Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har prövat barf och hon har rynkat på nosen och stirrat på mig som jag är galen som vill att hon ska äta RÅTT kött. Man är väl katt? Dock äter väl inte katter näbbmöss för att de smakar illa? Så uppenbarligen ville hon bara leka med stackarn. Usch. :mad:

Våra pälsar är så söta, har verkligen förstått det där med hur maten ska vara, serveras och hanteras. :rofl:

Pälsfröken äter ju numera blötfoder (tack och lov men det blev en bra tuss nya grå hår i skallen på mig)
En och annan köttbit går i ibland, men inte med någon glusk aptit precis om det inte är lamm.
Dyrt ska det tydligen vara :crazy:

Rå äggula har hon fattat är gott men ingen anledning att slå kullerbyttor för, men slickar glatt bort det från maten dock måste betjänten minst sticka hål på gulan annars är det inte ätbart :angel:
Dreamies jo det går ju i men kan man lika bra vara utan tycker hon.
Blandfärs funkar men njaa 4 smulor i en normal portion blötmat då.
Kycklinghjärtan brukar ju en del få problem med att katterna verkligen fastnar för och blir kräsna av (va??:confused:), inte Pälsfröken men små små millimetersbitar i blötmaten kan ramla i om hon inte vackert sorterar bort dom.

Dock gillar hon blod, en droppe eller 2 så går det mesta i så får väl börja marinera med det kanske?
 
Jag vet inte vem som vart mest chockad, hon eller jag :D :p
Hon brukar ju vara med i trädgården när vi är ute så hon måste trott att det var okej att gå ut men sen körde ju vi och lämnade stackarn ute. Hon har inte velat ut mer iaf :p
Hon ligger hellre och spanar ut genom sitt fönster i vårat sovrum.

Lilla kisse :heart det blev för mycket äventyr :laugh:
 
Skulle tvätta tjockis lite runt öronen, han har blivit så kladdig av öronrens och droppar. Sätter honom på bänken och börjar badda med en blöt bomulstuss. Inte poppis! Han bestämmer sig för att fly och sätter sin plan i verket. Rakt ner i diskhon under den rinnande vattenkranen :rofl: Nåja, är han inte ren nu så.. :D
 
Tips - dörrmatta i bambu är bästa prylen någonsin att klia klorna på hälsar Fröknarna. Jag funderar på at köpa två till och sätta upp på lämpliga ställen här i lägenheten. Hörnet på sängen har hunnit bli lite lagom tilltufsat - där hade det behövts förstärkning. Samt ena soffhörnet där de stället sig på bakbenen och sträcker upp sig yogaskönt med stöd för tassar och klor

Tur att jag har billiga möbler. Vore det en 18 000 kronors skinnsoffa och en 25 000 kronors hästens säng hade jag har ångest konstant. :cool:
 
På tisdag har vi återbesök då, håller tummarna för att öronen är bra och ultraljudet bara visar fett. Sedan ska jag sätta mig och leta fram en ny klinik att boka en undersökning för M för hans magbesvär samt att det är dags att kolla hans FORL. Tror att nästan alla tänder kommer ryka på honom, stackarn.

Just nu är jag bara sååå trött på dyra veterinärbesök och problem. Självklart älskar jag mina katter, men det känns som jag gick på en dundernit när jag köpte dem. Jag får skylla mig själv så klart, jag borde ha vetat bättre än att godta deras egen veterinär"besiktning". Jag som läste på om alla katthem inom flera mils avstånd för att hitta det bästa och sen åkte låångt för att köpa dem. De har bokstavligttalat haft hälsoproblem sen dag ett. Nåja, vi gör såklart allt som krävs för att de ska må bra under många år framåt, men håller tummarna för att veterinärkostnaderna kostnaderna inte stiger till mycket mer än de här snart 30000 kr på 1,5 år :nailbiting:
 
På tisdag har vi återbesök då, håller tummarna för att öronen är bra och ultraljudet bara visar fett. Sedan ska jag sätta mig och leta fram en ny klinik att boka en undersökning för M för hans magbesvär samt att det är dags att kolla hans FORL. Tror att nästan alla tänder kommer ryka på honom, stackarn.

Just nu är jag bara sååå trött på dyra veterinärbesök och problem. Självklart älskar jag mina katter, men det känns som jag gick på en dundernit när jag köpte dem. Jag får skylla mig själv så klart, jag borde ha vetat bättre än att godta deras egen veterinär"besiktning". Jag som läste på om alla katthem inom flera mils avstånd för att hitta det bästa och sen åkte låångt för att köpa dem. De har bokstavligttalat haft hälsoproblem sen dag ett. Nåja, vi gör såklart allt som krävs för att de ska må bra under många år framåt, men håller tummarna för att veterinärkostnaderna kostnaderna inte stiger till mycket mer än de här snart 30000 kr på 1,5 år :nailbiting:
Om det är någon tröst så har jag, som student och med en katt, också haft konstanta sjukdomsproblem med min lilla kise. Hon är renrasig (stamtavla) och har inte ens fyllt två år, men veterinärkostnaderna som jag har haft har inte varit roliga, för hon har visat sig vara ett litet måndagsexemplar i hälsoväg (otroligt älskad ändå, såklart!). Sedan oktober så har vi haft vetkostnader på 23.000 - tack och lov är hon försäkrad, så jag har bara betalat 5000 kronor själv. Men ändå, 23.000 i vetkostnader på en katt på åtta månader är inte så skoj. Vi var ju till veterinären innan oktober också, men jag minns inte hur mycket de gångerna gick på.

Vad jag vill säga är - du är inte ensam! Jag vet hur precis hur supertråkigt det är när ens älsklingar inte är friska och veterinärkostnaderna bara rullar på och rullar på. :(

Hoppas att det går bra med ultraljudet och att lilla M mår bättre i munnen än väntat. :heart
 
Om det är någon tröst så har jag, som student och med en katt, också haft konstanta sjukdomsproblem med min lilla kise. Hon är renrasig (stamtavla) och har inte ens fyllt två år, men veterinärkostnaderna som jag har haft har inte varit roliga, för hon har visat sig vara ett litet måndagsexemplar i hälsoväg (otroligt älskad ändå, såklart!). Sedan oktober så har vi haft vetkostnader på 23.000 - tack och lov är hon försäkrad, så jag har bara betalat 5000 kronor själv. Men ändå, 23.000 i vetkostnader på en katt på åtta månader är inte så skoj. Vi var ju till veterinären innan oktober också, men jag minns inte hur mycket de gångerna gick på.

Vad jag vill säga är - du är inte ensam! Jag vet hur precis hur supertråkigt det är när ens älsklingar inte är friska och veterinärkostnaderna bara rullar på och rullar på. :(

Hoppas att det går bra med ultraljudet och att lilla M mår bättre i munnen än väntat. :heart

Jo, det är klart att man aldrig kan gardera sig mot fel, även om man gör "alla rätt". Mina är försäkrade, men det täcker så dåligt för tänder tyvärr. Men alla kronor man får tillbaka är väl plus. Det jag blir frustrerad över är de fel som fanns direkt från när vi köpte dem, som jag är säker på att de visste om men inte sa något om. Och allt som inte stämmer med det de sagt. Tex vaccineringarna stämde inte alls, enligt papprerna så ska de ha blivit vaccinerade av deras egen veterinär (inte grund heller utan bara påfyllnad) mer än en månad tidigare än de säger att katterna ens kom till dem. Känns ju minst sagt lite konstigt..
 
Jo, det är klart att man aldrig kan gardera sig mot fel, även om man gör "alla rätt". Mina är försäkrade, men det täcker så dåligt för tänder tyvärr. Men alla kronor man får tillbaka är väl plus. Det jag blir frustrerad över är de fel som fanns direkt från när vi köpte dem, som jag är säker på att de visste om men inte sa något om. Och allt som inte stämmer med det de sagt. Tex vaccineringarna stämde inte alls, enligt papprerna så ska de ha blivit vaccinerade av deras egen veterinär (inte grund heller utan bara påfyllnad) mer än en månad tidigare än de säger att katterna ens kom till dem. Känns ju minst sagt lite konstigt..

Visst kom de från ett katthem? Just det du råkat ut för gör att jag är enormt tveksam till att ta katt från katthem. Det är så vansinnigt svårt att hitta något ställe som det går att lita på (plus att det finns inte många här i krokarna). Och visst, en del har säkert prövotid men hur sjutton ska man kunna lämna tillbaka ett djur man fäst sig vid?!
 
Visst kom de från ett katthem? Just det du råkat ut för gör att jag är enormt tveksam till att ta katt från katthem. Det är så vansinnigt svårt att hitta något ställe som det går att lita på (plus att det finns inte många här i krokarna). Och visst, en del har säkert prövotid men hur sjutton ska man kunna lämna tillbaka ett djur man fäst sig vid?!

Ja, de kommer från ett katthem och jag känner mig själv extremt tveksam till att någonsin ta en katthemskatt igen. Tyvärr! Jag är säker på att det finns bra katthem, och jag trodde att detta var ett av dem. Valde somsagt ett som låg ett par timmar bort just för att det verkade bra. Min tidigare katt var en hittekatt från blocket (en person hittade den, polisanmälde, tittade märkningen i örat som inte gav något, satte upp lappar och annonserade på internet. Hon behöll katten i nästan ett år men ingen ägare dök upp, hon var själv allergisk så hon "sålde" den då). Det kändes nästan mer pålitligt, tjejen berättade varenda detalj om katten, som var den trevligaste katten man kunde drömma om, och vi hade kontakt någon gång om året i nästan tio år tills jag behövde ta bort honom.

När jag köpte katterna nu så hälsade jag i princip bara på M. Tjockis låg och tryckte i kattlådan och vågade inte komma fram. De sa att han varit drogad samma dag och därför ville han vara i fred, men att han var lika social och framåt som M. När vi senare hämtade dem så berättade dem att tjockis fräser på alla som kommer nära och jag kunde själv se hur han verkligen försökte ta sig så långt bort från människor som möjligt. På hemsidan skrev dem att han var en skygg katt (men inte förvildad). Inte riktigt det de sa när vi bokade. De sa också i princip att M och Tjockis var bästa vänner men det tvivlar jag starkt på, jag tror inte ens att de kom från samma ställe om jag ska vara ärlig. När vi var där så bråkade de lite (M klappade till honom när han gick förbi) och då sa de att det bara var för att han luktade veterinär, men det visade sig ju snabbt att de inte alls gillar varandra speciellt mycket utan bara tolererar varandra och kommer de för nära varandra så klappar de till direkt :(
 
@Mumfie Men hjälp! Det låter ju inte alls bra. Man tror ju att ett katthem ska vilja katternas allra bästa när de väl hittar ett hem åt dem, och då måste man ju vara ärlig med hela deras resa, inte bara säga det som låter bra. :(
 
Den otroligt vackra rödvita kattungehonan (skogis) är nu nästan flyttklar och fortfarande otingad. :arghh: Kan inte någon bara köpa henne så att jag kan sluta drömma om henne? :cry:
 
@Mumfie: Klart oseriöst ställe. Finns det någonstans man kan ge omdöme om det? Det hade jag gjort...

De har en Facebooksida som man kan lämna omdöme på, men jag har inte Facebook så.. De har överlag fina omdömen (Eller hade då iaf) och de som kommenterat "dåligt" kvävdes fort typ. Jag förstår på sätt och vis, alla älskar ju sina katter de fått därifrån såklart och då vill man ju ofta försvara stället också.

@Mumfie Men hjälp! Det låter ju inte alls bra. Man tror ju att ett katthem ska vilja katternas allra bästa när de väl hittar ett hem åt dem, och då måste man ju vara ärlig med hela deras resa, inte bara säga det som låter bra. :(

Nä, precis. Jag hoppas att jag hade otur och att det brukar vara bättre, men.. Man tvivlar ju. Nu är det ju som det är och jag kommer såklart lägga all tid och pengar i världen för att få dem i "toppform", man blir bara lite trött ibland :(
 
Idag har vi haft fullt upp här hemma. Under eftermiddagen födde Biggan 7 små underverk. Allting har gått jättebra och Biggan var jätteduktig trots att hon är förstagpngsmamma. Hon löste det helt enligt skolboken. Alla de små 7 verkar också må bra. De är ganska små men fulla av liv! :heart

IMG_5555.jpg


IMG_5558.jpg
 
Idag har vi haft fullt upp här hemma. Under eftermiddagen födde Biggan 7 små underverk. Allting har gått jättebra och Biggan var jätteduktig trots att hon är förstagpngsmamma. Hon löste det helt enligt skolboken. Alla de små 7 verkar också må bra. De är ganska små men fulla av liv! :heart

IMG_5555.jpg


IMG_5558.jpg

Grattis till dom små :love:
Det blev ju nästan ett fotbollslag :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 219
Svar
741
· Visningar
38 639
Senast: geting
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 045
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp