Bukefalos 28 år!

Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Men!:(
Vad tråkigt med Skippen! Vilket knä är det?
Hur gammal är han nu?

Vad kul med NH-kursen iaf! Är det någon speciell inriktning inom NH du går?

Hoppas du orkar igång med din andra! Och att Skip blir bra fort!

Totola:

Ja, det var superhärligt! Han är väldigt klok, den gamle mannen. Otroligt härlig häst på alla vis!:love:
Vad roligt att du kommit iväg och trivs! Önskar fortsatt trevligt och att du får mycket inspirerande och läraktig tid!

Zahlo:

Det bör du vara. ;)
Ska du vara med på Bent-clinicen i Hällekis? Vet inte om du står där omkring. Men fått för mig att du tränar för de som har det?
Jag och några kompisar ska åka ner och kolla. Min ena tränare ska rida med.
Ska bli kul! Vi har bokat boende där ikring också.

Lotus:

Härliga bilder på dig och ponnyn!:love:

Li11aMy:

Ah, undrade iom att vi har ett Frötuna här omkring. Men då var det inte det. Söt liten raggis! Jag har en svaghet för islänningar iom min egen gamle raggsocksgubbe.;)

KL

Jag och lilla gulle har varit på träningsläger under veckan. Det är så himla vackert på tränarnas gård. Och lugn och skön stämning. Jag ville verkligen inte åka hem!
Gulle har tappat mycket av att gå ute. Så nu har vi plockat in honom. Han magrade av och tappade framför allt muskler. Nu har hans matte ridit själv varje dag hela sommaren. Så vi fick backa lite. Han var lite stel och svag jämfört med sista träningen.
Hans matte var med och red 2½ dag innan hon var tvungen att åka på jobb. Jag och gulle stannade några dagar till. Vi red och jobbade i kapson från marken med att formge och få honom loss. Han styvnar lätt iom bristande tidigare utbildning och hans utläkta skada som gör honom lite långsammare vissa rörelser om han inte rids igenom korrekt. Då blir han gärna sned.
Nu är han rakare och mer balanserad och mjukare.
Jag har inte jobbat så mycket i kapson i longering förr. Så det var nyttigt. Jag har mest jobbat i träns(ibland kapson eller kandar) för hand eller ridit. Men det här var roligt att göra ngt som man är nyare på. Tränaren lät mig mest testa och försöka själv först. Och det är nyttigt att inte instrueras så, utan själv få tänka.
Det var också kul att se tränare rida sin häst. Och övriga elever som var där.

Jag har också kunnat fråga en massa saker och pratat om den psykologiska aspekten i vår träning och annan träning. Det har varit en väldigt givande vecka! Jag är SÅ tacksam för att jag får träna för så pedagogisk och kunnig tränare!:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja, det är inte roligt med Skip, men å andra sidan har han ju varit frisk alla alla andra år jag har haft honom, så nångång ska det väl komma!

Det är höger bak på honom som han har inflammationen i. Och han är 13 år iår..

Ja, jag hoppas det jag med! Simson skulle nog tycka att det var kul att få göra någon nån dag i veckan sådär. Och nu måste jag ju passa på att få vara lite stolt också över den lilla grå! Var ju ute och red på honom förut, och vi lyckades ta oss runt en hel runda i både skritt, trav och galopp, på bl a stubbåkrar utan en enda bockning eller försök att springa iväg! :bump: Första gången iår..

Min tanke är att jag ska köra in honom under hösten, tycker att det vore roligt att ha en häst som går att köra också! Så idag har jag mailat till en tjej som jag träffade på intensivkursen i somras som hjälper till med inkörningar och bett henne komma med ett förslag på upplägg för oss! :)

Ja, det var jättekul med NH-kurserna, det är min tränares egna inriktning (CD fru).
Kul att du kommer ner till Bent-kursen, då kanske jag skulle passa på att åka som fotfolk ändå, fick ju erbjudande om en ridplats, men det är ju aktuellt nu när Skip är dålig.. Men det vore ju kul att träffa dig! :)

Härligt med en veckas träning hos tränaren. Det blir så lyxigt när man åker iväg sådär och BARA är häst en hel vecka, man hinner med så mycket!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja, men vad roligt! Du är ju också i trakterna. Det hade jag inte tänkt på!
Det vore superskoj! De jag åker med är jätterara personer som är riktigt roliga med. Så även de är träffvärda. :P

Jag vet ju inget om den tränarens metoder mer än vad jag sett på nätet lite. Och har inte kollat in det nämnvärt. Jag sysslar ju lite med sånt. Men har en vän som sysslar med det på en högre nivå än jag gör. Hon är fantastiskt duktig! Hon har haft min ena tränare(inte det gifta paret, utan en annan) som mentor.
Jag sa faktiskt åt henne och hennes mor att vi skulle just dit. Och att det kanske vore ngt för dem att ta kontakt m henne. Att de fick avgöra det själva iom att jag inget vet om henne. Just för att de bor i Kalmar och jag där jag gör. Så tänkte jag att vi kunde sammanstråla om de kan och vill i boende och hänga. Var lite kort varsel..
Vore kul om de testade för att få höra vad de ansåg. :)
Alltid kul med input från någon annan än den vanliga. Men å andra sidan så är hon på så hög nivå i sitt jobb att man inte vill röra om för mkt. Så det kan vara olämpligt att ta med egen häst iom deras signalsystem och system de redan har.
För någon som är på nivå som mig kanske det kvittar lite mer iaf. Även om jag är rätt låst vid min tränares metod iom att han kommer vara med mig och mina hästar framöver så länge vi är så nära vänner och jag litar på honom. Vilket typ antagligen är tills han trillar av pinn'. :P
Har man en gratis tränare som ställer upp när som så byter man inte system om man inte är missnöjd. :P

Jättetrist med Skip. Men en inflammation kan de ju bli friska av om de övrigt är vid god vigör och har den historiken. Så vi hoppas det blir bra fort så ni kan fortsätta ha kul ihop! Det finns betydligt värre diagnoser!

Kul med Simson! Hur gammal är han nu?
Åh, jag hade tyckt det vore superkul att köra igen! Så jag förstår hur du tänker. Min tränare kör ju in en hel del. Men jag fokuserar på ridningen med mina. Och då blir nog lillskit lite väl till åren för att köras in med hans historik. Jag är så himla försiktig med att köra in hästar som inte är trygga nog, extremt petig iom att jag sett en del. Och mina känns inte som de är bra material till sånt iom historiken och ålder.
Jag mötte några nyligen på jobb som körde timmer med sina. Sånt tycker jag är roligt också att folk gör! Har aldrig testat själv än dock.

Jag är ju häst alla dagar iom att jag jobbar med det. Så för mig blev det rent av mindre rida iom att jag bara hade en häst med. Som jag dessutom delade med matten. Ett pass/dag första 3 dagarna ledde till orastad tuaphua. :p
Men det är jättenyttigt att lyssna på ridfröken hela dagarna. Jag brukar passa på att sitta med då hon är hos oss jämt. Samma med övriga tränare. Men nu var det andra akipage än de vanliga. Det är kul och nyttigt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Va trist att han känts ofräsch! tro mig jag vet hur det känns :S
Hoppas han e bra snart igen!
O jag tycker absolut du ska träna Simson, han e ju hur söt som helst o inte alls så liten som jag fått för mig :D Ut o träna med dig ;)

Och nooniponken har fått stallplats på samma ställe som mina andra så det känns jätteskönt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Va kul! Då träffas vi på Bentkursen!
Jag ska inte rida men jag är där och fotar som vanligt, kom gärna fram o hälsa för jag känner aldrig igen folk :D Jag e den där som smattrar med kameran i hörnet så det är svårt att missa mig haha
Jag bor ju inte jättenära, 20 mil :D Men Nooni går där på bete och min bästaste vän bor där så jag e ju där rätt ofta =)
Ja jag tränar för både rebecca och christofer, fast det var ett bra tag sen nu, ska dit som veckoelev snart dock! :)
Bor ni på gården eller på vandrarhem?
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Men vad kul! Jag kommer och hälsar när du inte är upptagen med fotande.
Jag är den långa med illrött hår. Haha.. Brukar vara svår att missa.;)

Vi kommer bo på vandrarhem(vad det heter minns jag inte.. tror det var det som är 2 km från gården). Det var fullt på gården när jag drabbades av infallet att åka och kolla och dessutom bo kvar. Först skulle jag åkt med en kompis bara på söndagen. Men jag tyckte att jag var värd lite semester(hela tre dagar:eek:;)). Så jag bestämde mig för att om jag åker på ngt sånt här får jag lite kul och dels kan jag ju bara inte råka jobba. :P
Så jag frågade om någon ville haka på. Och nu ska några med. Vi får se hur många vi blir. Jag var ju ute lite sent. :P
Den ena tjejen har ridit för mina tränare i 12-13 år ngt, som mig typ. Men hon har också ridit för din tränare. Så hon tyckte det skulle bli kul att se honom med. Jag med iofs, utan band till honom.

Det kan ju vara roligt att se Bent live.
Och dessutom att se min tränare rida för någon annan än sin fru. Det var ju år och dar sen! Dessutom på en häst som de försökte övertala mig att köpa för några år sedan. Trevlig sak som jag tyckte var lite stor iom att han var 170-någonting som 3-åring och är Knabstrupper/Lusse. Dock lättriden. Men jag såg fasan i att behöva hitta sadel(de hade problem att hitta vid nog sadel redan vid inridning)., att försöka kravla sig upp barbacka ute etc. ;)

Sen ska en av hans elever som jag såg i v med och rida. Han har bara ridit 4 år tror jag det var. Verkar väldigt engagerad. Men det såg nog bättre ut än många lär sig efter 30 år tycker jag. Ska bli kul att se hans, lilla söta häst igen.

Whoa! 20 mil till tränaren. Jag skulle dö! ;)
Fast nu i v var det två tjejer från Skåne som hyrt lastbil och åkt till vår tränare. De hade 75 mil enkel väg. Det gav mig perspektiv. Jag som tyckt det är för långt med en h med trailer, som jag har nu. :P
Som tur är kommer de ju dock till oss varje v.:love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Aha, det här Frötunat är en jättestor gård.
Ja jag har ju haft lite alla möjliga hästar över åren men jag går alltid tillbaka till isisar till slut :heart
Det enda jag kan sakna ibland är en sån där stor härlig galopp...såklart man KAN få det på en del av dom..men det kan man ju inte räkna med och med Nattis har jag ju ingen aning haha. Det visar sig ju... :P

Zahlo: Och vad skönt att stalplats har ordnat sig. Jag måste erkänna att jag hatar att vara inackorderad för jag hittar sällan nånstans det funkar utan massa tjafs.
Iom att jag jobbat med hästar så gillar jag när saker sköts utan massa ursäkter och tjafs och framförallt att man kan ha respekt för att alla inte tycker samma/gör samma utan att det ska vara ett problem. Vilket många verkar ha svårt för. Och man blir ju så trött på det efter alla år...så nu om tiden så vägrar jag i princip att vara nån annanstans än i privata stall hos en del tränare eller på stuterier jag känner, blir så mycket lättare då. (plus när man har hingst så är det ju inte alla jag skulle låta hantera honom ändå. Har ju haft hingstar förut så vet hur kul det kommer bli med stallplats sen :/ )
Jag blir alltid avis på dom som lyckats hinna ett bra stall där saker funkar, måste vara jätteskönt! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja, eller hur, jag bor ju trots allt nära, ca 3 mil tror jag att det är! Mig är ju inte heller så svår att missa, kort med lockigt rött hår.. :P

Hon har ju jobbat mycket med Right brain hästar, alltså lite osäkrarare hästar vilket har format hennes träning mycket. Nu vill inte jag sitt här och skriva en massa om henne, hon är ju den som bäst vet hur och varför hon tränar som hon gör. Men jag skulle absolut rekommendera er att åka och kolla på henne när hon tränar, de brukar ha uppvisningar några gånger om året!
Och du har så rätt, har man bra tränare och dessutom i närheten så finns det ingen anledning att byta, men det är ju alltid nyttigt att kolla lite på andra och få inspiration!


Ja, men förhoppningsvis så är det just bara en inflammation som är bättre, eller helt bra imorgon! hoppas hoppas hoppas! Och precis som du säger, det finns ju betydligt mycket sämre diagnoser att få. När vi var inne så var det en annan som var där som de hade konstaterat lösa benbitar i båda knälederna och i en kota.. Då får man lite perspektiv.

Simson är 17 år iår, och väldigt fräsch i kroppen. Det finns allt väldigt mycket krut i honom! Jag tänker som du när det gäller körning. Skippen är inget alternativ att köra in, han ser alldeles för många spöken typ överallt lite nu som då. Då vill inte jag sitta i en vagn bakom honom!
Simson är däremot lugnet själv och rör inte ens på öronen oavsett vad som händer runt honom. Och skulle han reagera på något, så stannar han så det känns som ett bättre alternativ än Skip!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

KL
Flikar bara in för att tala om att min kära Sawanna är betäckt. Vet inte än om hon är dräktig, men jag håller tummarna.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

haha ja, då känner jag säkert igen dig ;) :D

Nämen va skoj! Kul med lite nya ekipage, ofta blir det ju mycket samma som kommer, de e ju kul å se dem med men spännande med lite nya också =D

Ja det är lite väl långt! därför åker jag inte dit med häst så ofta men jag är där en gång i månaden ibland mer o ibland mindre och hälsar på och inspireras =D
haha herregud, 75 mil är ju helt galet!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja det är jätteskönt!
Ja jag har stått på många tråkiga stall med men detta finns det inget att klaga på förutom att det hade vart roligare om det var gratis :D
Vi är ett gött gäng och har en bra stallägare med bra syn på hästar och som sköter stallet superbra så det känns skönt att man hittat ett stall man trivs på! och hästarna trivs också!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Förresten!

den 19 firade jag o Pink 9 år ihop och då fick det bli lite nya bilder :)

ghjk4.jpg


ghjk11.jpg


ghjk8.jpg

Första galoppen på nästan ett år, eller är det 1,5 år? sist jag minns är iaf våren 2011, kan hända att jag hann ta nån galopp i oktober, men jaja nu är vi på G =)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jag har tänkt skaffa en kapson och lutar åt en med fast nosjärn. Vet någon här hur lätt/svårt det är att forma om ett fast nosjärn till perfekt passform om det inte skulle sitta bra redan från början?

Zahlo: Grattis till de 9 åren!

bigganl: Håller tummarna jag med!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Tack Siggelina!

Angående kapson, det går men de är inte helt lätta andra ändra om men de brukar passa rätt många hästar =)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

KL

Ja, jag kan inte påstå att jag är speciellt insatt i tråden och deltar i diskussionerna menmen, jag gör inlägg för mig själv här och hoppas att någon tar sig tid och kikar :D

https://www.youtube.com/watch?v=9FSYtgqofao&list=UUGlCDk-VERLBnpGR4SLH5zQ&index=1&feature=plcp

Första uppsittningen på "den vilda satmaran" (som hon så vackert kallats efter tidigare ridförsök).. Eller var inte argbiggan i svarta hingsten också svart? Argbiggan låter bättre :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

-KL-

Hej allihop,

Vet inte riktigt om jag passar in här men anser väl iaf att vi ägnar oss mer åt AR än TR-dressyr... Vill minnas att jag skrev en del i den gamla verisionen av den här tråden för några år sedan och var då också mer aktiv tex som veckoelev hos en AR-riddare. Sen dess har mycket hänt, bland annat har jag under en period jobbat med att rida fälttävlans hästar i ett tävlingsstall och ridit in hästar för fälttävlansbruk därmed kanske tappat en del av AR samtidigt som jag hela tiden haft det i bakhuvudet och då och då åkt på kurser. Just nu är jag i det läget att vi söker oss tillbaka till AR.

I grunden är jag hoppryttare och tävlar fortfarande hoppning med min häst. Men tränar idag för en CR-instruktör med ARs tankesätt och en tränare ur den portugisiska läran och vill lära mig mer om AR. Därför tänkte jag ta del av den här tråden och era tankar och kunskaper, informtion om kurser osv. även om jag kanske inte ser mig själv som en 100% AR ryttare.

Min häst är ett 9årigt PRE-sto som jag köpte som 3-åring tro det eller ej för att hon hoppade bra. Hon är väldigt känslig och vi insåg väl ganska tidigt att det här med TR-dressyr var nog inte riktigt vår grej. Därför sökte vi andra vägar och hamnade väl här lite mitt i för tillfället.

Här ses vi på kurs för en tränare ur den portugisiska läran:
bild.jpg


MVH Pink
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jättefin häst! :) Har alltid älskat de iberiska hästarna men har aldrig hört att de haft hopptalang (är iofs inte speciellt insatt).

Jag har betydligt mindre erfarenhet av det akademiska än dig och det jag vet har jag läst eller iakttagit mig till. Detta för att min lille grabb än så länge bara är 2 år, och har inte börjat utbilda honom än. Men tanken är att även jag ska satsa på kombinerad hoppning och AR, tror att det är en jättebra kombo :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

kl

I helgen var det ju Bentkurs i Hällekis o som vanligt var jag där o fotade OCH såklart hälsade på min ponny!
Och dessutom blev det första åkturen sen han blev min!(o andra totalt) :D
Han var jätteduktig iaf!

Bildbevis :)
no2.jpg

no3.jpg


:laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 208
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 065
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
134 273
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 110
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp