Snigelrodeo

Sv: Snigelrodeo

Å äggkorv nr 2 lades i natt. En liten fjösig en. Förstod att det var något på G när en av de stora blå var uppe o seglade ovan vattenytan igen.

Blå hanen är verkligen desperat. Och envis som synden. Stackars övriga sniglar.
 
Sv: Snigelrodeo

Fem äggkorvar lagda. Sista i natt.

Den första kläcks när som helst. Tyvärr hinner de inte bli stora nog för snigelfrossa i midsommar. Vi tar det till jul.

Har kikat lite på den första kokongen. Det börjar så smått synas svarta skuggor under skalen vilket betyder att kläckningen inte är långt borta. Hoppas att jag är hemma då det händer. Men jag jobbar väl som vanligt. De brukar passa på då mina små akvarieinnevånare, att göra spännande saker.:p
 
Sv: Snigelrodeo

*snyft*


Igår hittade jag en av mina gula snäckisar död. :cry: En av honorna. Men men, de lever ju inte i evighet. Har ju två kvar och fyra små växande adoptivsnäckisar.

Jag är lite nyfiken... Hur vet du att hon var död? De kan nämligen få för sig att ligga "döda" i några dagar, eller för den delen ligga och guppa vid vatten ytan, för att sedan plötsligt vakna till liv igen och må prima!
 
Sv: Snigelrodeo

vad är dethär för spännande snäcktråd?
och undrar hur länge tar det innan äggen kläcks? har du fisk och äter inte fisken upp äggen?:)
(Ska läsa senare idag hela tråden)
 
Sv: Snigelrodeo

Jisses, vad många asgarv jag fått kväva i den här tråden:D.
Den var kanske inte lämplig att läsa på jobbet med folk omkring sig;).

Söta snäckor, hoppas det går bra med de blivande ungarna:).
 
Sv: Snigelrodeo

Jag är lite nyfiken... Hur vet du att hon var död? De kan nämligen få för sig att ligga "döda" i några dagar, eller för den delen ligga och guppa vid vatten ytan, för att sedan plötsligt vakna till liv igen och må prima!

När en snäckas kropp antar mer flytande form och lukar as from hell så antar jag att den är död.:cool:

Lekadödleken förekommer annars emellanåt här. Både flytande vid ytan eller på botten.
 
Senast ändrad:
Sv: Snigelrodeo

Enligt den info jag fått av mer erfarna på detta område så tar det mellan 2 och 4 veckor innan äggen kläcks. Jag ser nu på min första äggkorv att den har börjat bli genomskinlig i tonen, ser nästan möglig ut. Och då ska kläckning vara nära.

Om firrarna äter små snäckbebisar vet jag inte. Har inte botia som sägs ska vara duktiga på att utrota just detta släkte. Däremot kommer mina Anentome Helena rulla fram. De är just snäckätande snäckor. Snäckibaler med andra ord.

Men men, med fem äggkorvar á 200 snäckbebisar så kanske det inte känns som någon förlust.
 
Sv: Snigelrodeo

Katt-tv är alltid underhållande. Särskilt när kattstackarn ska hoppa upp på täckglaset när man rengör akvariet. Det blir en explosion av vatten och katt kan jag säga. :D En obehaglig överraskning för den stackars katten. Annars uppskattar de akvarium mycket.


Nästan alla snäckbebisarna har tagit sig ur kokongen med hjälp av mig. Fick rådet att försiktigt smula sönder den lite i taget och doppa den i vattnet så trillar de små bebisarna ner.
Några har redan börjat brumma omkring. Skitsmå är de. Som en tredjedels knappnålshuvud. Man kan inte fatta att de ska bli stora som pingisbollar.:eek:
Lite flytväxter har de fått och grus från stora akvariet med alger på. Ska slänga i lite äggskalskross med.




Och :eek: igen, vart ska jag göra av allihopa??? Hoppas djuraffären tar emot och/eller att det går att sälja.
 
Senast ändrad:
Sv: Snigelrodeo

Här är en undervisningsbild på två snäckor som gör fler. Man ser hur hanen för in sin penis under skalet på honan. Det är den ljusa tjocka saken mellan snäckorna.

DSC00631.jpg
 
Sv: Snigelrodeo

Jag fortsätter envetet att plåga er med mina snäckor.:D

De små rosa har fått installera sig i guppyakvariet. De brummar runt och äter äggskal, gurka, (därav skeden på botten), och algätartabletter.

PICT0348.jpg

PICT0345.jpg
 
Sv: Snigelrodeo

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!:bump::banana:


Jag bara måste terrorisera er igen med mina sniglar!

Mina Anentome Helena har ynglat av sig!!!!! Hittade nåt litet skräp på botten av akvariet och det visade sig vara en alldeles liten och söt Anentome!:love: Ni förstår, jag är så himla glad.


Hmmm, eller... kanske därför som inte äppelsnäckebebisarna överlever i det akvariet? Anentome är ju snäckätare och de lever väl livets glada dagar just nu.:cool:
Tur att jag föder upp ett gäng blå separat då.
 
Sv: Snigelrodeo

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!:bump::banana:


Jag bara måste terrorisera er igen med mina sniglar!

Mina Anentome Helena har ynglat av sig!!!!! Hittade nåt litet skräp på botten av akvariet och det visade sig vara en alldeles liten och söt Anentome!:love: Ni förstår, jag är så himla glad.

Jag vill ju inte vara någon glädjedödare, en precis sådär lät jag också när jag hittade det första lilla räkynglet i vårt akvarium. :angel:




...meanwhile så är hela akvariet fullt, vi kastar så många vi får tag på, men de ynglar ju av sig kvickare än man hinner decimera dem, de små liven. :cool:
 
Sv: Snigelrodeo

*räcker ut tungan*

Äh, hittills har jag bara hittat en.

Och äppelsnäckornas reproduktion håller jag stången genom att ta bort äggkorvarna.
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 635
Senast: Blue
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: LillaMusse
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 624
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 746
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp