Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Däremot har jag förståelse att man inte betalar kanske dubbla priset ifall det finns två stall som erbjuder samma tjänster för väldigt olika pris.

Fast nu får du ge dig. Du fortsätter att försöka att framställa som att du är den enda som förstår varför folk betalar svart istället för vitt. Jag tror inte någon i tråden inte förstår det, däremot tycker inte alla att det är rätt, eller att det behöver vara så.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fast nu får du ge dig. Du fortsätter att försöka att framställa som att du är den enda som förstår varför folk betalar svart istället för vitt. Jag tror inte någon i tråden inte förstår det, däremot tycker inte alla att det är rätt, eller att det behöver vara så.

Det i mitt tycke konstiga är snarast att så gott som alla i denna tråd verkar ha åsikter som jag aldrig stöter på bland hästfolk (eller annat folk) i verkligheten. Ingen ser t.ex. snett på en hovis som skor svart, men i denna tråd verkar ju folk se denna hovis som en yrkeskriminell. Jag är van att man kan sitta i ett fikarum och prata om vilken hovis eller veterinär som man kan slippa kvitto med. I dessa fikarum är det inte ovanligt att det sitter folk som jobbar på bank och lärare t.ex. Så det handlar inte bara om 'obildade bönder' som vissa vill ge sken av.

Men på ett anonymt debattforum på nätet är plötsligt så gott som alla supermoralister.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det i mitt tycke konstiga är snarast att så gott som alla i denna tråd verkar ha åsikter som jag aldrig stöter på bland hästfolk (eller annat folk) i verkligheten. Ingen ser t.ex. snett på en hovis som skor svart, men i denna tråd verkar ju folk se denna hovis som en yrkeskriminell. Jag är van att man kan sitta i ett fikarum och prata om vilken hovis eller veterinär som man kan slippa kvitto med. I dessa fikarum är det inte ovanligt att det sitter folk som jobbar på bank och lärare t.ex. Så det handlar inte bara om 'obildade bönder' som vissa vill ge sken av.

Men på ett anonymt debattforum på nätet är plötsligt så gott som alla supermoralister.

Jag vet inte vad du umgås med folk, men jag känner ingen som tycker det är ok med en hovslagare som skor svart. Finns ju inte en försäkring i världen som gäller då. Känner däremot till en handfull personer som använder sig av den hovslagaren i området som skor svart. Det är oftast ridtravare o islänningar på lösdrift av någon anledning.

En vet som skippar kvitto har jag öht aldrig varit med om.


O problemen m billig öststatlig arbetskraft utomlands (o i Sverige, galoppen har haft polska mockare rätt länge), så är det självklart ett problem, men en liten vit lön är fortfarande bättre än en liten svart lön. För att kunna göra ridsporten rumsren måste lönerna först göras vita, därefter kan organisation för att nå kollektivavtalsenliga löner göras.

I USA tex är inte lönerna inom ridsporten alls lika dåliga. Mexikanarna (dvs europas motsvarighet till polackerna, mockarna o hästskötarna) betalas över lag ett rätt helt ok lön.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag själv har skickat hem en hovslagare som inte ville skriva kvitto och som bara tog betalt i kontanter, varför ska jag behöva stå för alla kostnader om något skulle hända bara för att han inte vill betala skatt?! Och nej jag har aldrig suttit nåt fikarum någonstans där man tipsar varandra om svarta hovslagare och veterinärer, det säger nog mer om dem som du umgås med än oss andra...
När jag fikar med andra hästmänniskor eller bara samtalar vid ridbanan så tipsar vi varandra om vettiga yrkesmänniskor med moral och etiska förhållningssätt, vi beundrar de som kämpar på i sitt arbete trots att det är svårt att konkurrera med just de där svarta hovslagarna, vet, tränarna m.m. Jag har ALDRIG tipsat någon annan om någon som jobbar svart för det är så piffigt att komma undan med halva priset oavsett konsekvenserna... Igen, att du så lättvindigt och i mina ögon respektlöst tipsar och promotar svarta yrkesmänniskor för du har nån idé om att det inte är så farligt eller inte spelar nån roll eller staten är dum eller vad för ursäkt du intalar dig, det säger mer om dig som person och om de du umgås med och det är sannerligen inga människor jag skulle vilja ha omkring mig... snarare är det nog precis de människorna som jag önskar kunde få känna på hur det är att stå utan försäkringar, avtal, bestämd lön eller lön alls om det inte varit en bra månad, bara för att ni ska kunna ha häst, ha tid med familjen och slippa mocka och släppa in och ut trots att ni då egentligen inte har ekonomi till det.
Och att alla som jobbar svart väljer det själva? Har du suttit arbetslös i flera år och bara önskat få någonting att göra för att känna dig betydelsefull och få lite glädje i din ganska mörka vardag genom att få vara nära de djur du älskar? Har du haft det så jobbigt i skolan så du inte klarar av att gå dit och därför inte har den gymnasieutbildning som de flesta jobb kräver och istället har svartjobb eller inget jobb att välja på? Har du haft en så jobbig barndom att när du fyllde 17 var svartjobb med slavtider och slavlön mer lockande än att bo kvar hemma?
Du kanske borde tänka längre än vad näsan räcker och se att det finns mer än en anledning att ta ett svartjobb trots att man kanske vet att det inte är optimalt men alternativet är så otänkbart att ett arbetsläger hade varit ett uppköp! Är det då rätt av "arbetsgivarna" att utnyttja såna ofta unga människor? Vore det inte bättre om de fick en vit lön med fasta tider och försäkringar? Oavsett om lönen var liten hade den ju varit bättre än att vara utlämnad till någon annans humör, filosofi om löner och liknande?
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Detta svar är även till PopcornPlayer.


Vi lever uppenbarligen i olika världar.

Fast hade världen varit som er värld så hade det ju knappast funnits några större problem med svartjobbande hovisar m.m.

Tänk även på alla som handlar sina kläder på ställen typ H&M som säljer kläder billigt eftersom arbetsförhållandena för de som gör kläderna är helt bedrövliga. Ändå handlar väldigt många sina kläder där trots alla rapporter om barnarbete och annat.

Själv tycker jag att det är betydligt värre att handla på H&M än att betala hovis svart. Fast folk har ju olika prioriteringar på vad som är viktigt.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det i mitt tycke konstiga är snarast att så gott som alla i denna tråd verkar ha åsikter som jag aldrig stöter på bland hästfolk (eller annat folk) i verkligheten. Ingen ser t.ex. snett på en hovis som skor svart, men i denna tråd verkar ju folk se denna hovis som en yrkeskriminell. Jag är van att man kan sitta i ett fikarum och prata om vilken hovis eller veterinär som man kan slippa kvitto med. I dessa fikarum är det inte ovanligt att det sitter folk som jobbar på bank och lärare t.ex. Så det handlar inte bara om 'obildade bönder' som vissa vill ge sken av.

Men på ett anonymt debattforum på nätet är plötsligt så gott som alla supermoralister.

Nej, jag förstår inte vad du umgås med för folk. Självklart ser man snett på en hovis som bedriver systematiskt illegal verksamhet med svarta inkomster. Fast jag antar att man i samma fikarum gnäller över dålig skola, kass åldringsvård och för dåliga arbetsvillkor för sina ungdomar. Och det ÄR tragiskt att man inte förstår sambanden, trots att man kanske jobbar på bank och är lärare.
 
Sv: Svartjobb och annat

Ja uppenbarligen har vi olika prioriteringar; jag tycker alla ska hjälpa till kollektivt för att skapa ett bättre och mer rättvist samhälle genom att vi ALLA betalar skatt som (oavsett hur lite du vill påstå) går till sånt som ALLA nyttjar! Skola, sjukvård, äldrevård, kollektivtrafik och vägar eller nyttjar du inget av detta?

Jag tycker alla ska kunna jobba under vettiga förhållanden med vettig lön medans du verkar tycka att vissa ska inte behöva ha det dåligt, som HMs arbetare men unga tjejjer hör i Sverige kan gott få dålig lön utan avtal och säkerhet för de får ju göra nåt dom tycker är kul och dom har ju valt det själva.. Har inte HMs arbetare också valt själv enligt din logik då? Dom kunde ju sluta jobba i fabriken om dom inte gillar premisserna eller hur?

Jag tycker det är allas ansvar att se till att olagliga och omoraliska företeenden upphör medan du tycker att det är ganska okej i många fall och du tänker minsann inte dra ditt strå till stacken för staten och politikerna gör inte som du tycker..

Så ja, sannerligen har vi olika prioriteringar i livet och jag kan ju bara hoppas att majoriteten inte tycker som du får du är Sverige kört och då ingår du i den kraschen också! Undrar hur oviktigt allt detta är om du plötsligt måste betala privat för allting som ovan nämnt finansieras av skattepengar? När du inte har råd att gå till doktorn eller när du får klara dig själv på ålderns höst för inga skattepengar betalar längre vård.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag vet inte vad du umgås med folk, men jag känner ingen som tycker det är ok med en hovslagare som skor svart. Finns ju inte en försäkring i världen som gäller då. Känner däremot till en handfull personer som använder sig av den hovslagaren i området som skor svart. Det är oftast ridtravare o islänningar på lösdrift av någon anledning.

En vet som skippar kvitto har jag öht aldrig varit med om.


O problemen m billig öststatlig arbetskraft utomlands (o i Sverige, galoppen har haft polska mockare rätt länge), så är det självklart ett problem, men en liten vit lön är fortfarande bättre än en liten svart lön. För att kunna göra ridsporten rumsren måste lönerna först göras vita, därefter kan organisation för att nå kollektivavtalsenliga löner göras.

I USA tex är inte lönerna inom ridsporten alls lika dåliga. Mexikanarna (dvs europas motsvarighet till polackerna, mockarna o hästskötarna) betalas över lag ett rätt helt ok lön.


Visst har det funits polska mockare inom galoppen ett bra tag liksom det funnits polska snickare och polska timmerförare. Men bara för att de får en liten vit lön är det ingen ursäkt för den dåliga arbetsmiljö eller boendemiljö arbetsgivaren ger dem. Svenska arbetsmiljölagstiftning gäller liksom lagen om skydd mot olycka. Det är inte ok att strunta i att byta ut trasiga lampor i stallet bara för att mockarna skulle vara polacker. De har ett lika stort behov av arbetsljus som vi svenskar...
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Det i mitt tycke konstiga är snarast att så gott som alla i denna tråd verkar ha åsikter som jag aldrig stöter på bland hästfolk (eller annat folk) i verkligheten. Ingen ser t.ex. snett på en hovis som skor svart, men i denna tråd verkar ju folk se denna hovis som en yrkeskriminell. Jag är van att man kan sitta i ett fikarum och prata om vilken hovis eller veterinär som man kan slippa kvitto med. I dessa fikarum är det inte ovanligt att det sitter folk som jobbar på bank och lärare t.ex. Så det handlar inte bara om 'obildade bönder' som vissa vill ge sken av.

Men på ett anonymt debattforum på nätet är plötsligt så gott som alla supermoralister.

lahsd...

Du har inte funderat något på varför du är rätt ensam om dina åsikter i den här diskussionstråden? Varför är dina vänner inte lika flitiga med inlägg?

Kan det vara så att de i motsats till dig inte lika gärna berättar om de "ljusskygga transaktioner" som de genomför bakom ryggen på SKV och oss andra medborgare?
 
Sv: Svartjobb och annat

En person som lever på arbetslöshetsunderstöd kan knappast välja att tacka nej till arbeten för att de inte är tillräckligt "guldkantade" och lön enligt avtal är fullt tillräckligt. Eftersom det gällde ett tidsbegränsat arbete (med möjlighet till förlängning på upp till något år för rätt person) så begränsade jag mig till de som bodde inom en till två mils radie, för flera jag kontaktade var det tom. inom cykelavstånd. Dessutom var det som sagt personer som visade sig fuska eller enbart var beredda att ta arbetet om de kunde fuska med akassan.


Det exempel du tog från galoppvärlden håller fortfarande inte.

AndersB...

Om jag får citera skatteverket...

Om det är personer med A-skatt (dvs inte företagare med egen F-skatt) som utför arbetet så ska det hanteras som en löneutbetalning. Är ersättningen 100kr eller mer per år och person ska utbetalaren lämna kontrolluppgift på ersättningen. Är beloppet 1000kr eller mer per person och år ska utbetalaren dessutom innehålla preliminärskatt och betala socialavgifter.

Är det skolungdomar eller studerande som utför arbetet kan de lämna ett intyg på att de kommer tjäna mindre än 18 824 kr under 2013 och då behöver utbetalaren inte innehålla någon preliminärskatt.

Det torde betyda att då ersättningen per träckning ligger på mellan 200 och 300 kronor så skall det hanteras som löneutbetalning där tränaren ska lämna kontrolluppgift på utbetalningen. Och då samma träckare oftast används av tränarna och träckningsbeloppet överstiger 1000 kronor per år så skall tränaren betala socialavgifter.

Rörande preliminärskatten och intyget, kontrolluppgiften och socialavgifter... ...tja, AndersB, tror jag du är rätt medveten om att det inte är något som existerar i samband med träckningen i någon utsträckning. Liksom det nog bara är att konstatera att det är något som görs utan vare sig anställningsavtal, försäkringsskydd eller skyddsutrustning när så är fallet.

Det betyder att det enda som återstår att kontrollera är hur omfattande "svartträckningen" är. Om man utgår att det utförs minst en svartträckning per löp vilket tordes vara i underkant eller att en tränare ofta har starthästar har en "svartträckning" per löpdag så är det rätt lätt att räkna ut hur mycket pengar det minst kan rör sig om...

ATG och galoppförbundet liksom Ung Galopp tordes vara rätt väl medvetna om det här men väljer nog sannolikt att se åt andra hållet då "the show must go on" på bekostnad av träckarnas arbetsskydd och försäkringsskydd...
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Det i mitt tycke konstiga är snarast att så gott som alla i denna tråd verkar ha åsikter som jag aldrig stöter på bland hästfolk (eller annat folk) i verkligheten. Ingen ser t.ex. snett på en hovis som skor svart, men i denna tråd verkar ju folk se denna hovis som en yrkeskriminell. Jag är van att man kan sitta i ett fikarum och prata om vilken hovis eller veterinär som man kan slippa kvitto med. I dessa fikarum är det inte ovanligt att det sitter folk som jobbar på bank och lärare t.ex. Så det handlar inte bara om 'obildade bönder' som vissa vill ge sken av.
Men på ett anonymt debattforum på nätet är plötsligt så gott som alla supermoralister.

Kan bara hålla med dej i detta.
Jag möter dagligen kunder som vill köpa foder (hö, halm och kraftfoder) och som inte vill betala moms. :crazy: På träningar o tävlingar etc är det väldigt många som pratar om priset på tjänster/varor och gärna vill undvika momsen. De enda som jag känner som vill ha kvitto är de som har företag. Så vi känner nog samma typ av folk du och jag. :p

Anar också att man inte vill ge sej in här och diskutera den här typen av frågor. Känner ett hundratal personligen av folket här på Buke och av någon anledning är de tysta i tråden. :rofl:
 
Sv: Svartjobb och annat

En vet som skippar kvitto har jag öht aldrig varit med om.
O problemen m billig öststatlig arbetskraft utomlands (o i Sverige, galoppen har haft polska mockare rätt länge), så är det självklart ett problem, men en liten vit lön är fortfarande bättre än en liten svart lön. För att kunna göra ridsporten rumsren måste lönerna först göras vita, därefter kan organisation för att nå kollektivavtalsenliga löner göras.

I USA tex är inte lönerna inom ridsporten alls lika dåliga. Mexikanarna (dvs europas motsvarighet till polackerna, mockarna o hästskötarna) betalas över lag ett rätt helt ok lön.

Veterinärer som skippar kvitto har jag flera exempel på :angel: Blir :angel: betydligt billigare.

Ang öststatlig arbetskraft så är den ett tvådelat problem. De som jobbar svart (många!) och de som jobbar vitt, båda med usla förhållanden men de sistnämnda med statens godkännande. Vet inte vilket som är värst. Se på jordgubbsplockarnas förhållanden så är det inget som jag är stolt svensk för. :eek:

Lönerna för en mexikansk mockare i Los Angeles utkant är i samma nivå som för våra polacker... Inget kul.
Däremot som svensk beridare kan du få hyfsad lön.
Nu har jag bara erfarenhet från ridstall, inga galoppstall.
Galoppen har enligt min erfarenhet bättre förutsättningar utomlands. Dotterns kompis som är jockey i England klarar sej bra på det både där och i NZ/Aus.
 
Sv: Svartjobb och annat

Veterinärer som skippar kvitto har jag flera exempel på :angel: Blir :angel: betydligt billigare.

Ang öststatlig arbetskraft så är den ett tvådelat problem. De som jobbar svart (många!) och de som jobbar vitt, båda med usla förhållanden men de sistnämnda med statens godkännande. Vet inte vilket som är värst. Se på jordgubbsplockarnas förhållanden så är det inget som jag är stolt svensk för. :eek:

Lönerna för en mexikansk mockare i Los Angeles utkant är i samma nivå som för våra polacker... Inget kul.
Däremot som svensk beridare kan du få hyfsad lön.
Nu har jag bara erfarenhet från ridstall, inga galoppstall.
Galoppen har enligt min erfarenhet bättre förutsättningar utomlands. Dotterns kompis som är jockey i England klarar sej bra på det både där och i NZ/Aus.

Jo, det är väl ett känt faktum att många svenska tjejer som gått på BRS blir kvar i England då både inkomst och förhållanden är bättre där. För att citera ett par tjejer som varit hos svenska tränare innan BRS så tyckte de att BRS bjöd på rena semestern jämfört med arbetet hos de svenska tränarna...
 
Sv: Svartjobb och annat

Kan bara hålla med dej i detta.
Jag möter dagligen kunder som vill köpa foder (hö, halm och kraftfoder) och som inte vill betala moms. :crazy: På träningar o tävlingar etc är det väldigt många som pratar om priset på tjänster/varor och gärna vill undvika momsen. De enda som jag känner som vill ha kvitto är de som har företag. Så vi känner nog samma typ av folk du och jag. :p

Anar också att man inte vill ge sej in här och diskutera den här typen av frågor. Känner ett hundratal personligen av folket här på Buke och av någon anledning är de tysta i tråden. :rofl:


Tack för kommentaren. Man börjar ju nästan undra ifall man lever i en parallellvärd när man läser de flesta inlägg i denna tråd.
 
Sv: Svartjobb och annat

Kan bara hålla med dej i detta.
Jag möter dagligen kunder som vill köpa foder (hö, halm och kraftfoder) och som inte vill betala moms. :crazy: På träningar o tävlingar etc är det väldigt många som pratar om priset på tjänster/varor och gärna vill undvika momsen. De enda som jag känner som vill ha kvitto är de som har företag. Så vi känner nog samma typ av folk du och jag. :p

Anar också att man inte vill ge sej in här och diskutera den här typen av frågor. Känner ett hundratal personligen av folket här på Buke och av någon anledning är de tysta i tråden. :rofl:

Jag får också de frågorna - men det är några gånger om året, dvs enstaka procent av kundkontakterna. Det är därför man undrar vilka umgängen vissa här har.
 
Sv: Svartjobb och annat

Kan bara hålla med dej i detta.
Jag möter dagligen kunder som vill köpa foder (hö, halm och kraftfoder) och som inte vill betala moms. :crazy: På träningar o tävlingar etc är det väldigt många som pratar om priset på tjänster/varor och gärna vill undvika momsen. De enda som jag känner som vill ha kvitto är de som har företag. Så vi känner nog samma typ av folk du och jag. :p

Anar också att man inte vill ge sej in här och diskutera den här typen av frågor. Känner ett hundratal personligen av folket här på Buke och av någon anledning är de tysta i tråden. :rofl:

Jag är företagare och det är nog bara andra företagare som frågar om momsen.
Bland hobbyfolket blir de snarare förvånade när de får ett kvitto. Jag har aldrig av en hobbyhästägare blivit ombedd om kvitto men däremot måånga gånger fått frågan om vi ionte kan skippa momsen.
Mitt ex som är hovslagare har samma erfarenhet.

Jag måste visa skv och min finansiär att mitt företag klarar sig så jag är noga med att allt är vitt men jagf förvånas faktiskt över att de i denna tråd bara verkar finnas de som har helt vita företag och konsumenter som dessutom bara vill ha det vitt.

Och visst tipsas det om DUKTIGA hovisar, tränare, veterinärer etc MEN jag vet oxå att samma människor hellre tar ut den billiga (svarta) veterinären när det bara handlar om en vacc.

Visst frågar du folk rakt ut så vill alla göra rätt för sig men ges det tillfälle så skippar de gärna momsen.
 
Sv: Svartjobb och annat

Håller med.
Det finns mängder med folk som kan tjata sig blåa om att man ska ta pengarna "vid sidan av". När man nekar, så uppstallar eller köper de häst av nån annan, trots att de kanske inte egentligen tjänar pengar på det.
De har principen bara, att de ska betala utan moms, kosta vad det kosta vill.

och det är ingen särskild typ av folk, som vissa i tråden vill påskina. Alla sorters människor, faktiskt.

Däremot kan det ju vara så att är man känd för att vara galet hysterisk om att allt ska vara vitt, så är det ingen i umgänget som ens berättar nåt om svarta affärer för en.
 
Sv: Svartjobb och annat

och det är ingen särskild typ av folk, som vissa i tråden vill påskina. Alla sorters människor, faktiskt.
.

Gör dessa "alla sorters människor" det för alla sina inköp? Springer de på ICA Maxi och begär att få betala utan moms? Köper de sin bil på bilhandeln utan moms?

Eller varför, varför är just hästbranschen/hästfolk så oerhört genomruttna, eller anses vara det så att man kan vara rutten själv?
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag tror inte bara det handlar om hästbranschen.
Byggbranschen blev ju sanerad när det börjades med ROT-avdrag.

Tidigare var det ju samma tjat på om att få åka taxi svart, eller att få klippa sig utan kvitto.
Men med tanke på att de flesta nu betalar med kort, så har detta löst sig fin av sig själv.
Men på den tiden jag sålde hästfoder kunde folk få spel när man sa att en rundbal kostade 200 plus moms. Men att betala 250 svart ville de gärna göra.
 
Sv: Svartjobb och annat

kl
Att en arbetsgivare låter en anställd jobba svart och utan försäkring är ju helt uppåt väggarna galet. Vad händer om den anställde skadar sig? Det verkar vara många härinne som känner dom som jobbar svart. Finns det någon som känner nån som har skadat sig under svartjobb som vill dela med sig om händelsen, vad som hände och hur det blev? Fick den anställde ut nått på försäkring, blev arbetsgivaren anmäld, vad gjorde facket? Det kan ju bli en varning till dom som jobbar svart om man får höra vad som kan hända.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 329
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp