Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja då skulle jag ta ut en kotknackare/ET till han.
Jag tänker så här det gick på 700 kronor idag dyrt kan man tycka.
Men hade jag struntat i detta och bara fortsatt att rida hade Jorunn tillslut fått kot/hovledsinflammation på vänster framben.
Och de kan leda till en obruklig häst det vill säga att jag blir tvungen att ta bort henne. Och en hältutredning kostar betyyyydligt mer än 700 kronor.:crazy:
Så när jag tänkte så var 700 kronor billigt helt plötsligt hehe=)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Att ersätta en veterinärundersökning på det sätt du jämför med är oerhört oetsikt, för att inte tala om olagligt. En seriös ET/kiropraktor hänvisar först till veterinär och därefter tar man sig an hästen. Känner man att något är fel i hästen så ska de alltid finna en veterinär kontakt först.

Däremot kan man alltid anlita en ET/kiropraktor för en typ kontroll.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja jag tänkte ta ut någon så småningom som får känna igenom honom. Känner inte att han har något problem, men det känns bra att ha lite "kontroller" ibland som Boj skrev. Vill höra lite mer angående det där knaket i halsen också, det kanske är något som hamnar fel ibland.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Olagligt?? visa gärna upp den lag som säger att de jag idag gjorde var olagligt!
Att jag åkte till en ET ist för vet när hästen är stel från ena dagen till den andra!

Jag håller inte alls med dig om det du säger.. jag tycker man gott och väl kan ta ut en ET FÖRST när man misstänker vad det är.

Självklart om hästen bryter benten eller svullnar upp någestans att man tillkallar vet. Eller är blockhalt eller har ont vid lilla minsta beröring. Men det hade inte Jorunn hon var bara stel som en pinne.
Men när hästen bara blir stel och inte fattar galopp är det oftast bara en låsning precis som vi människor kan få och då räcker det oftast med ett ET besök.

Att först lägga ner ett par tusenlappar på plåta rygg och bak och undersöka för att vet ändå skall säga.. vi rekomenderar att du åker till en ET och knäcker lös hästen är för mig inte hållbart ialalfall.

Men vi alla är ju olika jag tror så här huvudsakligen ATT man gör något när man känner att det är något galet med hästen i ridningen.


Sedan om man går till en vet och betalar några tusenlappar först för plåtning och undersökning för att sedan få remiss till en ET
Eller om man tar ET först och slipper lägga ett par tusen hos vet.. alt är att ET rekomenderar vet och man hamnar där tillsut iallafall.
Men då har man iaf försökt gå den billigaste vägen först!

En ET känner på en gång om det är något de kan göra eller om det är något annat som stör, de hittar oftast felena. En seriös ET där får man va noga.

När jag var till min Kiropraktor hittade han felet på en gång och sa med det samma att mitt fel inte kunde hjälpas utav han. Utan att jag skulle få en remiss upp till röntgen och gå vidare därifrån med utredningen om vad det som var som orsakade mina besvär.

Precis så funkar de med hästar ingen skillnad alls!


Jag vet att du boj är emot allting som har med naturläkemedel/behandlingar att göra och att det är enligt dig humbug.
Denna diskussion har vi ju haft för några år sedan du och jag om du kommerihåg.
Då jag rekomenderade scanning av hästar som behandling och att det funkade och var superbra metod.


Men tur att vi är olika.. jag respekterar dig ochatt du alltid tar ut vet innan och anser det är det enda rätta...

Jag anser att så länge man iallafall gör något så är det rätt sen vilken ordning spelar ingen roll. Och låt oss få ha denna tro utan att vi skall kasta blåbärspaj på varandra!:)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Gå in på jordbruksverket och läs, i övrigt så vet du kanske inte så mycket om mig som du tror.;)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Har han alltid knakat så skulle jag väl inte reagera men har det bara kommit så skulel jag iaf kolla upp det. Men jag är rätt harig med min dam.. Kollar hellre upp saker och ting en gång för mkt.
Jag duschar henne nästan dagligen med varmvatten masserar täcke på under natten stretschar henne ja jag vet att jag hönsar som få.
Men samtidigt tycker jag det är lite roligt, det är våran lilla egna mysstund och hästen älskar det verkligen.


Sedan skall jag väl säga som så att mankänner sin häst bäst jag kan gå in i hagen och redan där säga hur min häst mår och säga hur dagens ridpass kommer bli!
Rätt roligt=)
Ytterst sällan jag har haft fel de gånger jag kännt på mig något.. som nu det bara skrek SI-led i mitt huvud
Jorunn uppvisade 8 av 10 syptom på just detta så jag var till 99,99% säker.. och hade rätt *känner mig stolt*:D

Men din pålla han ser ju så fin ut påalla ridbilderna iallafall.=)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag behöver inte gå in på Jordbruksverket för jag vet att det inte finns en lag som säger att man måste ta ut vet före en ET när hästar har låsningar eller problem med SI-led.

Att man ska ta ut vet när hästen är akut sjuk eller skadat sig så som djupa sår, som behöver sys, brytna ben eller hästar som uppvisar tydlig smärta eller svullnader mm.
Är självklart att man då tar ut en Veterinär och inte ET och det har jag aldirg sagt att man ska heller.
Men jag tycker inte man skall ta ut en veterinär så fort hästen får ett myggbett heller utande kan man behandla själv utan veterinärvårdens hjälp.ÄVEN om det finns en liiiten risk att såret blir infekterat och hästen får en monsterinfektion.. Men den risken tar jag och kalla mig dålig hästägare de bjuder jag på!



Jag vet ingenting om dig mer än vad du säger här och det känns som det räcker om jag skall vara ärlig!;)



Så där nu tycker jag att våran diskussion sisimellan om detta är slutdiskuterat.
Vi kan ta detta via PM om du nu känner ett stort behov av att prata mer om detta. Men detta är en tråd om uppdatering inte om hur vida man skall ta ut ET eller Vet först;)


Knapplån!

Imorgon skall jag gå ut och gå med Jorunn 1 timme tänkte se om det finns några kantareller i skogen såg ett par komma ut ur skogen med massor av kantareller.
Och så skall jag ta en bild på hennes VITA svans.. JAAA den är vit efter 2 veckors slit och halva hästaffärens specialchampoon :D

Tur man är envis=)
 
Senast ändrad:
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag vet att du boj är emot allting som har med naturläkemedel/behandlingar att göra och att det är enligt dig humbug.
QUOTE]

Om jag inte är helt felunderättad så är väl Boj kiropraktor, så varför skulle Boj anse att det är humbug?

Annars är det precis så, du som ägare måste först tillkalla eller åka till klinik, ET eller annan behandlare används som komplement.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Angående det där med utredning av vet/ET. Vart går gränsen liksom? Är det vid misstänkt smärta man först "måste" åka till vet, eller när är det liksom undersökas att gå till ET? Bara intresserad av hur det faktiskt skall funka :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Uppdatering från mig!

Idag longerade jag Jorunn i 10 minuter.. och vilken skillnad på bakbensrörelse nu tog hon ju i och trampade under sig.Höger bak arbetade riktigt trevligt..KUL att se..:D

Imorogn om det inte öser ner regn skall jag gå en liten prommis men det ser inte ljust ut enligt vädret=(

Här kommer 2 bilder som är från när vi var hos ET tyckte backen var så trollsk så jag var tvungen att ta lite bilder..

Nå visst är svansen och manen vit?:D som jag kämpat !!

Förebild

blandat11008.jpg


Efterbild

Stallet23juli11010.jpg



Manen

Stallet23juli11012.jpg


Min fina skruttispluttis:love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag läste igenom. I området Ditt ansvar som djurägare står det man får kontakta andra yrkeskategorier och vad de INTE får göra. Jag ser inget förbud för oss djurägare att kontakta dessa?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Nu har jag läst hela jäkla sidan och jag finner inget som säger att det är olagligt det vill säga att man kan få böter eller hamna i sängelse för att en hästägare tar ut en ET när hästen uppvisat symptom för att den sitter fast någonstans.
Det står däremot följande:

Om du tillhör den här gruppen omfattas du av ett behandlingsförbud som begränsar vad personer som arbetar yrkesmässigt inom djurens hälso- och sjukvård men inte är legitimerade eller godkända får göra. Enligt behandlingsförbudet får du inte

•behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos
•utföra operativa ingrepp, ge injektioner eller utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt
•behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injucerats med lokalbedövningsmedel.

Här står det klart och tydligt precis de jag har skrivit innan redan
Att seriösa massörer ET mm inte behandlar hästar där de märker vid första undersökningen att hästen har en skada som en veterinär måste undersöka.
Typ kotledsinflammationer brytna ben häst som uppvisar fång grässjuka mm ja ni fattar.
Det som inte står är att de inte får behandla om hästenhar muskelinflammationer men en seriös massör rör inte en muskel som är inflammerad för då jäklar har människan/hästen ont efteråt:crazy:

Och sedan står det ett och annat BÖR och ordet BÖR är inte samma som SKA vilket många verkar ha svårt att förstå.
Alltså står det man bör ta ut veterinär före ET betyder det inte att man inte får ta ut ET innan vet. Nu tog jag bara ett ex för det stod inget om just detta men ni förstår=)

Hur som haver jag startar en egen tråd om detta eftersom detta inte hör till denna tråd så kan boj föra över alla inlägg till denna nya tråd tråd=)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag har förut tagit ut Kiropraktor till Erro.
Om någon minns det så hade han för ett par år sen (2007 om ja inte minns fel) något som var HELFEL i bakbenen.
Han var inte halt så det syntes men det var något som bara var fel (vilket jag var den enda som förstod ..) Hade ut veterinärer och åkte även till Strömsholm på hältutredning där jag enbart fick höra att han skulle hem och vila 2v och sen rida igen. Sagt och gjort men efter 1v skritt under igångsättningen var något fel igen.
Då fick han vila hela sommaren och sen flyttade ju vi till uppfödarna, där sattes han långsamt igång men problemet uppkom igen efter 3v.
DÅ ringde jag upp en kiropraktor som jag enbart hört gott om och hon hittade felet på en gång! Han hade slagit av en benbit uppe vid "höftkulan" typ (högst upp vid virveln ..) Där är det även ett muskelfäste så muskelbristningarna han fått på köpet hade inte varit att leka med för honom.
Och tänk, det enda han visade var att KÄNNAS annorlunda. Sen blev det LÅNGSAM igångsättning och han blev bra.

HAde sen ut en ET till sthlm, där knäcktes det däremot fel ..
Kom ut i hagen dagen efter och erro står på tre ben och kan inte stödja på höger fram. Ringde direkt till veterinären som sa att det bara var att vänta ut och tre dagar senare var han okej igen.
Sen dess har jag inte använt mig av kiropraktor ...
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag använde mig av kiropraktor (som även är veterinär) till Askja en gång, fungerade bra. Equiterapeut också.
Till Rodi har jag haft ute massör två gånger.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Idag fick jag ett kul mail :)))
Mitt sto på Island är Dräktig :)))
UL gjordes idag och hon är ca 1 månad gången :))
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Så roligt!! Alltid kul med tillökning!!

Jag var på premiering igår med shetlandsponnyn jag fick från mitt jobb, och hennes hingstunge. Sickan fin härliga 40 poäng, 98887!! Och Sicken fabel fick 88887! Så himla roligt!!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Tråkigt det blir så. Jag har haft veterinär plus klinikundersökning inkl röntgning och även UL, inget fel på hästen. Då kontaktade jag en kiropraktor som fixade hästen. Här var det dock självklart gå via veterinär och sedan klinik först för undersökning av allt, därefter kiropraktor.

Samma när Munni sedan skadade sig, först klinik - sedan ET. Efter denna skada får han ofta snedbelastning och eftersom jag vet vad som gäller kontaktar jag ET så snart jag märker det är dags för behandling. Han går dessutom i hingsthage, kan bli lite lekfullt ibland ;-) och då är den ET jag har den bästa hjälpen.

Skulle det dock visa sig hälta el dyl blir det först klinik. Det här är självklart i vilken ordning man företar sig vad. Sedan skall man ju ha en ET man litar på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
263
· Visningar
21 534
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 389
Senast: corzette
·
Samhälle Fick mail igår: Vi vill bara informera att vi uppdaterat leveranstiden till kl 17.15, fr.o.m. nästkommande leverans. Så de kommer...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp