Bukefalos 28 år!

Skaffa jakthund

K

karlsson

Min systers sambo är (fågel)jägare och hundägare, men kan inte ha hunden hemma pga ena barnets allergi, så han har senaste åren varit delägare tillsammans med en släkting. Nu börjar dock både hunden och släktingen vara gamla och trötta, så han har börjat bearbeta mig som blivande hunddelägare. :idea:

Planen är att, om ett par år, skaffa jakthund tillsammans, där jag sköter hundens vardagslydnad och han sköter jakten. Hunden kommer att bo hos mig, men när den blir äldre kan den även få bo hos honom och min syster (de veckor de inte har det allergiska barnet - som har en annan mamma ;) ) ibland, tex någon helg eller så. Vilket kan vara bra ifall jag ska göra något speciellt, jobba mycket eller liknande.

För mig känns det helt rätt. Vi är bägge enkla och okomplicerade människor, och vi delar uppfattningar om hund helt enkelt. Han är duktig och hittills den enda jag träffat som helt utan svårigheter får min lite speciella (tröga, envisa :angel: ) hund att lyda.

Jag vill ha en hund att jobba med; lydnad, spår, kanske prova på lite bruks. Tävla om det känns rätt, men framförallt träna, gå kurser, vidareutvecklas och skaffa kunskap. Skulle även kunna tänka mig att börja jaga, intresset har alltid funnits där, men det är bara en liten tanke än så länge. Kanske jag kan få in en fot och lära mig mer om jakt också. ;)

Den aktuella rasen är vorsteh. Vilket hårlag vet jag inte än (mer än att jag är otroligt förtjust i strävhåret :love: ).
Frågan jag givetvis ställer mig är - klarar jag av det? Är jag nog duktig? osv... Innerst inne tror jag att jag skulle fixa det. Jag skulle ju ha gott om hjälp, kunna gå kurser... Så jo det känns faktiskt som att jag skulle fixa det. (eller? :cry: ) :D

Vad tycker ni?
Är det en bra idé eller låter det helt förkastligt?
Erfarenheter av att "dela" hund med någon annan?
 
Sv: Skaffa jakthund

Det är ju ganska vanligt att man delar jycke just när det gäller jakthundar det går säkert bra om ni är på samma nivå vad det gäller fostran.
Jag har ett strävhår, en jättefin jycke, men jobbig, han är 1½ år men väldigt barnslig och har dessutom hur mycket jakt som helst i sig, blir lätt okontaktbar om det finns något man kan tänkas jaga.
Har av vana vorstehägare fått höra att de som regel är väldigt sena i sin utveckling och hittills stämmer det bra.
Min karl brukar skratta åt honom och säga att det finns bara ett AV och ett PÅ-läge på vår hund. Endera sover han som en död eller också studsar han omkring i tillvaron
 
Sv: Skaffa jakthund

Just nu "delar" vi hund med svägerskan dotter... Fast hon behöver inte ta så mycket ansvar utan hon lånar honom helt enkelt till agilityträningar och tävlingar. Det fungerar bra än så länge, vi får väl se hur det blir i vinter när det även är jakt, men då brukar de ju vara lågsäsong på agilityn så det kommer nog att gå bra.

Det som märks just nu är att Birk älskar henne och är överlycklig när hon kommer för då blir det roligt! Men han är dock lydigare mot mig och husse, mycket för att hon inte ställer samma krav på honom... Men skulle han få välja själv i dagsläget så skulle han nog utan tvekan välja henne... Men när jakten börjar så kommer han nog att tveka för jakten är nog det han tycker är absolut roligast, han blir mycket ledsen nu när husse sätter på sig jaktkläderna och han inte får följa med...

Så min åsikt, har ni ungefär samma uppfattning om uppfostran och hur ni ska träna så kommer det nog att fungera, men var tydlig med att du oxå är intresserad av jakten, annars kanske det blir en tvistefråga så småningom. Skriv klara papper på ägarförhållanden och hur ni ska göra i olika situationer.
 
Sv: Skaffa jakthund

Tack för svaret :bow:

Vilka linjer kommer din hund från? *nyfiken*
 
Sv: Skaffa jakthund

Det är därför jag tror det kommer att fungera bra, att vi har lika uppfattning om saker och ting.
Men visst kan det vara bra att ha papper ändå...
 
Sv: Skaffa jakthund

Som de andra skrev så är det hyffsat vanligt att dela hund i jaktvärlden. MEN, jag kan se ett stort hinder.

Jag har själv weimaraner och vhorste och weimaraner är rätt lika i det mesta, och en av de saker de är lika i är det där att det är enmanshundar. Nu är ju inte alla sådana, men många... Min hund lyder INTE någon annan hälften så bra som hon lyder mig. Inte ens mina föräldrar som hon har umgåtts med dagligen och bott ihop med kan kalla in henne med säkerhet, mig lyder hon villkorslöst och jag har aldrig några bekymmer.
Det kan jag se som ett bekymmer eftersom det är ganska "hårda" hundar, jämfört med de engelska fågelhundarna som har något lättare för fler förare.

När det gäller päls så rekommenderar jag för den allergiska flickans skull den korthåriga (helst en helbrun :love: ), många allergiker tål nämligen min korthårs weimis.

//E
 
Sv: Skaffa jakthund

Ja det är klart ett problem att dela hund som bara lyder en. Hur stor är risken tror du om vi försöker få P (syrrans karl) att träna hunden så mycket som möjligt? Om vi jobbar från första början på att han är involverad, och inte bara tar hand om jakten? (så kanske det lät i mitt huvudinlägg, men som sagt kommer jag att leva med hunden så att säga)...

Detta med att de är "hårda" ser jag också som extra tänkvärt (vill inte kalla det "problem") och jag inser att det är viktigt att verkligen veta vad man sysslar med... Men genom att P har haft vorsteh förut, och jag är beredd att ta emot hjälp både från honom och kurser, så känns det som om chansen ökar för att det ska lyckas.
Jag har, trots att min hund inte är "hård" på det sättet, gått den hårda skolan genom att börja med en svårmotiverad och trögjobbad hund, och har nu förstått att jag faktiskt gjort ett bra jobb med honom. (*skrytvarning* :o ) Det har gett mitt självförtroende en rejäl knuff framåt.

Jag håller med, helbruna korthåriga är döläckra :love: . Men är ju även våldsamt förtjust i strävhåret. Min "träningskompis" har en strävhårstik, underbar hund (men det ligger mycket jobb bakom!). Vi får se!
Är det stor skillnad på hårlagen mentalt/arbetsmässigt?
 
Sv: Skaffa jakthund

Strävhåren sägs vara "hårdast", men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, det är ju inte min ras. Jag jagar med Micke Tham och han väljer alltid strävhår till sina eftersökshundar, varför har jag aldrig frågat, men tanken slog mig nu...

Långhåren sägs vara värst iaf, har en jaktkompis som har haft ett gäng och alla var superjobbiga på alla sätt.

//E
 
Sv: Skaffa jakthund

Jag har haft många Vorsteh, både kh. och strh.
Den gamla skolan graderade hundarna strh.-hane, kh-hane och strh.tik, och sedan kh.-tik som vekast.
Det är en sanning med modifikation. Aveln har förändrat Vorsteh så att de inte på något sätt kan jämföras med de som fanns under 50-60 talet.
Man har försökt göra kh. till en hund som kan konkurera med pointer i snabbhet och fågelarbete, medan strh. är trögare och mera lämpad vid eftersök, fågelarbetet är i regel inte lika snabbt och stressigt som kh. Jag tycker också att strh. är mer oöm än kh.
De erfarenheter jag har är att kh. är mera stressig och gnällig-pipig, och kan ibland ha svårt att hålla käft, tyvärr verkar de olägenheterna bara att öka.
Strh. är oftast lugnare och jag tycker de är stabilare mentalt. I mitt tycke så har de allmänt så mycket jakt i sig att det räcker och blir över, men de har i regel inte kh. snabbhet. Nackdelen är att väldigt många har mjuk ullig päls, och det kan vara besvärligt, i synnerhet om de är ute i snö.
Men kom ihåg att det är mycket, mycket motor i både kh och strh. och det kräver bromsar som är anpassade till ekipaget.
 
Sv: Skaffa jakthund

Ok. Jag tänker mig en strävhårstik, såhär i "början av planeringen". Kan ju ändras också allt eftersom jag försöker läsa på så mycket jag kan...
 
Sv: Skaffa jakthund

Tack för ditt svar. :bow:

Det är som sagt på planeringsnivå än så länge, men jag känner mig mer och mer sugen ska jag erkänna. ;)

Blir det såhär som vi tänkt kommer jag att vara beredd på att arbeta med hunden. Om ett par år kommer min nuvarande hund att vara 5-6 år gammal, och det känns lämpligt att skaffa nummer 2 då tror jag.

Några andra synpunkter eller tips när det gäller vorsteh?
Hur viktigt är det att kolla upp linjer och dylikt? Är det en "djungel" att hitta en bra hund eller är rasen frisk, sund och rastypisk överlag?
 
Sv: Skaffa jakthund

Va lika nogrann som du hade varit annars.

När det gäller weimaran är de tyska urlinjerna skarpast, de ville jag inte ha i min hund eftersom det var min fösta av rasen, så jag har hälften tyskt och hälften australienskt (mer showhund). Säkert finns det något liknande inom vhorste.

Tänk mycket på att kolla upp höfterna, likaså armbågar. Men det är en rätt så sund ras överlag och har inte så mycket rasbundna sjukdomar. Vhorsten och weimaranern går oftast i samma ring på utställning och weimaranern håller högre standard i ringen oftast. MEN sen ska du där väga in att vhorsten är betydligt vanligare och många vhorsteägare ger blanka fan i utställning. De avlar mer på funktion än utseende. Själv vill jag ha en vacker OCH en funktionsduglig hund.

//E
 
Sv: Skaffa jakthund

Jag vill ha en trevlig hund, om den sedan råkar vara ful gör mig inget. ;) Har noll intresse för utställning.

Men tack för tipsen! :bow:
 
Sv: Skaffa jakthund

Tror nog att alla fattade vad h*n meade för hund trots det lilla stavfelet..Onödigt att märka ord på det viset..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 858
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp