Snubblingar häst?

Hastflickan

Trådstartare
Hur skulle man kunna mer eller mindre undvika snubblingar? Min sexåring snubblar ganska mycket märker jag när man ex är ute på en ridtur. Visst dom är väl lite snubbligare som unga, men kan man förebygga detta? Vad beror snubblingarna oftast på? Kanske man kan använda sig av balansövningar eller något, jag vet inte. Hjälp? :)
 
Hur skulle man kunna mer eller mindre undvika snubblingar? Min sexåring snubblar ganska mycket märker jag när man ex är ute på en ridtur. Visst dom är väl lite snubbligare som unga, men kan man förebygga detta? Vad beror snubblingarna oftast på? Kanske man kan använda sig av balansövningar eller något, jag vet inte. Hjälp? :)

Om det inte beror på typ fel sadel eller någon annan fysisk påverkan så skulle jag träna mycket gå över bommar, stockar i skogen. Inte bara rida på stigar i skogen utan kanske vid sidan av så din häst får lyfta ordentligt på benen över blåbärsris o annat sly. :)
 
Det finns flera saker som kan påverka när det gäller snubblingar. Dels kan ju hästen vara lite obalanserad eller valpig och inte riktigt ha koll på sina fossingar. Det kan även bero på verkning/skoning och blir tån för lång så kan hästen bli snubblig av det. Även vissa hältor och fysiska åkommor kan vara orsaken.
 
T ex dubbelsidig inflammation i kota/knä kan ge snubblingssymptom, kanske inte man märker att hästen är halt förutom att den snubblar ibland lite oförklarligt. Jag hade kollat upp en unghäst som snubblar.
 
T ex dubbelsidig inflammation i kota/knä kan ge snubblingssymptom, kanske inte man märker att hästen är halt förutom att den snubblar ibland lite oförklarligt. Jag hade kollat upp en unghäst som snubblar.

Han har inga skador, jag antar att han inte riktigt håller koll på sina fossingar. :p (Han har kollats upp av veterinär för två veckor sen)
 
Vad sa veterinären om snubblingarna då? Hade h*n någon teori om vad det kunde bero på?

Han sa att allt såg bra ut. Hästen visade dock inte heller någon snubbling eller så. Men vad veterinären sa så var ingenting konstigt. Så då fick jag väl fråga här om man på något sätt kan förebygga dessa snubblingar (:
 
Jag kanske borde förklara lite tydligare. Han snubblar till kanske 1 gång per 10 min. Ibland mer, ibland mindre. Så det är inte som han snubblar hela tiden, men ändå mer än "nödvändigt". (Huvudanledningen till veterinärbesöket var vaccination, men jag passade på att fråga lite extra.) Men jag tycker det var bra förslag jag fick av Krati, så han får fokusera på att lyfta på hovarna!
 
Red en häst som inte hade koll på sina hovar för den hästen berodde det på sadeln.

Om inte vet hittar något så leta vidare på vad som kan vara problemet.
 
När vår ponny snubblade mycket var han dubbelsidigt halt i fram, veterinären såg egentligen inget fel vid longering, minns inte hur det var vid böjprovet, kanske ngt litet. Testade att lägga blockad på ena kotan/hoven, DÅ först såg man en jätteskillnad. Och när även andra foten fick blockad var det uppenbart att det fanns en dubbelsidig hälta.

Att snubbla en gång var 10:e minut tycker jag är extremt. En snubbling per ridtur kan vara ok, två gör att jag börjar undra.

Jag skulle kollat upp det där.
 
Men när du var hos veterinären, gjorde ni verkligen böjprov då? för utan det och som @skuggi skriver, en blockad, så kan man ibland ha svårt att definiera en hälta. Det är inte normalt att hästar snubblar så.
 
Nu tror jag ni tänker på lite väl "kraftiga" snubblingar.
Kan man snubbla olika?
Jag tänker inte på omkullsnubblingar utan "snubbel-klamp"-grejer som det jag bli för en själv om man tex missar att lyfta foten ordentligt.

Men visst, varför frågar du oss om du bara vill bortförklara det?
Vad gjorde veterinären för undersökning för att utesluta hälta?
 
Min "unghäst" var väldigt snubblig - framförallt fram - kunde snubbla ett par gånger per pass - en gång i galopp så jag åkte av :p Jag åkte in till kliniken ett par gånger innan de hittade något - de första besöken klämde de och hon avfärdades först som omusklad och obalanserad och de tyckte inte det var någon större ide att gå vidare med utredningen. Tillslut kom jag till en klinik som inte gav sig förren de hittade något - upptäcktes när de röntgade och gjorde ultraljud. Hon hade karpaltunnelsyndrom. Behandlades (operades inte) och konvelacens. Sist jag var inne för återbesök såg det mycket bättre ut. Vi är igång nu igen och med mer styrka har snubblingarna i princip försvunnit, hon kan snubbla till någon gång ibland när hon är trött och ofokuserad.
 
Köpte en 4 årig häst som va omusklad och obalanserad som attans.
Snubblade en del, speciellt i skogen.
Trodde som du att de berodde på åldern, tyvärr visade de sig senare på klinik att han va dubbelsidigt halt fram med knä/kotledsinflammationer

Så jag skulle kolla upp först med böjprov osv så man vet att snubblingarna inte beror på nått sådant om jag va du.
 
Jag skulle också kolla upp den hästen ordentligt hos vet. En gång per tio minuter ca är ju jätteofta! Vet ser väl inte när den bara vaccinerar om det är något fel på hästen. Hade det bara varit en unghäst som borde lära sig att hålla koll på fötterna hade ju bommar och kuperade vägar varit bra, men om den har något fel så lär ju sånt bara göra saken värre.
Min ponny var lite snubblig (absolut inte så ofta som var tionde minut). Det har kommit fram nu att hon har pålagringar i båda bak knäna. Snubblig är ett klassiskt symtom.
 
Han är ju redan uppkallad hos veterinär har jag ju sagt :p för strax över två veckor sen. Veterinären gjorde böjprov och vi fick gå och springa fram och tillbaka i gången. Han kände och klämde, och tog både ultraljud och röntgen för att utesluta. Allt såg bra ut och inget fel hittades.
 
Ett tips kan ju vara att kolla skoningen, min häst blir lättare snubblig strax innan det är dags att sko om och är även mer snubblig med de skor hon har under vintern jämfört med de hon har sommartid. Så på henne påverkar skoningen väldigt mycket.

Är det inget fel på hästen så är det ju "bara" att rida stärkande övningar där hästen får möjligheten att lära sig hålla reda på benen. Ut i skogen, över stockar och stenar, så kommer hästen efter tid lära sig bättre att hålla reda på fötterna. Skritt, långa tyglar och ge hästen chansen att hålla reda på fötterna. :)
 
Ja, iof, så har han tappat någon brodd här och där, (skos om till sommarskor i början av maj) det kan ju göra det ostabilt! I skogen blir det inte många snubblingar, men där det är plant och hårt - ex. Asfalt, snubblar han mer. Nu när jag tänker efter. Så jag får se nu när han omskos!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 474
Senast: Myrten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 325
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp