Störiga saker vi stör oss på del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj. Man gratulerar väl till graviditeten, inte (då) till att personen har fått ett välmående barn?

Så om någon berättar att de ska gifta sig så gratulerar du inte, det kan ju hända att de gör slut innan bröllopsdagen?

Med samma resonemang är det ju dumt att gratulera till barnet när det fötts. Det finns ju risk att det inte överlever 18-årsdagen...
Ungen är alldeles levandes redan i magen, duh. :D
Om någon berättar att de ska gifta sig beklagar jag.

Ingen säger "grattis på 18-årsdagen" till en bebis.

Jag är lite färgad av djuruppfödning och en släkting som förlorade sitt barn i sista månaden.

Graviditet i sig är väl inte så roligt att det behöver firas? Det är ju resultatet som räknas.
 
Om någon berättar att de ska gifta sig beklagar jag.

Ingen säger "grattis på 18-årsdagen" till en bebis.

Jag är lite färgad av djuruppfödning och en släkting som förlorade sitt barn i sista månaden.

Graviditet i sig är väl inte så roligt att det behöver firas? Det är ju resultatet som räknas.

Nu var det ju kanske mer principen än just giftermålet jag var ute efter. Även om jag tycker det är otroligt märkligt att beklaga förutsatt att den som ska gifta sig är glad över det.

Jag är också färgad av närstående som mist sitt barn (barn!) sent i graviditeten. Just precis därför blir jag helt bedrövad över att deras barn inte skulle vara ett resultat "som räknas". Det är definitivt inte så de ser på sin son. Fy vet inte riktigt vad jag ska säga...
 
Ja? Jag har fått gratulationer för att ha varit i tvåsamhet i x antal år. Folk finner gratulationer lämpliga vid olika tillfällen.
Din "det är resultatet som räknas" känns så oerhört osympatiskt och cyniskt. Hoppas du inte utrycker det till gravida du träffar.
 
Din "det är resultatet som räknas" känns så oerhört osympatiskt och cyniskt. Hoppas du inte utrycker det till gravida du träffar.
De flesta önskar att graviditeter leder till friska och välskapta barn, som det heter. Det är inte osympatiskt.

Som jag skrev så brukar jag uttrycka förhoppningar om att allt ska gå väl. Jag saknar varken empati eller artighet, tackar som frågar.
 
Stör mig fortfarande på en kund jag hade i kassan häromdagen.
Hen hade lagt alla grönsaker i en och samma påse, så jag tömde försiktigt ut påsen vid vågen. Då grabbade hen tag i en paprika och sa: "Jag vill inte att paprikan ligger på kassabandet! De andra sakerna är okej för de ska ändå skalas sen." och lade den direkt på vågen.
Vad jag sa: "ok"
Vad jag ville säga: "Tror du att du är den första personen som tagit i paprikan? Hur många personer tror du har haft kroppslig kontakt med den här paprikan sedan den lämnade sin paprikaplanta i Spanien? Kanske var en annan kund på toa innan och tog i just den här paprikan efteråt, utan att ha tvättat händerna. Fan, du vet ju inte ens om jag här i kassan har tvättat mina händer på hela dagen. Ta och kamma dig! :mad:"
Därav vikten att tvätta grönsakerna först, men va fasen lite skit rensar magen sägs det. Än har jag inte blivit dålig av en köpt paprika. :angel:
 
Men då är man ju knappt gravid?

Man är väl lika mycket gravid i V 4 som någon i V 36? Alla graviditeter startar ju från noll, även de höggravida har varit i v 4 tidigare och var lika gravida då som nu. De flesta graviditeter går ju dessutom hela vägen.
 
Man är väl lika mycket gravid i V 4 som någon i V 36? Alla graviditeter startar ju från noll, även de höggravida har varit i v 4 tidigare och var lika gravida då som nu. De flesta graviditeter går ju dessutom hela vägen.
Jag har för mig att det sker många missfall i första trimesten hur det nu stavas. Så di får gärna vissa statistik för vad du anser vara dom flesta.
 
Jag har för mig att det sker många missfall i första trimesten hur det nu stavas. Så di får gärna vissa statistik för vad du anser vara dom flesta.

Det är väl ca 20 % som blir missfall dvs 80 % går bra. Alltså går de allra flesta bra. Hade ju varit märkligt om de flesta graviditeter leder till missfall i första trimestern eftersom alla graviditeter måste gå igenom första trimestern, som sagt inte så många graviditeter som startar i V 12..

För övrigt, hade någon sagt "hoppas det går bra" när jag berättar att jag är gravid så hade jag tyckt den personen var riktigt jävla dum i huvudet. Så säger man bara inte. Man säger grattis/vad roligt eller håller tyst.
 
Man är väl lika mycket gravid i V 4 som någon i V 36? Alla graviditeter startar ju från noll, även de höggravida har varit i v 4 tidigare och var lika gravida då som nu. De flesta graviditeter går ju dessutom hela vägen.
Ja antingen är ju en person gravid eller inte, slarvigt uttryckt av mig. Jag menade att de flesta inte vet om det än då. Mensen har inte ens hunnit bli sen typ :)
 
Det är väl ca 20 % som blir missfall dvs 80 % går bra. Alltså går de allra flesta bra. Hade ju varit märkligt om de flesta graviditeter leder till missfall i första trimestern eftersom alla graviditeter måste gå igenom första trimestern, som sagt inte så många graviditeter som startar i V 12..

För övrigt, hade någon sagt "hoppas det går bra" när jag berättar att jag är gravid så hade jag tyckt den personen var riktigt jävla dum i huvudet. Så säger man bara inte. Man säger grattis/vad roligt eller håller tyst.
Varav dom flesta under första trimestern utav dessa procent. Jag personligen tycker inte dom flesta är rätt ord på den procenten.

Den övriga diskussionen tänker jag inte lägga mig i. Har inte sådana problem i min umgåskrets.
 
För att det känns mer rimligt att vänta med gratulationer till ungen är ute och levandes.

Jaha. Jag tänker att man gratulerar graviditeten i sig och sen kan ju vad som helst hända även efter barnet är fött. Jag säger nog kanske inte grattis till graviditeter utan mer "oj vad roligt!"* och sen grattis när barnet är fött (alltså då gratulerar till barnet). Men jag skulle inte reagera om någon gratulerade till en graviditet heller.

Det finns ju alltid en risk att någon ska dö. Även om graviditeten går bra och barnet föds levande kan det ju till exempel dö i plötslig spädbarnsdöd eller råka ut för en olycka eller vad som helst.

*Vilket i och för sig också kan vara känsligt. Det kanske inte alls är roligt för kvinnan att vara gravid och barnet kanske är oönskat eller kommer olämpligt eller något annat. Ska nog börja säga grattis istället, känns lite mindre laddat än roligt.
 
*Vilket i och för sig också kan vara känsligt. Det kanske inte alls är roligt för kvinnan att vara gravid och barnet kanske är oönskat eller kommer olämpligt eller något annat. Ska nog börja säga grattis istället, känns lite mindre laddat än roligt.
Om graviditeten är oönskad så är det ju verkligen olämplig med ett grattis! :rofl: (Men självklart checkar man ju läget innan man kommenterar någons graviditet.)
 
Om graviditeten är oönskad så är det ju verkligen olämplig med ett grattis! :rofl: (Men självklart checkar man ju läget innan man kommenterar någons graviditet.)

Ja förstås men bättre än ett vad roligt tänker jag. Men ett "jaha" är inte heller ett så lämpligt svar känner jag. Det sitter ju djupt in att jag tänker att de flesta är glada över sin graviditet.
 
Trött som bara den idag, vaknat ett antal gånger i natt så känns som att jag inte har sovit någonting :meh::arghh:
Vill. inte. jobba. idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 397
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 429
Senast: pepp
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 892
Senast: Mkb
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
4 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp