Spännande o intressanta hus till salu del 4

Är det bara jag som stör mej på att mäklaren blandar bilderna som om de vore en kortlek...
Man visar ju bilderna vartefter de presenterar de olika byggnaderna.. Inte hoppar som en galning...
Får ingen koll på nånting... Och bilderna i sej är helt värdelösa...
Jo jag störde mig också på bilderna. En vattenho i närbild liksom? O_o
 
Är det bara jag som stör mej på att mäklaren blandar bilderna som om de vore en kortlek...
Man visar ju bilderna vartefter de presenterar de olika byggnaderna.. Inte hoppar som en galning...
Får ingen koll på nånting... Och bilderna i sej är helt värdelösa...
Håller med, orkade inte titta färdigt
 
Kulturhistoriskt skyddade Björksättra gård i Huddinge är till salu för en spottstyver. Det lär dock inte kosta en spottstyver att renovera det till sin forna glans!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...un-bjorksattra-gards-mangardsbyggnad-11543997
Tyckte faktiskt inte om formen på huset. Den där "torntillbyggnaden" passar inte riktigt in, känns det som.

Och kära någon vad förfärligt det var inne... :crazy: Det fanns ju inte ens några golv på bottenvåningen, och massor med fuktskador i taken. Undrar VEM som vill köpa något sådant???
 
Jag såg inga fuktskador i taken, och att golven är borta i nedervåningen ser värre ut än det är, de skulle antagligen ändå behövts tas bort vid en större renovering och kostar inga jättesummor att lägga nya. Men totalt lär det kosta en del. Svårast är nog att få tag i kompetenta byggare till ett rimligt pris för det krävs erfarenhet att renovera gamla hus.

Men jag håller med om att det inte blev helt lyckat med tillbyggnaden och tornet.
 
Fast det är väl bara utsidan vad jag förstått som är "skyddad" dvs måste va som den är och återställas som så... Men insidan får renoveras i vilken stil som ...
Jag kan inte se att det framgår exakt vad som är skyddat men med tanke på den extremt omfattande byggnadsantikvariska förundersökningen med rekommenderade åtgärder skulle jag tro att även insidan är skyddad och ska återställas i utsprunglig stil med traditionella material och tekniker.
 
Jag kan inte se att det framgår exakt vad som är skyddat men med tanke på den extremt omfattande byggnadsantikvariska förundersökningen med rekommenderade åtgärder skulle jag tro att även insidan är skyddad och ska återställas i utsprunglig stil med traditionella material och tekniker.

Mäklarens första beskrivning säger ju :
Naturligtvis innebär detta goda möjligheter att göra fastigheten till sin egen och sätta sin prägel. Men det finns en varsamhetsbestämmelse att ta hänsyn till när man förvärvar särskilt värdefulla byggnader med kulturhistoriska värden. Ta del av beskrivningen och bilagorna nedan för mer info eller kontakta fastighetsmäklaren.

Sen skriver Stockholms läns museum:
Kommunens avsikt är att renovera byggnaderna på fastigheten med hänsyn till dess kulturhistoriska värden och skapa en besöksplats med en intressant kulturmiljö som kan visas upp för allmänheten. Inför restaureringen av Björksättra gårds tidigare mangårdsbyggnad har Stockholms läns museum av Huddinge kommun fått i uppdrag att utföra en antikvarisk förundersökning med åtgärdsförslag som ska användas som underlag vid arbetena.

Så deras "lista" är ju utifrån ett "göra renoveringen till så nära original" inte som ett "så här måste ALLA renovera det"
 
Jag kan inte se att det framgår exakt vad som är skyddat men med tanke på den extremt omfattande byggnadsantikvariska förundersökningen med rekommenderade åtgärder skulle jag tro att även insidan är skyddad och ska återställas i utsprunglig stil med traditionella material och tekniker.
Jag tror det i dagsläget inte finns något direkt skydd alls utan bara det generella skydd som alltid gäller enligt plan- och bygglagen. Rekommendationen var att ett särskilt skydd borde inrättas men som jag uppfattar det är ännu inte gjort: "Björksättra herrgård omfattas av sådana särskilda kulturhistoriska värden att byggnaden bör skyddas genom planer eller andra bestämmelser."
 
Jag såg inga fuktskador i taken, och att golven är borta i nedervåningen ser värre ut än det är, de skulle antagligen ändå behövts tas bort vid en större renovering och kostar inga jättesummor att lägga nya. Men totalt lär det kosta en del. Svårast är nog att få tag i kompetenta byggare till ett rimligt pris för det krävs erfarenhet att renovera gamla hus.

Men jag håller med om att det inte blev helt lyckat med tillbyggnaden och tornet.
Interiörbild nummer 3 (svårt att räkna när bilderna är placerade som de är) visar väl ändå en fuktskada längs med väggen uppe vid taket? Eller vad är annars den stora bruna fläcken?

Och vad är allt det svarta i taket på ett av rummen i bottenvåningen?? Mögel :confused::crazy: ?
 
Jag tror det i dagsläget inte finns något direkt skydd alls utan bara det generella skydd som alltid gäller enligt plan- och bygglagen. Rekommendationen var att ett särskilt skydd borde inrättas men som jag uppfattar det är ännu inte gjort: "Björksättra herrgård omfattas av sådana särskilda kulturhistoriska värden att byggnaden bör skyddas genom planer eller andra bestämmelser."
Okej, jag utgick ifrån att det fanns en q-märkning.
 
Interiörbild nummer 3 (svårt att räkna när bilderna är placerade som de är) visar väl ändå en fuktskada längs med väggen uppe vid taket? Eller vad är annars den stora bruna fläcken?

Och vad är allt det svarta i taket på ett av rummen i bottenvåningen?? Mögel :confused::crazy: ?
Ja, det svarta i taken ser misstänkt likt mögel, det har du rätt i. Svårt att säga varför dock och hur omfattande problemet är.

Hur mycket skulle ett sådant hus vara värt med det läget och antikvariskt renoverat?
 

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 662
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 963
· Visningar
62 650
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 948
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 908
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp