Bukefalos 28 år!

Sova hela natten

Sparrisen123

Trådstartare
Hur får man en vuxen hund att sova hela natten?
Sista riktiga promenaden är runt 19, kvällskissen nån gång runt 23-00 och vi kliver upp runt 08.00 på morgonen. Däremellan väcker hunden mig oftast minst två gånger per natt :crazy:
Jag släpper ut eftersom jag gissar att han är kissnödig, men det kanske han inte alls är. Varför vaknar annars en vuxen hund mitt i natten?

Försöka inte låtsas om något och "sova" vidare fungerar ibland, men inte när han skäller för mycket... Tips?
 
Sv: Sova hela natten

I perioder har min ena hund vandrat omkring en del på nätterna. Då har jag under en period begränsat utrymmet (stängt in oss i sovrummet) vilket löst problemet.

Om de är uppe och rör sig blir de ju nödiga på ett helt annat sätt än om de sover. Precis som vi människor.

Om en vuxen hund däremot inte klarade av att hålla sig en normal natt hade jag nog velat kolla den hos veterinär.
 
Sv: Sova hela natten

Som MiniLi säger: begränsa utrymmet.
Och, om det är så att hunden dricker mycket på kvällen så kan man testa att ta bort vattenskålen någon kväll och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Sova hela natten

Jag skulle nog helt enkelt säga åt hunden att gå och lägga sig igen:)

Är det en pälsad hund ? Tänker om den blir varm.
 
Sv: Sova hela natten

Jag skulle nog helt enkelt säga åt hunden att gå och lägga sig igen:)

Det gör jag. Ibland fungerar det, ibland sitter han bara kvar, stirrar på mig och skäller...
Jag tror inte att han är kissnödig heller egentligen eftersom han dagtid kan hålla sig längre än de intervaller han har på natten.

Är det en pälsad hund ? Tänker om den blir varm.

Ja, han har ganska mycket päls, så det är nog inte omöjligt att han blir varm faktiskt! Dock har jag det redan svalt inne eftersom jag också blir varm lätt... Så det går nog inte att göra så mycket åt det egentligen.

Svarar andra också:
Begränsat utrymme är det redan, inte pyttelitet men knappt 20 m2 tror jag. Går inte att få så mycket mer begränsat heller tror jag, han är för stor för att låta sig hindras av t.ex. kompostgaller...
 
Sv: Sova hela natten

20 m2 är väl ganska mycket att röra sej på?
Har du ingen stor bur? Kanske gå upp på natten blivit en "ovana" och några nätter i bur (eller gå in å lägga sej i buren när han börjar vanka runt)
Men det förutsätter ju att han ser buren som en trygg plats.
 
Sv: Sova hela natten

Ja, det är ju kanske lite större än man kan önska om det är så att han vaknar för att han är uppe och vandrar.
Har ingen bur tyvärr.
 
Sv: Sova hela natten

Ivan vaknar ofta på nätterna.

Är det natt så brukar jag bara säga till honom att gå och lägga sig igen, alternativt hämta honom.
Är det tidig morgon öppnar jag altandörren och släpper ut honom i hagen, sen går vi och lägger oss igen.
 
Sv: Sova hela natten

En vuxen hund ska klara av att sova en hel natt om den inte har speciella behov. Jag skulle heller inte begränsa ytan så mycket till en välpälsad hund som kanske behöver flytta på sig då den blir för varm.

Däremot så skulle jag ta en vecka och verkligen gå in för att hunden ska sova - punkt slut. Eller åtminstone ge tusan i att pocka på uppmärksamhet :) Be hunden gå lägga sig, gå upp och visa den till sin plats om den börjar låta osv. Till slut bör hunden ge med sig (precis som en valp) om det inte är något som är galet. Kan bli jobbigt, men envishet brukar löna sig.
 
Sv: Sova hela natten

Låter mindre kul, bortskämd med hundar som helst går och lägger sig vid tjugo och ogärna går upp innan tio.

Men jag tror på russinbulles förslag
 
Sv: Sova hela natten

Om du är säker på att hunden inte är akut nödig så hade jag plockat fram min mest envisa och tålmodiga sida och helt enkelt ignorerat hunden. Kanske kan bli några sömnlösa nätter om han härjar men förr eller senare så kommer han fatta vinken.

Minns en höst när Camaro fått för sig att det var frukostdags klockan 05.00 (hon hade fått mat tidigt hela sommaren när jag sommarjobbade). Det var ett helvete att få henne att sova på morgonen igen men jag gav mig fan på att hon inte skulle få något innan klockan 8.00 och efter ett tag så slutade hon vakna tidigt. Det gav ju inget.
Jobbigt för mig att ligga och försöka sova de där tidiga timmarna men skam den som ger sig ;)

Troligen (om det inte är något knas med din hund så att han inte kan hålla sig eller liknande) så har han blivit van vid att han får komma ut nattetid och så länge du släpper ut honom så kan det nog tänkas fortsätta.
 
Sv: Sova hela natten

Min hund har också perioder då han ska ut minst en gång per natt (just nu t.ex.). Han sover annars som en stock, men så vaknar han till och ska ut. Ett tag trodde jag han ville ut och äta kattskit så jag spionerade på honom, men han kissar och/eller bajsar FASTÄN han varit ute innan vi går och lägger oss.

Det är lite jobbigt inte minst då vi dessutom har 3 katter som vill ut med jämna mellanrum. Vissa nätter får jag stiga upp 5, 6 gånger och då är jag rätt grinig.......
 
Sv: Sova hela natten

Min hund har också perioder då han ska ut minst en gång per natt (just nu t.ex.). Han sover annars som en stock, men så vaknar han till och ska ut. Ett tag trodde jag han ville ut och äta kattskit så jag spionerade på honom, men han kissar och/eller bajsar FASTÄN han varit ute innan vi går och lägger oss.

Det är lite jobbigt inte minst då vi dessutom har 3 katter som vill ut med jämna mellanrum. Vissa nätter får jag stiga upp 5, 6 gånger och då är jag rätt grini g.......
Seriöst?! Jag hade slagit ihjäl någon andra natten om det är friska och normala djur. :o
När får hunden mat om han behöver bajsa nattetid?

Inga av mina djur har väckt mig nattetid om de inte måste ut och det händer några enstaka gånger om året...

kattlåda eller lucka till katterna?
 
Sv: Sova hela natten

Om du inte är säker på at hunden är akut nödig skulle jag också köra på att ihärdigt ignorera.


Jag som är relativt svår att väcka samt har väldigt lätt för att somna om aldrig haft problem med hundar som vaknar tidigt eller mitt i nätterna, helt enkelt för att dom vet att det hjälper ändå inte, matte vaknar ju normalt inte av lite pipande, och skulle jag vakna så somnar jag om lika fort igen.

Är mina hundar (dvs både förra och nuvarande) hemma hos föräldrarna däremot så kan dom lätt tycka att det är dags att kliva upp vid 4-5 tiden på mornarna för dom ha full koll på att lite pipande gör att min pappa kliver upp. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sova hela natten

Har det alltid varit såhär? Eller är det ett nytt beteende? Hur gammal är hunden?
 
Sv: Sova hela natten

kl

Tack för alla svar!
Får helt enkelt prova ladda upp med öronproppar och några extra doser tålamod ;)

Har det alltid varit såhär? Eller är det ett nytt beteende? Hur gammal är hunden?

I stort sett alltid, ja. När han var riktigt liten sov han bättre men från typ 7-8 månaders ålder (strax innan han blev könsmogen, vet inte om det kan ha med det att göra, han är en riktig "ladies man") Han är drygt 3 år gammal.
 
Sv: Sova hela natten

Jag är uppe mycket på nätterna själv eftersom jag sover väldigt korta pass pga smärtor i kroppen och min hund lärde sig ju ganska snart att det var ju mysigt att få upp matte för då fick han ju uppmärksamhet som han inte hade fått annars. Han tyckte också att det var väldigt spännande att vara ute i mörkret för då kunde räven vara framme och då kunde han ju skälla på honom mitt i natten :meh: Det blev ju inte bättre än att han började väcka mig och jag som redan sover fruktansvärt dåligt och få timmar behöver verkligen den lilla sömnen jag kan få. När jag gick upp för att han väckte mig (vaknar jag så måste jag gå upp för då känner jag hur ont det gör och kan omöjligt somna om) så lät jag helt enkelt bli att släppa ut honom. Jag sa bara nej och att han skulle gå och lägga sig och därefter ignorerade jag honom. Då började luringen väcka mig för att få min plats i sängen :eek: (han sover vanligtvis mellan mig och sambon men självklart är det ju skönare att sova där i värmen där jag har legat :p) då fick jag börja ta med honom ut ifrån sovrummet och stänga dörren när han väckte mig så det fattade han ju ganska snart att det var ju inte heller någon ide. Det har väl varit några gånger som han har varit riktigt ihärdig och då har han fått gå ut för då behöver han ju men annars går han och lägger sig i bädden istället och det är inte lika kul så numera väcker han mig tack och lov sällan. Det är som sagt var bara om det verkligen är akut.
 
Sv: Sova hela natten

Jag hade nog för säkerhetsskull rådfrågat veterinär så att det inte beror på magproblem, urinvögsproblem etc och ev åkt in och kollat den

Men kan man anta att den är frisk så hade jag varit stenhård på att man sover alt är tyst och självständig på natten såvida allt är ok. Jag hade aldrig klivit ur sängen iaf

Kan hunden störa sig på nåt/stressa över nåt i närmiljön, grannar eller nåt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 998
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 453
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 413
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp