Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Aha, då fattar jag. Jag har samma problem själv.
Jag tycker att det hjälper att tejpa fingrarna med kirurgtejp på de utsatta ställena. Jag har även testat med handskar, men då går "känslan" förlorad. Använder bara handskar när jag verkligen måste.

Sedan tycker jag att vaxet som man vaxar tråden med, torkar ut huden nått fruktansvärt. Så jag brukar smörja fingrarna med typ inotylsalva, upplever att huden blir mindre skör då och står emot lite mer. Men smörj inte innan du ska sätta dig och sy, då får du inget grepp alls.:)

Stick och sår på fingrarna har jag tyvärr inget tips för. Men ett storpack plåster är bra att ha nära så att man kan plåstra om fingrarna snabbt, innan man har blodat ner sitt arbete.:)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag har ett par likadana skydd. Tror det går bra att sy för hand, om man är noggrann. Sy tätt och ganska hårt, kanske rent av två varv runt kardborren.

Själv har jag funderat på att pimpa till mina, brodera något på dem eller så. Har dock ingen inspiration alls just nu och är inte så bra på att brodera på frihand..
Någon som har tips på motiv man kan ha på den typen av skydd?
Rider western om det har någon betydelse.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Japp, syrännejärn/sömförsänkare används för att försänka sömmen. Poängen med att försänka sömmen är att skydda den mot slitage, men man kan ju såklart göra det för att man tycker att det är fint också.
Jag brukar bara försänka sömmen på remmar som det är mycket belastning på, t ex. bukgjordsstroppar på selar och draglinor.

Jag har aldrig sett kantjärn med utbytbara huvuden, men det kanske finns. Om det inte finns att få tag på så skulle jag köpa en "mellanstorlek" som funkar till den typ av arbeten jag jobbar mest med. Om du vill ha tips om verktyg kanske vi kan ta det via PM?:)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Har sytt ett dressyrschabrak åt skrutten :)
931245_10152778197075114_89540558_n.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Någon som har mått till ett ponny schabrak? EN D-ponny ska det va till :)

IMG_1715_zpsb8a78006.jpg

Så här ser hon ut :) Tycker att det bruna hon har är så tråkigt


Sen gärna en enkel lista med material, var man får tag på det och beskrivning om någon orkar skriva det åt lilla mig :o
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Lättast är ju att rita av eller mäta från ett schabrak du redan har som du gillar formen och storleken på :)

Material man behöver:

*Snyggt tyg på utsidan (gärna slitstarkt, och ej stretch.)
*Någon vaddering, antingen tar man vad man har, eller köper vadd på metervara hos närmaste tygaffär i lämplig tjocklek.
*Ett bra tyg till undersida, tex bomullstyg.
*Snedslå/kantband att sy runt. Kan även användas till band att sätta fast sadeln i.
*Ev. dekorationer som band, eller pärlor/stenar att sy fast.


*Symaskin
*Tråd
*sax
*nålar


Det är vad jag kommer på att man behöver... Har du inte sytt så mycket tidigare, så prova på några mindre bitar först, så du känner hur det känns att sy i så många lager :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tack till jätte stor hjälp!

Det ända jag funderar på är vilket sorts tyg man ska ha utan på och var jag hittar det? :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Det lättaste är väl att gå in i en tygaffär och titta och känna på tygerna? Kanske ta med ett schabrak så du har koll på ungefär hur stadigt/tjockt tyget bör vara. De kan säkert hjälpa dig i affären, men det är ju inte säkert att de har koll på vad ett schabrak är, så det hjälper nog att ta med ett (rent;)!) och visa.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

i lund finns en tygaffär på samma gata som åhlens (lite längre mot katedralsskolan bara), annars är stof och stil i malmö :love. är de affärema jag kommer på nu, panduro finns ju också men de är relativt dyra.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Man kan väl tänka lite gardintyg, det ska kännas stadigt och inte "sladdrigt", och när man drar i det ska det inte töja sej :)
Åhlens brukar också ha en del tyger. Men det är bara att fråga personalen efter ett "stadigt, ej stretchigt tyg" så borde dom kunna visa vad dom har för alternativ :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Sen hittade jag denna hemsidan ( bloggen )också:

http://pysselparty.blogg.se/

Dom har SUPER BRA tips på hur man gör b.l.a. Benlindor ( som jag tänkte prova ;) ) , enkla nosludd och hur man stickar en egen huva, med beskrivning på dom olika maskorna, stolpar och start ögla :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

i lund finns en tygaffär på samma gata som åhlens (lite längre mot katedralsskolan bara), annars är stof och stil i malmö :love. är de affärema jag kommer på nu, panduro finns ju också men de är relativt dyra.

Har du någon aning om vad den heter så jag kan titta in hemsida?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Vet inte vad den heter eller om de har en hemsida, är ingen lång bit från åhlens. Max 3 övergångsställen.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL

Jag hittar ingen showskjorta/jacka som jag fastnat för och funderar nu på att sy en egen.
Suttit och skissat lite på olika mönster, men kan inte riktigt bestämma mig vad jag vill ha.. Jag behöver inspiration! Det enda jag har kommit fram till är att jag vill ha en lila tight skjorta, glansigt tyg och svarta knappar eller eventuellt dragkedja.



Hur skulle ni göra, kreativa bukare?
(Och för er som inte är så inne i westernsvängen, det är ganska gräsliga tyger och massor med glitter :p)

Och det ska ju matcha min nya filt som jag gjort ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Kanske sätta det silvermönstret på var sin sida av blixtlåset fram på skjortan? Så den långa "raka" sidan är mot blixtlåset :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

nr 2 är finast tycker jag, kan man göra figur sydd i ngt funktions material dessutom, så den blir bekväm att ha sommartid och håller sig skrynkel fri ^_^
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 701
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 876
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 584
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 794
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp