Bukefalos 28 år!

Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Grattis till galoppen Nightrain, låter onekligen som att det blev rätt häst för dig :bump:

När det gäller rädsla så förstår jag verkligen, jag blev själv rädd och extra försiktig efter min olycka. Kan faktiskt känna att känslan av tvekan återkommer emellanåt, trots att jag litar på min dam.

Men som sagt, verkligen kul att läsa om dina framsteg :) Tror också att det är bättre att skynda långsamt än att man tar för stora kliv, något blir fel och man faller så himla långt tillbaka i sin skala igen.

Lycka till med den nye :)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

tack så mycket.. ja de känns sååååå rätt=)

KL har nu jaft ute veterinären ang hans kastningar med huvudet.. å han har ont i munnen för tillfället.. hans betar håller på att växa ut:P så inte så konstigt om han inte vill bli tränsad.. + att han är lite stel i nacken å halsen.. så de håller på att fixas nu.. å så passar min sadel till honom:D såååå glad för de.. dock så är han fortfarande lite högre i rumpan än fram så han kommer antagligen bli lite högre sa veterinären:P
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Kl
Bestämde mig för att inte åka och kolla på kallblodet. Skrev till hen att jag bl a tyckte han var för dyr.
Funderar på att anmäla mig till en pay & ride på kompisens nordis. Kollat med arrangörerna och jag får rida L:D (travklass) i barbackasadel. Har ju fortfarande lite problem med inflammation i svanskotan. Nordisen är inte redo för galopp eller rättare sagt så är jag inte det heller på honom. Han behöver bli mycket starkare innan jag fixar detta.
I april ska ridtravarföreningen ordna en utställning i Varberg. Är sugen på att åka dit med Jollan. Tanken var att hennes dotter skulle dit men de är bortresta. Hade varit superkul om mor och dotter kunde delta i samma klass 18+ :-)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Fyfan vad skönt att våren är här!:) igår red vi ut en längre ritt på nästan 2h med massa långa galopper över fälten, terränghoppning i skogen osv. Hästen var superpigg och taggade hela rundan, så himla kul!:D


Hur går det för er alla?:)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

vad härligt de låter.. till dess har jag lite kvar:P då min häst har blivit trött å seg så har jag fått plocka på lite kraftfoder.. han orkar knappt skritta i 20 minuter utan att han tycker de är jobbigt.. så hoppas verkligen att han får tillbaka orken snart.. är lite pay and jump snart som jag skulle vilja att han är med på om ite träning.. men får se. inte så kul å sjysst om han inte orkar runt banan:P så de återstår att se.

annars så går de jätte bra.. galopperar å allt möjligt nu:D idag blir de lite bommar.. lite läskigt då jag flugit av några ggr pga bommar med förra men denna hoppar ju med glädje så är nog inga problem att ta sig över ltie travbommar:P
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Just nu får mina ta det lite lugnt eftersom jag sitter i andra änden av Sverige. Och så lär det tyvärr bli de kommande 5 månaderna. Finns inte så många stallplatser här uppe och de har det ändå rätt bra hemma.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

kl

jaha idag gick de inte alls i ridningen. han flngde fram å tillbaka å vet intevad han gjorde.. satt jag så illa? antagligen.. visst traven gick okej.. men han var helt omotiverad till bommarna å slog i å rev ner å hade sig.. lyssnade inte direkt alls.. sen galoppen ska vi ju itne prata om.. fick inte ett enda galoppsteg i höger varv.. han bara ökade traven å jag satt som en flängande rasdocka.. känns som att jag kommer att rida sönder honom.. =/ vet inte vad jag gör för fel. känns so att de är lättare i dressyrsadeln än i denna allroundsadeln som jag köpte.. den är utprovade av sadelutprovare men kan de vara så att han inte trivs med den? att han itne känner hjälperna på samma sätt..

kanske var bettet? men jag höll ju precis som jag gjort innan följsamt.. inte för hårt å inte för löst.. nä jag vet inte alls.. å han blir trött så fort.. han kanske helt enkelt inte orkar? har nyss kpt kraftfoder för att se om han får upp energin..

var tror ni.. kändes inte alls bra å kul idag:S
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Pälsfällning kanske? En del pållar blir väldigt påverkade av det och har inte förra ägaren grundat ordentligt inför det så kan det ta hårt. Beror ju helt på hu r känsliga dom är
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Kl

Har varit ute och skrittat lite smått sista veckorna. Min rygg mår så jäkla bra av det. De dagar jag ridit har jag inte ont i ryggen men resterande dagar är ryggen bara tråkig och krånglig.

Min lilla häst är ju rätt gammal nu och har tyvärr tappat en hel del i både muskler och hull denna vinter. Har faktiskt blivit bättre sakta men säkert. Så själva ridningen är ytterst lugn och försiktig. Han är pigg och glad när vi är ute så det känns ju bra.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

där sa du nåt.. de har jag faktiskt inte tänkt på att de kan vara så kanske.. han fäller inte speciellt mycket men de kanske inte spelar nån roll han kanske blir påverkad iaf? tack=)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

finns de något att ge mot pälsfällningen som funkar?? hört att b-vitamin egentligen inte fungerar mot de?
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Det är ju egentligen inte fällandet i sig som kräver energi utan den nya pälsen dom sätter under vinterpälsen. Har hört att det krävs lika mycket energi att sätta 1 kg päls som 1 kg muskler.
B-vitamin har jag också hört att det inte hjälper. Energi får dom ju av proteiner så potatispulver, olja, lusern och sånt borde hjälpa.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

okej då hoppas jag att de hjälper nu då nä rjag satt till extra proteiner i form av kkraftfoder å lucern
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Fast huruvida b-vitaminer hjälper eller inte är nog inte helt klarlagt. I denna Hippson-artikel råder det ju, t.ex., delade meningar:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/palsfallning-och-palssattning-behover-hasten-extra.htm

Själv har jag gett min ena häst b-vitamin i en vecka nu, och det verkar ha piggat på henne en hel del. Pälsen började verkligen rasa av henne också. Protein får min genom sitt grovfoder, ca dubbelt vad hennes behov borde vara, så för vår del tror jag inte att det är det som fattas. Man får nog prova sig fram helt enkelt :)!
 
idag har jag gjort framsteg..! jag vågade trava över bommar.. även upphöjt.. å de känns sååååå bra att äntligen vågat göra de.. men hästen är ju helt underbar å vet precis vad han ska göra.. testade även att galoppera öer en men då taggade han som fasen då de ar hinderstöd på sidan, en flyttade vi bommen så gick de bättre. känns så bra att komma framåt.. är stolt över både honom som står ut med mig å över mig själv att jag äntligen vågar igen:D så ett litet skutt är nog inte långt borta nu:D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
324
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
85 86 87
Svar
1 729
· Visningar
90 439
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
804
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp