Bukefalos 28 år!

Snigelrodeo

Sv: Snigelrodeo

Jag tror att mina gula snäckisar inte kommer leva så länge till.
Under den tid jag haft dem så har jag lärt mig mycket om just äppelsnäckor. Och har man temperatur över 25 grader så kortas livslängden ner till 12-16 månader eller nåt. Det innebär att mina stora gula inte lever så många månader till. Har ju haft 27 grader i akvariet.
Trodde att snäckisarna iallafall skulle bli ett par år, men så är det inte.

En nystartad mycket bra hemsida om äppelsnäckor för den som är intresserad:

http://www.freewebs.com/appelsnackor/ppelsnckor.htm
 
Sv: Snigelrodeo

Jag tror att mina gula snäckisar inte kommer leva så länge till.
Under den tid jag haft dem så har jag lärt mig mycket om just äppelsnäckor. Och har man temperatur över 25 grader så kortas livslängden ner till 12-16 månader eller nåt. Det innebär att mina stora gula inte lever så många månader till. Har ju haft 27 grader i akvariet.
Trodde att snäckisarna iallafall skulle bli ett par år, men så är det inte.

En nystartad mycket bra hemsida om äppelsnäckor för den som är intresserad:

http://www.freewebs.com/appelsnackor/ppelsnckor.htm


Det positiva är ju att nu vet du det och då kommer nästa omgång av snäckisar att leva mycket längre :)
 
Sv: Snigelrodeo

*snyft*


Igår hittade jag en av mina gula snäckisar död. :cry: En av honorna. Men men, de lever ju inte i evighet. Har ju två kvar och fyra små växande adoptivsnäckisar.
 
Sv: Snigelrodeo

Ny uppdatering:


Jag beställde ett gäng blå snäckor till. En har dött så nu har jag tretton inte så små blå som brummar omkring med fem nyinköpta gula små och den gamle gula hanen. Båda hans stora bruttor har lämnat in. Tyvärr.

Snäckuppfödaren har köpt ett nytt akvarium där bara de rosa snäckorna håller till och de har lagt ägg som kläcks vilken dag som helst. Jag hoppar på stället av förtjusning.

Det porras friskt i mitt akvarium av alla utom snäckisarna. Trots att de får varierad kost och i överflöd.

Liten blå:
DSC00322.jpg


Liten blå på stora gula:
DSC00357.jpg


Ny stjärna i akvariet, Anentome Helena, äter ohyressnäckor och blir ca två cm lång. (Den lilla brunrandiga, spetsiga på rutan):
DSC00374.jpg

Har fyra st av dessa.
 
Sv: Snigelrodeo

Det där lät intressant, jag anar en lösning på mina snäckproblem! Är den effektiv, din anentome helena? Hur många behöver man ha för att märka nån effekt på ohyresnäckorna?

Vad äter den mer än snäckor?
 
Sv: Snigelrodeo

Den äter allt som andra snäckor äter.

Var i vår lokala zoobutik och tiggde till mig ohyressnäckor. Dessa har jag inte sett röken av sen jag stoppade dem i akvariet.:D

Hoppas på att Helenorna förökar sig, köpte fyra. Det står på en tysk sida att de är "geschleskligt getrennt" vilket jag tolkar som att de är könsbestämda. Min tyska är inte den bästa visst. Inte när det gäller fackspråk.
 
Sv: Snigelrodeo

Du gissar rätt, geschlechigt getrennt betyder att de är antingen hanar eller honor. Du får säga till om de har lätt att föröka sig - tror jag avvaktar tills dess. Efter att vårt räkinköp slutade med ett räkfyllt akvarium vill jag inte ha in en art till som förökar sig okontrollerat. Vi har så mycket rötter och växter i vårt akvarium att det är helt hopplöst att hindra dem.
 
Sv: Snigelrodeo

Jag byter gärna räkor mot Helenor om det så skulle bära sig till att blir fler. Men med min tur med snäckor så lär väl alla vara antingen bara honor eller bara hanar.:p
 
Sv: Snigelrodeo

SNUSK PÅGÅR!!!!


Två Helenor tätt sammantryckta. Och så har de legat en stund. Antingen är de döda båda två eller så har de en hedersstund.
 
Sv: Snigelrodeo

Men du, jag tror inte de är så buskablyga av sig. Eller så är de desperata. A la Big Brother.:D
 
Sv: Snigelrodeo

Jahapp, då vart det kört. En av de blå sätter på allt o alla och tja, här här resultatet:

DSC00560.jpg



Om ett par veckor kanske det kryllar av små blå eller rent av gröna, beroende på om mamman är gul eller blå, i hela akvariet.
 
Sv: Snigelrodeo

Grattis MORMOR!! Ehh... och FARMOR... :banana:

Ja, va fasen. Det är väl både ock.




Det är sådant det blir när snäckisar känner sig fruktsamma.


Nu har jag tagit beslutet att avlägsna kokongen och lägga den på en frigolitbit flytandes i vatten i en petbox. Risken är att det blir för varmt o torrt på dagarna för den, när lysrören är på och då blir det inga sniglar till snigelfrossan jag lovat i sommar.
 
Sv: Snigelrodeo

Hur kunde man missa den här tråden? Så otroligt rolig, har skrattat mig igenom 10 sidor :D

Bananen (läs; ägghögen) var ju bara för gullig! :p

Hur många små snäckor har du nu egentligen? Akvariet bör väl krylla av dom små liven ;)
 
Sv: Snigelrodeo

Jag har fem gula och tolv blå.

Har beställt tio rosa hos uppfödaren, väntar bara på att de ska bli stora nog att skickas. Äppelsnäckor går nämligen att skicka på posten, de kan överleva en vecka ovan land tydligen. Jag har fått mina när de var stora som tumnaglar och de låg i små snusburkar med fuktig bomull och överlevde allihopa.
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Blue
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 144
Senast: LillaMusse
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 707
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 821
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp