Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på - del 9

Sant! Men nej, det ses nog inte heller som ett jobb.

Jag tänker på riktigt tunga jobb där män generellt har mer fysisk styrka än kvinnor. Men även där, i alla fall i Sverige, finns det väl lagar på hur tungt något får vara innan en lyftanordning måste finnas tillgänglig?
 
Jag tänker på riktigt tunga jobb där män generellt har mer fysisk styrka än kvinnor. Men även där, i alla fall i Sverige, finns det väl lagar på hur tungt något får vara innan en lyftanordning måste finnas tillgänglig?
De arbetena som sågs/ses som typiskt manliga av den orsaken har mer hjälpmedel idag och är därmed mindre fysiskt tunga än vad de tunga yrken, som fortfarande är tunga, där kvinnor är i majoritet. Att män ses som starkare fysiskt och därför kan ha tyngre arbeten gäller liksom bara om yrket ses som just manligt. När det gäller yrken som traditionellt ses som kvinnliga kvittar det precis för den klicken som menar att fysiskt tunga jobb är för män för de anser fortfarande att det en kvinna gör inte kan vara så svårt eller så tungt, precis som på artonhundratalet. Jag skulle vilja se den industri som fortfarande låter sina anställda jobba under samma premisser som hemtjänstpersonal får göra dagligen t ex. De hade fått stänga omgående för det hade ingen accepterat. Visst finns det lagar och regler men går det inte att använda hissen för att det är för trångt i brukarens hem så ja, då är det handkraft som gäller. De arbeten där det fortfarande är övervägande kvinnor som arbetar är oftare tyngre och utan hjälpmedel idag än vad de yrkena som har övervägande manlig arbetskraft har. Det räcker att gå till ett stall. Ingen mjölkbonde lever kvar i att mocka och köra ut skiten förhand, bära hö, strö, övrigt foder eller vatten för hand till sina djur men i stall har det inte hänt något alls. Möjligtvis att man slipper bära vatten från gårdens brunn men mer har inte hänt. Det är den "kvinnliga" sektorn i ett nötskal. Inget positivt har hänt med arbetsmiljön, inget har förbättrats.
 
Stör mig på att yr.no spådde ösregn från tidigt i morse till lunch idag så jag la planerna på att träna båda hästarna innan jobbet på hyllan. När vi kommer upp nu på morgonen har det inte regnat en droppe än så jag hade lätt kunnat rida båda hästarna i fint morgonväder :meh:
 
De arbetena som sågs/ses som typiskt manliga av den orsaken har mer hjälpmedel idag och är därmed mindre fysiskt tunga än vad de tunga yrken, som fortfarande är tunga, där kvinnor är i majoritet. Att män ses som starkare fysiskt och därför kan ha tyngre arbeten gäller liksom bara om yrket ses som just manligt. När det gäller yrken som traditionellt ses som kvinnliga kvittar det precis för den klicken som menar att fysiskt tunga jobb är för män för de anser fortfarande att det en kvinna gör inte kan vara så svårt eller så tungt, precis som på artonhundratalet. Jag skulle vilja se den industri som fortfarande låter sina anställda jobba under samma premisser som hemtjänstpersonal får göra dagligen t ex. De hade fått stänga omgående för det hade ingen accepterat. Visst finns det lagar och regler men går det inte att använda hissen för att det är för trångt i brukarens hem så ja, då är det handkraft som gäller. De arbeten där det fortfarande är övervägande kvinnor som arbetar är oftare tyngre och utan hjälpmedel idag än vad de yrkena som har övervägande manlig arbetskraft har. Det räcker att gå till ett stall. Ingen mjölkbonde lever kvar i att mocka och köra ut skiten förhand, bära hö, strö, övrigt foder eller vatten för hand till sina djur men i stall har det inte hänt något alls. Möjligtvis att man slipper bära vatten från gårdens brunn men mer har inte hänt. Det är den "kvinnliga" sektorn i ett nötskal. Inget positivt har hänt med arbetsmiljön, inget har förbättrats.

Jag håller med i allt du säger.
Fast när det kommer till stall undrar jag vad alternativen är med den djurskyddslag vi har för hästar och hur de lever i egna boxar osv.. svårt att mocka ur på annat sätt.

Lösdrifts-hästar/hållning däremot görs väl med traktor nån gång per år.

Om vi nu ska ta stall-exemplet.

Men i de andra exemplen är jag helt med dig!
 
Jag håller med i allt du säger.
Fast när det kommer till stall undrar jag vad alternativen är med den djurskyddslag vi har för hästar och hur de lever i egna boxar osv.. svårt att mocka ur på annat sätt.

Lösdrifts-hästar/hållning däremot görs väl med traktor nån gång per år.

Om vi nu ska ta stall-exemplet.

Men i de andra exemplen är jag helt med dig!

Det går att lösa även med boxar. I vissa delar av stallet min häst står i, mockas bara bajshögar ut, ny halm strös ovanpå. Boxväggarna hänger i gångjärn i ena sidan och kan öppnas och ställas längs med ytterväggen liksom. Så boxarna mockas ur med traktor varannan vecka eller så. Gäller dock att stallet är byggt för detta.
 
Jag håller med i allt du säger.
Fast när det kommer till stall undrar jag vad alternativen är med den djurskyddslag vi har för hästar och hur de lever i egna boxar osv.. svårt att mocka ur på annat sätt.

Lösdrifts-hästar/hållning däremot görs väl med traktor nån gång per år.

Om vi nu ska ta stall-exemplet.

Men i de andra exemplen är jag helt med dig!
Det finns smarta lösningar som minimerar lyft och bärande men det kostar... Ett stall jag var på studiebesök på när jag gick på SLU hade direktutmockning från varje box och som en vanlig gödselränna med arm utanför. Slitet med skottkärra och att lyfta skiten försvann, det var bara att putta in den i hålet som blev när man öppnade luckan. Det var om jag inte minns fel byggt på 80-talet. Active stable finns, liksom lösningar med diverse hö och fodervagnar, grejerna finns men det är för dyrt.
 
Könis? Könsjukdom? Borde väl vara gynekologen
Precis ^^ det var en användare i en annan tråd som kallade könssjukdom för könis och jag kände att det var så hyskeligt fult att inte fortsätta använda det :p
Efter en minimal googling så finns det drop-in tider hos min vårdcentral eller likaså hos MVC. Riktigt bra att det var gratis dessutom!
 
Jag stör mig på myggbett det kliar nåt så kopiöst :arghh: Och det kliar i flera dagar :rage: Kan lugna ner sig lite och så pang så börjar alla betten klia igen. Finns Xylocain i storpack :crazy: jag skulle behöva bada i det :mad:
 
Jag stör mig på att ytterligare en geting forcerat mitt myggnät, men den här gången i köket. Hur fan ska man hålla fanskapen ute om inte ens myggnät fungerar?! :arghh:
 
Jag stör mig på myggbett det kliar nåt så kopiöst :arghh: Och det kliar i flera dagar :rage: Kan lugna ner sig lite och så pang så börjar alla betten klia igen. Finns Xylocain i storpack :crazy: jag skulle behöva bada i det :mad:

Det enda som hjälper för mig är receptfria allergimediciner, med det kliar jag inte sönder mig :up:
 
Jag stör mig på att ytterligare en geting forcerat mitt myggnät, men den här gången i köket. Hur fan ska man hålla fanskapen ute om inte ens myggnät fungerar?! :arghh:

:nailbiting::nailbiting: VA?! Kan getingar komma igenom myggnät? :arghh:

Jag har i min villfarelse trott att mitt hem är getingsäkrat pga myggnätet. Hoppas ingen kommer in, då måste jag nog flytta.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 835
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
121 329
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Som en del i en resa jag gör har jag börjat med något jag kallar "en om dagen". Jag tänker att jag varje dag ska göra något som får mig...
2
Svar
20
· Visningar
1 445
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 150
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp