Bukefalos 28 år!

Strulat till det på jobb

Jag förstår absolut vad du menar. Min mamma pratade skit om min pappa hela min uppväxt och vi har inte världens bästa relation idag jag och min pappa. Med min mamma pratar jag inte med sen flera år tillbaka.

Men din pappa kunde gott skärpa till sig så ni barn inte hade hamnat i kläm.
Han låter väldigt bitter din pappa som ältar det på det viset och inte visar er någon respekt. Det är trots allt eran mamma.

Nu i efterhand önskar jag att jag hade bett min mamma hålla käften om pappa om hon inte hade något snällt att säga.


Absolut, pappa borde gått till, psykolog, kurator eller liknande istället för att snacka skit om mamma till oss barn. Det är fel, fel, fel.
Pappa kommer att älta och vara bitter i resten av sitt liv, men skillnaden nu mot då är att nu (eller ja, sen ett par år tillbaka) är att vi barn har satt ner foten, nu får du vara tyst om det, annars går jag. Det funkar för stunden och kan gå bra ett tag, sen kör han ner där igen och man får påminna honom.

Förlåt TS för "trådkap".
 
Din relation ned sambon låter rent miserabel, så jag skulle börja där. Det låter som att denna förälskelse är ett symptom på att du behöver bekräftelse och ett sexliv. Jag föreslår att du dumpar sambon och därefter ser om intresset för kollegan består.

Alternativt så hoppar ni i säng så du får foten ur med sambon, men försök hålla lite styr på känslorna.
Din sambo lider inte av det så länge han inget vet.
 
@Hyacinth så det är helt okej att vara otrogen både fysiskt och känslomässigt så länge partner inte vet om det? Jag tycker det är sjukt respektlöst att gå bakom ryggen på sin partner på det sättet och dessutom jäkligt fegt. Vill man inte vara i sitt förhållande så avslutar man det innan man inleder något nytt eller är det nåt sånt TS vill lära sina barn, att det är helt okej att ha en partner som är otrogen så länge den andra inte vet om det? Vi vet ju inte ens varför TS partner inte vill ha sex eller hur deras förhållande ser ut och oavsett är de båda lika mycket ansvariga för att det är som det är då de båda stannat i förhållandet.

Nej TS lämna din sambo innan du gör något mer med någon annan och be om ursäkt för det du redan gjort, det är det enda schyssta mot er båda.
 
@Hyacinth så det är helt okej att vara otrogen både fysiskt och känslomässigt så länge partner inte vet om det? Jag tycker det är sjukt respektlöst att gå bakom ryggen på sin partner på det sättet och dessutom jäkligt fegt. Vill man inte vara i sitt förhållande så avslutar man det innan man inleder något nytt eller är det nåt sånt TS vill lära sina barn, att det är helt okej att ha en partner som är otrogen så länge den andra inte vet om det? Vi vet ju inte ens varför TS partner inte vill ha sex eller hur deras förhållande ser ut och oavsett är de båda lika mycket ansvariga för att det är som det är då de båda stannat i förhållandet.

Nej TS lämna din sambo innan du gör något mer med någon annan och be om ursäkt för det du redan gjort, det är det enda schyssta mot er båda.
@Hyacinth så det är helt okej att vara otrogen både fysiskt och känslomässigt så länge partner inte vet om det? Jag tycker det är sjukt respektlöst att gå bakom ryggen på sin partner på det sättet och dessutom jäkligt fegt. Vill man inte vara i sitt förhållande så avslutar man det innan man inleder något nytt eller är det nåt sånt TS vill lära sina barn, att det är helt okej att ha en partner som är otrogen så länge den andra inte vet om det? Vi vet ju inte ens varför TS partner inte vill ha sex eller hur deras förhållande ser ut och oavsett är de båda lika mycket ansvariga för att det är som det är då de båda stannat i förhållandet.

Nej TS lämna din sambo innan du gör något mer med någon annan och be om ursäkt för det du redan gjort, det är det enda schyssta mot er båda.


Att vara känslomässigt otrogen är mumbo jumbo för mig. Jag blir titt som tätt småsugen på folk jag möter och tycker flirtande ge
 
Att vara känslomässigt otrogen är mumbo jumbo för mig. Jag blir titt som tätt småsugen på folk jag möter och tycker flirtande ge

...Ger kulfaktor i livet. Jag sade inte att jag tycker det är okej, men jag tycker inte ett hopp över skaklarna är hela världen heller. Jag kan lätt komma på massor av saker jag tycker är värre. Och nej, om partnern inget vet lider de inte av det. Hur skulle det gå till?
 
@Hyacinth jamen om vi bortser från "mumbo jumbo" (för mig att hellre vilja vara med någon annan än sin partner långsiktigt men inte tala om det för sin partner utan istället lägga all sin energi och känslor på någon annan) så har ju TS redan varit fysiskt otrogen också genom strulandet i bilen. Det är respektlöst mot sin partner och jag tycker inte det är någon bra förebild för sina barn heller, det kommer oundvikligen påverka deras familjeförhållanden oavsett hur själva konstellationen ser ut i framtiden.
 
Att vara småsugen på någon annan eller småflirta anser inte jag heller vara någon stor grejj men då gör man det med intentionen att faktiskt inte göra något mer än tänka på det medan TS faktiskt vill vara tillsammans med sin flirt. Det för mig är skillnaden.
 
@Hyacinth jamen om vi bortser från "mumbo jumbo" (för mig att hellre vilja vara med någon annan än sin partner långsiktigt men inte tala om det för sin partner utan istället lägga all sin energi och känslor på någon annan) så har ju TS redan varit fysiskt otrogen också genom strulandet i bilen. Det är respektlöst mot sin partner och jag tycker inte det är någon bra förebild för sina barn heller, det kommer oundvikligen påverka deras familjeförhållanden oavsett hur själva konstellationen ser ut i framtiden.

Men varför skulle barnen bli indragna? Jag tycker man är en sämre förebild om man lever i en relation av vana och för barnens skull än om man följer lusten när den infinner sig efter 7 år i fysisk misär.
 
@Hyacinth ja det är precis vad jag tycker också! Skillnaden mellan oss verkar vara att jag tycker det mest respektfulla mot alla parter är att avsluta relationen innan man ingår en ny oavsett om den är rent fysiskt eller långvarig. :)
 
@Hyacinth Vi vet ju inte ens varför TS partner inte vill ha sex eller hur deras förhållande ser ut och oavsett är de båda lika mycket ansvariga för att det är som det är då de båda stannat i förhållandet.
Spelar det någon roll "vems fel" det är? De har ett skit förhållande, och borde inte vara tillsammans ifall de vill må bra.
 
@Hyacinth ja det är precis vad jag tycker också! Skillnaden mellan oss verkar vara att jag tycker det mest respektfulla mot alla parter är att avsluta relationen innan man ingår en ny oavsett om den är rent fysiskt eller långvarig. :)
I just detta fall handlar det om att man också lär barnen ljuga. Är det den förebilden vi vill vara för våra barn?

Jag har varit den bedragna och då blev det ändå inte längre än det TS skriver om. Förtroendet för min partner är mycket skadat. Hen kunde inte ge ett skäl ens utan det var spännande.....de var på helt olika planeter om vad de än diskuterade och sex var inte intressant heller därför att singeln som det handlade om hade alldeles för många partners redan....de flesta av dem gifta.

Nej fortsätt inte strula utan antingen gör ni upp eller så lägg av.
 
Nej TS lämna din sambo innan du gör något mer med någon annan

Nu har jag funderat hela förmiddagen på det här.

Menar du verkligen att om din partner skulle vilja lämna dig för en annan, så ser du helst att hen inte har haft sex eller ens i nämnvärd grad odlat sina känslor för den andra innan hen lämnar dig?

Jag känner nog tvärtom. Om min partner vill lämna mig för någon annan, så är väl det minsta man kan begära att partner åtminstone har lärt känna den personen först, vilket man ju bland annat gör genom att ha sex. Att partner inte lämnar mig för en komplett främling!
 
Nu har jag funderat hela förmiddagen på det här.

Menar du verkligen att om din partner skulle vilja lämna dig för en annan, så ser du helst att hen inte har haft sex eller ens i nämnvärd grad odlat sina känslor för den andra innan hen lämnar dig?

Jag känner nog tvärtom. Om min partner vill lämna mig för någon annan, så är väl det minsta man kan begära att partner åtminstone har lärt känna den personen först, vilket man ju bland annat gör genom att ha sex. Att partner inte lämnar mig för en komplett främling!
Ja eller hur!

Det vore väldigt kränkande att bli lämnad för "vad som helst" utan att partnern ens fått möjlighet att jämföra. Att jag är så usel att leva med att allt är bättre....

Om jag var i en relation och blev lämnad för en annan så är det väl det minsta man kan begära att det är ett genomtänkt beslut.
 
Om jag var i en relation och blev lämnad för en annan så är det väl det minsta man kan begära att det är ett genomtänkt beslut.

Ja, jag tänker att i det fallet är det inte nödvändigtvis så att mitt och partners förhållande är dåligt, utan "bara" det att partner inte ser hur vårt förhållande ska kunna samexistera med känslorna för den andra personen. Då verkar det ju också rimligt att partner lär känna den nya först. (Och det verkar nog rimligt att partner sköter det ganska diskret, för att underlätta för mig.)

Deppigt om partner lämnar mig ör någon annan, och sen ångrar sig efter två månader. Det blir ju jättejobbigt för båda, och troligen väldigt svårt att få ordning på igen. Då hade det ju varit bättre om det inom vårt förhållande hade kunnat finnas lite utrymme för partner att fundera på hur hen vill ha det.

I det fall då förhållandet helt enkelt är slut/dåligt, är det ju en annan sak. Då bör man väl bryta upp oavsett om andra är aktuella eller inte.
 
Nu har jag funderat hela förmiddagen på det här.

Menar du verkligen att om din partner skulle vilja lämna dig för en annan, så ser du helst att hen inte har haft sex eller ens i nämnvärd grad odlat sina känslor för den andra innan hen lämnar dig?

Jag känner nog tvärtom. Om min partner vill lämna mig för någon annan, så är väl det minsta man kan begära att partner åtminstone har lärt känna den personen först, vilket man ju bland annat gör genom att ha sex. Att partner inte lämnar mig för en komplett främling!
Fast jag ser det som att antingen gillar man fortfarande nånting i sitt förhållande och är villig att kämpa och jobba på det trots att man kanske glidit ifrån varandra eller så vill man inte vara i förhållandet längre.
Det handlar inte om att bli lämnad för någon annan eller inte, jag vill inte va nåt tröstpris för det fanns ändå inte nåt annat bättre där ute, jag vill att min partner ska vilja vara med mig för mig och om jag eller vi inte är tillräckligt då vill jag alla gånger att hen gör slut innan hen börjar muffla runt med någon annan! "Äh men jag ville se hur det va med nån annan innan jag bestämmer mig för dig" funkar inte för mig!

Mitt förhållande är mig och min partner och det är (borde vara) det som finns mellan oss som avgör om man vill vara kvar eller inte, eventuell 3:e part är för mig bara en påskyndande faktor i ett redan taget beslut, alltså att jag vill inte att denne 3:e part ska vara avgörandet för om min partner stannar eller går- det ska själva förhållandet och jag vara. Är man så intresserad av andra att man faktiskt är otrogen så har man för mig redan tagit beslutet att gå oavsett om man säger det högt eller inte. Är jag inte nog så är jag inte det men jag tänker verkligen inte känna mig tacksam om min partner skulle vara otrogen men sen bestämma sig för att hen hellre vill ha mig, det skulle den tänkt på innan libidon tog över förnuftet.

Vidare tycker jag, och jag vet att det är vitt skiljda åsikter om det, att känner man så starkt för någon annan än sin partner (förutsätter ett ej öppet monogamt förhållade) som TS verkar göra så är ju förhållandet inte tillräckligt och då får man bestämma sig om man tycker det är värt att rädda genom terapi eller liknande eller om man vill lämna. Och det gör man av respekt innan man är otrogen med någon annan.
 
Fast jag ser det som att antingen gillar man fortfarande nånting i sitt förhållande och är villig att kämpa och jobba på det trots att man kanske glidit ifrån varandra eller så vill man inte vara i förhållandet längre.

När du på det där viset bestämmer hur man känner och bör känna, så förstår jag att det blir svårt att se att det kan vara på väldigt många olika sätt. Det är ju också risk att du rätt vad det är stöter på något som inte stämmer med dina bestämda mönster, och då är ju risken stor att de där bestämda mönstren också gör att avvikelsen från dem blir svårare att hantera.

Själv undviker jag att ha så färdiga mallar för mina relationer, och jag skulle helt klart rekommendera vem som helst att undvika det.
 
När du på det där viset bestämmer hur man känner och bör känna, så förstår jag att det blir svårt att se att det kan vara på väldigt många olika sätt. Det är ju också risk att du rätt vad det är stöter på något som inte stämmer med dina bestämda mönster, och då är ju risken stor att de där bestämda mönstren också gör att avvikelsen från dem blir svårare att hantera.

Själv undviker jag att ha så färdiga mallar för mina relationer, och jag skulle helt klart rekommendera vem som helst att undvika det.
Eller också har man redan från början en överenskommelse med sin partner att man avslutar det man har innan man går vidare till nästa. Och med överenskommelse menar jag att man har diskuterat saken och enats om en samsyn. Vi var tämligen överens när ämnet avhandlades i början av vårt förhållande.

Precis som med vad som ska definieras som otrohet, så finns det olika sätt att se på saken även i detta fall. Det viktiga, tycker jag, är att man har pratat som saken innan det blir aktuellt och att man har någorlunda lika åsikt, eller åtminstone vet vad den andra anser om saken.
 
@Hyacinth ja det är precis vad jag tycker också! Skillnaden mellan oss verkar vara att jag tycker det mest respektfulla mot alla parter är att avsluta relationen innan man ingår en ny oavsett om den är rent fysiskt eller långvarig. :)
Få se nu.. Båda mina föräldrar hade långvariga utomäktenskapliga relationer under större delen av deras livslånga äktenskap. Min far hade mig veterligen bara relationer med kvinnor medans min mor hade relationer med såväl kvinnor som män.
I två fall handlade det om mångåriga relationer med samma kvinnor, tror inte de hade någon trekant i sängen men alla var medvetna om varandra.

Utan dessa relationer så hade äktenskapet med största säkerhet slutat i katastrof. Att de under decennier bodde o arbetade på olika kontinenter bidrog förmodligen oxå.
Tvivlar på att jag o mina syskon skulle haft det bättre om de skulle ha skiljt sig.
 
Eller också har man redan från början en överenskommelse med sin partner att man avslutar det man har innan man går vidare till nästa.

Visst, det kan man ha. Och den dagen endera parten misslyckas med att hålla den där överenskommelsen, så står man där. Det är långt ifrån säkert att det då hade varit sämre att inte ha den där sortens föresatser från början, utan istället varit lite mer inriktad på att man får ta saker som de kommer, om de kommer.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 563
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 145
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 175
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp