Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag önskar att det dyker upp någon som ser samma sak i min svarta skatt som jag gör och som kan avguda och älska honom i resten av hans liv!
Gärna ... NU!

Jadå Michis om vi hade haft en plats så hade din prins hamnat här, men för stunden finns inte den platsen och jag tror maken hade älskat din pålle.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jaha så var jag och Jorunn anmälda p åridhurs för Nina Whalström den 12 och 13 Nov... Blir våran första kurs ever så lite pirrigt är det minsann.

Jag kom precis hem från en heldagskurs med Nina!

Halv knappis
Jag är jättenöjd med Fáni. Vi har börjat komma till mer ridning och inte bara "unghäståkande", så idag jobbade vi med att få honom att jobba jämnt med bak och hitta liiite mer bärighet där.
Jobbigt men på slutet gick det skitbra! Han töltade helt jämnt i fin form. Det enda jag skulle önska var att någon hade fotat eller filmat så jag själv fått se hur det såg ut :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Till Rein med:

Jag har köpt en Trekker pro Endurance
sadel-_172265160.jpg
Den funderade jag på och kul att höra från någon som har den. Blev avrådd då jag har en öm bak. Är den så hård som de säger?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Den funderade jag på och kul att höra från någon som har den. Blev avrådd då jag har en öm bak. Är den så hård som de säger?

Det hoppas jag inte då jag inte fått den ännu haha men den ser inte hård ut tycker jag inte.

Har testat att rida i en star trekk comfort och den tyckte jag inte var hård och de liknar varandra väldigt mkt kan jag tycka.
16224637_172264848.jpg
bara det att jag tycker min ser bättre ut;)
benstöd osv.

Visst den är säkert hårdare än min bomlösa London men tror denna liknar en bomsadel lite mer, stabilare osv.
så får jag ont i baken får jag variera med min London:angel:.

Tror den kan vara riktigt bra, de löstagbara bossorna är mkt tjockare än på comforten där de var jättetunna tyckte jag, förstod inte riktigt hur de kunde hålla upp över ryggraden(för dessa behöver man ingen padd till tydligen)

trekker-pro-endurance_172265702.jpg
(min nya)

Är riktigt nyfiken på den, kunde inte hitta åf här i sverige heller.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Hittade en intressant artikel från Islandshästen 2008
"träna varannan dag för en hållbarare häst"

jag citerar(ursäkta stavfel osv skrev av lite snabbt):

"Många fritidsryttare siktar på härliga långritter i sommar och kanske en och annan lättare tävling. men hur ska man träna för bra resultat och en hållbar häst? Vill du att hästen ska bli starkare, smidig, få god kondition och samtidigt hålla sig frisk och skadefri?
-rid varannan dag så utvecklas hästen bra både fysiskt och psykiskt, säger liv burette, landslagsryttare i distans."

"liv burettes hästar (araber) fodras med mycket grovfoder. det är det som de använder när de jobbar, dessutom får de mineraler dagligen. när de tränas och tävlas får de lite betfor och musli."

"förutsättningen för att du ska kunna träna hästen är att den har en god grundkontisoion. gär såhär: rid lite längre turer på 1,5-2 h i omväxlande teräng och på både mjukt och hårt underlag. börja rida i lågt tempo mest skritt (80 %) och lite jogging i trav och tölt. men rid bara varannan dag- efter ett par veckor kan du öka joggingstiden och lägg till en liten galopp för att ativera ännu fler muskelgrupper och pigga upp hästen.
under vilodagen får hästen chansen att bygga upp kroppen och hämta ny energi, ansträningningen under träningen retar senor och ligament. de behövber 48 timmar på sig att återhämta sig och bli starkare."

"risken är stor att vi i vår iver och ambition övertränar våra hästar. det är lätt hänt. tränar vi för mycket bryts muskler och senor ner istället. den största orsaken till skador är att vi tränar för mkt och för ofta. varnar liv burdette som är van att träna hästar som ska klara tuffa krav.
det som många isländska unghästtränare, avels och tävlingsryttare brukar säga, att de vilar hästarna i form och är noga med att rida lagom mkt, inte för mycket, visar sig stämma mycket väl överens med distansryttarnas träningsfilosofi!
Det spelar ingen roll om man tränar hästar för sommarens långritter eller gångarstävlingar på elitnivå, det är ofta varanndagads träning och ett omväxlande träningsabrete som ger bäst resultat.

"det lugna jämna tempot spar på hästarnas kroppar samtidigt som de bygger styrka i skelett, senor, ledband, och ligament.
varannandags träningen bygger upp hästen för mer krävande och längre tids arbete. den blir också mer tålig för krav på prestantion och samling i olika arter.

"rid gärna långritter på 2-3timmar ibland men glöm inte att det är mycket skritt och joggingtempo som gäller, ingen hetsridning. pausa ofta och låt hästarna vila."

"viktigt med dressyrarbete för att hålla hästen smidigt, balanserad och lösgjord."

"hästen utvecklar kondition ganska fort, medan musklerna, senorna och ligamenten tar längre tid att bygga upp. allra längst tid tar det för skelettet att bli starkt-
upp till 6-8 års ålder tränar man för att stärka skelettet. det är då den långsamma skritt och jogging ridningen under en-två timmars turer varannan dag ungefär spelar stor roll.
risken för skador är störst om man tränar för intensivt och ofta och kräver samling, tempo och aktion för ofta och för långa stunder i taget på en ung och/eller otränad häst.
även detta stämmer väl överens med de gamla kunniga isländsa tränarnas mottot att man inte ska börja rida pass och ökade gångarter på allvar och kräva hästen i högt tempo förrän den är ungefär 8år.

"vintervilan är viktigt, Liv Burdettes hästar vilar alltid 3 månader varje vinter, det är viktigt för hästarna mentala välbedfinnande och de när de börjar ridas igen i januari känns de pigg och fräscha. då går det snabbt för hästarna att komma i form igen.

Kom gärna med åsikter och synpunkter, detta tycker jag är mkt intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Det här har väl inget med trådens ämne att göra, så det är nog bättre att starta en separat tråd om det istället för att ta en sådan diskussion här.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Nu när frågan ändå är uppe lite grann skulle jag vilja dumförklara migsjälv och fråga: Vad är trådens ämne/syfte egentligen?
Jag har aldrig riktigt fattat, tycker det är en allmän snacktråd om högt och lågt. Så jag har svårt att veta vad som hör hit och inte. Upplys mig är ni snälla. :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Fast jag upplever det som tvärtom, att många är så rädda för att hästarna övertränas och då måste de få lite mer mat (och samtidigt mer vila) - blir feta och får därigenom skador. För då är ju hästen så pass tränad att den kan gå långturerna.

Fritidsryttarna (generaliserar nu, men de jag har träffat på) tränar inte lika mycket samling som de med tävlingsambitioner, utan nöjer sig med att rida lite i skogen, lite på någon volt etc. Klart att de också samlar, men inte på samma sätt.

Mina hästar rids 4-6 dagar i veckan och har aldrig varit skadade (peppar peppar!). Och har alltid varit välmusklade. De går på ridbanan 3-4 dagar i veckan och rids ut resterande. Det handlar, som det står i artikeln, om varierad träning. Men jag vet folk som försöker "vila hästen i form" och inte har de utvecklats någonting alls, snarare tvärtom. Jag rider hellre 30 minuter intensivt (+ avskrittning såklart) än att harva runt i 1 timme utan att egentligen göra någonting vettigt av ridpasset :) Klart att vi lullar runt i skogen också, det säger jag inte, men jag upplever att de mår bättre av att gå kort och intensivt.

Hur bra är det att rida ett hårdare ridpass och ställa av hästen?
Sen måste jag fråga, finns det på allvar folk som hetsrider 2-3 timmar?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Sen måste jag fråga, finns det på allvar folk som hetsrider 2-3 timmar?


Tyvärr så finns det såna människor. Nu var det längesen jag träffade på någon, det var mer i tidiga tonåren som man ibland stötte på unga tjejer (mestadels) som inte riktigt hade något hästintresse kvar, eller som troligtvis aldigt hade haft det, men som gillade att rida fort. Helst skulle det vara på en halvt galen, knappt ridbar häst som kunde springa fort men inte mycket annat.

De få människorna jag träffat som betedde sig på det sättet håller tack och lov inte på med hästar idag. Men jag tvivlar inte ett dugg på att det fortfarande finns en och annan i landet.:(:mad:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag håller med.. jag är en hobbyryttare i själen i grunden som nu har fått tävlingsambitioner. Jag har alltid varit rädd för att rida sönder Jorunn eller andra hästar med för den delen.
2 dagar i veckan max att jag har ridit mer krävande och sedan ridit ut mestadels rakt fram i alla gångarter.
Ute på tävlingarna har det sedan gått som det förtjänat självklart... inte så bra med andra ord.

Nu när jag har flyttat hästen och har tillgång till ridhus sedan ca 6 månader tillbaks har jag också börjat satsa mer på träning.

Idah rider jag 4-5 dagar i veckan inne i ridhuset och rider ut 1-2 ggr i veckan vissa veckor bara 1.

Trode aldrig jag skulle harva runt så mkt i ett ridhus som jag gör nu och inte tycka det är dötrist.Men jag har så mkt att träna på nu när jag rider ridlektioner regelbundet . Då får man ju en massa läxor som skall tränas på tills nästa lektion att jag helt enkelt inte har tid att bara skritta ut.
Men som igår då tog jag en skrittrunda bara ut istället för att hon bara skulle stå.

Jag varierar mig mkt i min ridning där inne harvar inte runt för mkt på volt utan rider mkt olika vägar olika tempon och olika samlingsgrader under hela passet.

Alla ridskolehästar som går år ut och år in enbart i ridhus eller i en padock håller i all oändlighet. Så då skall nog även Jorunn hålla som rids ut 1-2 ggr i vecklan iallafall tänker jag idag och är inte lika hysteriskt rädd för att hästen skall gå sönder oggr i veckan på banan:)

Och visst har all denna träning gett resultat från att ha varit en fet häst på lösdrift som knappt rörde på sig så är vi idag ett ekipage som rider seriöst hon är i kondidtioon rakad och riktigt välmusklad.
Och hon har utvecklat sina gångarter enormt från små korta steg till stora luftiga vägvinnande steg.:love:

Och jag måste väl säga att även jag har utvecklats=)


Att inte få samla hästen förrens den är 8 år håller jag inte med om dock... många storhästar tävlar i rätt höga klasser vid 8 års ålder... och elitryttarna deras 8 åringar går som ett smäck
De flesta elitryttarna inom islandshästvärlden har faktiskt börjat med att rida in sina hästar nu vid 3,5 års ålder.. Det gamla tänket att man inte skulle röra en islandshäst förrens den är 6 år är rätt utdött.
Idag vet vi att en islandshäst växer varken mer eller mindre än vad andra raser gör.
Utan det är individen som avgör.. vissa är klara vid 4 andra vid 8 men så är det inom alla raser.

Ston som får föl vid 3 års ålder växer senare det vet vi eftersom fölet snor energi av stoet som hon annars skulle ha utvecklat sig själv för. Så hästar som ska bli för stora kan amn bromsa lite genom att ta föl tidigt men annars är jag rätt mycket emot att ta föl på ston innan 5 års ålder.
Precis som människor.. barn skall inte ha barn ;)
Stooora häsatr tar längre tid på sig och är också skörare.

Jag tror att framridningen är enormt avgörande för hur länge en häst hållet.. uppvärmningen är det viktigaste av allt.. en uppvärmd häst klarar av att gå på en volt 1 timme varje dag medans en som är kall kommer skada sig rätt så omgående.

Avskrittningen efter ridpasset så hästen inte får mjölksyra i musklerna eller blir kall och får ont i musklerna.
Att man inte släpper ut en häst även om den har 5 dm med päls utan täcken på lösdrift.

Jag värmer upp 10 minuter med skritt på lång tygel i de tempot hon själv vill 5 minuter i ett lite högre tempo skritt och sedan 5 minuter med kort tygel där vi kör flytta undan för skänkel ställa hals och nacke och lite förflyttningar åt sidan vändningar mm.
Så totalt sett innan trav och tölt och galopp kommer så har vi skrittat i 20 minuter.
Och jag skrittar av henne efter ett pass minst 10 minuter och då har hon ett ullskrittäcke på sig för att inte bli kall om baken( är rakad) detta täcke har hon även när vi värmer upp och tas av vid trav!


Jag har fått en nytändning inom hästeriet varje dag ut till Jorunn är superrolig.. det är så roligt att träna och följa sin och hästens utveckling.
Man längtar till varje ridlektion( som är en vanlig dressyrryttare på hög nivå)
Det är så roligt med själva skötseln av hästen inte bara bortsa och ut i hagen som förr utan nu vill jag spoola av benen innan träning och efter om hon är svettig duschas hon svansen får sig en omgång för den skall alltid vara kritvit.
Hon putsas och filas på från topp till tå. SÅÅ roligt=)

Ser redan fram emot att snart åka ut:banana: då skall vi ta ett lättare pass bara för imorogn är det dags för träning igen.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Uppdatera allt omkring dig och din häst, och med det stänker jag tråden eftersom den ändå blivit lång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
179
· Visningar
13 894
Senast: Fiorano
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: hamilton1
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 140
Senast: corzette
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 306
· Visningar
84 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp