Bukefalos 28 år!

Skadade distanshästar?

Sv: Skadade distanshästar?

Jag vill jättegärna komma igång och rida distans, men GULP när jag läser denna tråd...... ska jag verkligen våga??:(

Cornelia


Varför ska du inte våga? För att hästen kan bli halt eller skadad? Då ska du inte behöva vara orolig, eller i alla fall mer orolig än om du ska börja tävla vilken sport som helst.

Precis som redan nämnts så är det här som i protokollen kallas "hälta" väldigt varierande.
För att få något att jämföra med så berättar jag följande:

Förra sommaren skulle vi iväg med vår lilla B-ponny på hopptävling. När vi kom till hagen tyckte jag att han var lite stel bak, men jag var inte säker på om jag var allmänt inbillningssjuk eller inte så eftersom tävlingsplatsen låg relativt nära så lastade vi ponnyn och åkte iväg.

Eftersom det var en regional hoppning så blir ponnysarna veterinärbesiktigade innan start och han gick igenom. På framridningen så stod det dock klart att han inte rörde sig riktigt rent så vi valde att stryka honom och då måste man visa upp honom för veterinären igen.
Han konstaterade att det nog ändå var en hälta, men tillade att "Jag tyckte att han värmde ur när ni travade upp så därför släppte jag igenom honom. Men jag kan inte vara för petig för då skulle knappt hälften av alla ponnyer få starta"

Jag tror faktiskt att distansveterinärerna är hårdare. De skulle utesluta eller ge en 2:a på rörelser för en sådan upptravning.

Så ska vi vara ärliga, så tror jag att du är säkrare när du rider distans - du blir inte ivägsläppt på ytterligare en runda om inte din häst är fräsch. Uppenbarligen kan man tävla vidare inom hoppning på en halvknackig ponny och det blir man ju inte gladare av.
 
Senast ändrad:
Sv: Skadade distanshästar?

Du har helt missförstått mig. Jag ska försöka klargöra vad jag menar en gång till och hoppas att det går att förstå vad jag menar istället för att tro att jag vill kasta skit på de som blir uteslutna.
Jag reagerade på att så extremt många blev uteslutna i veterinärbesiktningen på tävlingen och undrade om detta är normalt inom distansen. Jag reagerade även på att ingen hade utgått på egen begäran (här fick jag sedan reda på att man inte an säga i ankomsten att man vill bryta utan att man då om hästen inte går igenom besiktningen blir utesluten) och undrade varför ingen känt att hästen är ofräch. Tråden handlade ju om skador på distanshästar och min tanke var att om vissa har så dålig koll på sina hästar att de inte känner dessa uppenbara hältor (jag såg endel rejält halta hästar i besiktningen) så är det inte konstigt om skadorna kommer. Som sagt vissa av dessa, kanske alla, visste säkert om hältan men det syns inte i protokollet.
Jag har tyvärr skrivit detta med att jag skulle ta det som ett personligt misslyckande att åka ur och det har nog många tolkat helt fel. Jag ser inte ner på någon som blir utesluten utan jag sa att JAG personligen skulle ta det som ett misslyckande, det ska alltså inte blandas in någon annan person i detta utan det handlar enbart om en känsla hos mig. Tilläggas skall att jag rider en häst som haft hovledsinflamation förra året så jag är extremt nojig med henne. Jag är livrädd att hon ska bli halt igen men kan ju inte bara ställa in hästen i stallet och tro att hon mår bättre av det. Jag närker att hon mår psykiskt bra av att gå dessa hårda turer så jag hoppas att hon klarar det.
Men det gör jag INTE för jag tror att distansen är den gren där ALLA är välkomna ÄVEN vi som är nybörjare utan några gamla rävar att luta oss på!
Det skulle vara bra med ett ställe där man kunde få hjälp av de "gamla rävarna" och inte bara dessa "uppnosiga nykomlingarna".
Men det har jag i alla fall inte hittat här på "buke".. Tyvärr.
Men jag ska träna vidare med min pålle och eventuellt startar jag en tävling igen, kanske inte vet inte hur roligt det är att bli dömd av dessa förståsig påare vid sidan av banan...
Varför betala över 500 för att bli pekad och hånad?
Det vore trevligt om du höll dig till lite trevligare språk än detta. Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Du vill inte att de "uppnosiga nykomlingarna" ska hjälpa dig men om inte vi nykomlingar ger oss in i diskutionen så lär vi oss aldrig något. Eftersom du själv, enligt ditt inlägg) är nykomling så undrar jag vilka oerfarna som får yttra sig?
Att påstå att alla mycket distans kunniga på buke inte delar med sig av sin kunskap är nästan ett hån. Jag har vanligen fått mycket bra svar av insatta ryttare på mina ibland konstiga frågor :bow:.
Återigen jag vill inte håna någon som blivit utesluten jag reagerade på höga siffror och gjorde ett inlägg utifrån det. Jag har fått en bra förklaring av CK angående detta med utgå på egen begäran och helt plötsligt så blir siffrorna kanske inte så höga som det ser ut att vara i protokollet och visst kan man på en häst som possitivt driver på framåt missa en liten hälta.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Svar på punkt 1
Det är just detta problem vi brottas med i Distansritten ibland att vi har inga helt klara kriterier på vad
som är att vara "bäst" och vad som är "OK". Därför tror jag vi ( etablerade ryttare och andra tyckare)
skapar en osäkerhet bland de som börjar att rida "Distansritt". Och i debatten och på tävlingarna blandas
Nybörjare med Elitsatsande ryttare. Å ena sidan ska man träna och tävla långsiktigt och å andra sidan
ska man vinna.


Egentligen är hela ditt svar intressant men jag klipper just här eftersom jag har funderat kring det här med "Vad som är bäst".

Egentligen är det väl samma sak med distansen som med alla andra ridgrenar, det finns allt från de som vill se hur långt just de och deras häst kan nå och som egentligen inte tävlar för att uttryckligen vinna.
Sedan har vi människorna med vinnarinstinkt som har ett solklart mål - att vinna, inte att genomföra, inte att komma "så långt det går med just Brunte", utan vinna med den häst som har de egenskaper som krävs för att vinna.

Hoppning, dressyr, fälttävlan - ryttare inom alla discipliner fungerar på samma sätt. Alla hästar och alla ryttare är inte gjorda för att tävla på topp och många vill inte ens det. Träningen och tävlingsupplägget anpassas efter målet!

Även inom hoppning som finns det folk som vinner för att de rider bra och korrekt, har rätt kunskaper och har matchat sin häst rätt. Dessa utkristalliseras i de högre klasserna.
I de lägre klasserna kan man rida som en hästtjuv och vinna. Det ser varken vackert eller speciellt skolat ut och f-n vet om de knappt vet vad de sysslar med på hästryggen, men det går fort och om hästen inte river så vinner de helt enkelt.

Ni kanske läst i Ridsport om Maria Gretzer mfl:s satsning på att barn och ungdomar ska börja lära sig rida bättre?
Det handlar ju om samma sak som den här tråden handlar om.

Så hopp-barnen ser att å ena sidan ska du ta dig tid att lära dig rida rätt (vilket kan vara rätt jobbigt och kostsamt), men samtidigt ser du folk som rider som skit som ändå vinner. Rent kortsiktigt bör du därför skaffa dig sporrar och ett rejält mantag, sedan vinner du!
Just så tycks ju en del resonera och på de lättare klasserna funkar ju konceptet. Men sedan skiter det sig...

Så jag anser att vi inom distansen inte kan släppa grundregeln om hur man enligt handboken tränar upp de blivande distanshästarna, även om det kanske finns alternativ för den som varit med ett tag, vi kan inte släppa tjatet om att man ska rida långsamt i början etc etc, därför att det är VÅR "fina ridning" som bör sitta innan man går vidare. Den tränings- och tävlingsfilosofin bör försätta bli tydligt förmedlad till nybörjarna inom distans.

Vi borde även komma på fler sätt att uppmuntra de ryttare som tar sig tid att ta den långa vägen, att se till att de inte blir oomnämnda, bortglömda under denna lite tradiga tid. Folksam Cup var ju menad som en sådan "uppmuntrare" till gröna ekipage som jag förstått. En bra tanke som kan utvecklas och putsas till mer.

Vad som sedan händer när ett ekipage bestämt sig för att satsa mer seriöst, när man bestämt sig för att ge 100% och bli bäst, är en helt annan sak. Vid det laget tror jag (faktiskt) inte att man blir helt knäckt om man åker ut på en tävling då man ridit för att vinna. Gränsen mellan vinst och förlust blir ju tunnare och tunnare ju hårdare man satsar och de vet väl (?) alla som kommit så långt i sina tävlingstankar.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Vi borde även komma på fler sätt att uppmuntra de ryttare som tar sig tid att ta den långa vägen, att se till att de inte blir oomnämnda, bortglömda under denna lite tradiga tid. Folksam Cup var ju menad som en sådan "uppmuntrare" till gröna ekipage som jag förstått. En bra tanke som kan utvecklas och putsas till mer.

Intressant att notera ifall jag räknat rätt är att topp tre efter två omgångar i folksam cup är ryttare som varit med ett par år...
 
Sv: Skadade distanshästar?

En ständigt återkommande fråga när jag träffar mina distanskompisar är VARFÖR ökar inte antalet distansryttare. Den frågan kommer också upp här på nätet - varför har vi inte underlag längre för tidningen, varför måste ritter ställas in pga för få anmälningar, varför är det så få med på Simlångsritten osv. Frågan diskuteras även på grenledarträffar.

Något som jag haft huvudbry kring många gånger är träningen av en distanshäst. Man läser och läser och läser för att bli klokare angående hästens träning men det är svårt att enbart läsa sig till hur träningen skall läggas upp. Jag saknar ett erfaret bollplank som i praktiken kan hjälpa mig med träningsupplägg. Det skulle även kännas skönt om bollplanket i fråga kände till den häst jag rider.

Dessa funderingar är även något jag hör från många andra: "Hur orkar man träna en distanshäst?", "Hur gör man för att hästen ska orka springa så många mil?", "Hur får man upp tempot?" etc. etc.

Jag tror att träningen av en distanshäst kan avskräcka många, dels för att det tar mycket tid men framför allt därför att det är svårt att veta hur man skall lägga upp träningen på bästa möjliga sätt.

// Ulrika
 
Sv: Skadade distanshästar?

Men det finns ju distanstränare, som bara väntar på att folk ska ringa och be om hjälp, så det är väl inget problem?

Hur man lägger upp träningen går inte att läsa sig till i en bok, enbart.

Allt beror ju på hästens temperament, skadehistoria, härstamning, hur den rör sig i de olika gångarterna, och hur ryttaren är som ryttare.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Intressant att notera ifall jag räknat rätt är att topp tre efter två omgångar i folksam cup är ryttare som varit med ett par år...

Jag hittar inte reglerna just nu, men jag tror att jag är helt säker på att hästen som rids i cupen inte ska ha tävlats 80 km tävlingar eller över under de senaste två åren. (Detta för att en grön ryttare ska få köpa en äldre distanshäst och ändå få vara med).

Således är det antingen erfarna ryttare på gröna hästar eller gröna ryttare på antingen lika gröna hästar eller på en distanshäst som inte tävlats på topp under de senaste två åren.

Första året gällde inte denna regel men vad jag vet så var det bara gröna ekipage med och tävlade ändå.

Det man skulle kunna göra med cupen är att försöka klura ut regler som ännu tydligare håller ner farten och sätter fokus på intelligent ridning, bra groomning och planering av ritten. Fast det är inte så lätt att komma på.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Det finns som sagt tränare att ringa, man kan också skriva till tidningen Distansryttaren där det också funnits ett otal artiklar skrivna om ämnet (men det tål att upprepas så det är ju bara att ställa frågan så kan det säkert ordnas så att det blir ett svar utifrån just dina frågeställningar).

Det FINNS sätt att få reda på det man vill veta även om det som sagt var, är svårt att ge ett exakt svar. Det finns grundläggande riklinjer för hur man tränar, men sedan beror det på ekipaget och hur hästen svarar på träningen.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag hittar inte reglerna just nu, men jag tror att jag är helt säker på att hästen som rids i cupen inte ska ha tävlats 80 km tävlingar eller över under de senaste två åren. (Detta för att en grön ryttare ska få köpa en äldre distanshäst och ändå få vara med)..

Hästen ska vara "ny". Alla ryttare får vara med. De ryttare som jag räknat ut ligger i topp är ute med nya "andrahandshästar" ifall man kan kalla dem det.
Men cupen är tänkt för nya oerfarna vilket är jättebra. Men de regler som var/är i år (förra året fick alla vara med men det var fri fart runt hela, i år 12km/h de första 1.5 milen, sen fri fart) har ändå lett till att många nya rusat fram till stoppen, fått vänta i ca 10 minuter. Rusat till nästa osv för att sen när det lev fri fart slagits om första platsen.
Poängen med cupen var att "genomföra är att vinna". Tyvärr verkar det vara svårt att få bra tävlingsregler där farten och vinsten (första placeringen) inte ska blir det viktiga.
Det finns i år flera duktiga (nya) ryttare som gått idealtiden 12km/h.:bow:


Det man skulle kunna göra med cupen är att försöka klura ut regler som ännu tydligare håller ner farten och sätter fokus på intelligent ridning, bra groomning och planering av ritten. Fast det är inte så lätt att komma på.

Det jag försökte säga med mitt inlägg var att budskapet med cupen inte har landat som det var tänkt.
Jag rider sjäv cupen på mitt sto och har sett hur det går till ute på banan. Det står en klunga vid varje stop och väntar.
Men reglerna ska göras om nästa år.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Men det finns ju distanstränare, som bara väntar på att folk ska ringa och be om hjälp, så det är väl inget problem?

Jag vet att det finns distanstränare. Det vore kanske bra om dessa tränare marknadsförde sig lite mer i diverse ridsporttidningar. När jag sökte på google efter distanstränare fick jag inte upp ett enda namn. Detta är bara en tanke på en anledning till varför inte fler söker sig till distansen...
 
Sv: Skadade distanshästar?

Men det förvånar mig.
Om man går in på den mest självklara sidan: Ridsportsförbundets websida och klickar fram distans så finns det en hel förteckning över alla tränare.
För några år var det också en artikel i tidningen Distansryttaren där en del av tränarna presenterades och man fick veta vad de kunde hjälpa till med.
 
Senast ändrad:
Sv: Skadade distanshästar?

Det jag försökte säga med mitt inlägg var att budskapet med cupen inte har landat som det var tänkt.
Jag rider sjäv cupen på mitt sto och har sett hur det går till ute på banan. Det står en klunga vid varje stop och väntar.
Men reglerna ska göras om nästa år.

Jag tror dessvärre inte att det är vitsen med cupen som inte landat bland ryttarna, utan vitsen med distansritt.


Visst är det, som alla andra ridsportsgrenar, en sport man tävlar för att vinna (på ett eller annat sätt) men kanske inte genom att gasa järnet från början till start och dessutom med en grön häst. (Det är en allmän kommentar, inte riktad till dig, Macken, bara så du inte misstolkar mig).

Det är därför jag alltid svarar att det fortfarande är Lång Långsam Distans som gäller för uppträning av en distanshäst, det är därför jag anser att man alltid, alltid måste uppmuntra gröna ekipage att rida lugnt i början. Inte för att trycka ner dem, inte för att det absolut inte går att göra på annat sätt, utan för att ett grönt ekipage behöver tid på sig att fatta vad sporten går ut på. Under tiden de inte rider sönder sina hästar utan testar sporten och sig själva, så börjar de förhoppningsvis förstå lite om träningslära, om hur en kropp svarar på träning, hur man ska lägga upp en tävling.

Jag har t o m råkat i lite vilda diskussioner här på Bukefalos och mer eller mindre kallats för bakåtsträvare när jag hävdar att vi inte kan skippa LLD-träningen men det ÄR bara så att när man är ny och okunnig så är det bättre att gå den säkra vägen än att testa extremare sätt att träna upp sin häst. Det kanske erfarna distansryttare kan prova, men det bör aldrig bli en allmän rekommendation för folk tycks ta åt sig av det de vill höra.
Det är alltid lättare att trycka gasen i botten för hästar vill ofta springa fort och för egen del slipper man vara ute på banan så länge, så att få folk att rida fort är lätt, att få dem att ta det lugnt och tänka efter är svårare.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Men det förvånar mig.
Om man går in på den mest självklara sidan: Ridsportsförbundets websida och klickar fram distans så finns det en hel förteckning över alla tränare.
För några år var det också en artikel i tidningen Distansryttaren där en del av tränarna presenterades och man fick veta vad de kunde hjälpa till med.

Hahaha.....ibland känns det verkligen som att man har IQ badboll :rofl:
Hur kunde jag glömma Ridsportförbundets hemsida?! :confused:
Där står det precis som du säger en lista över tränare. Angående presentationen i Distansryttaren så tror iaf jag att de flesta som läser den tidningen är presoner som redan är engagerade inom distansen. En presentation av dem i tex. Ridsport vore kanske en god idé för att locka nya ryttare till distansgrenen.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag vet inte om jag var otydlig. Det var ingen som helst kritik mot arrangörerna (jag tycker ni gjorde ett jättebra jobb) utan det jag funderar på är så många blev uteslutna och inte en enda har känt att hästen är halt och valt att självmant bryta.

Men detta gäller ju ej längre .... om manväljer att utgå på egen begärean skall hästen ändå besiktas och om den är hallt skall detta skrivas som anledning dvs man blir utesluten. detta för att man inte som ryttare skall få en snyggare tävlingsbok där det står att man utgått på egen begäran pga att mascaran runnit när hästen i själva verket var hallt.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Man kan inte utgå på egen begäran hur som helst. Går inte hästen igenom veterinärgrinden så är man utesluten, även om man redan i intiden sagt att man utgår på egen beägran.

vi hade i alla fall minst ett sånt fall på Fornaboda,l där ryttaren själv ville utgå, men då veterinären hade anmärkning så blev det i stället en uteslutning.

Nu såg jag att ett likadant svar redan fanns.....
 
Sv: Skadade distanshästar?

Jag tänker fortsätta haka upp mig på uteslutningarna, dock från en liten annan synvinkel. Observera fortfarande ingen kritik till de som blivit uteslutna.
Jag har inte tävlat så mycket i distans än, 1 bruten ritt (egen begäran) och en godkänd men jag har läst på mycket om distans både här inne och på andra ställen på nätet och jag känner även ett par distansryttare. Jag hade totalt missat detta med att man blir utesluten om man vill bryta men hästen inte går igenom besiktningen. Nu kommer då frågan upp varför så få vågar sig på distans, kan inte detta vara en anledning. Om man som okunnig sätter sig att titta på protokoll från tävlingar och ser dessa höga uteslutningssiffror varav många är hälta tror ni inte att människor blir tveksamma då. Jag vet ju efter att ha läst på att en hälta inom distans inte är samma sak som inom andra grenar men hur ska andra veta det.
Hur ska man sprida den kunskapen till ryttare som kanske är intresserade av att prova men som ser detta, blir rädda och tror att distans tillverkar halta hästar.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Ja där tror jag du har rätt. Hälltor bland andra ryttare ses som en allvarlig skada eftersom man inte rider så långt att hästen kan vara hallt pga muskelstelhet (jmf med hur många marathonlöpare som skulle gå igenom en läkarkontroll, haha de är jättestela och hallta när de springer i mål).

Nu vänder jag på ditt resonemang efter att ha talat med en mkt erfaren tävlingsveterinär...undrar hur många hopp, dressyr, galopp, trav, westerntävlande hästar som skulle klara en veterinärbesiktning även efter en tävlingsdag och inte enbart före start??? Tänk om alla hästar skulle besiktas efter tävling för att få sin vinst/placering..........Då skulle distanshästarnas uteslutningar komma i en helt ny dager för måååånga av hopp, dressyrhästar skulle inte klara detta men deras ryttare tror inte att hästen är hallt alls och så rider de på ändå och sedan när de märker hälltan då är den jätteallvarlig.
 
Sv: Skadade distanshästar?

Håller med.
Precis som jag berättade om tävlingsveterinären på ponnyhoppningen som konstaterade att om han skulle vara petig skulle halva startfältet få åka hem direkt. De rörelsestörningarna skulle inte gå en distansveterinäre förbi utan skulle resultera i anmärkningar eller uteslutningar.

Men hur ska man få folk att fatta? Själv hade jag väl inte heller förstått att man såg mellan fingrarna och lät folk hoppa halvknackiga ponnysar och hästar, utan tänkte att om de besiktigas innan tävlings ska de väl vara åtminstone initialt ohalta? (Nog för att de besiktningarna inte brukar vara så nogranna, men ändå...) Inom körningen - och även inom hoppningen - kör man ju ibland med flygande besiktning då veterinärerna står vid framridningen och tittar på och prickar av hästarna. Petar inte ens på dem.
 

Liknande trådar

Islandshäst Behöver lufta mina funderingar. Skriver här pga att det kan vara rent gångartstrassel Som en del vet blev Fengur jätte hallt pga av...
Svar
6
· Visningar
2 080
Senast: UllaBeata
·
D
  • Låst
Distans Nu går skam på torra land! I dagens Ridsport finns ett reportage om att Annelie Eriksson inte fick sin C-tränarlicens på grund av att...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
21 674
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp