Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad behöver man köpa hem åt just kattunge?

Liten sele vet jag men jag har en kattsele mina kaniner går med så jag tror lilltjejen kan ha den tills hon växt till sig lite och jag investerar i en egen så att säga :)
Annars har ju Lina sin med. Hon verkar inte så glad i den ändå så om lillan ärver den (helt ny som den är :p) och jag testar en ny sort till Lina.
Jag får ju med kattungepaket med uppfödaren så sånt behöver jag inte tänka på med mat å det där första tiden.
Men jag har 1000 kr i bonus på arken zoo att slå ihjäl i slutet på juni. Hjälp mig shoppa :angel: :D
 
Hemma från nästan 2 timmar hos veterinären eftersom vi fick vänta så länge, både innan, under besöket och efter. Öronkoll på två katter samt ett blodprov på en katt gick på den härliga summan.. 5000kr! :nailbiting: Och då har jag inte hämtat ut örondropparna tjockis ska ha än heller.. Återbesök för tjockis öron om två veckor, då ska vi även ta ett ultraljud på magen eftersom de tyckte att han kändes spänd i buken.. Jag vill inte ens veta vad det kommer gå på :wtf: Tur att man är gjord av pengar då, hosthost. M avvaktar vi provresultat på, det känns som något kommer synas där annars vet jag inte riktigt vad vi ska göra.

Båda killarna var iallafall jätteduktiga. Tjockis var riktigt modig och gick ur buren själv, supergosig och snäll. M var riktigt ynklig men han får tyvärr aldrig några roliga veterinärbesök, så jag förstår honom. Han var jätteduktig första gången veterinären stack men hon fick ingen bra träff så då fick vi göra om, då hade han tröttnat lite men inrullad i en handduk gick det bra. Han tycker verkligen inte att det är kul hos veterinären, kryper ihop och ser så ynklig ut :cry:
 
Lina tog en egen promenad i trädgården idag när mannen byggde uteplats. Han visste inte hon smet ut genom dörren och hunden var för lat för att larma. Han ser henne 20 meter bort vid jordgubbslandet och ropar på henne. Hon fattade direkt och sprang in :p
Tror hon skulle ut och spana på fåglar. Eftersom jag grävt en del land nu så besöker dom gärna trädgården för att äta mask och hon har spanat i fönstret i flera veckor nu och såg väl sin chans till en extra god middag. Hon hann bara inte så långt innan husse bannade henne. Sen satt hon i fönstret med nätet så vi hörde och jamade så synd det är om mig en lång stund :p
 
Nu har jag varit runt på varenda apotek och örondropparna vi fick utskrivna finns inte på ett enda apotek i hela Stockholm inklusive förorter :turd: Så nu har jag beställt dem istället och hoppas att de kommer fort så vi kan sätta igång med behandlingen :meh:
 
Pälsfröken fick för sig att ligga i knä en stund och försöka gnaga av mina naglar men det gick inte så bra att få loss några kapslar så hon surade ihop och gick iväg.
Knaspäls. :rofl:
Jag funderar på att försöka klippa ner eländet men ska se om jag får hjälp av någon för jag rår inte ens på dom, använder tumnageln som skruvmejsel mellanåt och inte ens då går den av.
 
Man vet vem som är boss härhemma.

Nikita: klo, klo, klo på sängen en meter från datorbordet.
Kattslav: Sluta kloa!
Nikita: klo, klo, klo *bläng*
Kattslave: SLUTA
Nikita: klo,klo, klo *dubbelbläng ser du vad jag gör?*

Kattslav går från datorn, lyfter upp Nikita. Belåtet kurrande katt gosar in sig för kelstund i vilket ingår grundlig grooming så slaven vet vem som är dominant. Kattslav tar oavsiktlig paus från datorn. :meh:

Vill man tolka det välvilligt så är Nikita kanske en ergonomisk katt som ser till att slaven tar paus ibland för sitt eget bästa :idea:
 
Vet någon hur lång tid det brukar ta att få svar på blodprov för att kolla bla. Njurar? De sa ingenting och efter två timmar (där 1,5 h av dem bestod av bara väntan) var jag så trött och hungrig att jag glömde fråga.

Tjockis är så duktig han. Öronen ska göras rent två gånger om dagen utöver hans droppar och även om han inte tycker det är kul så låter han mig hålla på. M hade liiite liiiite i öronen så vi skulle göra rent hans öron också, men inga droppar behövdes. Han behöver jag hjälp med, han tycker inte alls att det är kul och försöker hugga alla som kommer nära typ. Tycker så synd om honom, han gör det värre än det är. Han smaskar glatt i sig godis direkt efteråt iallafall, så jag hoppas han förlåter mig :(
 
Vet någon hur lång tid det brukar ta att få svar på blodprov för att kolla bla. Njurar? De sa ingenting och efter två timmar (där 1,5 h av dem bestod av bara väntan) var jag så trött och hungrig att jag glömde fråga.
När jag är på rutinkoller på Lunas njurar och tar blodprov så brukar de säga att det kan ta ungefär en vecka att få svar, men sedan brukar de ringa redan samma kväll/dagen efter med provsvaren. Så har man tur så kan det gå fort, men man kan också behöva vänta. Nu har ju jag varit på Malmö Djursjukhus för dessa kontroller, och jag tror att de har ett eget labb för blodprov/urinprov och sånt. Är det en mindre klinik du har varit på kanske det tar ett par dagar extra?

Jag håller tummarna för att njurarna ser bra ut. :heart
 
När jag är på rutinkoller på Lunas njurar och tar blodprov så brukar de säga att det kan ta ungefär en vecka att få svar, men sedan brukar de ringa redan samma kväll/dagen efter med provsvaren. Så har man tur så kan det gå fort, men man kan också behöva vänta. Nu har ju jag varit på Malmö Djursjukhus för dessa kontroller, och jag tror att de har ett eget labb för blodprov/urinprov och sånt. Är det en mindre klinik du har varit på kanske det tar ett par dagar extra?

Jag håller tummarna för att njurarna ser bra ut. :heart

Jag är osäker på om de har eget labb eller inte. Det är helt klart en mindre klinik men inte jätteliten. Jag får ha lite is i magen helt enkelt.

Han hade spytt rosa/rött igår precis innan vi skulle till veterinären, det har han aldrig gjort förut. Tog en bild och visade dem, men de så ingenting alls om det. Man blir ju orolig :(
 
Okej, veterinären ringde nu. Alla prover såg jättebra ut. Skönt det. Men. Jag har sökt två gånger till kliniken för att han har diarré och kräkningar, nu senast med rött i, och det har de inget att säga om alls. Någonting fel är det ju, men de verkar inte intresserade av att utreda det. Suck. Får väl vända mig till en annan klinik, det känns lite surt bara när man betalat dyra pengar för att inte få svar på det man sökte för :(
 
Okej, veterinären ringde nu. Alla prover såg jättebra ut. Skönt det. Men. Jag har sökt två gånger till kliniken för att han har diarré och kräkningar, nu senast med rött i, och det har de inget att säga om alls. Någonting fel är det ju, men de verkar inte intresserade av att utreda det. Suck. Får väl vända mig till en annan klinik, det känns lite surt bara när man betalat dyra pengar för att inte få svar på det man sökte för :(
Vad skönt att njurarna verkar okej, i alla fall. Det är så himla tråkigt med trasiga njurar.

Men det låter ju helt klart som att något annat är på tok! Så ska han ju inte behöva må! Har du fått ta avföringsprov på honom för att se om han har några parasiter? Det kan du göra på egen hand och skicka in till SVA, eller så kan du göra det hos nästa veterinär (kanske till ett högre pris). Oavsett så låter det bra om du tar honom till en annan klinik - det är jätteviktigt att känna att veterinärerna verkligen vill lösa problemen och lyssnar på dig!

Kram!
 
Pälsfröken kom och la sig i mitt knä och börjar efter en stund buffa huvudet i mitt ansikte.
Inte för att gosa eller bara pälsa ner hela min näsa utan tydligen för det var krav på klistund under hakan tog ett tag innan trög betjänt fattade det :o
 
Vad skönt att njurarna verkar okej, i alla fall. Det är så himla tråkigt med trasiga njurar.

Men det låter ju helt klart som att något annat är på tok! Så ska han ju inte behöva må! Har du fått ta avföringsprov på honom för att se om han har några parasiter? Det kan du göra på egen hand och skicka in till SVA, eller så kan du göra det hos nästa veterinär (kanske till ett högre pris). Oavsett så låter det bra om du tar honom till en annan klinik - det är jätteviktigt att känna att veterinärerna verkligen vill lösa problemen och lyssnar på dig!

Kram!

Ja, jag tänkte köpa en provsats för att se att det inte är något sånt som spökar. Nu när han är innekatt och garanterat inte äter något olämpligt ska jag prova en kur till med forti flora och snäll mat, ger inte det något resultat söker jag mig vidare. Han är ju pigg och glad och jag har fått honom diagnoserad som "kärnfrisk" två gånger, så det känns som vi kan avvakta ett par veckor och se om han inte blir värre.

Nåja, nu laddar vi om (båda energin och plånboken) inför tjockis återbesök och hans ultraljud av "spänd buk". Usch, det känns ju ännu läskigare där med vad dem kan hitta :nailbiting:
 
Fan vad jag spammar men jag måste få klaga lite till :arghh:

Vad veterinären sa, vad det står på instruktionerna jag fick och vad det står på etiketten på den utskrivna medicinen är helt olika saker! Enligt veterinären skulle jag tvätta öronen två gånger med ett medel per dag och sedan droppa örondroppar en gång per dag 15 minuter efter en rengöring. Enligt instruktionerna ska jag tvätta öronen en gång om dagen, droppa dropparna 30 minuter efter och 12 timmar senare använda en helt annan medicin/droppar som jag inte ens fick utskrivet?! Enligt ettiketten på dropparna ska jag använda dem två gånger om dagen :arghh:
 
Fan vad jag spammar men jag måste få klaga lite till :arghh:

Vad veterinären sa, vad det står på instruktionerna jag fick och vad det står på etiketten på den utskrivna medicinen är helt olika saker! Enligt veterinären skulle jag tvätta öronen två gånger med ett medel per dag och sedan droppa örondroppar en gång per dag 15 minuter efter en rengöring. Enligt instruktionerna ska jag tvätta öronen en gång om dagen, droppa dropparna 30 minuter efter och 12 timmar senare använda en helt annan medicin/droppar som jag inte ens fick utskrivet?! Enligt ettiketten på dropparna ska jag använda dem två gånger om dagen :arghh:
Jag skulle ringt tillbaka till veterinären och frågat vilka order jag ska lyda. Har för mig att det är veterinären som själv skriver instruktionen som står på lappen man får med utskrivna medicinen... men något fel är det ju :).

Idag var jag ute på gården med Ester och Lumi. Lumi är den enda av mina katter som uppskattar att vara ute mer än på balkongen. Ester tyckte det var mycket spännande men höll sig nära mig och Lumi hela tiden. Hon var en riktig publikraket och vi fick sällskap av både ett kompispar (där den ena visade sig ha tingad en ragdoll precis) och en mamma med ett barn. Ester är så underbar och kelade snällt med alla :). Till slut blev hon så trött att hon nästan somnade så då var det bäst att gå in. Väl inne fick Ester smaka mush för första gången vilket var mycket smarrigt :).
 
Ja, jag tänkte köpa en provsats för att se att det inte är något sånt som spökar. Nu när han är innekatt och garanterat inte äter något olämpligt ska jag prova en kur till med forti flora och snäll mat, ger inte det något resultat söker jag mig vidare. Han är ju pigg och glad och jag har fått honom diagnoserad som "kärnfrisk" två gånger, så det känns som vi kan avvakta ett par veckor och se om han inte blir värre.

Nåja, nu laddar vi om (båda energin och plånboken) inför tjockis återbesök och hans ultraljud av "spänd buk". Usch, det känns ju ännu läskigare där med vad dem kan hitta :nailbiting:
Fortiflora är bra grejer, det! Jag hoppas att det kan hjälpa er. Är det aktuellt med någon Gastro Intestinal-mat för honom, eller vill vet inte säga något om det heller? För normalt är det ju inte att han ska spy och vara lös i magen, så ska ni ju inte behöva ha det.
Nåväl, jag håller tummarna för att det ska rätta till sig, och som sagt, Fortiflora är utmärkt (och gott, tydligen)! :up:

Ni får lycka till med ultraljudet också! Hoppas att Tjockis bara är lite gasig i magen. :heart
 
Idag var jag ute på gården med Ester och Lumi. Lumi är den enda av mina katter som uppskattar att vara ute mer än på balkongen. Ester tyckte det var mycket spännande men höll sig nära mig och Lumi hela tiden. Hon var en riktig publikraket och vi fick sällskap av både ett kompispar (där den ena visade sig ha tingad en ragdoll precis) och en mamma med ett barn. Ester är så underbar och kelade snällt med alla :). Till slut blev hon så trött att hon nästan somnade så då var det bäst att gå in. Väl inne fick Ester smaka mush för första gången vilket var mycket smarrigt :).
Åååh, kan du inte bildbomba i bildtråden? :love: Jag vill se mer av dina fina katter!
 
Åååh, kan du inte bildbomba i bildtråden? :love: Jag vill se mer av dina fina katter!
Jag tänkte försöka ta lite nya Ester-bilder i helgen. Soda och Biggan är mest två flodhästar just nu så jag vet inte om de fastnar på kameran :D. Biggan har ju 1,5 vecka kvar och Soda 3,5 vecka :p.

Vet inte om länken funkar, men om den gör det så är det ett litet klipp från när Ester och Lumi var ute :).
https://www.instagram.com/p/BVXxPx-gCNz/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 370
Svar
109
· Visningar
7 386
Senast: Sirap
·
Svar
898
· Visningar
47 754
Senast: Squie
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp