Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Uppdatering från idag.. idag longerade jag Jorunnoch hon fattade galopp lite lättare nu i högewrvarv men ändå stel som en pinne. Sedan hoppade jag upp barbacka och red i bara grimma för att känna lite i galoppen i högervarvet. Stel stel och åter stel som en pinne hon verkar inte ha ont alls utan är bara stel. Det är antingen förvänd galopp eller korsgalopp eller en stel och sned högergalopp hon bjuder på.
Idag ringde jag ET och imorogn redan fick vi tid så imorogn klockan 11 skall jag åka till Eskilstuna med Jorunn och få henne kollad.:) Troligen är det att hon sitter fast eller SI-leden som spökar.

Hon blir duschad varje dag nu med varmt vatten över rygg och kors länd samt masserad med linement. Samt stretshad varje dag.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Du tar väl hand om din pålla! Härligt! men jag tänkte, dusch med varmt vatten, men sen kyls hon ju av då det torkar? Så det inte ger motsatt effekt? Går ju att täcka iof!

Jag har några foderhästar på gång!

Den ena är ingen foderhäst, utan en idiot-tanke. Hittade en annons, på HELT fel häst. Läste, tänkte som sagt, HELT fel, stände annonsen. Satt sen o körde 15 mil. Och annonsen dörk upp igen, och igen, och IGEN! O tankarna började gå, varför inte, varför är det så dumt? Det kan bli bra! Nåja, ringde på annonsen, och har varit o tittat. Och jag tror det kan bli en bra, läcker häst! Men hingst, 2 år, i stort sett ohanterad, blivit ledd några ggr och så vidare. Korsning av 4 raser. Han var SÅÅ otroligt bra i lynnet enligt det lilla jag hann utröna, flyttade alla kroppsdelar, coll som 17, men med lite nerv, men då dök hans nyfikenhet genast upp. han vore en dröm att jobba med. MEN det visar sig att det är klapphingst.. samt ovaccinerad och inget pass, kostar 1000 kr det oxå. Dyr historia.. men kan inte få det ut tankarna.


Nåväl; Häst nr 2, ett varmblod jag ska åka o titta på. verkar trevlig, rätt så välriden, tävlad lättare klasser dressy/hopp med förra ägaren. Snygg modell, det jag för för samt att han låter okomplicerad. Ska kolla på den i nästa helg.

Häst nr 3;
Islandsto, 132 cm, riden rätt mkt det sista töltsatt i början av året. verkar trevlig och är supersöt! Det är storleken jag funderar på. Är ju 171 cm och drygt 75 kg.. Ska åka o kolla på den.

Häst nr 4, islandsto inriden, men inte gjord mer med sen. Riden i skritt o trav. Fin och trevlig. Ska åka o kolla på den. Inte riden sen i nov då hon kom hem från inridningen.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Tack.. ja man försöker så gott man kan=)

Jo jag har varmt fleecetäcke sedan på som går över halsen med så hon fortsätter att va varm. Sedan masserar jag in linement.

Sedan har det ju varit rätt varmt ute med tack och lov.. så det inte var vintertid och -30
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Åh, vad spännande!


Har du funderat lite mer över varför det är så fel med den som du fastnade för?
Vad vill du göra och vad söker du efter i en häst? Passar den det så är det ju absolut rätt. Om den inte passar in på det som kommer det bara bli jobbigt i längden.
Jag har blivit kär i hur många hästar som helst som jag egentligen inte skulle vilja äga och ha varje dag. Och samtidigt så finns det ju hästar som passar in på precis det jag söker som jag inte vill ha, trots att allt är "rätt" så saknas känslan.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

*kl*

Nu har jag bestämt mig, lillkillen ska heta Ganti! :)
IMG_0006.jpg

8 dagar gammal idag :love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL.

Igår gjorde vi något skoj. Sånt vi inte riktigt brukar göra.
Vi följer alltid vägar/stigar i rädsla om att rida vilse ;)
Men igår klättrade vi upp för en brant backe, o därefter släppte vi tyglarna
på hästarna. Då bestämde dom väg helt själva :)
Gick precis ööverallt. över kalhyggen, i lerhål, över diken, mellan granar som knappt var passerbara..
ja, dom bestämde helt enkelt själv. Skogen är det bästa Kvistur vet. Vi käkade även lite hallon från hästryggen :love:
På dom större stigarna fick dom trava. sagt och gjort - med spetsade öron :)
Sååå lyckliga hästar :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Usch, jag beklagar verkligen!

Det är ett jättejobbigt beslut att ta, men samtidigt så samtidigt som man får ett ägarbyte skriver man egentligen också på att alltid se till hästens bästa.
Jag vet bara när jag visste att jag skulle bli tvungen att ta bort Lúkas (det var verkligen min häst), min bästa vän hittade mig chockad och tjutandes på trappen till vårt boende, körde hem mig till stallet (tack gode gud) och sen bröt jag ihop när jag såg hur ont han faktiskt hade.

Det gjorde så fruktansvärt ont att fatta beslutet, men när det väl var fattat blev jag lugn och det kändes "bra".. Min lärare sa något (det kan låta lite kallt, men det stämmer ganska bra) "Även om det gör ont, så gråter man mer innan än efter för man vet att dom har det bra"

Vi fick en tid ganska fort men ändå så att jag hann säga hejdå ordentligt. Dock kan jag fortfarande inte se en bild på honom utan att börja böla :p och det känns fortfarande konstigt att inte ha honom i hagen. Usch nu sitter jag här på jobbet och bölar igen!

Men jag vet att han har det bra och han kommer alltid, alltid, alltid finnas kvar i hjärtat. För han var ju mitt hjärta.

Igen, jag beklagar verkligen. Men det är helt rätt beslut, känns det "bra" då ÄR det rätt beslut. Det finns alldeles för många hästar som bara går och lider.

Kram
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja, det har ändå känts lugnt på nåt sätt, jag förstår vad de menar med att såna som är döende kan få frid innan de dör, när de vet vad som väntar. Har ju läst en del psykologi och kan nog säga att jag gått igenom nästan alla faser i krisen, nu har jag kommit att acceptera situationen. Har ju verkligen varit förberedd på detta länge nu och fått tid att vänja mig vid tanken, så det är nog tur att han inte blivit så dålig förrän nu.

Jag ringde precis och bokade in tiden, tisdag morgon. Har en helt fantastisk stallägare som ställde upp och var med, känns bra att det är någon han är van vid.
Känns skitjobbigt nu när jag vet när det händer, jag ska dessutom jobba nu hela helgen och kommer inte vara hemma så mycket. Det känns både jobbigt och skönt att inte kunna vara där så mycket, jag kommer åka dit efter jobbet istället.

På ett sätt vill jag inte träffa honom, men samtidigt vill jag träffa honom så mycket som möjligt medan jag har chansen.
Kommer kännas så jäkla tomt att inte kunna åla ut till honom.


Kommer sakna hans lukt, har aldrig träffat en häst som luktar så mycket och så gott som Godi. Önskar att jag kunde spara lukten i en liten burk.

Kommer bli jäkligt jobbiga dagar nu, hoppas att det blir lättare sen när det är över.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Har för mig att hon som har Andi har sagt något liknande om honom (som också har spatt och inte har töltat innan).

Precis, Andi fick sin spatt samma halvår som han lärt sig samla sig och därmed som 14åring började tölta iaf ett par steg åt gången. Jag är säker på att hans bakben inte var skapta för att bära vikt så som vi vill. Andi e dock bra nu, lite stel som ouppvärmd och ibland när vi busar/löshoppar syns det att det känns(men han älskar löshoppningen). Normal ridning märks inget. Så länge han e glad o vill o inte har ont av att iaf gå i hagen så får han hänga med.

Tycker du är stark som tagit beslutet, hoppas jag kan vara lika stark när vår tur kommer.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

text...Det känns både jobbigt och skönt att inte kunna vara där så mycket, jag kommer åka dit efter jobbet istället.

På ett sätt vill jag inte träffa honom, men samtidigt vill jag träffa honom så mycket som möjligt medan jag har chansen.
Kommer kännas så jäkla tomt att inte kunna åla ut till honom.

Kommer sakna hans lukt, har aldrig träffat en häst som luktar så mycket och så gott som Godi. Önskar att jag kunde spara lukten i en liten burk.

Kommer bli jäkligt jobbiga dagar nu, hoppas att det blir lättare sen när det är över.

Precis sådär kände jag med !!! Jag ville vara där HELA tiden men samtidigt inte ALLS. Jag filmade honom en hel del mot slutet; när han vinkade, till och med åt mat, när jag ropade "Mattes hjärta" och han kom så pass fort han kunde. Man får ta vara på tiden, men inte känna sig tvingad. Bara njuta att vara med dem!!

Det BLIR lättare när det är över, man vet att de har de bra där de är. Det gör ont, men de finns alltid med en ändå :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja, det är så konstigt och dubbelt hela tiden. På ett sätt känns det så himla normalt att vara där, det är så invant och självklart att vara med honom. Samtidigt så vet jag ju vad som väntar och det känns så himla overkligt och överväldigande.

Ska åka ut en stund till honom nu.


Är det någon som vet vad man ska göra med pass och sånt? Kan jag ha kvar det? Eller måste det skickas in någonstans? Behöver man meddela någon, tänkte om det är något som måste registreras?

Jag har verkligen noll koll. Ska ringa till försäkringsbolaget också, inte för att försökringen täcker nåt, men ska i alla fall säga upp den.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Precis, Andi fick sin spatt samma halvår som han lärt sig samla sig och därmed som 14åring började tölta iaf ett par steg åt gången. Jag är säker på att hans bakben inte var skapta för att bära vikt så som vi vill. Andi e dock bra nu, lite stel som ouppvärmd och ibland när vi busar/löshoppar syns det att det känns(men han älskar löshoppningen). Normal ridning märks inget. Så länge han e glad o vill o inte har ont av att iaf gå i hagen så får han hänga med.

Tycker du är stark som tagit beslutet, hoppas jag kan vara lika stark när vår tur kommer.

Ja, det är så jag tänkt med. När det inte längre blir naturligt så måste det ju bli en ökad belastning. Skönt att han funkar så bra, Godi har ju troligtvis också gått med detta i flera år. Minns att det fanns något när förra ägaren röntgade, men då var det inget aktivt eller något som de sa var något som spelade roll, kan hända att det redan då fanns en liten reaktion som var på väg att bli spatt. Jag har ju aldrig märkt av att han haft problem med detta innan.
På sätt och vis känns det så himla dumt, hade jag bara vetat om detta hade han kanske kunnat funka utan problem som 3- gångare idag.
Men jag valde att inte röntga när jag köpte honom, för jag kände ju honom så väl, jag hade ridit honom i 3 år och han hade aldrig haft några som helst problem. Kändes bara onödigt.
Det är ju lätt att vara efterklok och tänka att man skulle gjort si eller så, men i slutändan kanske det inte hade spelat någon roll. Det är ju inte bara spatten, så kanske var det dags för honom ändå. Fast jag tycker att han känns så himla ung och pigg ändå.
På sätt och vis känns det ju bättre att han får sluta såhär, när han fortfarande är hyfsat pigg, än att han ska åldras ovärdigt och samla på sig massa krämpor. Tror det blir svårare att fatta beslutet när man inte har något konkret problem som sätter igång beslutet.


Hoppas verkligen att spatten inte ska behöva påverka Andi, utan att han får somna in när det är dags för honom av någon anledning.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Åh, vad spännande!


Har du funderat lite mer över varför det är så fel med den som du fastnade för?
Vad vill du göra och vad söker du efter i en häst? Passar den det så är det ju absolut rätt. Om den inte passar in på det som kommer det bara bli jobbigt i längden.
Jag har blivit kär i hur många hästar som helst som jag egentligen inte skulle vilja äga och ha varje dag. Och samtidigt så finns det ju hästar som passar in på precis det jag söker som jag inte vill ha, trots att allt är "rätt" så saknas känslan.

Hmm, jag har varit helt inne på att skaffa mig en häst jag rida. Jag äger ju faktiskt 2 shettisar, som jag inte kan rida. Jag tycker det är jäätekul att markträna, och jag älskar att utbilda hästar, även om jag gång på gång "kört fast" i det, då jag stått i mindre stall utan hjälp, ridbana mm. har aldrig ridit in en häst, bara "suttit in". Sen har jag känt att neej, det kommer inte blir bra, jag kommer förstöra hästen, vilket är rätt fel, för jag tror jag egentligen skulle fixa det.
I det här stallet finns ju ridbana, rundkorall, och mkt sällskap, vilket ju underlättar. I övrigt vill jag rida såklart, mest dressyraktikt på hobbynivå, samt rida i skogen. Visst skulle han passa som det!! Kan t o m tro han faktiskt kan bli en riktigt bra och trevlig häst, framför allt en bra VÄN!
I och med han är så ohanterad, men ändå så tillitsfull mot människor finns det mkt bra att bygga på. Jag har alltid haft en dröm om att få göra allt jobb med en riktigt grön unghäst, särskilt en som är äldre. Han är ju två år, vilket är en perfekt ålder. Han är ju billig, men med kastering mm så skulle det bli ca
10 000 kr. Men nu var det ju utöver allt en klapphingst, vilket gör att det ju handlar om andra pengar. Ska ringa ägarna idag och se hur de tänker. Skulle jag köpa honom som han står och är nu, så får jag räkna med att betala ca 20 000 totalt. Klapphingstkastrering går ju 10-15000 kr.

Gällande pass så står i islandshästtidningen, och ja, det ska skickas in. (vilket jag ännu inte gjort på min häst som avlivades i feb) Fy mig!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vi skickade in försäkringspapper + veterinärens rapport till försäkringsbolaget, sen åkte jag till SIF (nu bodde ju jag 200 m ifrån där, så det var lättast) och avregistrerade honom. De tog ägarbeviset och stämplade "Avregistrerad" på passet men jag fick tillbaka det (det släpper jag inte i första taget :love:).

Man kan posta det till SIF också. Jag betalade ingenting för avregistreringen.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vi skickade in försäkringspapper + veterinärens rapport till försäkringsbolaget, sen åkte jag till SIF (nu bodde ju jag 200 m ifrån där, så det var lättast) och avregistrerade honom. De tog ägarbeviset och stämplade "Avregistrerad" på passet men jag fick tillbaka det (det släpper jag inte i första taget :love:).

Man kan posta det till SIF också. Jag betalade ingenting för avregistreringen.

Försäkringen ringde jag och avslutade idag, den gällde ändå inte, vet inte varför jag betalat den eftersom den ändå inte täckte nånting. :mad:

Hmm, blir spännande att se hur det blir med passet nu då, tror faktiskt aldrig det blev av att jag skickade in papprena och skrev honom på mig. Alltså står han troligtvis fortfarande på förra ägaren i SIF. Jaja, det löser sig nog, får ringa och prata med dem och höra hur man ska gå tillväga, känns ju väldigt ovidkommande i vilket fall som helst. Jag har varit i kontakt med förra ägaren för bara några dagar sen och hon vet ju hur det ligger till, så det går säkert att lösa.

Det här med papper som ska skickas in till höger och vänster, men som inte har någon direkt betydelse har jag väldigt lätt för att skjuta på. :angel:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Idag känns det så himla bra!

Jag tog ut Godi på en promenad och han gick faktiskt mycket bättre än på länge (har ju haft några dagar som varit ok, och andra som varit mindre ok) så jag gick tillbaka till stallet och tog på tränset och skrittade honom en liten runda. Kändes helt ok.
Stallägaren frågade om jag inte var rädd att jag skulle ångra mig, men faktiskt inte. Jag vet ju att det går upp och ner hela tiden, och en bättre dag (skulle fortfarande inte göra annat än att skritta honom en kort runda) väger inte upp de dåliga tyvärr.

Känns bara så otroligt skönt att han inte behöver lida det sista.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Klapphingst är ju lite komplicerat, kan du inte prata med ägarna om ni kan dela på kostnaden?

Ang. utbildningen så kan du ju faktiskt ta hjälp om du känner dig osäker. Du behöver kanske inte skicka iväg hästen, kanske kan du få hjälp av någon tränare en gång i veckan eller så, som håller koll så att du gör rätt och som kan hjälpa dig om ni kör fast eller så.

Det värsta som kan hända är ju att du kör fast och måste be om hjälp, du verkar ju vara en sån som hellre ber om hjälp en gång för mycket än en gång för lite, så jag tror knappast att du kommer ge dig in på något du inte klarar av och hamna i en katastrof.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Uppdatering från mig!

Nu har jag kommit hem fårn ET besöket.. var nära påatt avboka för det ösregnade bokstavligen samt åskade.Åskan slog ner i stallet huvaligen.Men som ett under slutade allt mkt tvärt och jag sprang in i släpet med jorunn och så åkte vi iväg!

Och det var precis som jag trodde.. SI-leden satt tokfast och hon hade en mkt lätt överbelastning på vänster fram som var tack vare låsningen.
Nu skall hon vila i 2 dagar jag skall bara gå med henne. sedan skrittas i 1 vecka sedan köra igång som vanligt lagom till nästa helg!

Hon var så duktig så, han knäckte hals bog SI-leden
Tur man känner hästen så väl och märker när något är galet och lyssnar på de och bokat tid i tid.. Vill inte ha en skadad häst.

Nu hoppas jag att damen inte busar i hagen på ett tag
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Skönt att du hittade var det satt!

Är också sugen på att ta ut någon till Hnokki, han känns också lite ojämn i kroppen fortfarande. Inget problem, men det är värt att kolla upp. Dessutom knäcker det till som tusan ibland i halsen på honom när han böjer på den i "fritt läge", dvs när han står i hagen eller gången eller liknande. Läskigt:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
263
· Visningar
21 546
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 389
Senast: corzette
·
Samhälle Fick mail igår: Vi vill bara informera att vi uppdaterat leveranstiden till kl 17.15, fr.o.m. nästkommande leverans. Så de kommer...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp