Bukefalos 28 år!

Spinoff på ”förskoletider”

Men varför skaffar folk barn??????
Lämna tidigt på dagis, hämta sent.
Egentid....
Trist att gunga i lekparken, jobbigt när de nya barnet föds....
Alltså!
De är ju en fri vilja, VILL man eller VILL MAN INTE ha barn?
De är inget måste.
De är inte att välja bort en del trista delar, man få hela kittet!
Barn finns 24/7 oavsett var i karriären man är.
Värst tycker jag när man skriver att man inte HUNNIT göra barn denna månaden, han eller hon eller båda har varit upptagen....
Jaha? När ska man hinna HA barn då? dygnet har fortfarande bara 24 timmar.

*Jenny *
 
Men varför skaffar folk barn??????
Lämna tidigt på dagis, hämta sent.
Egentid....
Trist att gunga i lekparken, jobbigt när de nya barnet föds....
Alltså!
De är ju en fri vilja, VILL man eller VILL MAN INTE ha barn?
De är inget måste.
De är inte att välja bort en del trista delar, man få hela kittet!
Barn finns 24/7 oavsett var i karriären man är.
Värst tycker jag när man skriver att man inte HUNNIT göra barn denna månaden, han eller hon eller båda har varit upptagen....
Jaha? När ska man hinna HA barn då? dygnet har fortfarande bara 24 timmar.

*Jenny *
Bara för att man inte jublar och älskar allt som har med barn att göra så betyder inte det att man per automatik ska avstå från att skaffa barn. Ett barn har man förhoppningsvis hela resten av sin egen levnadsperiod. Småbarnsåren är bara en liten del av det hela.
 
MÅSTE man lämna kl 9? Det låter ju jättemärkligt då det inte är skolplikt! Jag skulle aldrig gå med på att lämna kl 9 bara för att, om jag hade jobbat skift. Blir ju jättelånga dagar om pappan kan hämta först kl 18!

Vad händer om man vill lämna senare och vägrar komma till nio? Måste man byta förskola? Förverkat man rätten till förskola?

Jag utgår från att det handlar om att personalen ska kunna ha struktur på den pedagogiska verksamheten. Utflykter till exempel är ju omöjligt om ungarna trillar in lite när som helst på dagen.
 
Jag utgår från att det handlar om att personalen ska kunna ha struktur på den pedagogiska verksamheten. Utflykter till exempel är ju omöjligt om ungarna trillar in lite när som helst på dagen.
Då kan man väl lämna där de är på utflykt? Det är ju oftast i närområdet. De gånger per år de åker till kungliga slottet eller Djurgården eller ngn annanstans jättelångt bort vid kl 9 kanske man kan lämna vid 9.
 
MÅSTE man lämna kl 9? Det låter ju jättemärkligt då det inte är skolplikt! Jag skulle aldrig gå med på att lämna kl 9 bara för att, om jag hade jobbat skift. Blir ju jättelånga dagar om pappan kan hämta först kl 18!

Vad händer om man vill lämna senare och vägrar komma till nio? Måste man byta förskola? Förverkat man rätten till förskola?
Det är nog snarare ett önskemål. Skall man hårdra det så är det dina arbetstider som styr behovet.
 
Då kan man väl lämna där de är på utflykt? Det är ju oftast i närområdet. De gånger per år de åker till kungliga slottet eller Djurgården eller ngn annanstans jättelångt bort vid kl 9 kanske man kan lämna vid 9.

Nu är det ju inte bara utflykter det handlar om utan även annan verksamhet.
Tänk själv hur störande det är när kollegor kommer in på möten lite då och då och det handlar om vuxna. Inte om barn som kanske kommer in mitt i en samling och pratar, vägrar ta av sig ytterkläderna eller liknande.

Att inte förstå att personalen försöker bedriva en pedagogisk verksamhet anser jag är att inte respektera deras arbete.
 
Absolut, är det något som förhöjer upplevelsen av en kräksjuk bebis, så är det ett syskon som får hänga med på en hörna och dela upplevelsen. En gång när barnen var små och maken var bortrest så väcktes jag kl 02 av att det stora barnet (2 1/2) kräktes på mig. Sen hade vi jätteroligt hela natten allihop, med tvååring som grät och kräktes ner pyjamas och sängkläder om varandra, en liten bebis som grät, och så jag då som torkade kräk, duschade barn, tvättade pyjamasar och sängkläder, bäddade sängar, tröstade barn och ammade om vartannat. ”Småbarnstiden är verkligen den bästa tiden i livet!” minns jag att jag tänkte. Eller inte.
Fy f-n.
 
Instämmer till fullo. Sambon och jag har haft långa samtal om det där. Renovera hus, ha en ett och ett halvt åring o en treåring o jobba heltid båda två. Näe vi har bestämt oss att sälja huset nästa år o försöka köpa en hyresfastighet som vi förhoppningsvis kan tjäna lite pengar på så småningom istället.

Vill verkligen ha så mycket tid som möjligt för att umgås med familjen, det materialistiska kan va.

Om ni ska köpa en fastighet med bostäder så lär ni inte få mer tid för familjen... :nailbiting: ;)
 
Men varför skaffar folk barn??????
Lämna tidigt på dagis, hämta sent.
Egentid....
Trist att gunga i lekparken, jobbigt när de nya barnet föds....
Alltså!
De är ju en fri vilja, VILL man eller VILL MAN INTE ha barn?
De är inget måste.
De är inte att välja bort en del trista delar, man få hela kittet!
Barn finns 24/7 oavsett var i karriären man är.
Värst tycker jag när man skriver att man inte HUNNIT göra barn denna månaden, han eller hon eller båda har varit upptagen....
Jaha? När ska man hinna HA barn då? dygnet har fortfarande bara 24 timmar.

*Jenny *
Va?

När det gäller att få barn så krävs det att man är på samma ställe och kan ha sex de specifika kvällarna det är aktuellt. Det är ju något helt annat än att ta hand om barn.

Man kan vilja ha barn, utan att tycka att det är särskilt roligt att stå och putta på en gunga i en halvtimme. Men man gör det ändå. Ungefär som man att man kan vilja ha en häst, utan att tycka det är höjden av lycka att klafsa runt i en mörk och lerig hage på jakt efter en häst som knappt syns.

Självklart finns barn hela tiden. Men som tur är så behöver ju sällan en människa ta hand om dem 24/7. Om det var förutsättningarna skulle nog inte många välja att skaffa barn, nej. Det är lika dumt som att säga att jaså, du vill inte bosätta dig på kontoret och vara på jobbet 24/7? Varför ska du ens ha ett jobb då???

Man kan vilja ha eller göra något utan att sysselsätta sig enbart med det 24/7.

Och egentid - menar du på allvar att du inte kan förstå hur man kan vilja göra något annat utöver än att vara på jobbet eller ta hand om sitt barn när man blivit förälder? Tror du ens tidigare liv, vänner och intressen, går upp i rök så fort bebisen föds? Att man blir totalt personlighetsförändrad?
 
MÅSTE man lämna kl 9? Det låter ju jättemärkligt då det inte är skolplikt! Jag skulle aldrig gå med på att lämna kl 9 bara för att, om jag hade jobbat skift. Blir ju jättelånga dagar om pappan kan hämta först kl 18!

Vad händer om man vill lämna senare och vägrar komma till nio? Måste man byta förskola? Förverkat man rätten till förskola?

Men vilka dumma frågor. Det där tänker jag inte ens bemöta.
 
Vad är det du inte förstår? Det behövs mer tid för att återhämta sig när man jobbat natt.

Eller tycker du seriöst att de som jobbar natt skall bara sova och jobba? Inte få ha ett liv? Då kommer det bli ännu svårare att få folk att jobba natt.

Nu vet jag att du har lite svårt med svart humor, skall tänka på det i framtiden. Tack för tipset :up:
Nej, det tycker jag inte. Jag tycker det är jättebra att det finns förskolor, så att nattjobbande föräldrar kan sova, arbeta och vara lediga, precis som alla andra.

Att skratta åt folk är inte svart humor, om du trodde det. Svart humor är något helt annat: ”Svart humor eller svart komedi är en speciell form av humor och satir vars ämnesval är att driva med dramatiska och allvarliga saker som döden, krig, våld, alkohol-droger och liknande, så det verkar humoristiskt.” (Wikipedia). Typ samma sak som galghumor. Man skrattar åt eländet. Inläggen i tråden där @Hyacinth och andra diskuterar kräkfest på IKEA är exempel på svart humor. Ditt inlägg är det inte. Snarare skadeglädje i så fall, man skrattar åt att man tycker att någon annan har sagt fel. Jag är personligen väldigt förtjust i svart humor, men skadeglädje har jag svårt för.
 
Vad är det du inte förstår? Det behövs mer tid för att återhämta sig när man jobbat natt.

Eller tycker du seriöst att de som jobbar natt skall bara sova och jobba? Inte få ha ett liv? Då kommer det bli ännu svårare att få folk att jobba natt.

Nu vet jag att du har lite svårt med svart humor, skall tänka på det i framtiden. Tack för tipset :up:
Vad onödigt otrevlig du är.
 
Då kan man väl lämna där de är på utflykt? Det är ju oftast i närområdet. De gånger per år de åker till kungliga slottet eller Djurgården eller ngn annanstans jättelångt bort vid kl 9 kanske man kan lämna vid 9.

Hos oss var det för att kunna erbjuda en bra pedagogisk verksamhet. Alla barn blir lite stimmiga vid lämning/hämtning, trillar folk in hela tiden blir det svårt att starta projekt.
 
Nej, det tycker jag inte. Jag tycker det är jättebra att det finns förskolor, så att nattjobbande föräldrar kan sova, arbeta och vara lediga, precis som alla andra.

Att skratta åt folk är inte svart humor, om du trodde det. Svart humor är något helt annat: ”Svart humor eller svart komedi är en speciell form av humor och satir vars ämnesval är att driva med dramatiska och allvarliga saker som döden, krig, våld, alkohol-droger och liknande, så det verkar humoristiskt.” (Wikipedia). Typ samma sak som galghumor. Man skrattar åt eländet. Inläggen i tråden där @Hyacinth och andra diskuterar kräkfest på IKEA är exempel på svart humor. Ditt inlägg är det inte. Snarare skadeglädje i så fall, man skrattar åt att man tycker att någon annan har sagt fel. Jag är personligen väldigt förtjust i svart humor, men skadeglädje har jag svårt för.
Jaha och? Du fattar inte ett skämt. Mer än så är det inte. Du behöver liksom inte dra på så stora växlar. Vad är det du vill komma fram till?
Jag har redan skrivit att jag i framtiden skall ta hänsyn till att vår humor ligger på olika nivåer.
 
Dina inlägg till @Mabuse tycker jag har haft en trist ton rätt igenom så att det var ett vänligt sinnat skämt har jag svårt att tro faktiskt.

Och om mottagaren av skämtet tar illa upp brukar en vanligtvis be om ursäkt, inte fortsätta med att mottagaren är en känslig torrboll.
Som sagt jag har skrivit för flera inlägg sedan att jag i framtiden kommer ta hänsyn till att vi har olika humor. Vad vill du mer?

Nä det var faktiskt ett helt vanligt skämt. Jag tyckte faktiskt att det var kul att tyckta att det var tidigt att gå upp 04:30 var tidigt. För mig är det sovmorgon.
Jag brukar oftast här på Buke skriva direkt i samma inlägg när jag skojar om något innan jag vet att personen i fråga är på samma nivå när det kommer till humor. Detta just för att jag vet att viss humor är svår att förstå. Men ibland missbedömer jag situationen eller glömmer skriva. Här missbedömde jag situationen.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 154
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 092
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp