran efter veterinärgrinden, det är inga problem.
Visst ser det snyggare ut i Gula Boken om man har en utgått på egen begäran istället för en hälta, men eftersom man är mån om hästen i första hand så ska det stå om hästen inte klarat besiktningen.

Men jag kan hålla med om det du skrev tidigare, att det är förvånande många ryttare som inte själva ser/känner att hästen är halt. Det har alltid förbryllat mig, är det brist på taktkänsla, eller att man helt enkelt inte VILL se hältan?
 
Sv: Skadade distanshästar?

Okej Jag tänkte faktiskt inte ens på gula boken. Jag tycker ändå att det borde gå att lösa för trots allt. Om ryttaren vill utgå för h*n tycker hästen är halt och sen blir utesluten pga hälta så ser det ut i protokollen som om ryttaren inte haft någon känsla för att hästen varit halt trots att denne kanske varit mycket medveten om det och därför velat bryta.
Jag hoppas alla som läser denna tråd förstår att jag inte menar att alla som blir uteslutna i vetgrind har dålig känsla för sin häst. Det jag reagerade på var att det var så otroligt många nu har jag ju dessutom fått veta att många av dessa kanske tom visste att hästen inte var fräch men att det inte syns i protokollet.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Borde man inte kunna göra så att ryttaren vid ankomsten (inte senare) kan säga att h*n vill bryta. Det skrivs in i protokollet och går sedan hästen inte igenom besiktningen skriver man i gula boken att det bryts på egen begäran men sedan skriver man dessutom med veterinärutlåtandet. Det skulle skydda hästen men även visa att ryttaren har känsla för sin häst.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Ibland är det inte så enkelt allting här i (ryttar)livet!
Ordet "halt" / "hälta" i vetprotokollet behöver inte alltid betyda samma sak som "vanliga" hästmänniskor tänker när de hör ordet "halt".
En orenhet eller en liten markering i uppspringningen kan resultera i en uteslutning, och en timme efter besiktningen kan ingen märka ett dugg. Allt därifrån till blockhalt är "hälta".
Det är alltså långt ifrån säkert att ryttaren har en tillstymmelse till möjlighet att från ryggen bedöma att hästen kommer att få en markering på hälta!
Alltså, vår (distansfolkets) ord "hälta" betyder inte alltid riktigt detsamma som i vardagshästspråk! Jag menar att det borde finnas nyanser i bedömningen, en gradering 1, 2, 3 eller så, där kanske 2 och 3 leder till uteslutning. Eller nå't liknande.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag tror jag ska lägga ner diskutionen uppenbarligen lyckas jag överhuvudtaget inte klargöra vad jag vill ha sagt :crazy:.
Att hälta i distans inte alltid betyder samma sak som i vanliga fall vet jag också.
 
Sv: Skadade distanshästar?

VARFÖR ökar inte antalet distansryttare

Men vad jämför vi med? Hur ser det ut i de andra grenarna? Ökar eller minskar de?

Det är ganska dyrt att ha och tävla häst. Dessutom lever vi ofta ganska stressat, med mycket som ska hinnas med. Så jag gissar att tävlande överhuvutaget (alltså i alla grenar) minskar.

Men folk som rider för avkopplings och hälsans skull - de tror jag ökar.

Men nu bara gissar jag hej vilt.:p
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag var nog extremt otydlig.
Om jag skulle bli utesluten i vetgrind så skulle jag bli glad att vet finns där för hästens skull men jag skulle känna det som ett personligt misslyckande att inte ha märkt att något är fel. Tyvärr är det väl så att man inte alltid känner tex. en liten hälta men det jag reagerade på är att nästan hälften av de startande utesluts och INGEN märker själv att något är fel. Givetvis kan inte vet se allt heller men det är oerhört bra att de finns där.
Hoppas jag var tydligare nu :crazy:

Jodå jag förstår. Men det jag vill säga till dig är att motgångar kommer och att det inte är så himla farligt. Jag lovar. :)

Om man ser det som att det skulle vara en personlig misslyckande att bli utesluten, att man var okunnig och inte förstod. Då kan man ju inte heller förstå andra när det blir uteslutna. En uteslutning som man tycker kommer helt ur det blå kan hända den bäste.

Hälsning Maja
 
Sv: Skadade distanshästar?

Men vad jämför vi med? Hur ser det ut i de andra grenarna? Ökar eller minskar de?

Det är ganska dyrt att ha och tävla häst. Dessutom lever vi ofta ganska stressat, med mycket som ska hinnas med. Så jag gissar att tävlande överhuvutaget (alltså i alla grenar) minskar.

Men folk som rider för avkopplings och hälsans skull - de tror jag ökar.

Men nu bara gissar jag hej vilt.:p

Jag har hört att antalet hästar ökar i Sverige. Däremot har jag inga siffror. Vad det gäller ridning som sportgren så vad det gäller antalet utövare (2005) så är det den tredje största sportgrenen i Sverige. Om man bara tittar på flickor så är det den andra största. Fotbollen är överlägsen både bland tjejer och killar. Däremot så är det inte många som tävlar av utövarna inom ridsport. Jag tror att det hänger mycket ihop med kostnader. Bara de barn med rika (eller väldigt engagerade) föräldrar kan tävla, vilket skiljer sig från t.ex. fotbollen. Då satsar ju kommuner och alla som vill kan vara med.

Vet inte heller om en ökning av antalet startande inom distansen är ett självändamål. Först tror jag att man behöver få till en bred kunskapsbas och sedan ett samhälleligt intresse - både från det offentliga och från medierna. Utan det så förblir distansen en skogsmullesport, där utövarna är sin egen lyckas smed, ensamma ute i skogen och med bara sina egna kunskaper.

Tror inte heller att arrangörer finns som kan svälja många fler starter.

Men jag kan dock se en tendens i vårt distrikt av att intresset för distans ökar. Men det är så marginellt och handlar om några nya till varje år. Fast så faller andra ifrån.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skadade distanshästar?

Jodå jag förstår. Men det jag vill säga till dig är att motgångar kommer och att det inte är så himla farligt. Jag lovar. :)

Om man ser det som att det skulle vara en personlig misslyckande att bli utesluten, att man var okunnig och inte förstod. Då kan man ju inte heller förstå andra när det blir uteslutna. En uteslutning som man tycker kommer helt ur det blå kan hända den bäste.

Hälsning Maja


Om man ser uteslutningen som ett misslyckande, att man gjort något fel så har man chansen att analysera och försöka förstå för att undvika att göra samma fel igen. Oftast är det något som man är ansvarig för själv och det är ju positivt för då går det att lära sig av och göra något åt!
Jag menar inte att man ska ta fram den niosvansade katten och sitta och piska sig själv för man tycker att man är värdelös utan att konstruktivt och med hjälp av Majas "kloka personer" i ens nätverk försöka analysera vad som gick fel, varför och vad man ska göra istället i framtiden.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag tycker att fler distansare är ett självklart mål för att höja nivån.
Kan svenskarna i tiotusental betala för att jogga, cykla, simma och åka skidor i vårt allemansrättsSverige med traditioner av att flåsa runt i skogarna så nog 17 borde väl det finnas ryttare som vill detsamma när distansen i andra länder utan dessa tradioner ökar dramatiskt!!!

Det finns många, många funktionärer som knappt går runt pga av för få starter (tom inställda ritter) så det är inte några problem.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag vill jättegärna komma igång och rida distans, men GULP när jag läser denna tråd...... ska jag verkligen våga??:(

Cornelia
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag tycker inte att man skall se en uteslutning som ett misslyckande, utan som "Groom-Pelle" skriver, det kan vara en lindrig markering som ryttaren kanske faktiskt inte har märkt, hur rutinerad vederbörande än må vara. Man kan analysera händelseförloppet utan att det skall ses som ett misslyckande. Jag samtycker helt med "Groom-Pelles" inlägg! Hästar kan ju vricka/sträcka sig, få ett litet sår av någon anledning, vad som helst. Jag tycker det är orimligt att man kan lasta ryttaren för allting, utan ibland är det kanske så att oyckan helt enkelt är framme, utan att man nödvändigtvis måste leta en syndabock. Olyckor händer oss alla!
 
Sv: Skadade distanshästar?

Ytterligare en infallsvinkel, för att bygga på mitt resonemang: En uteslutning för "hälta" (i distansens vida betydelse och dessutom "stränga" tillämpning) kan vara till för att förebygga att hästen i mer "hästvardaglig" betydelse skall bli halt! Vi får inte glömma att distansveterinärernas uppgift är att i bästa fall se till att hästarna inte BLIR skadade, eller stoppa ekipagen innan skadan blir så stor att den får långsiktiga konsekvenser.
Det är ju inte alldeles ovanligt att ryttare/groomar inte alls förstår varför en häst blir utesluten för hälta, nyanserna kan vara så oerhört förfinade, men vi får alla acceptera och bejaka att det är veterinärerna som bedömer!
 
Sv: Skadade distanshästar?

Om hästen vrickar sig eller sträcker sig så kan det bero på att ryttaren ridit för fort, inte tränat på underlaget, tävlat för ofta, vilat för lite, inte anpassat gångarten efter udnerlaget, skott fel osvosv.
Eller så kan det vara otur.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Hej, intressant ämne även om tråden är lite blandad och diskuterar egentligen flera saker , vad jag kan se
minst fem olika saker:
1. Varför satsar inte fler att rida Distansritt
2. Beror de få startande samt att ryttare lägger av, på skadade hästar.
3. Att utgå på egen begäran hur går det till.
4. Hältor under ritten. Varför märker ryttaren inte dessa själva.
5. Är det bättre eller sämre i "Gula boken" om det står att hästen är halt eller att ryttaren har utgått på
egen begäran.


Svar på punkt 1
Det är just detta problem vi brottas med i Distansritten ibland att vi har inga helt klara kriterier på vad
som är att vara "bäst" och vad som är "OK". Därför tror jag vi ( etablerade ryttare och andra tyckare)
skapar en osäkerhet bland de som börjar att rida "Distansritt". Och i debatten och på tävlingarna blandas
Nybörjare med Elitsatsande ryttare. Å ena sidan ska man träna och tävla långsiktigt och å andra sidan
ska man vinna. Vi premierar och berömmer tävlingsryttarna för olika saker;

Är bästa ekipaget ett år den som har flest Championats poäng ( dvs. mest placeringar)
Ridit flest antal kilometer under ett år eller flest kilometer under hela sin tävlingskarriär.
Ridit flest antal kilometer under ett år eller flest kilometer under hela sin tävlingskarriär
utan att ha blivit utesluten.
Har fått flest Best Condition.
Den som har ridit flest 160 kmers ritter eller den som klarade sig bäst i EM/ VM.
Eller är det den som vann SM eller NM. Eller den som rankas högst på Observationslistan.
Är man bäst om man lyckas välja de bästa hästarna eller lyckas bra med en svår
uppgift ( dvs. en häst som inte riktigt har de bästa förutsättningarna för distansritt).
Är man bäst om man föder, tränar upp själv eller bara rider och tävlar redan färdigtränade hästar.

Antagligen är det den " bäste" en mix av lite av allt ovan och satsar man för placeringar så
kommer uteslutningar och skadorna fram på hästarna oavsett hur noga och försiktig man är i
träning och omvårdnad. Självfallet är det bäst för både häst och ryttare att "man" vill ha en häst som
kan presentera länge ute på tävlingsbanorna dvs. en jämn och bra karriär borde väga tyngre
en ett fåtal extremt snabba ritter med vinster. Och där mellan ritter med många uteslutningar i en
kort karriär.
Men många ryttare som idag tävlar vågar inte satsa 100% för att det är "fel och fult" att åka ut
och höga uteslutnings % är negativt både för arrangörerna, ryttare och för hästens i den Gula boken.
Vi borde vara mer noga på at påpeka detta som nämns i denna tråda att veterinärerna ska
döma ut hästarna innan skadorna uppstår och att bara en antydan till risk för hästens hälsa ska
leda till uteslutning.
Den negativa debatten runt de höga uteslutningsgraden och hästar som har dött efter banan
( VM 2002 i Jerez) har nog skrämt bort en hel del nya ryttare.
Därtill är både Sv. Ridsportsförbundet och hela det etablerade Ridskola
Sverige helt ointresserade att ta in något om Distansritt i sitt utbildningsprogram där vi annars skulle kunna få hjälp att berätta om detta.

Svar på punkt 2
Alla vill vinna ..................men man kan aldrig räkna med det.
För min del och i planeringen för den framtida tävlingssäsongen hänger allt på hur hårt man utnyttjar hästens kapacitet vid varje tävlingstillfälle. Och jag ser tävlandet som en del i hästens och ryttarens träning. Bara för att man rider sträckan 50-80-120-160 km behöver man inte tävla och/ eller utnyttja hästens till 100 % och man kan på inget sätt räkna med att bli placerad.
En tävling kan ridas på flera sätt som träning dvs. genomförande i lugnt tempo för att träna distansen på distansen eller hållbarhets träning för längre distanser alternativt checka formen i början av året på en häst som är tränad för längre distanser men tagit det lugnt över vintern.
Det är farten som ger de flesta skadorna samt skador uppstår om man rider på eller över en häst kapacitet
Alla hästar har olika förutsättningar och har olika träningsstatus och alla ryttare har olika ambitioner med att ställa upp i en tävling..
Det här att utnyttja eller medvetet inte utnyttja hästen kapacitet till 100 % är vad jag anser är Distansryttarens största utmaning. Och ingen av mina "gamla" hästar har blivit stjärnor över en dag utan att ha haft problem och uteslutningarna dyker upp till och från. Och är något man får ta till sig och hem och fundera på hur de ska undvikas till nästa gång. Både med och motgångar ska analyseras samt ses som en möjlighet till förbättringspotential. Och många av de allvarliga skadorna kommer inte vid tävling eller vid hårdträning utan i hagen, boxen eller vid den lugna promenaden. Och skadorna bland alla elitsatsande ryttare/ hästar är stora såväl som inom trav och galoppsporten. Ser man i statistiken så har vi i Sverige inom Distansen haft en rad av gamla högmilare till hästar som har presterat bra i upp till 20 års åldern.
Men det finns inga Järnhästar alla hästar måste stärkas och tränas för sina framtida uppgifter och ingen häst klarar över ett vist antal tävlingskilometer och antalet tävlingskilometer du kan få ut av din häst utan skaderisk minskar med hastigheten du rider dina tävlingskilometer. Självfallet finns det bättre individer och mer lämpade hästar att satsa träningen på, hästar med bättre fysiska förutsättningar än andra.
Men vi ska inte övervärdera skadorna inom Distansritten utan som tidigare sas i denna tråd ta lärdom av andra discipliner och annat duktigt hästfolk för att få råd och tips om hur vi kan bli bättre på att skörta våra hästar.
3. Du kan utgå på egen begäran- på banan- innan man passerat ankomsttiden eller efter veterinärbesiktningen i grinden. Sedan ska alltid hästen kontrolleras av veterinären.
4.När det gäller utslutning på grund av hälta ser veterinärerna betydligt mindre rörelsestörningar
än vad hästen kanske visar ute på banan. Självfallet avbryter man en ritt om hästen är halt men hästar kan bli mycket halta en kort stund för att efter en skritt på 5-10 minuter var helt OK igen så
detta måste ryttaren kunna bedöma. Hälta i protokollet är ju även alla typer av rörelse störning stelhet i muskler mm. som kanske kommer fram tydligare när hästen har stått still ett tag.
5. Om hästen är halt spelar det mig ingen roll om det står i "gula boken" eller om det står att jag har utgått på egen begäran för att jag själv har upptäckt hältan. Hästen var ju halt vilket som och då har jag svart på vitt vilket ben det var. Bra för oss med många hästar och kort minne.
Däremot finns det många andra anledningar där man kan utgå på egen begäran som hästen inte kan skyllas för. Hästen är inte i bra form den dagen vilket man upptäcker på plats, ryttaren blir sjuk, ryttaren rider fel väg, tappar skor upprepade gånger, häst eller ryttare blir sparkad, ryttaren ramlar av, utrustning går sönder mm och då är det bra att kunna kliva av ritten med hästens "ära i behåll".
Det kan även vara så at du upptäcker annalkande skador som inte ger hälta eller uteslutningsorsak direkt
till exempel senskidor men ändå väljer att avbryta för att undvika allvarligare problem.

Ingrid boström
 
Sv: Skadade distanshästar?

Bra tankar och strukturering, Ingrid!
Högintressant med den första punkten - vad är egentligen ett bra "lyckat" distansekipage ?!
Viktigt att man har den saken klart för sig själv så man har ett eget personligt mål men även ur uttagningssynpunkt på elitnivå - vad är det som premieras och applåderas från högre ort i DK och i media och stämmer de värderingarna med "fotfolkets"?
 
Sv: Skadade distanshästar?

Hej
Jag är en av "alla" dessa som borde skämmas eftersom vi ej gick igenom vetbesiktningen....
Men det gör jag INTE för jag tror att distansen är den gren där ALLA är välkomna ÄVEN vi som är nybörjare utan några gamla rävar att luta oss på!
Det skulle vara bra med ett ställe där man kunde få hjälp av de "gamla rävarna" och inte bara dessa "uppnosiga nykomlingarna".
Men det har jag i alla fall inte hittat här på "buke".. Tyvärr.
Men jag ska träna vidare med min pålle och eventuellt startar jag en tävling igen, kanske inte vet inte hur roligt det är att bli dömd av dessa förståsig påare vid sidan av banan...
Varför betala över 500 för att bli pekad och hånad?
/skogsmullen
 
Sv: Skadade distanshästar?

Trist att du ska känna som du gör det var verkligen inte meningen - inte från mig iallafall!
Inte menar jag att någon ska skämmas för man inte går igenom besiktningen om det är mina inlägg du syftar på - om det är mig du räknar som förståsigpåare (en tyckare är jag möjligtvis).
Sen kanske det är så att det är fler rävar än nykomlingar som åker ut. Jag har själv åkt ut massor (vet ej om jag räknas som räv eller nykomling, jag har bara kommit runt en 12 mil).

Det är jobbigt och knäckande tycker jag att bli diskad ur en tävling. Ju mer jag satsat, tid, pengar, år, kärlek, kilometer desto plattare magplask när det inte går vägen. Min strävan är att vi ska minska antalet uteslutningen i sporten (och mina egna personliga sådana) och lära oss av misstagen - inte håna, döma eller peka finger.

Överlag tycker jag att distansare är en trevligt gäng och jag tycker att det är roligt och mysigt att vara med på ritter!
 

Liknande trådar

Islandshäst Behöver lufta mina funderingar. Skriver här pga att det kan vara rent gångartstrassel Som en del vet blev Fengur jätte hallt pga av...
Svar
6
· Visningar
2 081
Senast: UllaBeata
·
D
  • Låst
Distans Nu går skam på torra land! I dagens Ridsport finns ett reportage om att Annelie Eriksson inte fick sin C-tränarlicens på grund av att...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
21 728
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp