Bukefalos 28 år!

Svanstedt åtalad

R

Rammstein

Humlan,jag gör en ny tråd angående ämnet,din blev borttagen..:angel:
Jag undrar om han nu blir dömd,vad händer med hästarna?

P.S Seriös tråd nu speciellt Humlan,Martha,Popfinger och inte minst mejsjälv!

:D
 
Sv: Svanstedt åtalad

Hmm vad hände med den andra?

Jag som skrev ett lång och faktiskt seriöst inlägg i den men kunde inte posta...

Nåja det kommer här i alla fall. Om det är obegripligt så associerar vissa delar av inlägget till den nu borttagna (?) trådens inlägg!

KL

Givetvis får man skoja om saker även om de för de inblandade är tragiska och jobbiga. Herregud, hur mycket skojas det inte om våra politikers fadäser och kroppsformer till exempel... varför skulle man då inte få skoja om ÅS:s lite "kaotiska" familjeliv :angel:

Personligen välkomnar jag ett åtal i det här läget. Frågan behöver lyftas och luftas och dras inför allmänheten för att debatten varit så het kring detta. Kanske får vi inga säkra svar men i vart fall vet vi att frågan har gåtts igenom så gott det på något sätt går när rättegången eller rättegångarna är över.

ÅS är travtränare vilket gör att det han gör påverkar travsporten. Det är synd för det är fortfarande min ståndpunkt att det finns idioter inom alla discipliner och för övrigt även bland hobbyhästägarna som plågar sina djur på olika sätt. I just det här fallet är det inom travet och givetvis påverkar det travsporten på ett högst påtagligt sätt.

Att jag personligen inte kan förstå hur grisfösare skulle kunna få en häst att prestera är en parentes. Jag fattar bara inte...

Nåväl, vad gäller straffskalan så är den lika för djurplågeri, anstiftan till djurplågeri och medhjälp till djurplågeri (Brb 23:4). Så anklagelsen gentemot de tre är likadan kan man säga om brottsrubriceringen än skiljer lite.

Straffskalan för brottet djurplågeri sträcker sig mellan böter och fängelse upp till två år (BrB 16:13)

Brottet beskrivs i angiven § så här:

Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, översansträngning eller vanvård eller på annat sätt otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i höst två år.

Övergrepp i rättssak kan ge fängelse upp till fyra år, eller om brottet anses ringa böter eller fängelse upp till sex månader.

___________________________________________________

Personligen tycker jag att det är skrämmande att brottet att hota någon anses allvarligare än att plåga ett djur. Men det är en annan debatt och passar kanske inte in i just denna tråd.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag tror att borttagandet handlar delvis om att det redan finns upptaget på hästnyheter och delvis om att det inte får pratas direkt om specifika personer på det sättet här..typ vem som ligger med vem osv är väl lite väl kanske..
 
Sv: Svanstedt åtalad

Vad som händer i första skedet är att en dom i Tingsrätten kommer att överklagas till Hovrätten. Vilket gör att den inte kommer att träda i laga kraft förrän den varit upp en gång till. Under den tiden kommer troligen allt att fungera som vanligt.
Blir det fällande dom även i nästa så kan den överklagas en gång till men det är mer ovisst.

Med en fällande dom så som det ser ut idag är det nog helt enkelt bara att fortsätta som vanligt tills den träder i laga kraft.
När det sedan är helt klart juridiskt så kommer Djurskyddet till att få ta ställning till om det även ska bli djurförbud som det då också finns möjlighet att överklaga. Innan det egentligen händer något med verksamheten. STC kan ju gå in innan så som man gjorde i början av det hela men det är ju upp till deras regler.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Väldigt bra inlägg.
Usch man kan ju tänka hur stämmningen är borta på Bjertorp :crazy:
Nästan så man önskar att han fick avsluta med ett Elitlopp...
Snacka om att sluta på topp.
är för övrigt helt säker på att både han och Glenn åker dit.
C-J tror jag klarar sej.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Ägarna måste väl hitta nya tränare till hästarna?

För det är väl inte speciellt många hästar som tillhör "företaget Åke"? Värre borde det vara för alla som är inblandade för att företaget ska flyta på, leverantörer och anställda.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Om han nu blir dömd,hur länge ca tar det innan stallarna stängs? år/mån/dag?
(Om det nu blir så att han får lägga av)
 
Sv: Svanstedt åtalad

Om han nu blir dömd,hur länge ca tar det innan stallarna stängs? år/mån/dag?
(Om det nu blir så att han får lägga av)

Det beror ju på djurskyddet, verksamheten och i vad så att säga själva orsaken till förbudet är.

Är det akut att hästarna far illa så sker det ju redan innan dom. Dom tas om hand under tiden man utreder det hela, blir det sedan djurförbud säljs dom ofta genom myndighetens försorg. I det här fallet så finns det ju inget att anmärka på idag utan det är en gammal förseelse som det handlar. Det gör man troligen inte kommer att göra något alls under tiden det utreds om han ska få djurförbud och i det här fallet då också näringsförbud. Tror inte att det finns några tidsgränser för hur hur lång tid det får/ska ta. Men det kommer att finns minst en troligen två möjligheter att överklaga. Innan den tiden är ute så sker troligen inget från myndighets håll.

Men hästägare som har sina hästar där vet ju om det och kan ju själv avgöra vad de vill göra med sina hästar. Om de ska få vara kvar så länge det går eller om man byter tränare.
Det är lite värre för hans egna hästar. Men där brukar man också se till omständigheterna och som i det här fallet där det inte finns något att anmärka på idag så kommer han själv få vad som det heter rimlig tid på sig att avveckla verksamheten. Med tanke hans omfattande verksamhet så lär det bli ganska lång tid det handlar. Det inte så lätt att sälja så många hästar, inte på en gång. Grunden är ju att det ska ske för att hästarna ska få det bättre och då ska de ju inte säljas i "panik" till första bästa köpare heller. Inte heller är det meningen att säljaren ska göra en ekonomisk förlust och behöva rea ut dem.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag tror att borttagandet handlar delvis om att det redan finns upptaget på hästnyheter och delvis om att det inte får pratas direkt om specifika personer på det sättet här..typ vem som ligger med vem osv är väl lite väl kanske..
Borttagandet beror på att 95% av trådens inlägg handlade om sånt som inte har på detta forum att göra.
Sakfrågan får gärna diskuteras, men lämna personernas familjeförhållanden och annat trams och skvaller utanför.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag undrar om han nu blir dömd,vad händer med hästarna?


Tja, hade jag haft häst i träning hos honom hade jag flyttat den så fort denna soppa började.
Jag fattar faktiskt inte att han har några hästägare kvar, lika lite som jag fattar att en viss C.S. i mantorp har några.
 
Sv: Svanstedt åtalad

:bow: Håller med dig hade tagit undan mina hästar fort som attan..

Tycker dock att hela historien är tragisk... det finns inget positivt för någon i denna röra.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag ska göra ett litet tillägg och det är att även om det blir fällande dom i slutet så är det långt ifrån säkert att det leder till djurförbud. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen för djurförbud, men i det här fallet kan det finnas mycket som talar emot det. Bland annat att det var länge sedan, att det inte sker mer, att det handalar om hans och många andras levebröd och hur allvarligt brott det handlar om. Vilken svårighetsgrad det är på brottet och även vad staffet blir i domen.
Så man måste nästan följa hela rättegången och ha allt det material som finns för ett ens kunna spekulera i följderna. Även vid en fällande dom.

Men jag måste erkänna att jag beundrar honom som person för att han kan och orkar uppehålla verksamheten under de här förhållandena. Tror att många hade varit knäckta redan nu under utredningen. Det är ju verkligen tacksamt för hans anställda att ha orkar. Många blir ju påverkade av detta som hänt och händer. Sedan om skuld och liknande det vet jag alldeles för lite om för att kunna ta ställning till.
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt åtalad

Jag har sen mitten av åttiotalet hört ryckten om hur olika tränare använder sig av "fösare" för att få hästar att ta i lite bättre. Träffade en äldre man som under 60-talet jobbade som slaktare. Han berättade då för mig att en av de största genom tiderna köpt en "fösare" redan på denna tid. Jag tror att om man vågade vara mer öppen och stå för sina handlingar så skulle procenten användare av "fösare" stiga dramatiskt.

Det har ju inte effekt på alla som blivit utsatta för den "fösaren", men känner till en häst som klättrade genom klasserna, helt fantastisk individ att ha och göra med trots "fösningen". Skulle inte heller peka ut någon för det vilar inte på mitt samvete.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag ska göra ett litet tillägg och det är att även om det blir fällande dom i slutet så är det långt ifrån säkert att det leder till djurförbud. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen för djurförbud, men i det här fallet kan det finnas mycket som talar emot det. Bland annat att det var länge sedan, att det inte sker mer, att det handalar om hans och många andras levebröd och hur allvarligt brott det handlar om. Vilken svårighetsgrad det är på brottet och även vad staffet blir i domen.
Så man måste nästan följa hela rättegången och ha allt det material som finns för ett ens kunna spekulera i följderna. Även vid en fällande dom

Ja,jag är nog benägen att hålla med dig!
Och det beror oxå på om han är straffad förr.Det blir inte lätt för travet om han får en mild dom!
 
Sv: Svanstedt åtalad

Å andra sidan är det ett brott jämförbart med barrering - och det brukar inte leda till djurförbud.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Tja, hade jag haft häst i träning hos honom hade jag flyttat den så fort denna soppa började.
Jag fattar faktiskt inte att han har några hästägare kvar, lika lite som jag fattar att en viss C.S. i mantorp har några.

Jag känner mig lite kluven här, jag skulle ju i o f s aldrig lämna häst till Åke Svanstedth men å andra sidan skulle jag kanske inte heller flytta mina hästar på dagen från en tränare som blivit anklagad innan jag vet om anklagelserna är korrekta eller inte.
Jag har ju mina hästar hos en tränare som jag tror på och tycker är duktig, jag flyttar dem ju inte bara för att någon kommer och anklagar honom för något..
Och jag tror de flesta tror/trodde att Åke faktiskt var oskyldig till anklagelserna och därför har han hästar kvar.

Dessutom är han duktig och för dagen får det ju väldigt bra för han, vilket knappast beror på att han kört med el på några hästar..

Som sagt lite kluven här, men jag antar att de som känner Åke personligen som vänner o hästägare precis som jag känner min tränare inte skulle tro på dessa anklagelser i första hand utan skulle verkligen behöva bevis för dess riktighet.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Äen om han inte får djurförbud ( vilket jag inte tror) så lär han ju få sin licens indragen för tid o evighet kan man ju hoppas
 
Sv: Svanstedt åtalad

Äen om han inte får djurförbud ( vilket jag inte tror) så lär han ju få sin licens indragen för tid o evighet kan man ju hoppas

Men det händer väl enbart om han blir fälld? Eller kommer STC oxå göra en (till) utredning?

Kan STC basera sitt beslut på en fällande dom så och borde de då inte dragit in licensen för de andra som blivit dömda för djurplågeri?
Kusken som nyligen vart dömd till dags böter för att ha piskat hästen på upploppet, fick 4 månader av STC och sen var den saken biff..

Personligen förstår jag inte hur travet kan ha aktiva som är fällda för djurskyddsbrott?


Sen kan ju fröken ta och rensa sin PM inkorg... :p
 
Sv: Svanstedt åtalad

Känner inga inblandade och vet alldeles för lite fakta om vad som har hänt. Men om det inte blir djurförbud men indragen licens så tror jag att det bara är början. Att många huvuden kommer att rulla i framtiden, med tanke på hur många som "vet" att det förkommit över allt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 462
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: Ace
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Medryttare under sommaren

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp