Bukefalos 28 år!

Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Jag vet faktiskt en som åkte dit och eftertaxerades rejält av skattemyndigheten just att ha pantat burkar, eller om det var flaskor. Det beror på i vilken skala det sker, ingen beskattas för att ha lämnat någon enstaka burk men är det mera omfattande är det helt klart en skattepliktig inkomst.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fuskande arbetstagare är inte någon ovanlighet heller precis. Jag försökte anställa en gårdskarl och allt-i-allo som hjälp men det slutade med att jag gav upp. Tiden för och arbetet med att försöka få tag i någon pålitlig skulle blivit för stor när samtliga av den handfull personer med lämpliga kvalifikationer som jag kontaktade på arbetsförmedlingens lista antingen var upptagna (med svartarbete) eller endast kunde tänka sig att att arbeta svart för att kunna kvittera ut arbetslöshetsunderstöd samtidigt. Och då var det ändå ett i mina ögon bra arbete jag erbjöd, heltid med lön enligt avtal och fri arbetstid med lugna arbetsförhållanden. Enda nackdelen var att det inte var tillsvidareanställning utan tidsbegränsat, men det borde vara bättre än att gå arbetslös. När jag talat med andra så har de ungefär samma erfarenhet.

Vill man ägna sig åt att anmäla fuskande människor så är arbetsförmedlingens lista över arbetssökande en bra start. Där finns det läsning och en del är väldigt lätta att genomskåda när de enbart är listade för arbeten de garanterat inte kommer att få.

Fusket är nog väl så utbrett bland arbetare också och incitamentet att arbeta svart är oftast större än för en arbetsgivare att anställa svart eftersom denne måste betala motsvarande skatt ändå. Företag med svart arbetskraft finner man främst i branscher där det också finns stora svarta inkomster och inte något deklareras och det vet jag inte om det är så vanligt att det finns inom häst.

Först berörde du ju en punkt i ditt anställningsförfarande som du kanske inte tänkte så mycket på när du skrev om avtalsenlig lön. När det gäller ett tidsbegränsat arbete får man (oavsett branch) inte ovanligt räkna med att betala en högre lön just för att det rör sig om ett tidsbegränsat arbete.

Et tidsbegränsat arbete är för många svårt att ta med då man inte kan få tag i ett boende i anslutning till den begränsade anställningen. Sådant komplicerar. Det betyder att vi kommer in på saker som dubelt boende, reseersättningar, traktamenten mm.

Sen kan det ju vara rätt tufft för en arbetstagare att direkt hitta ett nytt arbete i anslutning till att det tidsbegränsade arbetet upphör. Man kan inte diekt leva på luft tiden efter ett tidsbegränsat arbete. Oftast har man ju som arbetstagare utgifter i form av mat och boende även då...

Sen finns det givetvis lika många felande arbetstagare som det finns arbetsgivare. Och jag är inte alls road över de som arbetar svart samtidigt som de uppbär arbetslöshetsersättning mm. Men när det handlar om svart arbetskraft så är det "arbetsgivaren" som sparar den största slanten. Arbetstagaren sparar knappast något, tvärtom går han/hon misste om en hel del...

Som jag visat i exemplet från galoppen tidigare där en tränare kan ta tio, tolvtusen för att träna en häst för en ägare så säger det även lite om vilka pengar där finns. Tar tränaren ut de pengar i egen lön som skulle gått till skatter, pension och försäkringar för arbetstagaren så räcker de pengarna mer än väl till den lön som arbetstagaren får av tränaren svart.

Och att den svarta lönen är så låg eller ibland "uteblir" säger väl även det lite om hur stor förekomsten är avseende svarta pengar...
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Finns väl en gräns rörande "hobbyinkomster" som ligger på 5000 kronor om jag inte minns fel (någon kan kanske rätta mig på denna punkt?). Att panta aluminiumburkar tordes väl normalt ses som en "hobbyinkomst" så länge inkomsten inte överstiger 5000 kr...
 
Sv: Svartjobb och annat

En person som lever på arbetslöshetsunderstöd kan knappast välja att tacka nej till arbeten för att de inte är tillräckligt "guldkantade" och lön enligt avtal är fullt tillräckligt. Eftersom det gällde ett tidsbegränsat arbete (med möjlighet till förlängning på upp till något år för rätt person) så begränsade jag mig till de som bodde inom en till två mils radie, för flera jag kontaktade var det tom. inom cykelavstånd. Dessutom var det som sagt personer som visade sig fuska eller enbart var beredda att ta arbetet om de kunde fuska med akassan.


Det exempel du tog från galoppvärlden håller fortfarande inte.
 
Sv: Svartjobb och annat

En person som lever på arbetslöshetsunderstöd kan knappast välja att tacka nej till arbeten för att de inte är tillräckligt "guldkantade" och lön enligt avtal är fullt tillräckligt. Eftersom det gällde ett tidsbegränsat arbete (med möjlighet till förlängning på upp till något år för rätt person) så begränsade jag mig till de som bodde inom en till två mils radie, för flera jag kontaktade var det tom. inom cykelavstånd. Dessutom var det som sagt personer som visade sig fuska eller enbart var beredda att ta arbetet om de kunde fuska med akassan.


Det exempel du tog från galoppvärlden håller fortfarande inte.

Du AndersB...

Jag har släkt som varit involverad i galoppvärlden i över 40 år. Jag har själv arbetat inom den från och till. De exempel jag nämnt håller väldigt väl. Rädd att ditt resonemang gör att jag snarast ifrågasätter din kompetens och dina erfarenheter. Men kanske finns det någon verksamhet som du vill skydda eller inte vill skall synas av någon myndighet...

Förstår att det är frågan om träckningen du hänger upp dig på. Vill påminna dig om att du fortfarande inte har svarat på frågan om vi skall ställa frågestälningen rörande resonemanget om träckningen vidare till skatteverket? Om du inte kan besvara den med ett ja så faller nog din trovärdighet känner jag det som...
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Den procent som vet vad de ger sig in i har oftast goda skäl att stå utanför, som Sjöberga har listat.


Du tror alltså på allvar att 99% av de som jobbar helt eller delvis svart i hästbranschen inte vet vad det innebär att jobba svart.

Skulle det vara sant vore det ett gigantiskt underkännande av den svenska skolan som misslyckats med att lära ut detta.

Själv är jag övertygad om att de flesta är normalintelligenta och mycket väl förstår att det innebär t.ex. lägre pension, ingen A-kassa och sämre anställningstrygghet. Givetvis finns det även en massa som saknar koll på detta, men de är knappast i majoritet.

Jag tycker faktiskt att du och en del andra skribenter förolämpar de som det handlar om genom att antyda att de är mindre vetande.
 
Sv: Svartjobb och annat

Du tror alltså på allvar att 99% av de som jobbar helt eller delvis svart i hästbranschen inte vet vad det innebär att jobba svart.

Skulle det vara sant vore det ett gigantiskt underkännande av den svenska skolan som misslyckats med att lära ut detta.

Själv är jag övertygad om att de flesta är normalintelligenta och mycket väl förstår att det innebär t.ex. lägre pension, ingen A-kassa och sämre anställningstrygghet. Givetvis finns det även en massa som saknar koll på detta, men de är knappast i majoritet.

Jag tycker faktiskt att du och en del andra skribenter förolämpar de som det handlar om genom att antyda att de är mindre vetande.

lahsd...

Den svenska skolan har missyckats med mycket de senaste årtionden. De flesta elever som går ut skolan har mycket liten kunskap om vilka arbetsmiljökrav man kan ställa samt vad man förlorar rent ekonomiskt om man arbetar svart.

De flesta tror att det bara handlar om de kronor man skulle betala till staten på varje intjänad hundralapp. Det är först senare som de inser vad de förlorat i kronor och ören. Det handlar om pensionspengar, övertid och ob, semesterersättningar mm. De ställer till och med upp på att arbeta i sina egna kläder och tar med sig skiten hem för att de inte lärt sig att arbetsgivaren skall hålla dem med arbetskläder och tvättmöjligheter...

lahsd...

Gissa varför två rektorer på två naturbruksgymnasier anmälts till Arbetsmiljöverket för att de inte gjort några kontroller avseende Arbetsmiljölagen på elevernas praktikplatser? Jo, på gund av okunskap om Arbetsmiljölagen. Hur skall de kunna lära eleverna någonting som de skall kunna själva och faktiskt är ansvariga för?
 
Sv: Svartjobb och annat

Du tror alltså på allvar att 99% av de som jobbar helt eller delvis svart i hästbranschen inte vet vad det innebär att jobba svart.

Jag skulle kanske välja siffran 90%, men ja. De unga som man berättar för vad det innebär reagerar ofta med att "jaha, är det sååå många skillnader". En del säger sedan att de ändå inte har något alternativ, det är vad som finns just nu - men att de gärna önskar sig ett riktigt jobb.

Jag tycker att skolan bör bli tydligare med att informera unga arbetstagare om konsekvenserna, både för individen, branschen och samhället i stort.
 
Sv: Svartjobb och annat

Den svenska skolan har missyckats med mycket de senaste årtionden. De flesta elever som går ut skolan har mycket liten kunskap om vilka arbetsmiljökrav man kan ställa samt vad man förlorar rent ekonomiskt om man arbetar svart.

Jag håller med om att den svenska skolan ine imponerat den senaste tiden.
Men att ca 90% av svenska 20-åringar inte ens har grundläggande kunskaper om vad som skiljer en svart och vit anställning har jag väldigt svårt att tro. Om inte annat så lär ju många prata med sina föräldrar om sitt nya jobb.


Gissa varför två rektorer på två naturbruksgymnasier anmälts till Arbetsmiljöverket för att de inte gjort några kontroller avseende Arbetsmiljölagen på elevernas praktikplatser? Jo, på gund av okunskap om Arbetsmiljölagen. Hur skall de kunna lära eleverna någonting som de skall kunna själva och faktiskt är ansvariga för?


Fast när det gäller kunskaper om arbetsmiljölagstiftningen så skulle jag nog tro att den är väldigt dålig oberoende ifall man jobbar svart eller vitt. Det finns nog många som jobbar helvitt inom hästbranschen som har liknande arbetsmiljö som de som jobbar svart.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag skulle kanske välja siffran 90%, men ja. De unga som man berättar för vad det innebär reagerar ofta med att "jaha, är det sååå många skillnader". En del säger sedan att de ändå inte har något alternativ, det är vad som finns just nu - men att de gärna önskar sig ett riktigt jobb.

Hur många svartarbetande unga har erkänt sitt svartarbete för dig. Det måste ju vara en hel del ifall du kommer upp till siffran 90%. Sen är det väl inte så konstigt att de svarar så oberoende vad de vet. Folk brukar inte vilja erkänna sina fel, alltså skyller man på okunskap.

Med tanke på vad du skrivit tidigare om att alla seriösa borde anmäla alla oseriösa så sitter du ju på en guldgruva med alla dessa ögonvittnen. Har du pratat med så många som avslöjat svarta arbetsgivare känns det ju som att du borde kunna servera en del bevis till polisen. Men ändå gör du inte själv vad du uppmanar andra att göra. Det är lätt att uppmana andra att göra saker man inte vågar göra själv.



Jag tycker att skolan bör bli tydligare med att informera unga arbetstagare om konsekvenserna, både för individen, branschen och samhället i stort.

Jag tar för givet att man lär ut sådant i skolan. Kan ju inte vara säker då skolan ändrats en del sen jag gick den. Sen är det ju svårt att missa sådana saker ifall man ser nyheterna/läser tidningar ibland. Alla som sett något om greklandskrisen borde ju fått en liten genomgång i vissa problem t.ex.
 
Sv: Svartjobb och annat

Kriminell är man om man begår brott, har du problem med förståelsen?
Påföljden är naturligtvis olika beroende på brottet.
 
Sv: Svartjobb och annat

Nu tar jag ju som många andra del av samhällsdebatten på fler sätt än att jag pratar direkt med alla människor. Min siffra är en uppskattning av mina samlade erfarenheter.

Och ja, självklart ska man anmäla om man vet att det förekommer systematisk kriminalitet i företag. För att anmälan ska ha någon effekt alls bör man ha någon typ av bevisuppgift/vittnesuppgift att komma med. Fast ibland räcker själva mängden av anmälningar för att en utredning ska starta - så självklart har du rätt - man ska anmäla. Jag får väl ta och höja kvoten genom att anmäla dina svarta affärer - bara du ger mig namn och adress så kan jag vidarebefordra till SKV. ;)

Jag tror på en kombination av bättre kontroll/påföljder (via exempelvis anmälningar), att alltid ta debatten och se till att kunskap om konsekvenserna sprids. Genom att få ner acceptansen för dessa brott - blir det naturligt för än fler att inte ens överväga dem.
 
Sv: Svartjobb och annat

kl
Så om andra tar så är det rätt av dig också att ta? Himla moget beteende? Var det du som sa att du hade universitetsutbildning?

Det spelar väl ingen roll vilket netto du har. Om du inte betalar det du är ålagd att betala - så minskar du intäkterna genom att begå brott.

Så med det resonemanget menar du att den hemlösa som överlever genom att inte redovisa sina dagliga tior i intäkt är en större utsugare än vad du är som systematiskt bedrar stat och medmänniskor på pengar och trygghet? Tjena, mittbena. Vilken planet sa du att du kom ifrån?

Och välkommen att arbeta inom det demokratiska systemet för att påverka utgifter och regler. Men inte välja privat att inte betala din del.

För många med heltidsjobb och familj funkar det helt enkelt inte med kollektivstall.

Så man skall ha rätt att skattefiffla för att man inte har tid att stå i ett kollektivstall?
Vilka förmåner skall jag få om jag golfar? Skattefria klubbor eller gratis medlemskap i klubbar?
Som aktiv hundägare vilka subventioner skall jag få för att jag tävlar o regelbundet går på diverse kurser?

lahsd..

Du verkar ha missat att det inte hjälper att upprepa dig in absurdum, vi kan alla läsa innantill utom du vad det verkar som.

Vad gäller ungdomar o deras kunskap om arbetsmarknaden/rättigheter så har du tydligen missat att LO har gratis service för ungdomar, speciellt sommartid, eftersom dessa blir utnyttjade å det grövsta.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag skulle kanske välja siffran 90%, men ja. De unga som man berättar för vad det innebär reagerar ofta med att "jaha, är det sååå många skillnader". En del säger sedan att de ändå inte har något alternativ, det är vad som finns just nu - men att de gärna önskar sig ett riktigt jobb.
Jag tycker att skolan bör bli tydligare med att informera unga arbetstagare om konsekvenserna, både för individen, branschen och samhället i stort.

Delvis *kl*
Håller med dej här men siffran tror jag är alldeles för hög. Många är medvetna men "bryr sej inte" idag. Naturligare i vårt samhälle just nu, om de jobbar som barnflicka, städare (privat svart) eller i stall så ser de bara pengarna.

Jag anser att delvis är lagarna (eller SKV tolkning av dem) som ställer till det. Att få hästnäringen gdk av dem och inte ses som hobby är inte så lätt och det innebär att fler vill handla svart. :crazy: Att de sedan gdk lyxlir är en annan sak. :devil:

Vi har också ett ganska nytt fenomen här nere i mina trakter i att man anställer utländsk arbetskraft till tex mockning och den är inte dyr.

Den som hyllade utlandet med goda arbetsförhållanden har inte samma erfarenhet av tyska, holländska, belgiska, engelska och franska arbetsgivare som i min värld. Där är det ofta östländsk(utländsk) arbetskraft till tunga jobbet och hästtjejer på lilla beridarjobben (motionsridning). Inte helt olika förhållande ekonomiskt som här hemma.
 
Sv: Svartjobb och annat

kl
Vad gäller ungdomar o deras kunskap om arbetsmarknaden/rättigheter så har du tydligen missat att LO har gratis service för ungdomar, speciellt sommartid, eftersom dessa blir utnyttjade å det grövsta.

Och här behöver vi stärka ungdomarna! Det är inte bara stalltjejer som utnyttjas.
Mc Donalds tex är skitstövlar liksom en del andra restauranger/kiosker på sommaren. Här utnyttjar man ungdomarna till max. Visst du kanske får högre timpeng men slås den ut på de timmarna du sitter på jobbet och väntar ut regnet blir den inte hög. :eek:
 
Sv: Svartjobb och annat

Delvis *kl*
Håller med dej här men siffran tror jag är alldeles för hög. Många är medvetna men "bryr sej inte" idag. Naturligare i vårt samhälle just nu, om de jobbar som barnflicka, städare (privat svart) eller i stall så ser de bara pengarna.

Jag anser att delvis är lagarna (eller SKV tolkning av dem) som ställer till det. Att få hästnäringen gdk av dem och inte ses som hobby är inte så lätt och det innebär att fler vill handla svart. :crazy: Att de sedan gdk lyxlir är en annan sak. :devil:

Vi har också ett ganska nytt fenomen här nere i mina trakter i att man anställer utländsk arbetskraft till tex mockning och den är inte dyr.

Den som hyllade utlandet med goda arbetsförhållanden har inte samma erfarenhet av tyska, holländska, belgiska, engelska och franska arbetsgivare som i min värld. Där är det ofta östländsk(utländsk) arbetskraft till tunga jobbet och hästtjejer på lilla beridarjobben (motionsridning). Inte helt olika förhållande ekonomiskt som här hemma.

Jodå, har också sett att en del galopptränare skaffat sig polska mockare...
 
Sv: Svartjobb och annat

Kriminell är man om man begår brott, har du problem med förståelsen?
Påföljden är naturligtvis olika beroende på brottet.

Allt är inte vitt eller svart.

Din syn på kriminalitet, som till och med verkar vara hårdare än de som uppvisats tidigare i tråden är en som jag aldrig stött på i verkligheten.

Som du går på så anser du ju att garanterat över 95% av den vuxna befolkningen i Sverige är kriminell.

Det finns ytterst få vuxna som aldrig gjort något som bryter mot någon lag. Det är t.ex. olagligt att gå mot röd gubbe. Inser du inte hur absurt ditt resonemang är.

Rimligtvis måste du ju även se de som jobbar helt/delvis svart som kriminella. De lär ju inte skatta för sina svarta inkomster.
 
Sv: Svartjobb och annat

Så man skall ha rätt att skattefiffla för att man inte har tid att stå i ett kollektivstall?


Jag har inte sagt att man har rätt att skattefiffla. Jag vet mycket väl att det är olagligt.

Sen ser inte jag på en som har sin häst i ett svartstall som kriminell. Då du gör det så förstår jag hur du resonerar. Ifall jag hade ansett dessa personer vara kriminella hade jag nog tyckt som du.

Däremot har jag förståelse att man inte betalar kanske dubbla priset ifall det finns två stall som erbjuder samma tjänster för väldigt olika pris.

Det är exakt samma sak som att folk köper billiga kläder på H&M fast de vet att de som tillverkat kläderna gör det under usla villkor.
 
Sv: Svartjobb och annat

Och på en del ställen får de gå hem utan lön när det är för lite att göra. När det är mycket får de jobba övertid utan övertidsersättning...

Att så många unga accepterar usla villkor beror nog mycket på att de behöver pengarna, och accepterar de inte villkoren går jobbet till någon annan. Gäller det stalljobb kommer ju hästintresset in i bilden också.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 473
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp