Sporrskydd

Silkisif

Trådstartare
What.The.Fuck?

Finns det på riktigt? Jag såg ett inlägg om dem och trodde det var ett första aprilskämt, men nej..
Vem använder dem? Varför vill man ens ha dem? Är det inte lättare att bara ta av sporrarna?

:eek::eek::eek::eek:
 
Det är en så himla bra uppfining, jag älskar mitt sporrskydd som gör att jag kan rida min fina grå även uner fällningsperioderna.
Tänk lite utanför lådan. Min häst får INTE ska av sporrarna, rider knappt med sporrar alls.
Däremot får han skav av kanten på mina långa chaps, kanten på mina skor, kanten på sporrarna, dvs inte själva sporren osv.
Det kommer från absolut ingenstans, ena dagen helt okänslig, nästa dag massa skav. Därför använder jag skyddet under hösten och efter årskiftet fram tills nu ungefär när sommarpälsen har fått bra kvalité.

Såhär blir det av remmarna från chapsen, rätt omöjligt att undvika om jag inte ska sitta och hålla ut benen 1 dm på varje sida....


 
Vilken syftar du på? sporrskydd brukar syfta på gummit man har runt sporrens fotdel för att skydda stöveln. Du syftar på tygbiten man sätter på hästen antar jag?
 
What.The.Fuck?

Finns det på riktigt? Jag såg ett inlägg om dem och trodde det var ett första aprilskämt, men nej..
Vem använder dem? Varför vill man ens ha dem? Är det inte lättare att bara ta av sporrarna?

:eek::eek::eek::eek:

Finns två sorter. En tygremsa som skyddar hästen mot skarv. Och en gummipryl som skyddar stöveln mot sporren.
 
Det är en så himla bra uppfining, jag älskar mitt sporrskydd som gör att jag kan rida min fina grå även uner fällningsperioderna.
Tänk lite utanför lådan. Min häst får INTE ska av sporrarna, rider knappt med sporrar alls.
Däremot får han skav av kanten på mina långa chaps, kanten på mina skor, kanten på sporrarna, dvs inte själva sporren osv.
Det kommer från absolut ingenstans, ena dagen helt okänslig, nästa dag massa skav. Därför använder jag skyddet under hösten och efter årskiftet fram tills nu ungefär när sommarpälsen har fått bra kvalité.

Såhär blir det av remmarna från chapsen, rätt omöjligt att undvika om jag inte ska sitta och hålla ut benen 1 dm på varje sida....



Visst är det bra för er som hittat en annan tillämpning, men att man över huvud taget få för sig att designa ett sporrskydd.. hur tänkte man? Om någon man en häst som får skav lätt kommer på det och kallar det skavskydd eller något är väl en sak, men sporrskydd... Jag blir mörkrädd.
 
Visst är det bra för er som hittat en annan tillämpning, men att man över huvud taget få för sig att designa ett sporrskydd.. hur tänkte man? Om någon man en häst som får skav lätt kommer på det och kallar det skavskydd eller något är väl en sak, men sporrskydd... Jag blir mörkrädd.

Det heter body bandage, inte sporrskydd och är designat just för att skydda hästen från skav.
Sen att det i vissa butiker kallas sporrskydd är en annan sak, skulle lika gärna kunna kallas skänkelskydd.
Tycker inte det är mer konstigt än att sätta ludd på tyglar och sadelgjord.
Det jag däremot tycker är konstigt är folk som ska dömma och tycka en massa utan att ha en aning
 
Det heter body bandage, inte sporrskydd och är designat just för att skydda hästen från skav.
Sen att det i vissa butiker kallas sporrskydd är en annan sak, skulle lika gärna kunna kallas skänkelskydd.
Tycker inte det är mer konstigt än att sätta ludd på tyglar och sadelgjord.
Det jag däremot tycker är konstigt är folk som ska dömma och tycka en massa utan att ha en aning

Det hade du gärna kunnat skriva ut i första inlägget, är sporrskydd bara ett missförstånd så är ju min reaktion en reaktion på ingenting.
Att sen butiker säljer det som sporrskydd om det säljs från leverantör som body bandage är något jag kan tycka är sjukt..

Självklart dömer jag, men jag är inte svår att övertyga om något annat. Jag dömer knappast dig som använder det som body bandage, till exempel. Anledningen till att jag skriver här är ju delvis för att lära mig nytt. Har jag lärt mig fel får jag väl lära om, svårare än så är det inte. I mina ögon låter sporrskydd som ett redskap som döljer en mild misshandel. Är det något annat är det här ett fint ställe att upplysa om sanningen ;)
 
Eftersom som du inte vet anledningen till varför människor använder dem är det väldigt trångsynt att döma på förhand på det viset som du gör.
 
Eftersom som du inte vet anledningen till varför människor använder dem är det väldigt trångsynt att döma på förhand på det viset som du gör.

Upplys mig! :) Varför står det sporrskydd, om ingen eller en minioritet använder dem som sporrskydd? Hur ska jag till nästa gång förstå det?

Självklart utgår jag från att produkten används till det försäljaren säger att den ska användas till? Sen kanske några använder den annorlunda, ex: taggtrådsbett är okej på väggen, men den säljs ju som sporrskydd.

Du kanske är en supermänniska, men jag har lite svårt att själv totalignorera den felaktiga (?) information jag får och komma på egen mer korrekt information. Ska försöka nästa gång ;)
 
Det används nog mest som just skänkelskydd.
Jag ser faktiskt inte namnet sporrskydd som något problem. Jag använder det delvis som det eftereftersom min får skav av kanten på sporren.
Det är så lätt att tycka en massa men den dagen man själv står där med en extremt känslig häst så förstår man.

Det är heller inte jättesvårt att googla så hade du fått upp det korrekta namnet direkt.
 
What.The.Fuck?

Finns det på riktigt? Jag såg ett inlägg om dem och trodde det var ett första aprilskämt, men nej..
Vem använder dem? Varför vill man ens ha dem? Är det inte lättare att bara ta av sporrarna?

:eek::eek::eek::eek:


Jag vet många som har skavkänsliga hästar som använder body bandage tex när hästen fäller och verkar vara mer skavkänslig än vanligt. Vissa utav av dem rider inte ens med sporrar (eller bankar med skänklarna för den delen) men deras hästar får skav av precis allt. Toppenbra produkt tycker jag!
 
Om man har en häst som är så sjukt känslig för allt så skulle jag ta av allt vasst mot hästen. så inge shaps endast ridstrumpor och ridbyxor.
Jag skulle sänka skänkeln och inte ha en hoppskänkel som ligger tätare an mot hästens mage ja kort och gott rida i dressyrläder helt enkelt. och verkliiiigen jobba med att inte använda underskänklarna överhuvudtaget under fällperioden.
Teddy i massor runt sadelgjorden teddy som man drar på runt om hälen så det är teddy som nuddar hästen och inte hälen på skon osv.
Något tal om sporrar är det ju självklart inte på en sånhär häst sporrskydd som inte.
 
Om man har en häst som är så sjukt känslig för allt så skulle jag ta av allt vasst mot hästen. så inge shaps endast ridstrumpor och ridbyxor.
Jag skulle sänka skänkeln och inte ha en hoppskänkel som ligger tätare an mot hästens mage ja kort och gott rida i dressyrläder helt enkelt. och verkliiiigen jobba med att inte använda underskänklarna överhuvudtaget under fällperioden.
Teddy i massor runt sadelgjorden teddy som man drar på runt om hälen så det är teddy som nuddar hästen och inte hälen på skon osv.
Något tal om sporrar är det ju självklart inte på en sånhär häst sporrskydd som inte.

Eller så tar man bara på ett body bandage, får en glad häst utan skav och kan rida precis som vanligt :idea:
 
Om man har en häst som är så sjukt känslig för allt så skulle jag ta av allt vasst mot hästen. så inge shaps endast ridstrumpor och ridbyxor.
Jag skulle sänka skänkeln och inte ha en hoppskänkel som ligger tätare an mot hästens mage ja kort och gott rida i dressyrläder helt enkelt. och verkliiiigen jobba med att inte använda underskänklarna överhuvudtaget under fällperioden.
Teddy i massor runt sadelgjorden teddy som man drar på runt om hälen så det är teddy som nuddar hästen och inte hälen på skon osv.
Något tal om sporrar är det ju självklart inte på en sånhär häst sporrskydd som inte.

Eller så använder man body bandage?
Lilla jag som har en häst över 1.80 - hur långa dressyrläder jag än har så kommer skänkeln någonstans att ligga an på honom. Ska jag sälja den hästen då? :p

Tycker att body bandage är en fiffig uppfinning!
 
Hmm.....
Så om man har en hopphäst som är inköpt för ändamålet så ska man lägga all träning och tävling på hyllan under en längre period istället för att använda ett body bandage som inte stör hästen ett dugg?!?
Mycket märkligt tänk!
 
En sak jag funderat över är om det inte ger skav vid manken/bakom manken?

Hade en extremt skavkänslig vid fällning, dock innan det fanns skydd. Men det känns som att han hade fått skav uppe vid manken av det likförbannat?
 
En sak jag funderat över är om det inte ger skav vid manken/bakom manken?

Hade en extremt skavkänslig vid fällning, dock innan det fanns skydd. Men det känns som att han hade fått skav uppe vid manken av det likförbannat?

Jag använder renskinn, så jag lägger det underst och skyddet ovanpå.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 223
Senast: Acto
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
861
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 320
Senast: Rosett
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp