Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

kl
Att en arbetsgivare låter en anställd jobba svart och utan försäkring är ju helt uppåt väggarna galet. Vad händer om den anställde skadar sig? Det verkar vara många härinne som känner dom som jobbar svart. Finns det någon som känner nån som har skadat sig under svartjobb som vill dela med sig om händelsen, vad som hände och hur det blev? Fick den anställde ut nått på försäkring, blev arbetsgivaren anmäld, vad gjorde facket? Det kan ju bli en varning till dom som jobbar svart om man får höra vad som kan hända.

Tja...
Eftersom arbetsgivaren inte anmäler olycksfallet så utfaller ju ingen försäkring. Och inte ovanligt har man ju stött på arbetsryttare som kämpat på med brutna fingrar travandes galopphästar i skogen när de kanske istället skulle varit sjukskrivna...

Varför det är så här... Tja, i ena fallet beror det på att man inte vill få myndigheternas ögon på sig och i det andra på oerfarenhet och okunskap...

Och skulle de myndigheter som oftast kommer i kontakt med de här olyckorna haft större kunskaper så skulle de anmält olyckorna som arbetsplatsolyckor med missstanke om aretsmiljöbrott. Men oftast blir det hästolycka utan misstanke om brott...
 
Sv: Svartjobb och annat

kl
Varför driver man ett företag som inte går runt? En kompis mamma drev en lanthandel (konsum) under flera år. Den gick runt med nöd och näppe tack vare att hon jobbade dygnet runt, gjorde nästan allt själv i butiken, ex städade på kvällarna. Hon hade ett par anställda som fick vit lön. Hon hade aldrig en tanke på att ha svartjobbare fast ekonomin var skral. Hon kunde knappt ta ut så mycket lön varje månad efter att hennes anställda hade fått sin avtalsenliga lön. Att hon inte gav upp tidigare var att hon älskade sitt jobb fast det inte gav henne så mycket pengar och fritid. Med detta vill jag ha sagt att driver man ett företag (ex något inom hästbranchen) så har man ju ett ansvar gentemot sina anställda, ex lön, försäkringar. Företagaren får ju plocka ut sin lön vad som blir kvar när allt är betalt och det kan ju variera månad för månad. Om den inte får den lön som den hade tänkt sig så måste den ju välja att lägga ner eller acceptera låg lön.
 
Sv: Svartjobb och annat

I hästnäringen handlar det nog mycket om att man tagit klivet in i en återvändsgränd som man inte kommer ut ur. Man blir tvungen att utnyttja systemet, anställda och praktikanter för att överleva. Och när man gått så långt och upptäckt att man kan fortsätta med det bryr man sig inte längre. Varför skall man sluta? Det är ju ändå ingen som vågar anmäla...

Så har det i alla fall varit fram tills nu. Men nu har ju ett antal verksamheter blivit anmälda. Utredningar är påbörjade. Och det kommer att bli fler anmälningar allt eftersom vittnesmål kommer in. Det handlar inte bara om mindre verksamheter utan även större. Och det handlar även om skolor, intresseorganisationer och förbund...
 
Sv: Svartjobb och annat

Detta med försäkringar är tydligen väldigt lätt att missförstå.

I kollektivavtal finns angivet hur de anställda ska vara försäkrade, men utan kollektivavtal finns inga generella krav på försäkring av den anställde. Det är i stället Försäkringskassan som har det skyddet, att man kan sjukskriva sig. Det kan man inte från ett svartjobb.

Att få ut på en olycksfallsförsäkring från en arbetsgivare kan vara en rätt lång procedur och det är långt ifrån självklart att det går, även om man varit med om en olycka på arbetstid. Allt beror ju på skadans omfattningar.
 
Sv: Svartjobb och annat

. Hon hade ett par anställda som fick vit lön. Hon hade aldrig en tanke på att ha svartjobbare fast ekonomin var skral.

Ska man betala ut svart måste man få in svarta pengar. Vilket jag har svårt att tro att man kan få i en livsmedelsbutik.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det är ju en viktig bit i svart anställning. Någonstans finns det då mer svarta pengar, som kommer in. Få är nog intresserade av avlöna svart arbetskraft med sin vita lön...
 
Sv: Svartjobb och annat

Angående facket, Kommunal i det här fallet: hur många är medlemmar? Och av de som är medlemmar, hur många är beredda att vara aktiva?

En fackförening är ingen myndighet, det är en intresseorganisation. Det har länge varit så i Sverige att eftersom majoriteten av löntagarna varit med i någon fackförening har de som av någon anledning valt att stå utanför fått i stort sett samma förmåner, i och med kollektivavtalen.

Nu går utvecklingen åt andra hållet, allt färre är med. En del av anledningarna är att fackavgiften känns för dyr, en annan att facket känns som en stelbent koloss. En tredje är väl den allmänna trenden att ingen vill lägga sin fritid på att jobba ideellt...

Just när det gäller hästjobb och liknade har det visat sig att uppsökande verksamhet kan vara en bra väg att få fler medlemmar, men det krävs att några först är beredda att lägga tid och energi på utbildning, och sen på det faktiska arbetet.
 
Sv: Svartjobb och annat

Detta med försäkringar är tydligen väldigt lätt att missförstå.

I kollektivavtal finns angivet hur de anställda ska vara försäkrade, men utan kollektivavtal finns inga generella krav på försäkring av den anställde. Det är i stället Försäkringskassan som har det skyddet, att man kan sjukskriva sig. Det kan man inte från ett svartjobb.

Att få ut på en olycksfallsförsäkring från en arbetsgivare kan vara en rätt lång procedur och det är långt ifrån självklart att det går, även om man varit med om en olycka på arbetstid. Allt beror ju på skadans omfattningar.

Handlar det om att man som anställd eller praktikant blivit skadad på arbetet så är det en arbetsplatsolycka. Den skall då inom en vecka vara anmäld till Arbetsmiljöverket för utredning. Och är det så att man misstänker att det ligger ett arbetsmiljöbrott bakom olyckan så handlar det inte bara om en olycksfallsförsäkring utan även om att arbetsgivaren och/eller arbetsledaren kan vara skadeståndsskyldiga. Men handlar det om svartjobb så riskerar man som sagt stå helt utan ersättning. En tuff situation om man får en skada som man får dras med resten av livet...
 
Sv: Svartjobb och annat

Nu går utvecklingen åt andra hållet, allt färre är med. En del av anledningarna är att fackavgiften känns för dyr, en annan att facket känns som en stelbent koloss. En tredje är väl den allmänna trenden att ingen vill lägga sin fritid på att jobba ideellt...


Du glömde en väldigt viktig punkt. Är du med i Kommunal så hamnar en del av din fackavgift hos sossarna.

Så ifall man inte är socialdemokrat så är det väl ganska självklart att inte vara med i en organisation som sponsrar SAP.
 
Sv: Svartjobb och annat

Du glömde en väldigt viktig punkt. Är du med i Kommunal så hamnar en del av din fackavgift hos sossarna.

Så ifall man inte är socialdemokrat så är det väl ganska självklart att inte vara med i en organisation som sponsrar SAP.

lahsd

Du tycker uppenbarligen att det är värre att att en liten del av avgiften går till ett parti som arbetar för en bättre arbetsmiljö och avtalsenliga löner än avsaknaden av arbetsmiljöarbete och avtalsenliga löner inom hästnäringen.

Har du överhuvudtaget någon aning om vad de senaste årens politiska styrningen inneburit för Arbetsmiljöverkets uppdrag och arbetsmiljön för övrigt inom Sverige?
 
Sv: Svartjobb och annat

lahsd

Du tycker uppenbarligen att det är värre att att en liten del av avgiften går till ett parti som arbetar för en bättre arbetsmiljö och avtalsenliga löner än avsaknaden av arbetsmiljöarbete och avtalsenliga löner inom hästnäringen.

Har du överhuvudtaget någon aning om vad de senaste årens politiska styrningen inneburit för Arbetsmiljöverkets uppdrag och arbetsmiljön för övrigt inom Sverige?

I en demokrati ÄR det illa att behöva välja mellan att sponsra ett parti ofrivilligt och att kunna ha ett fack att söka hjälp hos!

Fö har facket blivit en koloss på lerfötter som ser mer till sina egna intressen än de de ska företräda.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag håller med om att kopplingen mellan LO och SAP inte är någon "lycklig" kombination idag. Hade helst sett att fackförbunden arbetade opolitiskt...

Men det är ett faktum att med den politiska styrning vi haft de senaste tio åren så har Arbetsmiljöverket resurser skurits ner och antalet tillsyner minskat. I dagsläget har vi färre tillsynsinspektörer i Sverige än vad som är rekommenderat i EU Och vad värre är så har denna "politik" lett till både fler arbetsplatsolyckor och dördsfall inom arbetet. Härom veckan så lämnades det in 33.000 namnunderskrifter till regeringen rörande denna olycksamma utveckling.

Vill man se en förbättrad politik rörande arbetsmiljön så måste man ha ett politiskt inflytande. Och fackförbundens arbete blir alldrig bättre än deras medlemmars arbete...
 
Sv: Svartjobb och annat

Delvis *kl*
Håller med dej här men siffran tror jag är alldeles för hög. Många är medvetna men "bryr sej inte" idag. Naturligare i vårt samhälle just nu, om de jobbar som barnflicka, städare (privat svart) eller i stall så ser de bara pengarna.

Jag tror att man bör lägga största skulden på "arbetsgivarna". Många av de arbetstagare som jobbar under såna villkor gör det för att de antingen inte själva förstår vilka risker de tar på både lång och kort sikt. Alternativt för att de sitter i skiten, inte får vitt jobb och helt enkelt inte har något annat sätt att få in pengar till mat och hyra.

Det är knappast ett flådigt, välbetalt lyxliv att vara svart hästskötare. Det är inte ett jobb man väljer om det finns alternativ.
 
Sv: Svartjobb och annat

Och på en del ställen får de gå hem utan lön när det är för lite att göra. När det är mycket får de jobba övertid utan övertidsersättning...

Att så många unga accepterar usla villkor beror nog mycket på att de behöver pengarna, och accepterar de inte villkoren går jobbet till någon annan. Gäller det stalljobb kommer ju hästintresset in i bilden också.

:bow::bow:
 
Sv: Svartjobb och annat

Inom industrin har de svåra olyckorna ökat med 38 procent mellan 2009 och 2011. Då räknas bara de olycksfall som lett till sjukskrivning i mer än 30 dagar. Två tredjedelar av de drabbade har fått men för livet. AFA har på uppdrag av IF Metall tagit fram statistiken.

I oktober förra året då skyddsombudet som funktion fyllde hundra år, gjorde IF Metall närmare 1 200 skyddsronder som visar på bristerna i arbetsmiljöarbetet. 37 procent av arbetsplatserna saknade skyddsombud. Hälften av företagen gjorde inga fysiska riskbedömningar. Sju av tio gjorde inga psykiska riskbedömningar.

Vad man nu ser är resultatet av de neddragningar som skett på arbetsmiljöområdet sedan 2006. Det är fullständigt oacceptabelt att fler dör eller skadas på jobbet idag, många med men för livet, än vad som var fallet för bara några år sedan.

Hur många har sett ett skydsombud inom hästnäringen eller hört talas om kravet på att man skall bedriva ett Systematiskt arbetsamiljöarbete? Hur många av de olyckor och tillbud som hänt inom hästnäringen har anmälts till AV?
 
Sv: Svartjobb och annat

kl
Lite OT men men..
Ni som går eller har gått naturbruksgymnasium. Får/fick ni någon info från skolan om svartjobb och vad som kan hända om man jobbar utan försäkringar och kollektivavtal? De flesta hästskötarna har väl gått nån hästutbildning och dom utbildningarna borde väl lära ut vilka skyldigheter och krav man har som anställd.
 
Sv: Svartjobb och annat

I en demokrati ÄR det illa att behöva välja mellan att sponsra ett parti ofrivilligt och att kunna ha ett fack att söka hjälp hos!

Fö har facket blivit en koloss på lerfötter som ser mer till sina egna intressen än de de ska företräda.

Vilka menar du med "facket", arbetsplatsombuden? De lokala företrädarna? Eller förbundsstyrelserna?

Om ingen vill engagera sig på lokal nivå är det klart att fackföreningarna stagnerar och blir toppstyrda. Och när allt färre är medlemmar minskar fackföreningarnas inflytande, arbetsgivarnas inflytande ökar - som arbetstagare blir du kanske snart tvungen att själv förhandla om lön, semester och andra förmåner. Det är där dagens svartjobbande hästskötare står, och vi ser hur "lätt" de kan stå på sig...
 
Sv: Svartjobb och annat

Du tycker uppenbarligen att det är värre att att en liten del av avgiften går till ett parti som arbetar för en bättre arbetsmiljö och avtalsenliga löner än avsaknaden av arbetsmiljöarbete och avtalsenliga löner inom hästnäringen.

Ja, jag tycker att det är upprörande att fackföreningsavgifter ska gå till ett politiskt parti. Hade du t.ex. kunnat gå med i en fackförening som skänkte delar av din medlemsavgift till Moderaterna?

Sen har ju SAP haft makten i detta land så länge så hade de velat rensa upp i hästnärningen så borde de ju ha gjort det för länge sedan. Detta är ju knappast något nytt fenomen. Alltså kan man nog dra slutsatsen att SAP inte är särskilt intresserade av hästnäringen. Hade det handlat om motsvarande problem inom t.ex. gruvnäringen så hade de reagerat för länge sedan.


Har du överhuvudtaget någon aning om vad de senaste årens politiska styrningen inneburit för Arbetsmiljöverkets uppdrag och arbetsmiljön för övrigt inom Sverige?

Nej. Jag kan inte påstå att AMV är något som jag funderar på i min dagliga tillvaro.;)
 
Sv: Svartjobb och annat

Ja, jag tycker att det är upprörande att fackföreningsavgifter ska gå till ett politiskt parti. Hade du t.ex. kunnat gå med i en fackförening som skänkte delar av din medlemsavgift till Moderaterna?

Riktat mest till Bowman:

Även om det är lite OT, håller jag med till 100%. Jag hade inte heller varit med i facket om mitt fackförbund (Sveriges Ingenjörer) hade sponsrat politiska partier. Oavsett vilket.

Varför ska man bara vara välkommen i facket om man sympatiserar med SaP och vill ge dem ett ekonomiskt bidrag, Bowman? Det är fullständigt kontraproduktivt i syftet att ha ett starkt fack, som kan företräda stor del av medlemmarna i ett visst yrke.

Och svara gärna på frågan; hade du velat vara med i ett fack som skänkt stora pengar av din medlemsavgift till Moderaterna, eller Kristdemokraterna - för att stärka dem som politiska partier?
 
Sv: Svartjobb och annat

Som jag skrivit i tidigare inlägg så anser jag att den politiska kopplingen idag är olycklig. Jag hade helst sett att fackförbunden arbetade opolitiskt och utövade samma tryck mot alla partier. De få kronor jag har lägger jag hellre i en egen ficka så att jag kan arbeta för en bättre arbetsmiljö än låter dem gå till något politiskt ändamål jag inte kan styra över. Jag är politiskt och fackligt obunden vilket gör att jag känner att jag kan arbeta rätt fritt. Det får vara en sjujäkel till politiker som tror att han/hon får min röst gratis... *s*

Sedan är det väl återigen så att det är medlemmarna i ett fack som bestämmer tillhörigheten. Finns det en majoritet inom ett förbund som är för ett band med något parti så får man väl respektera det demokratiska beslutet i det. Det handlar om engagemanget där hos medlemmarna. Men det betyder som sagt inte att jag tycker det är lyckligt...

Hade gärna sett att någon från exempelvis Kommunal vågat ge sig in i den här diskussionen men det är helt klart att det inte är något de vågar. Det trots stora plakat på exempelvis travbanorna. Jag vågar tro att deras engagemang i HYN är något generande just nu då ett antal HYN-verksamheter är anmälda till Arbetsmiljöverket för misstanke om arbetsmiljöbrott och svarta löner. I framtiden lär vi väl se vad anmälningarna leder till...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 329
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp