Bukefalos 28 år!

Socker och svärmödrar..

För dig är att ligga ner och äta ingen stor grej, för mig är det något jag fått lära mig sen jag var liten pga risken att sätta i halsen. Skulle aldrig få för mig än idag att ligga ner och äta. Och det visar väl om något att vi ser väldigt olika på vad som är "säkert" och inte, du har som du säger inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara farligare än att sitta upp och äta.
Och om nu alla ser så olika på vad som är farligt och inte är det inte rimligt att det då är barnets föräldrar som bestämmer säkerhetsnivån för just sitt barn? Men det förutsätter ju också att andra som kanske inte har samma uppfattning lyssnar på och respekterar föräldrarnas åsikter..
Stod ditt/dina barn upp när de ammades eller fick flaska?
 
För dig är att ligga ner och äta ingen stor grej, för mig är det något jag fått lära mig sen jag var liten pga risken att sätta i halsen. Skulle aldrig få för mig än idag att ligga ner och äta. Och det visar väl om något att vi ser väldigt olika på vad som är "säkert" och inte, du har som du säger inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara farligare än att sitta upp och äta.
Och om nu alla ser så olika på vad som är farligt och inte är det inte rimligt att det då är barnets föräldrar som bestämmer säkerhetsnivån för just sitt barn? Men det förutsätter ju också att andra som kanske inte har samma uppfattning lyssnar på och respekterar föräldrarnas åsikter..

Om föräldrarna har sådana snäva uppfattningar är det nog bäst om föräldrarna sköter sitt barn själv. På dagis styr jag inte bitarna han äter, varför ska jag detaljstyra våra föräldrar då?
Jag och min sambo överlevde, de har varit föräldrar längre än oss.
 
För dig är att ligga ner och äta ingen stor grej, för mig är det något jag fått lära mig sen jag var liten pga risken att sätta i halsen. Skulle aldrig få för mig än idag att ligga ner och äta. Och det visar väl om något att vi ser väldigt olika på vad som är "säkert" och inte, du har som du säger inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara farligare än att sitta upp och äta.
Och om nu alla ser så olika på vad som är farligt och inte är det inte rimligt att det då är barnets föräldrar som bestämmer säkerhetsnivån för just sitt barn? Men det förutsätter ju också att andra som kanske inte har samma uppfattning lyssnar på och respekterar föräldrarnas åsikter..
Jag har inte skrivit att jag inte tycker det är farligt eller inte, jag skrev att jag bara aldrig reflekterat över det. Inte riktigt samma sak. Jag har helt enkelt inte varit med om att jag eller någon som passar mina barn gett dom mat när dom legat ner. Hela situationen är helt enkelt ny för mig.

Ett par skedar med paj och att barnet kan kvävas är återigen rätt så långt ifrån varandra.
 
I stora mängder ger det övervikt. Det är det enda som bevisats.
Men socker behövs inte alls, utom i väldigt små mängder som du får i dig genom annat livsmedel.

Varför är det så stor skillnad att inte ge socker och unvika en allergi.
Ett så litet barn är några skedar sockrig paj väldigt mycket.

Socker är dåligt för mycket mer än bara övervikt, psykisk hälsa påverkas också.
 
Men socker behövs inte alls, utom i väldigt små mängder som du får i dig genom annat livsmedel.

Varför är det så stor skillnad att inte ge socker och unvika en allergi.
Ett så litet barn är några skedar sockrig paj väldigt mycket.

Socker är dåligt för mycket mer än bara övervikt, psykisk hälsa påverkas också.
Därför att om man är lite smart så istället för att förbjuda så utnyttjar man det istället. Oavsett hur mycket man försöker skyddar sitt barn från socker så med största sannolikhet så kommer frågan till slut från barnet "Mamma/pappa kan jag inte få en kaka?". Så istället för att behöva diskutera och förhandla (barn är många gånger väldigt bra förhandlare :D) säger man bara "Du vet mycket väl att kakor och sånt får man bara hos farmor/morfar". Så slipper man den diskussionen. Den gången i alla fall :p

Sem blir jag nyfiken på hur du menar att socker påverkar psykisk hälsa?
 
Därför att om man är lite smart så istället för att förbjuda så utnyttjar man det istället. Oavsett hur mycket man försöker skyddar sitt barn från socker så med största sannolikhet så kommer frågan till slut från barnet "Mamma/pappa kan jag inte få en kaka?". Så istället för att behöva diskutera och förhandla (barn är många gånger väldigt bra förhandlare :D) säger man bara "Du vet mycket väl att kakor och sånt får man bara hos farmor/morfar". Så slipper man den diskussionen. Den gången i alla fall :p
Precis, så man behöver inte stoppa ungen full.

Jag förstår vad du menar men det skulle ändå inte vara ok för mig, man lyssnar på vad mamman och pappan säger.
 
Precis, så man behöver inte stoppa ungen full.

Jag förstår vad du menar men det skulle ändå inte vara ok för mig, man lyssnar på vad mamman och pappan säger.
Visst skall man lyssna på föräldrarna men att hålla på och bestämma om några skedar paj?

Som jag skrev i början så i min värld så finns far och morföräldrar till just för att bryta vardagens rutiner lite här och där (fast inga leka med tändstickor och liknande saker som faktiskt kan skada barnet). Men det är precis som jag skrev i min värld.
 
Men socker behövs inte alls, utom i väldigt små mängder som du får i dig genom annat livsmedel.

Varför är det så stor skillnad att inte ge socker och unvika en allergi.
Ett så litet barn är några skedar sockrig paj väldigt mycket.

Socker är dåligt för mycket mer än bara övervikt, psykisk hälsa påverkas också.

Det är vad du tror ja. Vet inte om vi ska göra detta till en sockertråd?

Skillnaden är att jag gärna hjälper till att undvika saker som skadar barnet men jag hjälper inte så gärna till med saker för att föräldern fått för sig att det är bra.
typ som med hästar, sätter gärna på ett regntäcke vid regn men byter inte täcken för att matten tror att pånnyn vill ha det rosa på natten.
 
Men socker behövs inte alls, utom i väldigt små mängder som du får i dig genom annat livsmedel.

Varför är det så stor skillnad att inte ge socker och unvika en allergi.
Ett så litet barn är några skedar sockrig paj väldigt mycket.

Socker är dåligt för mycket mer än bara övervikt, psykisk hälsa påverkas också.
Det är väl därför bröstmjölk innehåller så mycket socker :confused:
 
Om föräldrarna har sådana snäva uppfattningar är det nog bäst om föräldrarna sköter sitt barn själv. På dagis styr jag inte bitarna han äter, varför ska jag detaljstyra våra föräldrar då?
Jag och min sambo överlevde, de har varit föräldrar längre än oss.

Jag litar på att förskolepersonalen har den kompetensen när dom jobbar med det dom gör.
 
Om föräldrarna har sådana snäva uppfattningar är det nog bäst om föräldrarna sköter sitt barn själv. På dagis styr jag inte bitarna han äter, varför ska jag detaljstyra våra föräldrar då?

Jag och min sambo överlevde, de har varit föräldrar längre än oss.

Fast TS är inte speciellt snäv i sina uppfattningar. Hen är väl införstådd med att det finns flera sätt att göra rätt på.
Men vill tex inte ge barnet onödigt socker och att barnet sitter ordentligt upp när det äter för att minska risken att sätta i halsen för att nämna några exempel.
Det är normalt sunt förnuft och finns bevisat flera gånger att det är kloka råd att ta till sig.
Så himla svåra regler är det liksom inte att respektera.
TS är ingen hysterisk galning.
 
Det låter jättekonstigt att far -morföräldrar ska ha rätt att bestämma kosten bara för att.
Jag tycker TS är väldigt vettig som vill ge sitt barn sockerfri kost, just kak o godis socker är det ju ingen nytta med och förstår inte er i tråden som mer eller mindre förespråkar en kaka där och lite paj här. Galet. Finns massor av goda bra alternativ bara man som förälder lär sig tänka om.

Finns det fortfarande dagis som ger saft och bullar, är det så illa?
 
Det låter jättekonstigt att far -morföräldrar ska ha rätt att bestämma kosten bara för att.
Jag tycker TS är väldigt vettig som vill ge sitt barn sockerfri kost, just kak o godis socker är det ju ingen nytta med och förstår inte er i tråden som mer eller mindre förespråkar en kaka där och lite paj här. Galet. Finns massor av goda bra alternativ bara man som förälder lär sig tänka om.

Finns det fortfarande dagis som ger saft och bullar, är det så illa?

Det är vi föräldrar som ska vara tacksamma att vi har barnvakter som skiter fullständigt i vad vi säger :wtf:

Nej skämt och sido min relation med svärmor är inte den bästa men hon är väldigt noga med socker i alla fall och frågar innan barnet får smaka något.
 
Fast TS är inte speciellt snäv i sina uppfattningar. Hen är väl införstådd med att det finns flera sätt att göra rätt på.
Men vill tex inte ge barnet onödigt socker och att barnet sitter ordentligt upp när det äter för att minska risken att sätta i halsen för att nämna några exempel.
Det är normalt sunt förnuft och finns bevisat flera gånger att det är kloka råd att ta till sig.
Så himla svåra regler är det liksom inte att respektera.
TS är ingen hysterisk galning.

Hysterisk galning har jag aldrig sagt och jag tar inte sockerdiskussionen här.

TS stör sig på att de inte gör som hon vill. Om det är ett problem är det bättre att TS gör det själv. Man kan inte tvinga andra att göra som man vill.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 866
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 451
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 414
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 627
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp