Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kadens och luftighet är bra synomymer tycker jag. Som (inaktiv) musiker kan jag ju inte låta bli att koppla till ordets betydelse där, och hur jag känner när jag hör tex en kadens i musik. Ord jag inte kan låta bli att koppla ihop med begreppet både inom musik och ridning är rytm, takt, fall, landa, vila, från dominant till tonika, tyngd. När hästen får kadens i steget är det som att det alltid lixom finns en liten cm luft kvar innan steget faktiskt landar. Som att hästen 'flyger' lite mer. Flummigt jag vet :o

Kl
Är jätteglad för era svar! :) kommer gräva ner mig i dessa när jag tänkt klart.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Håller helt med i det du skriver. Men jag vill också, även om det kan tyckas självklart, addera betydelsen av att ryttaren sitter korrekt och avspänt och verkligen ger plats för rörelsen att släppas igenom hästens kropp.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tänkte lite till på detta och med svikt skulle man också kunna säga att hästen är spänstig! :)
Tycker du att det är synonymt med elastisk/ gummi?

eller bara att den kan länga- korta sig?

Jag har en gummihäst o en rörlig. svårt att förklara.:confused:

Gummihästen kommer mer ovan mark- sväv utan att då bli långsam. Väldigt taktmässig o svår att rubba ur sin balans- vilket den tycker att den sköter bra själv.:love: Har fått jobba mkt med det för att få den kvickare.

Din häst är väl en sdn med glödande kol under fötterna;)

Schwung finns väl definierat.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jo, det tycker jag är ungefär samma sak. Inte att den kan korta/länga sig för det är en annan sak. Svikten sitter ju i steget.
Glödande kol under fötterna? :devil: Nej, det hoppas jag inte! :D Är inte alltför förtjust i "spattiga" hästar... Däremot är han kvick i fötterna och har rätt lätt för att få ett mentalt frispel. Gör mitt bästa för att undvika att hamna i de lägena, vilket inte alltid är så lätt precis. Men han är absolut både gummi och kvick! Vilket också gör honom tämligen svårriden. Men när det är som bäst då är det super! :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jaha:angel:

Jag menar nog att hästens överlinje o därmed rygg kommer upp mer på en spänstig häst. en som inte bara är legmover. När du ser att ryttarens huvud åker upp o ner i bild- markfrigång.;)

Spänstig tycker jag nog att den ska vara även i sidvärts. Lite fjong.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

(...) kadens. Det är samma sak som takt. Sen nr två får bli svikt. Det hör ihop en hel del med underlaget man rider på tycker jag. För att få en bra svikt i steget så måste man ha ett bra underlag. Det känns en tydligen skillnad om man t e x rider på en stenhård grusväg eller på ett superunderlag på en ridbana eller i en manege. Hästar blir lätt stumma i steget om underlaget saknar svikt. Annars så kan man väl säga att en häst som har bra svikt i steget känns gummiaktig och underbar att rida!
Om man med svikt menar att hästen inte sätter ner benen stumt utan vågar nå ut med steget och ta emot sig mjukt och rytmiskt, så kan jag tycka det är lättare att känna på lite hårdare underlag ( kanske pga vana?). Red för ett tag sen lektion i ett ridhus med en botten som var typ som en säng. Det var skitläskigt, Helt omöjligt för mig att känna vad som var häst och vad som var underlag och om hästen svikta eller om det var mest underlaget, om hästen blev trött o stum var ju helt omöjligt att avgöra med de referenser jag brukar använda, känslan i kroppen mot underlaget. För mjuka underlag tycker jag därför är lite vilseledande eller förrädiska. Fast det är klart, rider man gångartshalvblod så kan det nog vara ganska bekvämt med den sortens botten. Red i ett annat ridhus med helt annat underlag, något sviktande men med 'broms' eller grepp eller hur jag ska förklara det. det var grejer det! Annars är ju det bästa en gammal riddarna som är lite gräsbevuxen ;)

Nu måste jag dra iväg på biodlarkurs... Tar nästa del senare! :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hårt underlag är ju också "lyxigt" av två anledningar till som jag kommer på; *Man hör takten också, blir ju jättetydligt då om det är den rytm/takt men vill och regelbundet. *Tycker det blir lättare för dom att trycka ifrån när inte underlaget ger med sig, och jag får för mig att det ändå är lättare att kompensera för/härda till slitaget på lederna än till ett mjukt underlag.

Nog för att det inte är såpass hårt i ridhuset/på ridbanan, men jag bävar för att de andra tycker ridhusunderlaget börjar bli för hårt. :cry: Packad jord (sand blandat med spån som med tiden blivit mer jord-aktigt) borde ju vara kanon jämfört med en massa djup sand att plöja igenom!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Lite halvt *kl*

Nej, jag menar inte att hästen skall ta ut steget, jag menar ungefär som om du skulle springa i träskor kontra gummiskor. En häst som har svikt i steget dansar mer fram och du kan rida hur långsamt du vill utan att det ändrar sig.

Angående underlag så behöver man ju inte hårddra det med att det antingen är hårt eller som en potatisåker. Lagom är bäst! Och "lagom" sitter i vad som är under topplagret för det mesta. Generellt sett brukar man säga att det till att börja med måste ta stopp när hästen sätter ner hoven. Hoven har den mekanismen att den måste få glida LITE, men den får inte åka för att underlaget är löst. Som i grov sand t e x.
Sen brukar man även ha som riktlinje att hoven skall trampa ner ca 3 centimeter om det är ett lagom djup i topplagret. Men det måste finnas svikt som kommer underifrån. Att rida hästarna på HÅRT, löst och/eller för mjukt underlag är inte bra. Det är viktigt vilket underlag man har när man sitter och trimmar, hästen måste känna att den inte halkar, glider, kan snubbla o s v. + det andra då :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Okej... Med 'nå ut med steget' menar inte jag 'ta ut steget' om det var det du tänkte. Nå ut menar jag sträcka fram benet så att det blir luft i steget. Det kan dom ju göra samlad lika väl som ökad tänker jag. Bogfri och lätt fram kommer benet liksom att vara utsträckt innan det landar, för att sen vinkla. Luftigt under hovarna eller vad jag ska säga. Nå ut, inte gräva ner, kanske är bättre förklarat. Jag tycker det går jättebra att få hästen att nå ut i länga-korta steg, så länge man har ryggen med sig, , ryggsvinget, kadensen... Ja du hör ju. Grav förvirring :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tänkte lite fel där... Du är inte ensam om att bli lite yr i bollen ibland! :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Okej... Med 'nå ut med steget' menar inte jag 'ta ut steget' om det var det du tänkte. Nå ut menar jag sträcka fram benet så att det blir luft i steget. Det kan dom ju göra samlad lika väl som ökad tänker jag. Bogfri och lätt fram kommer benet liksom att vara utsträckt innan det landar, för att sen vinkla. Luftigt under hovarna eller vad jag ska säga. Nå ut, inte gräva ner, kanske är bättre förklarat. Jag tycker det går jättebra att få hästen att nå ut i länga-korta steg, så länge man har ryggen med sig, , ryggsvinget, kadensen... Ja du hör ju. Grav förvirring :D

Du pratar ju om schwung?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du pratar ju om schwung?

Ja, det är det jag tror att det är, men allt hör ju ihop och är delar av helheten så vilka ord som märker ut vilken detalj är jag osäker på. Orden känns som delar som jag gissar går att särskilja från varandra men samtidigt befinner sig tillsammans. Den ene kan inte vara utan den andre? Och jag vill ju veta hur orden används :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

KL

Och jag som hade hoppats på livliga diskussioner nu när jag hittat hit igen. :(

Hinner inte bidra själv just nu, heller.

Är inte ens Axel eller tuaphua här?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Folk vill inte diskutera så då så.... Ambitionsnivå -låg. Man är nöjd med det som är..
Bigganl o kokaburra undantaget. Låter bättre med en FB grupp.
Totola är ju på ett annat plan.
Det är samma folk som inte kan diskutera IRL. De har bara sina mantran o då blir det svårt att svara. Man vill bara prata med likasinnade- de som KAN:rofl:

Man kan inte prata om en känsla med folk som inte erfarit den själv eller som tror sig ha känt den- felaktiga. Här har det ju blivit uppenbart att begreppet skola kan vara som natt o dag.
Den ena är rätt o har funnits sen urminnes tider o den andra är en väldigt förenklad variant. som folk drar nytta av o t o m tjänar pengar på att förmedla.
Även Thua menar att typ diagonalsluta kan ridas bara hästen är böjd i halsen sen flyttas. gissa vilket betyg den skulle få. De som är duktiga vet att det är hur bakbenen arbetar som ger kvittot även där fram. Insidan måste kontraheras samtidigt som yttersidan håller ihop. Det gör den inte per automatik. Dessutom inte om den inte kan få rätt guidning av sin partner- såsom oaktiverad o lång som en...
It takes two to tango....Om den som FÖR hela tiden klampar i klaveret ....:bump:
Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte alltid ger hästarna de bästa förutsättningarna. Ja t o m klantar mig.

Så jag sällar mig till skaran som inte tillför ngt o som heller inte "förstör" .
Ha det gott allihopa.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Dessutom inte om den inte kan få rätt guidning av sin partner- såsom oaktiverad o lång som en...
It takes two to tango....Om den som FÖR hela tiden klampar i klaveret ....:bump:
Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte alltid ger hästarna de bästa förutsättningarna. Ja t o m klantar mig.

Så jag sällar mig till skaran som inte tillför ngt o som heller inte "förstör" .
Ha det gott allihopa.

:) Ja vem klantar sig inte ibland? Det gör vi alla. Om vi hela tiden gjorde allt rätt skulle ju ridning vara enkelt och det är det inte. Inte alls. :D Vi klantar oss ibland, vi är i vägen, vi är otimade osv, men om vi lär oss av dessa misstag så kan vi bli bättre. Misstagen blir färre. Man måste ju inse att man gör fel för att kunna rätta till det. Tur att hästar är så förlåtande. Nu ska jag ut och ta ett pass med min dunderklump. Hoppas jag kan vara så lite ivägen som möjligt;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Haha.. Du är för rolig..

Du får gärna visa var jag skrivit att man bara böjer halsen.
Tvärt om har jag ofta påpekat vikten av att hästen böjer i bålen, att man styr bogarna, balansen i manken och att man måste ha energiiii. Det tror jag ingen missat.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ska inte påstå att jag inte förstör något, men det kanske är därför man gillar att skaffa "hästar i minusläge" för att man kanske kan tillföra NÅGOT iallfall? ;)
Måste ju vara skillnad på talangfulla hästar som ridits rätt redan från början - där mycket handlar om att bevara och låta bli att sabba, snarare än något som är knappt ridbart till en början och man får så lov att tillföra både det ena och det andra och där de egna bristerna är ganska lindriga jämfört med hästens egna. :angel:
Sen är det ju ändå egna begränsningarna som sätter stoppen, vill man komma vidare måste man jobba med sig själv.

I övrigt håller jag med, man kan inte prata om en känsla om man inte upplevt den. Ibland kan man ändå relatera till glimtar av samma känsla, ibland strävar man t o m efter olika känslor utifrån egna preferenser, skulle jag tro.
Jag strävar efter en helt annan känsla idag i ridningen jämfört med för bara något år sedan, för idag känner jag att jag kan behärska det bättre (mentalt och tekniskt), därav misstänker jag att om ytterligare något -några år kommer känslan att sträva efter ha ändrats igen. Allt får ha sin tid!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

***Knapplån***

Nu har jag raderat ett antal inlägg igen, eftersom det plötsligt blev ett forum för personlig vendetta här inne på AR&Barock. Sådant kommer inte att tolereras i fortsättningen.
I den här tråden är det förvisso högt i tak, men det innebär inte att det är fritt fram för allehanda beskyllningar och hämndaktioner. Ni som har diverse gäss oplockade med varandra får vara så goda och fixa det någon annanstans och inte här på Bukefalos!

Immer
Moderator för AR&Barock
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kl

Hej en fråga bara. Som nybörjare inom AR så ska man ha lös yttertygel. Varför? Vet vad läraren sa. Tänkte mest om fler varit med om detta och då orsaken bakom. Och nu kom jag såklart på en följdfråga bara för det. När är man inte längre nybörjare inom AR? Vad ska man kunna? Är det när man kommit till ett visst "trappsteg" lr nått annat?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 587
· Visningar
52 201
Senast: Gnist
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 429
Senast: Madalitso
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 062
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp