Socker och svärmödrar..

Var glad istället att du har människor omkring dig med ungefär samma säkerhetstänk som dig själv. Det skiljer något enooormt mellan människor vad man anser är för farligt eller inte, utan att någon för den sakens skull ser sig själv som "ovettig". Hade en bekant som funderade på att spänna fast ett babyskydd i rockaden så hon kunde ta med sin bebis när hon körde hästen. Det tyckte hon var en rimlig idé...

Och är det så att någon uttryckligen skiter i föräldrarnas regler runt socker till en bebis så tror jag det är lätt hänt att man också skiter i andra regler som man anser onödiga, särskilt när föräldrarna inte är där och ser, det är väl mer det som är poängen med tråden.
Och det tror inte jag. Det är väl ändå en enorm skillnad på att ge barnen lite socker och låta dom bada oövervakat eller åka obältade i bilen.

Är det det du tror att din svärmor kommer göra? Låta barnet åka obältat i bilen? För i så fall hade jag aldrig låtit svärmor passa mina barn.
 
Och det tror inte jag. Det är väl ändå en enorm skillnad på att ge barnen lite socker och låta dom bada oövervakat eller åka obältade i bilen.

Är det det du tror att din svärmor kommer göra? Låta barnet åka obältat i bilen? För i så fall hade jag aldrig låtit svärmor passa mina barn.

Jag tycker du verkar ganska naiv. Att man låter barn åka obältade korta sträckor på landet där det ändå inte "finns någon trafik att krocka med" har jag varit med om flera gånger. Eller att lillen får sitta och styra lite när man kör runt. Fasiken, jag har själv skjutsat obältade barn för att deras föräldrar glömde nämna att det var fler som skulle hämtas än det fanns bälten för i bilen ("äh dom behöver inga bälten, det är ju så kort bit").
Och nog tror jag mörkertalet som inte håller en armslängd avstånd 100% av tiden med småbarn i badkaret är ganska stort. Inte att man låter dom bada på egen hand men att man bara snabbt ska hämta handduken man glömde eller svara snabbt i telefon som ringer eller nåt. Det känns definitivt inte som något osannolikt scenario (1-åringen sitter stadigt där i 1 dec vatten, vad kan hända på den korta stunden liksom?)
 
Jag tycker du verkar ganska naiv. Att man låter barn åka obältade korta sträckor på landet där det ändå inte "finns någon trafik att krocka med" har jag varit med om flera gånger. Eller att lillen får sitta och styra lite när man kör runt. Fasiken, jag har själv skjutsat obältade barn för att deras föräldrar glömde nämna att det var fler som skulle hämtas än det fanns bälten för i bilen ("äh dom behöver inga bälten, det är ju så kort bit").
Och nog tror jag mörkertalet som inte håller en armslängd avstånd 100% av tiden med småbarn i badkaret är ganska stort. Inte att man låter dom bada på egen hand men att man bara snabbt ska hämta handduken man glömde eller svara snabbt i telefon som ringer eller nåt. Det känns definitivt inte som något osannolikt scenario (1-åringen sitter stadigt där i 1 dec vatten, vad kan hända på den korta stunden liksom?)
Jag hade aldrig åkt med obältade barn i bilen oavsett vad deras föräldrar tyckte.
Jag bor på landet och ingen jag känner kör med obältade barn och hade jag fått veta att någon körde mina barn obältade så hade det blivit ett himla liv. Dom hade aldrig fått passa mina barn igen.

När jag väntade mitt första barn så fick jag världens föreläsning om att aldrig lämna barnet ensamt i badkaret och att små barn kan drunkna i en vattenpöl.

Min svärmor ringde och frågade om det räckte med en bälteskudde eller om de skulle ha en stol åt 7 åringen när dom skulle åka bil några kilometer.

Så nej jag ser ingen fara i att någon av dom skulle utsätta mitt barn för någon livsfara.

Denna tråden är som sagt såååå typiskt Buke. Det börjar med en fråga om några skedar onyttigheter och slutar med obältade barn och andra livsfarligheter. Både tröttsamt och roande på samma gång.
 
Denna tråden är som sagt såååå typiskt Buke. Det börjar med en fråga om några skedar onyttigheter och slutar med obältade barn och andra livsfarligheter. Både tröttsamt och roande på samma gång.
Du bidrar själv till det också. Det är bara liknelser och som TS skrivit innan handlade tråden om att skita i föräldrarnas regler.
Här är ett citat taget direkt från TS angående det:

"Och är det så att någon uttryckligen skiter i föräldrarnas regler runt socker till en bebis så tror jag det är lätt hänt att man också skiter i andra regler som man anser onödiga, särskilt när föräldrarna inte är där och ser, det är väl mer det som är poängen med tråden."

Sen har vi det här inlägget:
Du litar på deras omdöme ja, det betyder väl inte att alla andra kan lita på sina föräldrar och svärföräldrars omdöme? Kan komma på massor med saker som man kan ha olika åsikter om, saker som vissa tycker är ok och som andra tycker är för farligt för sina barn. T ex

Åka bil obältad (eller t om sitta i famnen fram och "köra" i bil med airbag)
Äta saker som är lätt att sätta i halsen (korvslantar, popcorn och vad vet jag..)
Lämna barnet oövervakat korta stunder i badet
Lämna barn oövervakat i hem som inte är barnsäkrat
Ligga ner och äta
osv osv.
Där hela missförståndet uppstod, det här är också något typiskt buke, att ta allt så allvarligt och missar den egentligen innebörden. Det är lika intressant varje gång fenomenet uppstår och det är inget unik, återkommer i trådar efter trådar. :)
 
Jag hade aldrig åkt med obältade barn i bilen oavsett vad deras föräldrar tyckte.
Jag bor på landet och ingen jag känner kör med obältade barn och hade jag fått veta att någon körde mina barn obältade så hade det blivit ett himla liv. Dom hade aldrig fått passa mina barn igen.

När jag väntade mitt första barn så fick jag världens föreläsning om att aldrig lämna barnet ensamt i badkaret och att små barn kan drunkna i en vattenpöl.

Min svärmor ringde och frågade om det räckte med en bälteskudde eller om de skulle ha en stol åt 7 åringen när dom skulle åka bil några kilometer.

Så nej jag ser ingen fara i att någon av dom skulle utsätta mitt barn för någon livsfara.

Denna tråden är som sagt såååå typiskt Buke. Det börjar med en fråga om några skedar onyttigheter och slutar med obältade barn och andra livsfarligheter. Både tröttsamt och roande på samma gång.

Men hallå, stopp. Du oroar dig inte över hur din svärmor tar hand om ditt barn. Jättebra! Men tråden handlar inte om dig och din svärmor..
Och det började inte alls med bara "en fråga om några skedar onyttigheter" . Du får nog läsa om trådstarten, och göra det med faktumet att alla svärmödrar inte nödvändigtvis är funtade som just din svärmor i åtanke.
 
Men hallå, stopp. Du oroar dig inte över hur din svärmor tar hand om ditt barn. Jättebra! Men tråden handlar inte om dig och din svärmor..
Och det började inte alls med bara "en fråga om några skedar onyttigheter" . Du får nog läsa om trådstarten, och göra det med faktumet att alla svärmödrar inte nödvändigtvis är funtade som just din svärmor i åtanke.
Ville du bara ha medhåll så kunde du ha skrivit det direkt från början.

Saken är att det är väldigt enkelt egentligen. Tror du inte att sin svärmor klarar av att passa ditt barn så låter du henne inte göra det.
 
Du bidrar själv till det också. Det är bara liknelser och som TS skrivit innan handlade tråden om att skita i föräldrarnas regler.
Här är ett citat taget direkt från TS angående det:

"Och är det så att någon uttryckligen skiter i föräldrarnas regler runt socker till en bebis så tror jag det är lätt hänt att man också skiter i andra regler som man anser onödiga, särskilt när föräldrarna inte är där och ser, det är väl mer det som är poängen med tråden."

Sen har vi det här inlägget:

Där hela missförståndet uppstod, det här är också något typiskt buke, att ta allt så allvarligt och missar den egentligen innebörden. Det är lika intressant varje gång fenomenet uppstår och det är inget unik, återkommer i trådar efter trådar. :)
Men att strunta i lite socker och strunta i att sätta på bilbältet är väl rätt så långt ifrån varandra?
 
Denna meningen "mamma får säga vad hon vill men farmor gör som hon vill ändå." skulle få mig att gå i taket, där har gränsen passerats sedan länge. Jag har inga barn än, men vet med säkerhet att jag aldrig skulle acceptera att svärföräldrarna gjorde tvärtemot vad föräldrarna har bestämt.
Min ev blivande svärmor skulle tyvärr aldrig få vara ensam en enda sekund med mina kommande barn, då jag själv har sett allvarliga händelser med hennes första barnbarn och hon själv har berättat mycket allvarliga händelser som hon mest har skrattat bort.

Några skedar paj dör givetvis inte barnet av, men just övertrampet mot er föräldrar att göra som hon vill får mig att undra vad mer hon kan tänka sig göra på eget bevåg? Det är inte okej att mata någons barn med socker om föräldrarna har bestämt annat, oavsett om det är skadligt eller inte.
 
Jag hade också blivit väldigt irriterad.
Man behöver ju inte lära barnet att äta socker tidigare än nödvändigt, det kommer ändå förr eller senare.
Å alla vet väl att ingen behöver socker och vilket elände det kan ställa till med.
Såna kommentarer om att hon gör som hon vill ändå är väldigt provocerande :mad:
Vissa saker är liksom kompromissbara och andra inte...
 
Det här är så typiskt Buke. Börjar med några skedar paj och slutar med att åka obältat och lämnas oövervakade i badkaret :rofl:

I min värld så är en vettig människa någon som inte låter barn åka obältade i bilen eller lämnar dom oövervakade i badkaret (små barn, stora barn klarar sig). Är dom inte vettiga så får dom inte passa mina barn.

När mina barn sover över hos mor eller farföräldrar så är mitt enda direktiv "Ring om det är något". Om dom sedan tex inte badar barnen eller att barnen äter glass till kvällsmat, ja det struntar jag faktisk i.

Om du inte litar på att din svärmor fixar det så är det ju bara att hon inte får passa ditt barn, svårare än så är det faktiskt inte.
Fast bara för att du är ok med att far- och morföräldrar ger saker med socker så är ju inte TS det. Att svärmor då rent ut säger att hon struntar i det är bara själviskt.
Jag resonerar att socker kommer barnen upptäcka tids nog ändå, men det finns ingen anledning att börja i tidig ålder. Här kommer det mest troligt också vara sockerstopp (sötsaker) upp till en viss ålder.
 
Fast bara för att du är ok med att far- och morföräldrar ger saker med socker så är ju inte TS det. Att svärmor då rent ut säger att hon struntar i det är bara själviskt.
Jag resonerar att socker kommer barnen upptäcka tids nog ändå, men det finns ingen anledning att börja i tidig ålder. Här kommer det mest troligt också vara sockerstopp (sötsaker) upp till en viss ålder.
Precis så!

Socker är inte livsviktigt och absolut inte en stor restriktion @Pontevecchio . Det är ju bara att strunta i kakorna och godiset.
Skulle du inte passa ett barn med allergi? Om du skulle det kan du ju låtsas att barnet är allergisk mot socker.

Vad hände med gammal hederlig frukt!
 
Fast bara för att du är ok med att far- och morföräldrar ger saker med socker så är ju inte TS det. Att svärmor då rent ut säger att hon struntar i det är bara själviskt.
Jag resonerar att socker kommer barnen upptäcka tids nog ändå, men det finns ingen anledning att börja i tidig ålder. Här kommer det mest troligt också vara sockerstopp (sötsaker) upp till en viss ålder.
Att förfasas över att svärmor ger barnet några skedar paj och sedan själv köra med obältade barn i bilen är i min värld en aning skevt.

Men som jag skrev förut, lösningen är enkel. Tror man att svärmor inte klarar av att passa ens barn så låter man henne helt enkelt inte passa barnen. Svårare än så är det inte.
 
Att förfasas över att svärmor ger barnet några skedar paj och sedan själv köra med obältade barn i bilen är i min värld en aning skevt.

Men som jag skrev förut, lösningen är enkel. Tror man att svärmor inte klarar av att passa ens barn så låter man henne helt enkelt inte passa barnen. Svårare än så är det inte.

Fast det handlar ju inte om att svärmor ger socker utan att svärmor ger socker fast jag säger ifrån! Ser du inte skillnaden i det?

Och du har liksom hakat upp dig på det där med obältade, det var ett EXEMPEL på något man kan se väldigt olika på. Om vi tar något mindre kontroversiellt, t ex att låta barnet ligga ner och äta och ge ett barn som nyss lärt sig äta och knappt har tänder matbitar som är lätta/farliga att sätta i halsen. Hade det varit ok att svärmor gör det fast vi inte tycker det är ok?

Och ja, det är klart att den enkla lösningen är att inte låta svärmor vara barnvakt. Men jag är liksom lite mer mån om vår relation och framför allt sonen och hennes relation för att inte ens försöka få till det.
 
Fast det handlar ju inte om att svärmor ger socker utan att svärmor ger socker fast jag säger ifrån! Ser du inte skillnaden i det?

Och du har liksom hakat upp dig på det där med obältade, det var ett EXEMPEL på något man kan se väldigt olika på. Om vi tar något mindre kontroversiellt, t ex att låta barnet ligga ner och äta och ge ett barn som nyss lärt sig äta och knappt har tänder matbitar som är lätta/farliga att sätta i halsen. Hade det varit ok att svärmor gör det fast vi inte tycker det är ok?

Och ja, det är klart att den enkla lösningen är att inte låta svärmor vara barnvakt. Men jag är liksom lite mer mån om vår relation och framför allt sonen och hennes relation för att inte ens försöka få till det.
Jag ser bara att du är nere på detaljnivå och försöker styra och ställa.

Du körde med obältade barn i bilen. Det är en stor grej. Jag tycker nog mest att du verkar sila mygg och svälja kameler.

Ligga ner och äta? Alltså jag har seriöst aldrig reflekterat över det och då har jag fyra barn.

Barnets säkerhet går väl ändå före en eventuell relation med svärmor? Jag kan nog aldrig förstå hur du resonerar och prioriterar.
 
Jag tror det är svårt att få det att funka 100%igt oavsett om det är ens egna föräldrar eller svärföräldrar som ska passa barnet/barnen. Dels så är det olika generationer och både forskning och rekommendationerna har gått framåt och ändrats.

Jag har saker från båda sidor som jag håller på att gå upp i atomer om när det gäller hur jag vill ha det med vår son och hur mina föräldrar/svärföräldrar tycker det ska vara.
Mina föräldrar tryckte bokstavligen i oss socker för det va inte så farligt och min far tyckte tex att vi skulle doppa Sammys napp i honung eller sirap för att han skulle hålla kvar den:eek::banghead: (Sammy va vid det tillfället 11v)
Mamma tyckte han kunde ligga i vagnen och skrika lite för dom ger sej snart och man skämmer bort dom om man tar upp.. Sammy va vid tillfället skitledsen och övertrött.

Svärmor och svärfar skickade hem svågerns dotters kompis när dom lekt klart, svågern bor i Hbg och kompisen bodde 4kvarter bort och va vid tillfället 4år. Svågern fick nästan en stroke på kuppen och sprang som en idiot för att hitta barnet.
Svärmor väcker vår bebis varenda gång han sover för hon kan inte låta bli att pilla på honom.

Listan kan göras lång... och när man läser vad jag skrivet kan man tro att det är riktiga råpuckon jag har i min närhet:o Men dom är normalbegåvade.

Jag får bita mej i tungan för att inte skrika ut min frustration och bli vansinnig men vi har löst det på så vis att om det blir nåt konstigt med mina päron så får jag ta det och maken backar upp mej om det behövs.
Med svärisarna får maken ta det och jag backar upp. (Jag och maken pratar mycket med varandra för att vi ska ha en gemensam syn på hur vi vill ha det)
Saker går att lösa utan att man ska förbjuda dom att vara nära sitt barnbarn. Sen om dom blir lite stötta så kommer dom över det, det får bara sjunka till röven först.
Jag markerar hårt när det är saker som är uppenbart farliga eller om jag sagt ifrån fint/ödmjukt flertalet ggr. Men jag börjar sällan med att gå ut hårt, då får det vara nåt alldeles idiotiskt som är på gång.

Så mitt enkla tips är att ta i när det behövs och säg ifrån ordentligt, allmänna saker om kost/vila/lek vadsom är ju lättast att prata om i oskarpt läge. Ta det innan bekymret uppstår i princip just för att ha kvar en bra relation och inte bli osams.
 
Precis så!

Socker är inte livsviktigt och absolut inte en stor restriktion @Pontevecchio . Det är ju bara att strunta i kakorna och godiset.
Skulle du inte passa ett barn med allergi? Om du skulle det kan du ju låtsas att barnet är allergisk mot socker.

Vad hände med gammal hederlig frukt!

Jo allergi skulle jag absolut ta hänsyn till. För barnets skull. Jag undviker faror och sånt som kan göra barnet sjukt. Men jag passar inte barn med restriktioner pga föräldrarnas övertygelse. vill de äta knäckebröd och bara leka ut så varsegod men jag vaktar inte barn mot sådana krav.
 
Jag ser bara att du är nere på detaljnivå och försöker styra och ställa.

Du körde med obältade barn i bilen. Det är en stor grej. Jag tycker nog mest att du verkar sila mygg och svälja kameler.

Ligga ner och äta? Alltså jag har seriöst aldrig reflekterat över det och då har jag fyra barn.

Barnets säkerhet går väl ändå före en eventuell relation med svärmor? Jag kan nog aldrig förstå hur du resonerar och prioriterar.

För dig är att ligga ner och äta ingen stor grej, för mig är det något jag fått lära mig sen jag var liten pga risken att sätta i halsen. Skulle aldrig få för mig än idag att ligga ner och äta. Och det visar väl om något att vi ser väldigt olika på vad som är "säkert" och inte, du har som du säger inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara farligare än att sitta upp och äta.
Och om nu alla ser så olika på vad som är farligt och inte är det inte rimligt att det då är barnets föräldrar som bestämmer säkerhetsnivån för just sitt barn? Men det förutsätter ju också att andra som kanske inte har samma uppfattning lyssnar på och respekterar föräldrarnas åsikter..
 
Jo allergi skulle jag absolut ta hänsyn till. För barnets skull. Jag undviker faror och sånt som kan göra barnet sjukt. Men jag passar inte barn med restriktioner pga föräldrarnas övertygelse. vill de äta knäckebröd och bara leka ut så varsegod men jag vaktar inte barn mot sådana krav.
Så för barnets skull kan du inte låta bli att ge socker? Socker är bevisat väldigt dåligt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 288
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 550
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp