Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*KL

Jag har hittat ett fleecetyg på internet som jag skulle vilja beställa 4 meter av och sy egna benlindor av. Så långt inga problem, har sytt benlindor förut och det gick bra, men då gjorde jag av en filt och fick skarva ihop tre tygbitar á 120 cm till varje linda.

Nu vill jag alltså göra lindor utan skarvar. Men då gäller det ju att fleecen är ostretchig på längden och det stretchiga hållet går längs kortsidan på tygrullen så att säga. Någon som har koll på om "stretchigheten" är åt rätt håll för benlinde-ändamål på tygrullen?

Känns ju sådär att beställa hem fyra meter och så kan jag inte använda det som jag ville ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag gjorde benlindor i slöjden i skolan för hundra år sedan i fleecetyg. Fanns en rulle jättefin lila fleece. Stretchet blev åt fel hål, så de låg bara i flera år innan jag slängde dom.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL

Inte sytt eget, men hoppas det platsar här ändå då jag iaf broderat på tråkiga schabrak jag har för att de skulle se mindre tråkiga ut. Och för att jag gillar frihandsbroderi såklart. :)









 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Riktigt fint! Blir lite avundsjuk på dig som har tålamod med broderi, jag tycker det är jättekul men tappar alltid intresset typ halvvägs...

Sitter och klurar på att göra en "skyddsfilt" till mina padar. Alltså en tunn filt att ha under paden för att slippa smuts på paden (western ska kanske tilläggas).
Har inte riktigt kommit på hur jag vill göra än.. Ska nog ta en vanlig navajofilt, dela i två och virka en kant på. Enklast så :p
Gjorde så med en filt till katterna, fungerade kalas. Men det är inte riktigt samma belastning..

En tanke till jag har; virka flugpannband! Har inte riktigt lurkat ut alla detaljer där heller, men det kommer. Har semester i tre veckor så jag hinner klura ordentligt :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tack. :)

sthu
Tack. :)
Går snabbt att brodera sånt smått, tagit några timmar per schabrak bara. Skulle aldrig ha tålamod att brodera efter annans mönster, men får jag skissa upp det själv eller bara brodera på frihand är det roligare. :)

Ska du virka flugpannband så tror jag på att virka några varv med fasta maskor och sedan bara luftmaskor ned som flugbortviftare ifrån den raden. Tror det jobbigaste blir att hitta ett bra garn, inte komma fram till designen.
Aldrig virkat det, men virkat lite flugluvor och virkar en massa annat icke-hästigt, så hade varit roligt att virka ett flugpannband. Men har man kallblod med tjock lugg till mulen är det rätt onödigt.. ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Är lat orka inte kolla hela tråden. Men undrar är de någon som färgat ludd och sytt fast på grimma på nos och nacke

Älska nämligen ludd och lilla färg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag älskar att virka! Har halva lägenheten full med små djur och monster :p
Tänkte testa i jute, det borde funka. Ska bara ha på tränsen, ute i hagen måste båda hästarna ha heltäckande pyjamas (eksemisar ...). Hmm, ja jag har några idéer.

Kan säga att min filt-idé gick åt helvete. Jag var lite för ivrig, klippte upp filten i natt och glömde kolla hur den var vävd. Så den trasades upp. Ska se om jag kan rädda lite av den, men det ser mörkt ut.. Blir ju inte bättre av att sambons katt kom på att det var vrålkul att dra i den så det flög små filttussar över halva vardagsrummet. Heja ungkatt! Varför kan hon inte vara mer som min tant, fin i kanten och primadonna?

Jag ska börja sy en hals/luva till eksemtäckena med, har bara en hel kvar men en hel massa trasiga täcken. Så ska sy om dem till extraluvor. Funderar på nät till ögonen, vad för material kan man använda?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL
Har just startat en tråd om att köpa magplatta till täcken. Misstänker dock att det blir till att ta fram symaskinen. Hur gör man? Hur stort? Vilket/vilka tyger?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Vad ska magplattan ha för egenskaper? Vad är det för täcke? :)
Jag är ju löjligt förtjust i bävernylon, men det kostar en slant..

Har virkat ett flugpannband nu, ska provas imorgon.

Så nu ska jag börja med en flugluva till eksemtäckena. Och sen ska jag virka ett hårnät att ha under hatten.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Till ett vintertäcke, modell tjockare och vattentätt, men det senare går ju att fixa till med impregnering.

Har en svårfödd häst som jag ändå vill ha helklippt och för att släppa ut så lite energi som möjligt vill jag ha en bra magplatta :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Hmm.. Du har inget gammalt täcke du kan slakta lite? Så får man både stoppning, innertyg och yttertyg.
Annars hade jag nog tagit ett tunt täcke a la IKEA, ett tunt fleecetyg eller liknande och något slitstarkt (typ bävernylon) ytterst.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL

Ni som vet, var hittar jag vettigt kantband till ridtäcke i ull? Jag hittar ju snedslå, men finns det inte bättre? Kollade på stoff & stils hemsida men snedslå var väl det jag kunde hitta.

Har ögnat igenom tråden snabbt, men fick inget konkret tips på vad det faktiskt heter..??
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tjoho alla pysslare! Någon som har några nya alster att via upp?

Jag tråcklar på en pad saver, en tjockare modell med inbyggd built up. Jag har tagit ett gammalt IKEA-täcke och klippt till i lagom storlek och ska nu sy ett överdrag till den. Tänkte sy som ett örngott som man lätt kan ta av och tvätta utan att behöva tvätta täcket. Känns som det kommer hålla längre då.
Har dock inget tyg hemma, så har slaktat ett gammalt trasigt fleecetäcke. Går, eeh, inte så bra :D Funderar på att ta ett gammalt lakan istället och kanske rent av quilta ihop alltsammans på (om symaskinen går med på det).

Fast nu har katten bestämt att täcket är hennes bästa sovplats någonsin så jag har inte hjärta att ta tillbaka mitt projekt.
Kanske ska sy en kattsäng av det som blev kvar av täcket. Hade tänkt sy ett schabrak, men nåja..
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Puttar upp tråden lite :)

Kl.
Jag har gjort en hel del utrustning såsom pannband, schabrak, sadelskydd mm men har inga bilder på de för tillfället.
Planerar att pimpa höpåsarna, kraftfoderhinkarna, namnskyltarna mm till stallet. Funderar även på nån snygg lösning som man kan namnmärka täcken, grimmor mm. Några tips?
Har även detta på att göra listan;
- sadelöverdrag till nya sadeln
- stigbygelpåse (har redan gjort ena :p)
- tränsväska
- pimpa några schabrak
- laga ett fleecetäcke
- pimpa några pannband och ett spö

Bilder kommer vartefter allt blir klart :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Kl.

Jag är inget vidare på att hantera symaskin tyvärr, så så mkt hemsydda "kläder" blir det inte av att att mina ponnys får.
Men, jag tycker det är roligt att sy i läder istället, så då och då dyker det upp ngt nytt i selkammaren :)

Denna gång blev det en ny pannkläpp till ponnys körhuvudlag:

1901176_10152668953794428_1284068449_n.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Syr du för hand eller har du en symaskin för läder? Fina sömmar :) jag tycker om att sy själv men mina fingrar tycker inte om det :(.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 241
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 544
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 328
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 555
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp