Skogsmulle-tråden 3!!

okej hehe. har bara varit där två gånger innan å snabbisar så blev inte så mycket men ska nu åka med stallägaren så då kan man gå i lugn ro:D
 
KL
midsommar har vari underbar!

igår midsommarafton så red jag ut en sväng ensam i skogen.. galopperade på ställen jag inte vågat innan.. sa till mig själv att jag måste börja sätta upp mål igen de gjorde jag.. jag klarade de.. galopperade en hel del.. måste börja lite på min häst som är världens snällaste.

idag midsommardagen å red jag i paddocken.. la ut lite bommar på spåret som jag tänkte att jag skulle trava å galopepra över.. var väldigt nervös.. men JAG KLARADE DE !! är sååååååå glad.. trodde aldrig att jag skulle våga galoppera över.. men degjorde jag.. han gjorde tom ett skutt en gng å jag blev inte rädd.. känns så underbart att få tillbaka självförtroendet igen.. än är jag inte ända framme men de kommer... är på god väg.. underbara häst! :D
 
*kl*

Pojken har sällskap av en varmblodsdam vid namn Melon i sommar :) Roligt med sällskap.
Vi tog upp dom till fäboden i torsdags. Kicki red Melon och jag körde Pojken.
Så i dag skulle vi ta premiär ridturen där uppe...eller så inte...haha...jag hade ingen sadelgjord...var bara och sela på och köra istället då men nu ligger sadelgjorden i bilen så nu borde vi kunna rida i morgon i alla fall ;)
 
puttar lite liv i tråden med att skriva nåt jag inte trodde jag skulle få skriva:

Idag har jag..... HOPPAT!! :-O iof itne högt.. men han hoppade.. de går verkligen lita på denna häst.. trodde inte att de skulle hända.. men jag bestämde mig.. å la fram ett lågt hinder.. som även gick att trava över.. så travade över ngra gånger innan jag fattade galopp... å han hoppade faktiskt.. å de gik hur bra som helst.. så de kan bara bli bättre.. å jag kände mig inte direkt jätteervös.. efter första hoppet så släppte allt.. dock var första hoppet de bästa men ändå:P
 
Min lilla ponny går på bete sen maj och mår svinbra! Går riktigt bra i ridningen. Hon är riktigt pigg och även jättetrevlig i dressyren. :love:
 
Jag kommer hem på Onsdag och tänkte rida en liten sväng på Torsdag. Längtar :) har inte sett ponnyerna sen midsommarhelgen
 
Hej alla skogsmullar! :)
Var ett bra tag sen jag uppdaterade mig här så det är väl dax nu kanske. ;)
Det har hänt en del på min front. Min tjej som ju i vintras blev sparkad och hamnade på Ultuna har läkt bra och är fullt frisk igen. Vi har dock kämpat en hel del med hennes självständighet när hon är själv både vid markhantering och vid ridning. Det har varit en kamp på flera vis när vi väl fick börja jobba som vanligt igen i slutet av april. Hon gillar verkligen inte att vara ensam varken i stallet eller när man rider. Vad jag än försökt med så verkar hon inte vänja sig så det har blivit några vändor i skogen där jag slitit mitt hår och gråtit av frustration och ibland fått leda hem henne pga av att vi kan ha mött något hon blir rädd för eller liknande. Ibland har det gått bra att rida själv på ridbanan men hon är absolut lättast att rida om man har sällskap och om det inte händer något runt omkring ridbanan........
Vi har haft regelbundna träningar med hennes förra ägare som är mycket kunnig och då har hon varit bra de flesta gånger. Men jag började väl inse mer och mer sista tiden att det här funkar inte. Hon blir spänd så jag blir spänd ..och då blir ju hon ännu spändare och så har vi hamnat i en ond cirkel.... :( Till slut erbjöd sig förra ägaren att jag fick flytta tillbaka henne dit vilket jag nu har gjort efter mycket ångest över mitt misslyckande som hästägare.... Nu när hon är tillbaka där hon alltid har sällskap så funkar hon bra igen och till och med bättre än innan hon såldes till mig.... Som det ser ut som blir hon återköpt till verksamheten för hon funkade ändå bra där och tycks vara väldigt nöjd med att vara tillbaka nu på prov. Så jag står utan häst igen....och vet inte hur jag ska gå vidare....törs jag satsa på en ny häst och i sådana fall en islandshäst eller ska jag leta efter något annat? Ska jag ha en häst alls efter allt som hänt med de 2 jag ägt hittills?? Törs jag tro på att det denna gång ska gå bra och jag får den där vännen för livet som jag vill ha??
 
Hej alla skogsmullar! :)
Var ett bra tag sen jag uppdaterade mig här så det är väl dax nu kanske. ;)
Det har hänt en del på min front. Min tjej som ju i vintras blev sparkad och hamnade på Ultuna har läkt bra och är fullt frisk igen. Vi har dock kämpat en hel del med hennes självständighet när hon är själv både vid markhantering och vid ridning. Det har varit en kamp på flera vis när vi väl fick börja jobba som vanligt igen i slutet av april. Hon gillar verkligen inte att vara ensam varken i stallet eller när man rider. Vad jag än försökt med så verkar hon inte vänja sig så det har blivit några vändor i skogen där jag slitit mitt hår och gråtit av frustration och ibland fått leda hem henne pga av att vi kan ha mött något hon blir rädd för eller liknande. Ibland har det gått bra att rida själv på ridbanan men hon är absolut lättast att rida om man har sällskap och om det inte händer något runt omkring ridbanan........
Vi har haft regelbundna träningar med hennes förra ägare som är mycket kunnig och då har hon varit bra de flesta gånger. Men jag började väl inse mer och mer sista tiden att det här funkar inte. Hon blir spänd så jag blir spänd ..och då blir ju hon ännu spändare och så har vi hamnat i en ond cirkel.... :( Till slut erbjöd sig förra ägaren att jag fick flytta tillbaka henne dit vilket jag nu har gjort efter mycket ångest över mitt misslyckande som hästägare.... Nu när hon är tillbaka där hon alltid har sällskap så funkar hon bra igen och till och med bättre än innan hon såldes till mig.... Som det ser ut som blir hon återköpt till verksamheten för hon funkade ändå bra där och tycks vara väldigt nöjd med att vara tillbaka nu på prov. Så jag står utan häst igen....och vet inte hur jag ska gå vidare....törs jag satsa på en ny häst och i sådana fall en islandshäst eller ska jag leta efter något annat? Ska jag ha en häst alls efter allt som hänt med de 2 jag ägt hittills?? Törs jag tro på att det denna gång ska gå bra och jag får den där vännen för livet som jag vill ha??

Jag vet lite hur känslan är.. min första egna häst var dålig i över ett år innan vi fick svar på varför.. å när vi fick svar var de så ill ai hans ben så fi fattad einte ens hur han kunde stå överhuvudtaget så han fick tas bort.. min andra häst som jaghade drygt två år blev bara räddare å räddare för saker kastade sig mer å mer å jag blev jätte skadad å skulel sälja honom.. men upptäckte att de blev värre så vi tog han till veterinär å dom sa att han var farligt å oberäknelig å en sån häst vill jag inte ha.. å när jag sa att jag skulle sälja honom så sa hon att de inte var åt alternativ.. hon sa de att den hästen kommer bli farligare.. då dom hade hittat en störning i en nerv mellan ögat å hjärnan.. han såg alltså saker på helt annorunda sätt framförallt ljusa saker å då smälde de.. han bara hoppade åt sidan.. å fort gick de.. inte ens dom duktigaste i stallet som hade ridit "rodeo"-hästar innan kunde sitta kvar nr han gjorde så.. utöver de världens underbaraste.. så tog beslutet att ta bort honom.. märktes sista tiden atthan mådde dåligt... så då sa jag til lmig själv att jag inte skulle ha nån mer eftersom de två egna jag nånsin haft hade jag fått avliva... :( men jag kunde inte vara utan speciellt länge så började leta igen.. å hittade till slut den jag har nu.. å de ska tilläggas att jag hade blivit väääääälldigt ridrädd.. vågade bara skritta.. så under provridingen på denna bjässe på 168cm var jag livrädd.. men de blev honom,. har inte ångrat mig en enda sekund.. vi går framåt hela tiden..MEN skulle han bli sjuk eller skadad så han fick tas bort.. då skulle jag nog läga hästar på hyllan för de hade jag nog inte pallat en gång till :S

vet inte vad jag vill säga med detta egentligen men ville dela med mig av min "häst-äagare" historia. å jag vet åxå hur de känns när man tycker att man inte är bra hästägare som klarar sin häst osv.. men alla har vi vra begränsningar tror jag.. sen med rasen kan du nog bara känna själv tror jag.. jag har haft helt oolika raser.. finns ett par jag INTE velat ha men där efter har jag gått på individen. men jag har åxå ridit islandshäst å vet att de har sin charm å de saknar jag.. men individen känns ändå viktigast för mig.

å jag tror att de är dags för dig med att få din livskamrat.
*kramar*
 
Åh, nu börjar det närma sig hemresa. Sommarlov med mysiga ridturer! Värme, sol, bad med hästarna, galopp genom skogens väldoftande grönska.. åh vad jag längtar!

Någon som har en härlig sommarbild att dela med sig av?
 
Här tar vi det lite lugnt. Fortfarande i "lära känna stadiet" med Pepsi. Han uppför sig men är nog ganska grön i ridningen, gillar INTE kossor.
Red på åkern häromdagen och det känns som om han inte gjort det så myckey eller också testar han mig .
En liten fråga till er:
Om någon passat era hästar dom går på bete (tillsyn, vatten och sprayat dom) i 3 dagar, hör ni inte av er till den personen och stämmer av att allt varit ok och så säger ett tack?
 
Någon present vill jag inte ha, räknar med att hen kollar till mina om vi ska åka bort. Men jag hör av mig under tiden vi är borta och när vi kommit hem. En gammal bekant sa alltid "om man kommer undan med ett tack så ska man vara glad".
Är nog fjantig med mina pållar och övertygad om att ingen klarar av dom bättre än jag så det är nog därför jag kollar av saker och ting när andra ska se till dom ;).
Andra kanske inte är så fjantiga....
 
Igår red vi ett superpass i skogen! Ponnyn som är 18 år och inte i full kondition öht osv, gjorde flertalet finfina rena galoppombyten ned till var tredje! :love: är så otroligt stolt över min fina tjej!

Här om dagen lyckades även min sambo byta galopp ned till var fjärde språng som ridit TOTALT 10-15 ggr på min häst. Duktig sambo!! :love:
 
@bettysmatte Jag hade gjort som du. Ett tack och en liten symbolisk present är det minsta jag tycker personen är värd om den ser till mina djur när jag är borta.

Jag förväntar mej att höra om det hänt något (sår, hagbyte m.m.) och så har jag talat om för personen hur länge jag tänker vara borta samt meddelar undertiden om någon förändring sker, om hemkomstdatumet flyttas fram så hör jag av mej och frågar om personen kan till det datumet annars hör jag med någon annan.
 
har visst uppdaterat dåligt men varit på semsster å liknande.. men igår så hoppade jag igen.. hela 40 cm hahaha.. från att vara hopprädd till 40 är ganska bra tycker jag.. minn häst är bäst så ska öka lite till i veckan..=) idag blir de en l¨ång härlig tur i skogen på en ny väg som jag ska lära mig.. med tjejerna i stallet..=) känns verkligen såååå superskönt att ha hittat ett stall däe jag trivs.. både med människor å skötselsätt å allt.. stallägaren tänker precis som jag=)
 
har visst uppdaterat dåligt men varit på semsster å liknande.. men igår så hoppade jag igen.. hela 40 cm hahaha.. från att vara hopprädd till 40 är ganska bra tycker jag.. minn häst är bäst så ska öka lite till i veckan..=) idag blir de en l¨ång härlig tur i skogen på en ny väg som jag ska lära mig.. med tjejerna i stallet..=) känns verkligen såååå superskönt att ha hittat ett stall däe jag trivs.. både med människor å skötselsätt å allt.. stallägaren tänker precis som jag=)
Vad roligt! Jag är också hopprädd men har faktiskt insett att min ponny hoppar riktigt bra och säkert framförallt så har hoppat lite i skogen, och någon gång på banan :)
 
puttar upp tråden lite=)

hur är de med alla? hur går de för er?=)
själv så går de bara bra.. känner att jag vågar galoppera mer å mer i skogen.. dock fick vi ett litet bakslag förra veckan då han sparakde bakut när vi skulle sätta igång i trav å då kommer de gamla rädslorna tillbaka.. men jag tror de släpper.. ska rida i skogen i morgon igen å får se då hur de går.. jag vet ju egentligen att han itne sticker nånstans eller hoppar åt sidan som den gamla hästen.. men man får lite flashbacks men måste övervinna de så även om han sparkar i morgon så ska jag jäklar "trycka" på honom å galoppera ändå.. :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
299
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
76 77 78
Svar
1 559
· Visningar
82 262
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
687
Senast: Mint
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
248
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp