Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Elina8

Beklagar djupt, men det är ett klokt beslut du har tagit om det känns rätt innerst inne.:bow:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Elina8

Beklagar djupt, men det är ett klokt beslut du har tagit om det känns rätt innerst inne.:bow:

Tack, magkänslan säger ändå att det är rätt, men det är fasen inte enkelt. Grannen fick ta bort sin pga frakturer i benet som inte skulle kunna läka. Det är ju på ett sätt enklare när det är mer självklart att det inte kan bli bra. Då känns det inte så svårt att fatta beslutet. Nu finns det ju alltid ett "tänk om", men jag försöker tänka på att han inte kommer lida av detta beslutet, vilket kanske "tänk om" hade lett till.
Jag tycker det är ok att de har en tuff period om man ändå vet att det blir bra, men nu känns det ju som att chansen är rätt liten och då känns det värre att låta honom må dåligt.

Vi som skylle bli 30 ihop :cry:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Usch, vad tråkigt! :cry: Men du har fattat ett klokt beslut!


*kl*

Jag tror inte jag har visat denna bild för er..


:love::love:

(Det kändes så bra att sitta där på ryggen igen.. Så himla bra! :love:)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Fy vad jobbigt för er, alltid trist med sådana beslut.. Men du har helt rätt, man ska gå på magkänslan i vissa fall, och du har även många konkreta bevis på att han inte mår bra..

Som vanlig i den här tråden är det upp o nedgångar. Härligt att sitta på sin lilla Prins igen (filipuss)!!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Åååh, vad härligt!! Grattis! Håller tummarna att igångsättningen går bra och fången håller sig borta i fortsättningen!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Slänger ut en fråga till er alla:

Vad tänker/tittar ni på när ni ska köpa häst?

Har börjat kolla lite vad som finns, känns bra ändå att komma igång och leta direkt, så blir det inte bara massa sorg utan även lite positivt och spännande. Men jag har aldrig köpt en häst helt okänd förut. Är fortfarande intresserad av den unga hästen i stallet som jag ridit, han är riktigt fin. Men jag vill kolla på andra också. Det finns ju en helt del att jobba på med den unga, både roligt jobb och mindre roligt jobb. Så är det ju med alla hästar, finns ju ingen som är helt perfekt hela tiden (det vore ju fruktansvärt tråkigt :angel:).
Han känner jag ju ganska bra, men när man åker och provrider andra hästar har jag ingen aning om vad man ska tänka på mer än det självklara; vad jag tycker om hästen, passar den det jag söker osv.

Har tänkt en del på exteriör och sånt som jag inte kan nåt alls om, finns det något som är klockrent "lägg benen på ryggen och spring" när det gäller exteriör, något som kan leda till stora problem osv?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Precis hemkommen från en underbar barbacka-långtur med en stallkompis. Var ute dryga 2h och letade nya vägar, plockade kantareller och bara hade kul!

Langtur_med_Lotta_Red_barbacka_i_2h_och_letade_kantareller_och_nya_vagar_underbart.jpg

76691_1311189296.jpg

65862_1311189298.jpg

Jag_Hnokki.jpg


Lägg märke till mitt svar på "galopp?" - "whaaaa" :D Han tog ju i så mycket haha.
http://www.youtube.com/watch?v=hONs17XHtlA&feature=youtube_gdata
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Det var helt underbart att sitta på min underbara prins igen! :love:

Elina8: Tack!! Det hoppas jag med, än så länge går det bra och vi har ökat på foderstaten o han fortsätter gå ner i vikt så det går åt rätt håll! :bump:

REIN: Vad underbart det ser ut! :love:

*kl*
Gjorde ett litet bildspel häromkvällen med vår låt. :love:

Länk.

Han är bara så bäst! :love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Verkligen tråkigt :( men ändå väldigt skönt för Godi att slippa få det värre antar jag.

Jag skulle nog inte köpa en mycket framtung häst, om du inte vill ha något att jobba med förstås. Hilmir är Ordentligt framtung och det gör allt så mycket svårare.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Själv står jag nästan i samma sits. Gáski blev skadad i slutet på februari, på atg visade det sig vara en gaffelbandskada, inte så stor, veterinärerna där var positiva och sa om 6 månader skulle han vara helt återställd, snart har de gått våra 6 månader, och jag tycker att när han rört sig mer dvs lekt i hagen så ömmar han mer, promenader är på hårt underlag får vi ta, min veterinär tyckte även att jag kunde skritta honom pga att hon tyckte att jag inte vägde så mkt, men det känns inte rätt att sitta på honom när han ömmar i benet.

Benet har även varit svullet i snart 6 månader, lite lite har det gått ned.

Men vad gör man, han är levnadsglad, och jämt så positiv, lite små knäpp tror att han blivit unghingst på nytt :love:

Men samtidigt känns det inte rätt att låta honom gå och ha ont, vet inte hur ont han har. Suck dessa islandshästar att de inte visar smärta så lätt, Gáski är sån att han visar den inte i första taget.

Och rida igång en 23 årig valack igen, han har tappat enormt mkt muskler. Kan jag inte få leva i en bubbla om vad som är rätt och fel, om han kommer bli bra igen, eller om våra dagar måste sluta så här..:confused:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Uach vad jobbigt, visst är det ett skitjobbigt beslut att ta men nu känner jag ändå ett visst lugn i att ha fattat beslutet. Flera av stallkompisarna har sagt att de tycker jag gjort rätt, och det är en otrolig lättnad!
Det är nästan värre den perioden som man tänker på det, men ändå inte kan bestämma sig för vad som känns rätt.

Jag resonerade lite som du säger det sista, med att rida igång och så. Det var i mitt fall inte bara spatten som gjorde det. Jag vet i och för sig inte om han har ont och nu är han defintivit sämre än innan, men det kanske bara var tillfälligt. Men jag tänker mer långsiktigt, ska han stå ut med detta en period för att.... sen då? Dels ska han stå på box, och då blir han stel pga spatten (även om den är utläkt) och han har börjat få mer och mer svårt med pälssättning/fällning. Det tar något så enormt på honom. Han är trött fler månader än han är pigg pga. fällning. Nu trodde jag att han fortfarande fällde vinterpälsen, som han gjort sen nyår. Men nu är det visst sommarpälsen. Jag tycker ändå att pälsen är så tjock att jag var säker på att det var vinterpäls kvar. :crazy:
Förra stallkompisen hade en 28-åring som rakades året runt pga att hästen började klia sig när pälsen blev för tjock. Ska det bli hans liv? Han som redan börjat bli frusen, då får han gå med täcke på året runt i stort sett. Det känns inte heller ok.
Sen hade han problem med luftrören förra vintern när det var kallt. Kanske bronkit, när jag skulle kolla upp det hostade han inte mer, så det blev aldrig av då.
Plus att han varit dålig i magen konstant sen i vintras. Det är inte diarre, men långt ifrån bollar. Det började när en i förra stallet glömde ge honom mat, och sen har det inte blivit bra, har försökt med alls. Det hade jag också velat kolla upp nu till hösten (då brukar magen bli bättre, han brukar vara lite lös på gräs).

Sen kommer då detta med igångsättning, hur länge ska han promeneras (enligt mig, och framförallt enligt honom är detta inget kul liv), han har redan tappat de muskler han hade som inte var så jätteimponerande i och för sig. Att sätta igång en 21-22 åring med spatt och eventuellt bronkit känns inte superroligt eller lätt. Och enligt min erfarenhet så kan det ofta komma fler problem när man ställer av en äldre häst.

Så helheten gjorde att det inte kändes bra, även om jag kanske hade kunnat fortsätta att medicinera spatten ett tag till och kanske hade det kunnat bli bättre. Men som sagt, hur skulle det se ut efteråt?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vilket fruktansvärt svårt beslut, tycker det är jättestarkt av dig att fatta det och jag tror också du gör rätt. Magen brukar ha rätt.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Verkligen tråkigt :( men ändå väldigt skönt för Godi att slippa få det värre antar jag.

Jag skulle nog inte köpa en mycket framtung häst, om du inte vill ha något att jobba med förstås. Hilmir är Ordentligt framtung och det gör allt så mycket svårare.

Jo, det kan jag hålla med om. Godi är ju väldigt överbygd och i framvikt. Jag inbillar mig att det sliter extra mycket på benen. Och då menar jag inte bara frambenen, som självklart tar mycket stryk, utan när man tvingar in bakbenen i en position där de bär bra men inte bär naturligt så sliter det. Jag har en liten tanke om att det är detta som satt igång spatten hos honom. Enligt vet. har han haft detta länge eftersom det på en del ställen ser ut att vara ihopväxt, och sålänge jag red honom som han ville gå (dvs i framtung grisepass) så var det inga problem. Det var först när vi började tölta som problemen kom, och ju mer vi har töltat desto mer har jag känt av det. Så jag tror att det leder till problem åt båda hållen.
Har för mig att hon som har Andi har sagt något liknande om honom (som också har spatt och inte har töltat innan).
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Tack, så otroligt skönt att höra. Känns på nåt sätt inte lika mycket "mitt fel" att han tas bort då.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Det är absolut inte "ditt fel", du gör ju som man ska göra i sådana här situationer, dvs sätter hästens bästa föra ditt eget. Det är bara mänskligt att det känns lite fel samtidigt som det känns rätt, för vad skulle man vara för människa om man inte hade ångest över att låta en vän somna in? Som sagt, jag tycker du gör rätt. Massvis med styrkekramar till dig!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Beklagar för Godi. Magkänslan brukar veta bäst.... Hästens bästa först i ditt beslut och för det lyfter jag på hatten åt dig! Styrkekramar!

Och grattis till "återföreningen" med Filipus!

Har levt på stallet i över en vecka, jisses så det hinner hända här medan man är borta. :p

KL.
Som konstaterat, flera dagar på stallet och mycket ridning. Bloffe blir bara bättre och bättre i traven, galoppen likaså!
Och det bästa... - drumroll, please - vi har en sadel! :banana:

Kompisens Stübben Focus som ursprungligen köptes till Tvistur, passar plötsligt Bloffe perfekt! Sadelutprövaren såg mig testa den på Bloffes rygg, och gav sin "välsignelse" dvs. vi har en passande sadel iaf för en stund. Om/när han magrar så kommer den vara en aning för bred framifrån, men det får jag ta itu med sen när det blir aktuellt.

Men jag blir bara med och mer förälskad i min lilla man, jag svär att ibland kan han läsa mina tankar!
I morse var jag på dåligt humör då jag skulle rida - hästen gick bättre än någonsing, som om han ville trösta och göra mig glad igen. Fungerade toppen! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
186
· Visningar
14 567
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: hamilton1
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 148
Senast: corzette
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
85 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp