Stängt hunddagis

cassiopeja

Trådstartare
Jag undrar om det är normalt att hunddagis stänger i flera veckor, men man måste ändå betala full avgift?
I det här fallet har vårt dagis stängt flera veckor över jul och nyår. Dagiset påstår att det man betalar för är att få behålla sin plats, men jag tycker att det känns konstigt att man ska betala för en tjänst man inte har tillgång till... Då skulle ju dagiset i praktiken kunna ha stängt 5 månader om året men man måste betala ändå, "för att garantera sin plats" när dom väl har öppet?.....
Hur fungerar det på ditt dagis?
 
Sv: Stängt hunddagis

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar på mitt (dagis i söderort) eftersom jag lyckats få ledigt mellandagarna men upplägget där du har din hund låter jättekonstigt.
 
Sv: Stängt hunddagis

Min systers sambos syster (långt och krångligt) driver ett hemmahunddagis i söderort. Hon gör så att hon stänger mellan den 23:e december och 4:e januari. Sen har hon även stängt 3 veckor på sommaren (hon är själv, så det är hennes enda ledighet). Hundägarna betalar som vanligt, men har rätt till en "frimånad" per år då de slipper betala. De kan dock inte ta frimånaden samtidigt som någon annan av hundägarna (eftersom hon inte skulle klara av det ekonomiskt, är rätt små marginaler med dagisverksamheten vad jag förstått).

Tycker det verkar vara en vettigare lösning eftersom de som använder dagiset inte behöver betala för tid som hon ändå inte passar hundarna. Att ni ska betala för veckor utan passning verkar rätt skumt. Är det ett stort dagis eller är det litet och "hemmabaserat" så att säga? Är det en person som driver det kan det nog vara lite ekonomiska aspekter som ligger bakom det hela.
 
Sv: Stängt hunddagis

Nej, det är inte stängt i 5 veckor, sorry om jag blev lite otydlig där. :-) Det är stängt i 2½ veckor (ev 3, det är inte bestämt än). Det är inget litet hemmadagis utan ett ganska stort med flera anställda.
 
Sv: Stängt hunddagis

Jag tog själv bort siffran 5 eftersom jag inte vet vart jag fick den ifrån. Skyller på att det är innan morgonkaffet. :p

Är det flera anställda kan jag tycka att de kan pussla lite med personalens schema och hålla öppet åtminstone i mellandagarna. Röda dagar kan jag tycka att man får lösa själv. Ok, det kostar lite mer för dem, men å andra sidan är det en rätt bra service. Hade det varit ett hunddagis som drivs av en person hade jag förstått det bättre. Vad betalar du per månad? Om man får fråga?
 
Sv: Stängt hunddagis

Jag hade nog protesterat. Just för att ni inte KAN utnyttja servicen, det vore skillnad om man på eget initativ behöll hunden hemma.
 
Sv: Stängt hunddagis

Pratade lite med hon som har hunddagiset jag nämnde tidigare. Hon säger så här:

"Ja det är konstigt. Det största dagiset jag vet har inte stängt alls utan personalen jobbar i skift. Många hundar får ju ledigt just mellanadagarna ändå så många får ledigt. De vill veta en månad i förväg dock hur många hundar som kommer att närvara. Men det kan ju vara så att... de har stängt över jul ISTÄLLET för på sommaren? Om man e tuff och vill stå på sig kan man ju vägra betala när man tvingas ha hunden hemma om det inte står i avtalet så att man utan att ha läst ordentligt har gått med på att betala. Om man har ett avtal som inte säger något om saken så att man vet att man inte kan bli uppsagd så kan man vägra betala och sen gå till JO. Avtalet ska ju avgöra sånt. Om man inte har något avtal, ja då är det nog tyvärr bara att betala om man inte vill riskera att hundens plats är borta när man kommer i januari. Jag skulle kolla avtalet om jag var hundägaren."

Vad står i ditt avtal med dagiset?
 
Sv: Stängt hunddagis

Tack för svar! Jag ska kolla upp avtalet, är visserligen mitt uppe i en flytt just nu men ska försöka hitta det bland kartongerna... :-) På sommaren har dom inte stängt, eller SKA inte ha stängt i alla fall - i somras var det några dagar som jag helt sonika fick komma och hämta min hund för att det var för få hundar där så dom beslutade sig hastigt och lustigt för att stänga.
Röda dagar tycker jag det är helt OK att det är stängt, men nu kommer dom mest troligt ha stängt from 19/12-11/1, och det tycker jag är lite väl länge...
Det är ett ganska billigt dagis vad jag har förstått, jag betalar 2400:-/mån. Hunden trivs jättebra och rent hundmässigt är dom väldigt bra och duktiga, men tyvärr är det flera saker som är lite sämre rent KUNDmässigt... ;)
 
Sv: Stängt hunddagis

Ja, de är rätt billiga. Hemmahunddagiset tar 2500/månad om hunden är där 4-5 gånger i veckan. 2-3 gånger i veckan kostar 1900 kr/månad. Då ingår kloklippning och lite annat. (Vi i familjen tycker dock att hon är för billig. ;))
 
Sv: Stängt hunddagis

Jag säger bara: läs det finstilta noggrannt i ditt avtal med hunddagiset!!

Har pga missnöje/extremt dålig hundhantering och sedan även flytt haft mina hundar på tre olika dagis genom åren.

Det första dagiset LÄT väldigt bra, men var rent skräp!
Där hade de stängt halva dagen dag före röd dag, röd dag, klämdagar, mellandagar och en månad på sommaren. Utan kompensation för dagisets hundar!
Dessutom stängde de två veckor med en dags förvarning, för "sanering" då några hundar misstänktes ha kennelhosta...

Det andra dagiset hade öppet nästan jämt! Röda dagar var enda gången de hade stängt och så fick man meddela hur många hundarna som skulle finnas på plats vid storhelger, semestrar osv. så att de anpassade mängden personal till antalet hundar.

Det sista dagiset hade stängt röda dagar, klämdagar och en månad på sommaren. Där lämnades hundarna även ensamma när personalen körde och hämtade/lämnade andra hundar på morgonen/eftermiddagen.
På detta dagis betalade man för 11 månader av 12 per år om man var heltids-kund.

Så enda chansen att veta exakt vad som gäller är att lusläsa sitt avtal!

/Swat
 
Sv: Stängt hunddagis

Dessutom stängde de två veckor med en dags förvarning, för "sanering" då några hundar misstänktes ha kennelhosta...

Fast det kan du ju inte beskylla dagiset för, vill du lämna din hund där ev smitta kan finnas ?

Fast 2 veckor lät som onödigt lång tid ?
 
Sv: Stängt hunddagis

Att de stänger säger jag inget om, men 14 dagar för att "sanera" för kennelhosta!

Den enda "sanering" som krävs är ju ångtvätt av lokalerna och vircon behandling + tvätt av diverse textilier!
Eftersom det är ett virus finns inget mer man kan göra!
Sjuka/hostande hundar skall så klart hållas hemma, men min erfarenhet är att hundar smittar redan ett par dygn före hostan bryter ut, så...

Oavsett vilket så hostade hundar redan första dagen efter "saneringen" så...

(Men dagisägarinnan var brun och fräsch eftersom hon passat på att köpa en sista minuten resa under perioden då dagiset var stängt!)

/Swat
 
Sv: Stängt hunddagis

Tack för svar! Jag ska kolla upp avtalet, är visserligen mitt uppe i en flytt just nu men ska försöka hitta det bland kartongerna... :-) På sommaren har dom inte stängt, eller SKA inte ha stängt i alla fall - i somras var det några dagar som jag helt sonika fick komma och hämta min hund för att det var för få hundar där så dom beslutade sig hastigt och lustigt för att stänga.
Röda dagar tycker jag det är helt OK att det är stängt, men nu kommer dom mest troligt ha stängt from 19/12-11/1, och det tycker jag är lite väl länge...
Det är ett ganska billigt dagis vad jag har förstått, jag betalar 2400:-/mån. Hunden trivs jättebra och rent hundmässigt är dom väldigt bra och duktiga, men tyvärr är det flera saker som är lite sämre rent KUNDmässigt... ;)

MItt dagis har stängt i några veckor på sommaren och då betalar man halv avgift den månaden.
 
Sv: Stängt hunddagis

Tack för svar! Jag ska kolla upp avtalet, är visserligen mitt uppe i en flytt just nu men ska försöka hitta det bland kartongerna... :-) På sommaren har dom inte stängt, eller SKA inte ha stängt i alla fall - i somras var det några dagar som jag helt sonika fick komma och hämta min hund för att det var för få hundar där så dom beslutade sig hastigt och lustigt för att stänga.
Röda dagar tycker jag det är helt OK att det är stängt, men nu kommer dom mest troligt ha stängt from 19/12-11/1, och det tycker jag är lite väl länge...
Det är ett ganska billigt dagis vad jag har förstått, jag betalar 2400:-/mån. Hunden trivs jättebra och rent hundmässigt är dom väldigt bra och duktiga, men tyvärr är det flera saker som är lite sämre rent KUNDmässigt... ;)

Du kan kanske hitta information om vad du kan förvänta dig/kräva på www.konsumentverket.se

Ett hunddagis borde kategoriseras som ett tjänsteföretag likställt med ett fristående dagis eller hundpensionat.
 
Sv: Stängt hunddagis

Jag har arbetstränat på ett hunddagis i 6 mån, dom stängde 1 månad under sommaren (för att hon som drev det skulle kunna få semester) med full avgift, det var många som reagerade på det men så var det skrivet på kontraktet. 2400Kr kostade heltid.

Jag personligen tycker att det skulle kunna vara så att man betalade halv avgift den månaden dom stänger för att säkra sin plats på dagiset.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stängt hunddagis

"Mitt" dagis har stängt röda dagar, plus julafton och nyårsafton. Den 23e och den 30e stänger dom klockan 15. Det är det enda. Sommaren har dom ena delen stängd den månad människor har semester, så dom ber att man gärna får säga till vilka sommarveckor hunden kommer vara där så att dom kan planera personal. Jag visste inte hur mitt jobb skulle vara så Cerberus fick komma hela tiden och vara ledig när jag väl var ledig. :)

Över jul och nyår har dom även halva priset på hundpensionat för oss dagiskunder. :)
 
Sv: Stängt hunddagis

Om man har ett avtal som inte säger något om saken så att man vet att man inte kan bli uppsagd så kan man vägra betala och sen gå till JO.
JO? Menar du Justitieombudsmannen så hanterar de bara ärenden där det är myndigheter som gjort fel.
 
Sv: Stängt hunddagis

Jag citerade bara det hon skrev som svar till mig. JO är inte rätt, utan det lär bli en civilrättslig process av det hela, där kontraktet avgör utfallet till stor del.

Som sagt. Det var tidigt imorse. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 066
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 485
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp