Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Caoimhe Skönt ändå att det verkar vara tänderna! Inte kul förstås, men bättre än njurarna. Fortsätter hålla tummar att det går bra för er!
Jo, men precis! Handlar det om tänderna så finns det ju fortfarande hopp om förbättring. När njurarna blir sämre så handlar det ju tyvärr bara om att räkna dagar. :cry: Så jag är så lycklig att hennes njurvärden såg bättre ut. Nu hoppas jag bara att tandborstningen räcker för att återställa hennes mun.
 
Bara för att jag klagade så ringde de 10 minuter efter att jag skrev här. :p

Lunas njurvärden ser faktiskt bättre ut än vad de gjorde för ett par månader sedan. :bump:
Därför får vi gå vidare med tänderna. Jag får börja med att borsta hennes tänder två ggr om dagen+massera in någon salva, så får vi se om tänderna/tandköttet blir bättre. Vi vill inte söva henne i onödan, eftersom njurarna innebär en större risk. Så tandborstningen är första steget, så får vi hoppas att det räcker för att hennes mun ska bli smärtfri och hel!
Vad härligt, hoppas det räcker med tandborstningen :)


Jag och Lilla herrn ska åka buss till mamma över helgen imorgon så jag är lite nervös och har haft fullt upp med att hitta information om huruvida man får ta in djur i väntsalar... När jag ringde numret de hänvisar till på stationens hemsida för frågor om väntsalar så hade de inte den blekaste aning :grin: Ren tur jag kom på att ringa pressbyrån som finns på stationen, de hade koll och det är tillåtet :up: Förra gången vi reste(bil) så blev Lilla herrn dålig i magen så hoppas verkligen vi slipper det nu... men nu blir det fasta från morgonen så ska nog gå bra. Funderar på att ta med en liten låda med kattsand utifall att men samtidigt så har herrn dille på att flytta sig i buren för att kunna se allt som händer så risken är att sanden åker ur..och vill inte riskera att han rymmer om jag stoppar in lådan när vi är på plats så får fundera en sväng till. Möjligen om han reser med selen på...Lilla herrn är dock lyckligt omedveten om vad som väntar imorgon, han har fullt upp med att sura över att dumma matte inte låter honom gå ut och käka gräs idag :arghh:
 
Katt nr 3 är helt underbar! :love:
Det är en ocicatpojke på 4-5 månader som omplacerades då ägarna ville ta bort honom då han plötsligt tappade kontrollen över bakbenen. Blev röntgad, men inget hittades förutom en liten avvikelse i höfterna. Fick metacam men det hjälpte inte.
Så istället för att tas bort kom han akut till mig mot att jag tar veterinärkostnaderna.

Redan morgonen efter han kom började han bli bättre i bakdelen och nu går han i princip som vanligt! Mycket mystiskt! Musklerna är helt förtvinade, speciellt i bakbenen och han är väldigt smal. Kan därav inte hoppa eller springa ordentligt än, men annars märks det inget fel på honom! Går på lådan, äter med god aptit och leker med Yrsa dagarna i ända.

Vår teori är att han har polyneuropati, som tydligen kan komma i skov. På veterinärens inrådan gör vi ingenting nu utan avvaktar och försöker få upp honom i hull. Skulle han bli sämre igen ska vi testa kortison.
Någon som har erfarenheter av något liknande?
 
Hemma efter lite mer än ett dygn. Nikita är ättersur. Snäll granne matade och klappade igår, men sedan jag kommit hem har hon demonstrativt ignorerat mig, kommer fram och blänger och går sedan sin väg. Kom inte ens fram för att hälsa när jag kom hem utan låg kvar och dissade mig totalt. Försökt att muta med Dreamies men hon kommer och moffar och går sedan sin väg. Undrar när jag tas till nåder :meh:
 
Idag vet jag inte vad som tagit åt Socker och Anton. Anton åt upp nästan allt av maten jag gav nu på eftermiddagen (han brukar nästan aldrig äta upp mer än hälften) så jag pyttsade upp en Gourmet-burk på 85 gram som han nästan slukade meddetsamma! :eek: Inte likt honom alls. Nu får jag hålla koll så att han inte går och spyr upp allt någonstans...

Men den största överraskningen stod Socker för. Jag trodde inte mina ögon när jag kom ut ur duschen och såg honom sitta och ÄTA bitar av blötmaten helt medvetet. O_o:love: Visst att det har slunkit ner någon bit när han slickat gelén/såsen, men det här var ett stort steg framåt för den kräsmagade och jag hoppas att han fortsätter på den vägen. :)
 
Alice verkar ha äntligen förstått att hon kan säga ifrån åt valpen, idag (samma dag som vi skulle åka hem från sommarstugan, snygg tajming katten) så sa hon ifrån två olika gånger med en tass när valpen följde efter och var för nära/på :up: Hon har så här långt annars hellre undvikit och gått undan men hon kommer ju förr eller senare hamna i situationer där hon inte kan göra det. Så nu känns det skönt att veta att hon kan säga ifrån :up:
Puck (valpen) verkar inte bli sårad utan mera snopen då hon så gärna vill hälsa och leka med "storasyster". En gång så la hon sig någon meter ifrån Alice och krööööp försiktigt närmare och närmare, hon försökte se lite oskyldig och snäll ut men Alice går inte så lätt på det även om hon tolerar det så länge valpen inte kommer för nära.

Alice funderar mera på om valpen skulle verkligen följa med hem också, skulle den inte stanna kvar i sommarstugan? Hon skulle säkert ställa upp själv och stanna kvar där :D
 
Senast ändrad:
Idag är vår kattracka billig. Han hoppade upp på växttunneln och gick på taket. Jag såg hur klorna gick genom plasten :rage: för jag var i den.
 
Jag tycker båda kissarna har fått sämre päls... kan det bero på njurmaten?

Brunetten var rätt tufsig efter antibiotikakuren, så henne har jag borstat av och även duschat faktiskt. Med sur Brunett som resultat. Men jag ville försöka få bort lite av den där dammiga känslan.

Båda var så fina och glansiga tidigare, brittpälsar, tjocka och täta med glans. B förstår jag behöver lite tid att komma tillbaka i rätt form igen. Men Skönhetsmissen borde inte reagera på en månad på RC väl? Eller jag kanske är lite hönsig och överdriver.
 
Jag tycker båda kissarna har fått sämre päls... kan det bero på njurmaten?

Brunetten var rätt tufsig efter antibiotikakuren, så henne har jag borstat av och även duschat faktiskt. Med sur Brunett som resultat. Men jag ville försöka få bort lite av den där dammiga känslan.

Båda var så fina och glansiga tidigare, brittpälsar, tjocka och täta med glans. B förstår jag behöver lite tid att komma tillbaka i rätt form igen. Men Skönhetsmissen borde inte reagera på en månad på RC väl? Eller jag kanske är lite hönsig och överdriver.

Upplever att Socker också fått sämre päls och fäller mer på sistone. Han äter sedan flera år veterinärfoder mot urinvägsproblem (Hill's Urinary Care C/D Multicare) så det är mystiskt att det skulle komma nu? Han fick iofs tandsten åtgärdat för ett antal veckor sedan. Vet inte om detta kan bidra eller något.

Jag testar B-vitamintabletter nu för att se om det blir någon skillnad.
 
Upplever att Socker också fått sämre päls och fäller mer på sistone. Han äter sedan flera år veterinärfoder mot urinvägsproblem (Hill's Urinary Care C/D Multicare) så det är mystiskt att det skulle komma nu? Han fick iofs tandsten åtgärdat för ett antal veckor sedan. Vet inte om detta kan bidra eller något.

Jag testar B-vitamintabletter nu för att se om det blir någon skillnad.

B-vitamin kanske det handlar om... Det ska ju vara ett fullfoder de äter, men det är alltid bra med förslag och tankar.

Jag ska borsta igenom dem igen båda två och hålla ett öga på pälsen. Det kan ju vara en omställningsreaktion också kanske. Skönhetsmissen kan jag ju proppa i lite extra, men B får hålla sig till sina njurisar nu fram till nästa blodprov i december.
 
Jag har 'gjort' eget kattgräs (iom att Damen är innekatt) och idag var det dags för Damen att prova.

Hon började med att tvätta gräset noggrannt. Sen toppade hon ett par strån och putte äcklat ut de små gräsbitarna i munnen. Detta följdes av att hon njutningsfullt åt två strån. Sen satt hon och ömsom slickade på stråna och ömsom ryckte upp strån med rötterna.

Tydligen var det några som inte smakade gott och behövde kasseras inför framtida bruk?
 
Jag har 'gjort' eget kattgräs (iom att Damen är innekatt) och idag var det dags för Damen att prova.

Hon började med att tvätta gräset noggrannt. Sen toppade hon ett par strån och putte äcklat ut de små gräsbitarna i munnen. Detta följdes av att hon njutningsfullt åt två strån. Sen satt hon och ömsom slickade på stråna och ömsom ryckte upp strån med rötterna.

Tydligen var det några som inte smakade gott och behövde kasseras inför framtida bruk?

Hon kanske vill ha hö istället så det var därför hon ryckte upp en del för att låta dem torka? :D
 
Här har katterna fått springa lösa i huset sygnet runt i två dygn nu. Förata natten ville jag strypa båda :meh: Bägge tyckte det var en toppen ide att leka tagen på vår stoppade sänggavel kl tre på natten :cautious: Andra natten stängde vi helt sonika sovrumsdörren och då hördes dem inte riktigt lika mycket, bortsett från när dem leker rally på ovanvåningen. Det dunsar rätt bra när två kissar sprinher och hoppar :grin:

Bobber har blivit mycket bättre också. Han pussas och kelar och springer bara efter katterna 2 av 5 gånger istället för hela tiden. :up:
 
Aldrig får man vara riktigt glad. M åt sitt torrfoder duktigt så jag tänkte att jag kan köpa en stor påse istället för en liten. Då har de såklart bytt både recept OCH form på bitarna :banghead:
 
Är det inte det ena så är det det andra :banghead: Vad sa kisse om det?

Smak verkar ok men han har lite svårt att äta dem. De förra bitarna var små och perfekta, dessa är mer än dubbelt så stora och hårda. Min kille har ju problem i munnen och han uppskattade verkligen de små, så det känns jättesynd :( Får mosa dem i värsta fall, men det är så synd när de byter något som fungerar bra :banghead:
 
Well, Alice har iallafall lärt sig att hon kan säga ifrån mera ofta nu :o:angel:
Hon fräser och säger ifrån så fort valpen, aka Puck(ot), kommer nära. Även om valpen ligger ned på rygg och bara försöker krypa närmare med glad svans så går hon hellre därifrån. Äckel verkar hon tänka :angel: Men jag kan förstå henne lite när de stunder valpen råkat komma för nära så har hon tryckt upp sin nos i ansiktet och rumpan på Alice, hon ser så förnärmad ut med rynkad nos :rofl: private space liksom.
Och idag fick hon dessutom sin uteplats inhägnad! :eek: Den där valpen förstör allt roligt! :rage:

Jag säger åt mig själv att ge dem till jul :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 415
Svar
147
· Visningar
10 069
Svar
1 012
· Visningar
55 489
Senast: Dimmoln
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp